LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA
Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, LT-01104 Vilnius,
tel. (8 5) 266 2984, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected],
atsisk. sąskaita LT267044060000269484 AB SEB bankas, banko kodas 70440.
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955
2014- - |
Nr. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybei
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ASMENS DUOMENŲ TEISINĖS APSAUGOS ĮSTATYMO Nr. I-1374 36 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO TEIKIMO
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija teikia Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo Nr. I-1374 36 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Projektas).
Projektas parengtas atsižvelgiant į Seimo kontrolieriaus 2014 m. balandžio 16 d. pažymoje Nr. 4D-2014/1-305 iškeltas problemas ir vykdant Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimą, įformintą Vyriausybės kanclerio 2014 m. gegužės 13 d. rezoliucija Nr. 12-1738.
Projekto tikslas – patikslinti šiuo metu galiojančio Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo (toliau – Įstatymas) nuostatas ir nustatyti, kad Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija neturi teisės kontroliuoti asmens duomenų tvarkymo, kurį atlieka teismai, vykdydami teisingumą.
Pažymėtina, kad Įstatymo 36 straipsnio 4 dalyje nustatyta, jog Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija neturi teisės kontroliuoti asmens duomenų tvarkymo teismuose. Ši išimtis atsirado įgyvendinant Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 95/46/EB dėl asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir jos suderinamumo su Lietuvos Respublikos 109 straipsnio, kuris numato principą, kad teisėjas ir teismai, vykdydami teisingumą, yra nepriklausomi, nuostatomis. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1999 m. gruodžio 21 d. nutarime dėl Lietuvos Respublikos teismų įstatymo 14, 25(1), 26, 30, 33, 34, 36, 40, 51, 56, 58, 59, 66, 69, 69(1) ir 73 straipsnių atitikimo Lietuvos Respublikos Konstitucijai, Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad „šis principas visų pirma reiškia teisėjo ir teismų, vykdančių teisingumą, nepriklausomumą. Pagal Konstitucijos 109 straipsnį teisėjai, vykdydami teisingumą, yra nepriklausomi ir klauso tik įstatymo. Konstitucijos 114 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybinės valdžios ir valdymo institucijų, Seimo narių ir kitų pareigūnų, politinių partijų, politinių ir visuomeninių organizacijų ar piliečių kišimasis į teisėjo ar teismo veiklą draudžiamas ir užtraukia įstatymo nustatytą atsakomybę. Teisėjo procesinis nepriklausomumas yra būtina nešališko ir teisingo bylos išnagrinėjimo sąlyga“. Nepriklausomumas reiškia teisėjo gebėjimą ir pareigą nuspręsti bylą, vadovaujantis objektyviu vertinimu ir įstatymu be išorinių veiksnių poveikio, t.y. teisėjas ir teismas yra nepriklausomi, kai vykdo teisingumą, tačiau teismo administracinės funkcijos nepriklauso šiai jurisdikcijai. Atsižvelgiant į tai, Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai turi būti nustatyta teisė kontroliuoti asmens duomenų tvarkymą teismuose, kai šis tvarkymas priklauso administracinėms teismo funkcijoms.
Įvertinus tai, kad šiuo metu galiojanti Įstatymo 36 straipsnio 4 dalies nuostata gali būti aiškinama plačiai ir apimti tiek teismo veiklą vykdant teisingumą, tiek teismo administracines funkcijas, Projektu siūloma tiksliau apibrėžti Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos kompetenciją prižiūrint asmens duomenų tvarkymą teismuose ir nustatyti, kad Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija neturi teisės kontroliuoti tik tokio asmens duomenų tvarkymo, kurį atlieka teismai, vykdydami teisingumą. Ši formuluotė taip pat atitinka šiuo metu svarstomo Pasiūlymo dėl Europos Parlamento ir Tarybos Reglamento dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas, COM (2012) 11 final) nuostatas.
Projektas atitinka Šešioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programą, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2012 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XII-51 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“.
Projektas nėra notifikuotinas Europos Komisijai pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimo Nr. 617 reikalavimus.
Priėmus Projektą kitų teisės aktų priimti nereikės.
Projektui įgyvendinti valstybės biudžeto lėšų nereikės.
Projekte naujų terminų, vertintinų Terminų banko įstatymo nustatyta tvarka, nenumatoma.
Projektas derintas su Nacionaline teismų administracija ir Valstybine duomenų apsaugos inspekcija. Dėl pastabų, į kurias neatsižvelgta, pateikiama derinimo pažyma.
Projektą parengė Teisingumo ministerijos Registrų departamentas (direktorius Klaidas Navickas, tel. 266 2920, el. paštas [email protected]), tiesioginiai rengėjai – Registrų departamento Registrų teisinio reguliavimo skyriaus vedėja Asta Avižaitė, tel. 266 2895, el. p. [email protected], Registrų teisinio registravimo skyriaus vyriausioji specialistė Aušra Mažutavičienė, tel. 219 1891, el. p. [email protected], Registrų teisinio registravimo skyriaus vyriausiasis specialistas Povilas Drižas, tel. 266 2929, el. p. [email protected].
PRIDEDAMA:
1. Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo Nr. I-1374 36 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, 1 lapas.
2. Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo Nr. I-1374 36 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto lyginamasis variantas, 1 lapas.
3. Aiškinamasis raštas, 2 lapai.
4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo Nr. I-1374 36 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ projektas, 1 lapas.
5. Suinteresuotų institucijų raštų kopijos, 3 lapai.
Teisingumo ministras Juozas Bernatonis
Aušra Mažutavičienė, (8 5) 2191891, el. p. [email protected]
Povilas Drižas, (8 5) 2662929, el. p. [email protected]