LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJA
|
|
DĖL NEPRIKLAUSOMO TURTO IR VERSLO VERTINIMO TEISĖKŪROS INICIATYVOS PAREIŠKIMO |
Finansų ministerija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1 punktu ir vykdydama Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. 155 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano patvirtinimo“ (toliau – LRV programos planas), 10.3 projekto „sąlygų verslui gerinimas ir skaidrumo didinimas“ 10.3.4 veiksmą „parengti ir priimti Turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymo pakeitimą, siekiant didesnio skaidrumo, duomenų atsekamumo ir patikimumo“, taip pat 10.3.5 veiksmą „užtikrinti duomenų atvėrimą ir keitimąsi jais turto vertinimo srityje, kad šių duomenų taikymas kurtų šešėliui nepalankią aplinką, tam įdiegti reikalingas technines ir organizacines priemones“, skelbia nepriklausomo turto ir verslo vertinimo teisėkūros iniciatyvos patikslinimą. Šios teisėkūros iniciatyvos patikslinimas skelbiamas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės priimtus sprendimus dėl LRV programos plano įgyvendinimo krypties, atsižvelgus į Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, nuostatas dėl verslo klimato gerinimo, siekiant atsisakyti perteklinio reguliavimo, vykdyti debiurokratizacijos ir dereguliavimo kryptis.
Preliminarus teisės akto projekto pavadinimas – Lietuvos Respublikos nepriklausomo turto ir verslo vertinimo įstatymo projektas (toliau – Projektas).
Projekto rengimo priežastis – galiojantis neefektyvus ir pernelyg biurokratinis reguliavimas, vykdoma neefektyvi turto ir verslo vertintojų veiklos priežiūra, dėl savo minimalios apimties sukurianti tik priežiūros iliuziją ir nedaranti įtakos atliekamų vertinimų kokybei ir patikimumui.
Keisti teisinį reguliavimą paskatino:
1) 2021–2022 metais atlikto turto ir verslo vertinimo numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo ir jo svarstymo Vyriausybės pasitarimuose rezultatai;
2) 2021 metų birželio mėnesį organizuotos viešosios konsultacijos dėl turto ir verslo vertinimo valstybinės priežiūros svarbos ir apimties, užtikrinant patikimą turto ir verslo vertinimą, rezultatai[1];
3) socialinių partnerių teikiami siūlymai ir pastabos dėl turto ir verslo vertintojų veiklos priežiūros;
4) 2019 metų gegužės mėnesį organizuotos viešosios konsultacijos dėl turto ir verslo vertinimo veiklos teisinio reguliavimo tobulinimo rezultatai[2];
5) 2019 metų vasario–balandžio mėnesiais atliktos turto ir verslo vertinimo teisinio reguliavimo stebėsenos rezultatai[3];
6) 2015 metais Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės atlikto valstybinio audito rezultatai[4].
Projekto rengimo tikslas – pakeisti turto ir verslo vertinimo teisinį reguliavimą, nustatytą Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatyme: atsisakyti perteklinio reguliavimo, neefektyviomis biurokratinėmis procedūromis vykdomos turto ir verslo vertintojų profesijos ir jų veiklos (atliktų vertinimų kokybės) priežiūros ir sudaryti teisines prielaidas naudojantis technologijomis užtikrinti vertinimo skaidrumą ir paskatas bei galimybes turto ir verslo vertintojams bei vertinimo ataskaitų naudotojams ir užsakovams atlikti neformalią vertinimo kokybės kontrolę.
Siūlomo naujo turto ir verslo vertinimo teisinio reguliavimo pagrindiniai principai:
1) Siekiant skatinti rinkos kontrolės procesus, siūloma atsisakyti turto ir verslo vertintojų profesijos reguliavimo:
- turto ir verslo vertintojo kvalifikacijos suteikimo, kvalifikacijos kėlimo kursų organizavimo, etikos normų nustatymo ir jų laikymosi kontrolės;
- turto ir verslo vertintojo bei turto ir verslo vertinimo įmonių veiklos patikrinimų ir vertinimo ataskaitų atitikties Turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymo 22 straipsnio reikalavimams nagrinėjimo.
2) Siekiant užtikrinti turto ir verslo vertinimo ataskaitų teisėtumą ir patikimumą, siūloma nustatyti reikalavimus vertinimo ataskaitai:
- vertinimas atliekamas pagal Europos Sąjungoje pripažįstamus vertinimo standartus;
- vertinimo ataskaita registruojama valstybės informacinėje sistemoje;
- viešinami tam tikri vertinimo ataskaitos duomenys;
- suteikiamos prieigos prie vertinimams atlikti reikalingos informacijos teisės.
3) Siekiant padėti turto ir verslo vertintojams bei vertinimo ataskaitų naudotojams ir užsakovams atlikti neformalią vertinimo kokybės kontrolę, siūloma paskirti kompetentingą valstybės instituciją, kuriai būtų pavesta:
- vykdyti turto vertinimo ataskaitų informacinės sistemos tvarkytojo funkcijas;
- rengti ir skelbti su vertinimu susijusias rekomendacijas;
- teikti viešojo sektoriaus subjektams konsultacijas su vertinimu susijusiais klausimais.
Numatoma Projekto rengimo pradžia – 2022 metų III ketvirtis.
Numatoma Projekto rengimo pabaiga – 2023 metų I ketvirtis.
Projekto iniciatorė – Finansų ministerija. Projektą rengia Finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento (direktorė Ingrida Muckutė, tel. 239 0164, el. p. [email protected], vyresnioji patarėja Paulė Svorobovičienė, tel. 239 0165, el. p. [email protected]) Audito, turto vertinimo ir nemokumo valdymo skyrius (vedėja Siuzana Ščerbina-Dalibagienė, tel. 239 0052, el. p. [email protected], vyriausioji specialistė Božena Balkė, tel. 239 0064, el. p. [email protected]).
Finansų ministras
Božena Balkė, tel. (8 5) 239 0064, el. p. [email protected]
[1] Viešoji konsultacija dėl numatomo turto ir verslo vertinimo teisinio reguliavimo. | E. pilietis (lrv.lt)
[2] https://epilietis.lrv.lt/lt/konsultacijos/viesoji-konsultacija-del-turto-ir-verslo-vertinimo-veiklos-tobulinimo.
[3] http://finmin.lrv.lt/uploads/finmin/documents/files/LT_ver/Pažyma%201.pdf.