LIETUVOS SAVIVALDYBIŲ ASOCIACIJA

 

Kodas 124111348, Gynėjų g. 16, Vilnius, LT-01109,  tel. (8 5) 261 6063,

el. p. [email protected],  atsisk. sąsk. LT287044060001377867 AB SEB bankas, banko kodas 70440

 

 

 


Lietuvos Respublikos Seimas

 

 

 

 

 

 

 

 

  2023-08-       Nr. (13)-SD-

Į 2023-06-12  Nr. SV-S-989

Į 2023-06-08  Nr. S-2023-2743

 

DĖL VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 6 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2789 PROJEKTO

 

 

 

 

 

Lietuvos savivaldybių asociacija, susipažinusi su Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2789 projektu, teikia savo nuomonę:

1.              Nepritariame 1 straipsniui, kuriuo siekiama pripažinti netekusiu galios 6 straipsnio 5 punktą 5) savivaldybės teritorijoje gyvenančių vaikų iki 16 metų mokymosi pagal privalomojo švietimo programas užtikrinimas, t. y. mažinamas savivaldybių savarankiškumas.

Ši funkcija, Vietos savivaldos įstatyme priskirta tiek valstybės perduotoms funkcijoms, tiek savarankiškoms savivaldybių funkcijoms, geriausiai atspindi dabartinę situaciją. Ugdymo procesui organizuoti finansavimas skiriamas  vadovaujantis LR Vyriausybės nutarimu tvirtinamu Mokymo lėšų apskaičiavimo, paskirstymo ir panaudojimo tvarkos aprašu. Aprašas reglamentuoja iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto skiriamų mokymo lėšų apskaičiavimą, paskirstymą ir panaudojimą valstybinių, savivaldybių ir nevalstybinių mokyklų, teikiančių ikimokyklinį, priešmokyklinį ir bendrąjį ugdymą mokinių, kurie mokosi pagal ikimokyklinio, priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio arba vidurinio ugdymo programas ugdymo reikmėms tenkinti. Tačiau iš valstybės skiriamų lėšų dažnai nepakanka ir savivaldybės turi skirti lėšų iš savo biudžeto. Jos perka kompiuterius, kitą ugdymo procesui reikalingą įrangą ir mokymo priemones, skiria lėšas mokytojų atlyginimams, kvalifikacijos kėlimui.

Siekiant užtikrinti kokybišką ugdymo procesą svarbios ir kitos funkcijos, kurias vykdo savivaldybės. Savivaldybės atliepdamos vietos bendruomenių poreikius, stengiasi turėti optimalų mokyklų tinklą, užtikrinti švietimų įstaigų išlaikymą ir jų priežiūrą, suformuoti kompetentingų mokytojų ir švietimo pagalbos specialistų komandas mokyklose, užtikrinti mokinių pavėžėjimą, organizuoti mokinių maitinimą ir atlikti kitus veiksmus, kad būtų užtikrinamas savivaldybės teritorijoje gyvenančių vaikų iki 16 metų mokymasis pagal privalomojo švietimo programas.

Šios funkcijos išbraukti iš Vietos savivaldos įstatymo savarankiškų savivaldybių funkcijų negalima, nes jas atlieka ne tik valstybė, bet ir savivaldybės.

2.              Nepritariame 2 straipsniui, kuriuo siekiama papildyti 6 straipsnį nauju 7 punktu: „7) koordinuotai teikiamų paslaugų vaikams nuo gimimo iki 18 metų (turintiems didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių – iki mokslo metų, kuriais jiems sukanka 21 metai, pabaigos, o tiems, kurie dėl ligos mokėsi su pertraukomis ir pateikė tokių pertraukų priežastį pagrindžiančius dokumentus, – iki mokslo metų, kuriais jiems sukanka 23 metai, pabaigos) ir vaiko atstovams pagal įstatymą koordinavimas; ir šią funkciją palikti 7 straipsnio 35 punktu, kaip dabar ir yra, nes:

2.1.        Tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius (toliau – TBK) nėra vienintelė pareigybė savivaldybėse gaunanti valstybinį finansavimą ir atliekanti valstybės deleguotą funkciją, tai jaunimo reikalų koordinatorius, lietuvių kalbos tvarkytojas ir kt., todėl motyvas dėl administracinės naštos mažinimo negali būti teisinis pagrindas keisti įstatymo.

2.2.        Šis pakeitimas nepadidintų savivaldybės savarankumo, o tik užkirstų kelią lygiaverčiam TBK bendradarbiavimui su kitomis institucijomis, nes pakitus TBK statusui, bus sudėtinga gauti informaciją iš teisėsaugos institucijų, Vaiko teisių apsaugos tarnybos, sveikatos įstaigų, socialinių įstaigų, NVO ir kt. įstaigų. Vaiko teisių apsaugos įstatyme, Vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatyme, Koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų tvarkos apraše numatyta ne tik TBK kvalifikaciniai reikalavimai pareigybei,  bet ir prievolės bei įgaliojimai. Įstatymo pakeitimas gali tapti kliūtimi užtikrinant šios funkcijos optimalų įgyvendinimą, siekiant geriausių rezultatų vaikui ir jo šeimai.

3.              Siūlome negriauti jau susiformavusios koordinuotai teikiamų paslaugų sistemos, nes dėl siūlomų pakeitimų nukentės vaikai, šeimos bei asmenys, kuriems ši sistema buvo sukurta. Finansavimo šaltinio pakeitimas neprisidės prie vieningos koordinuotai teikiamų kokybiškų paslaugų užtikrinimo ir šių funkcijų vykdymo rezultatyvumo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Direktorė                                                                                                             Roma Žakaitienė

                                                                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jonas Mickus, +370 618 58707, jonas.mickus@lsa.lt