LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375 1, 2, 5, 11, 14, 201, 202, 221, 26, 49 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 204 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-06-08 Nr. XIVP-2828

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 5 straipsnio 2 dalyje siūloma papildyti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 14 straipsnį 151 dalimi ir nustatyti, kad asmenys, siekiantys pakeisti vykdomą ar planuojamą vykdyti veiklą elektros energetikos sektoriuje pateikia prašymą dėl galimybės vykdyti kitą veiklą elektros energetikos sektoriuje, o elektros tinklų operatorius, nesant laisvų elektros energetikos sistemos pralaidumų visai siekiamai rezervuoti leistinai generuoti galiai, informuoja šiuos asmenis, kad veiklos keitimas nėra galimas. Atsižvelgiant į Elektros energetikos įstatyme nustatytą elektros energetikos tinklų operatorių kompetenciją, manytina, kad asmenys, siekiantys pakeisti vykdomą ar planuojamą vykdyti veiklą elektros energetikos sektoriuje, turėtų pateikti prašymą ne dėl galimybės vykdyti kitą veiklą elektros energetikos sektoriuje, bet dėl galimybės rezervuoti pralaidumus leistinai generuoti galiai.

2.    Projekto 6 straipsnio 1 dalyje dėstoma keičiamo įstatymo 201 straipsnio 8 dalies pirmame sakinyje perkeliant formuluotę „ir atsinaujinančių išteklių energijos bendrijų“ dėl netinkamos skyrybos ir jungtukų vartojimo šios nuostatos sakinys tapo ne visai aiškus. Svarstytina, ar sakinio pradžia vietoj „gaminančių vartotojų ir asmenų, siekiančių tapti gaminančiais vartotojais ir atsinaujinančių išteklių energijos bendrijų, elektrinės“ neturėtų būti patikslinta į „gaminančių vartotojų, asmenų, siekiančių tapti gaminančiai vartotojais, ir atsinaujinančių išteklių energijos bendrijų elektrinės“.

3.    Projekto 6 straipsnio 2 dalyje dėstomos keičiamo įstatymo 201 straipsnio 81 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad asmenys, planuojantys vykdyti ir vykdantys energetikos veiklą pagal šio straipsnio 8 dalies nuostatas, turi „nustatyti ne didesnį kaip 10 procentų rezervavimo mokestį nuo elektrinės ar jos dalies nuomos mokesčio už visą nuomos sutarties laikotarpį vertės arba nuo elektrinės ar jos dalies rezervavimo ir (ar) pirkimo–pardavimo sutartyje nurodytos galutinės vertės“. Neaišku, kas šiuo atveju būtų laikoma „rezervavimo mokesčiu“ ir „elektrinės ar jos dalies rezervavimu“, nes nei galiojančiame įstatyme, nei projekte tai nėra apibrėžta. Nuostata tobulintina, pašalinant nurodytus neaiškumus.

4.     Projekto 6 straipsnio 2 dalyje dėstomos keičiamo įstatymo 201 straipsnio 81 dalies 4 punkto turinys, kiek tai susiję su nuostata „kai nėra perleidžiama nustatyta elektrinė ar jos dalis ne dėl gaminančio vartotojo kaltės“, neaiškus, todėl tikslintinas.

5.     Projekto 7 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 202 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti naujus reikalavimus pelno nesiekiančiam juridiniam asmeniui, siekiančiam įgyti atsinaujinančių išteklių energijos bendrijos statusą ar šį statusą įgijusiems – įsigaliojus projektu teikiamam įstatymui, tokio juridinio asmens dalyviu negalės būti savivaldybės valdomos įmonės, o juridinio asmens steigimo dokumentuose turės būti nurodytas jo tikslas – vystyti vietos bendruomenes. Siekiant išvengti teisės taikymo problemų, manytina, kad projekto 12 straipsnyje turėtų būti aptarta nurodytų nuostatų taikymo tvarka (pvz., nustatyti, iki kada savivaldybės valdomos įmonės turi perleisti savo dalį kitiems atsinaujinančių išteklių energijos bendrijos dalyviams, iki kada veikiančios atsinaujinančių išteklių energijos bendrijos turi pakeisti savo steigimo dokumentus ir pan. arba nustatyti, jog naujos nuostatos taikomos tiems juridiniams asmenims, kurie atsinaujinančių išteklių energijos bendrijos statusą įgis įsigaliojus projektu teikiamam įstatymui).

6.     Projekto 7 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 202 straipsnio 5, 6 ir 8 dalyse išbraukiami žodžiai „ar kita“, kas reiškia, kad atsinaujinančių išteklių energijos bendrija, įsigaliojus projektu teikiamam įstatymui, galės valdyti energijos gamybos įrenginius tik nuosavybės teise. Siekiant išvengti teisės taikymo problemų, manytina, kad projekto 12 straipsnyje turėtų būti aptarta nurodytų nuostatų taikymo tvarka. Projekto aiškinamajame rašte nepaaiškintas siūlomo reguliavimo tikslas. Pastebėtina, kad pagal Elektros energetikos įstatymą piliečių energetikos bendrijos gali valdyti savo energijos gamybos įrenginius tiek nuosavybės, tiek kita teise.

7.     Projekto 7 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 202 straipsnio 9 dalį siūloma papildyti nauja nuostata: „Kai Elektros energetikos įstatyme nustatyta tvarka leidimas plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus ir leidimas gaminti elektros energiją nereikalingas, atsinaujinančių išteklių energijos bendrijai pažeidus šio straipsnio 2 ir (ar) 3 dalies nuostatas, atsinaujinančių išteklių energijos bendrijos statusas panaikinamas Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos nustatyta tvarka.“ Ši nuostata tobulintina. Neaišku, ar esant joje nurodytai aplinkybei Valstybinė energetikos reguliavimo taryba turi panaikinti atsinaujinančių išteklių energijos bendrijos statusą, ar gali priimti ir kitokį sprendimą. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys ir į Elektros energetikos įstatyme nustatytas sankcijas piliečių energetikos bendrijoms. Elektros energetikos įstatymo 222 straipsnio 14 dalyje nustatyta, kad „Taryba tikrina, prižiūri ir kontroliuoja, ar piliečių energetikos bendrijos atitinka šiame įstatyme nustatytus reikalavimus ir steigimo sutartyje ir (ar) įstatuose nustatytus veiklos tikslus. Tarybos vykdomai piliečių energetikos bendrijų priežiūrai mutatis mutandis taikomos Energetikos įstatymo 241, 25 ir 36 straipsnių nuostatos.“, o 15 dalyje nustatyta, kad „Jeigu piliečių energetikos bendrija per 12 mėnesių nuo Tarybos sprendimo, kuriuo konstatuota, kad piliečių energetikos bendrija pažeidė šiame įstatyme nustatytus reikalavimus ir steigimo sutartyje ir (ar) įstatuose nustatytus veiklos tikslus, priėmimo dienos pakartotinai pažeidžia šiame įstatyme nustatytus reikalavimus ir steigimo sutartyje ir (ar) įstatuose nustatytus veiklos tikslus, Taryba sprendžia dėl piliečių energetikos bendrijos statuso panaikinimo Tarybos nustatyta tvarka.“ Atsižvelgiant į tai, kad piliečių energetikos bendrijos ir atsinaujinančių išteklių energijos bendrijos yra panašios savo statusu ir siekiamais tikslais, svarstytina, ar joms už padarytus pažeidimus neturėtų būti taikomos analogiškos sankcijos. 

8.     Projekto 8 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 204 straipsnio 4 dalies nuostata „Šio straipsnio 2 ir 3 dalyse nurodyti subjektai, nusprendę elektros energijos vartojimo vietoje vykdyti veiklą pagal šio straipsnio 1 dalyje nustatytas sąlygas“ derintina su analizuojamo straipsnio 1 dalies nuostata „Asmenys, nurodyti šio straipsnio 2 dalyje, su pasirinktu nepriklausomu elektros energijos tiekėju sudaro sutartį dėl grynojo atsiskaitymo ir susitaria dėl asmens atsiskaitymo už disbalansą nepriklausomam elektros energijos tiekėjui“ ir 2 dalies nuostata, kurioje nustatyti subjektai, kuriems taikomas grynasis atsiskaitymas pagal įstatymą. Siūlytina 4 dalyje nustatyti, jog „Šio straipsnio 2 ir 3 dalyse nurodyti subjektai, kuriems taikomas ar kurie pasirinko grynąjį atsiskaitymą“. Be to, analizuojamos straipsnio dalies antrajame sakinyje, atsižvelgiant į sutarčių teisėje vartojamą terminiją,  vietoje žodžio „pasirašo“ įrašytinas žodis „sudaro“.

9.     Projekto 8 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 204 straipsnio 5 dalyje, siekiant aiškumo, vietoje žodžio „datos“ įrašytinas žodis „dienos“. Be to, tobulintina nuostata „gaminančio vartotojo sprendimu perkeliamas į gaminančio vartotojo virtualią sąskaitą arba yra išmokama kompensacija vadovaujantis šio įstatymo 201 straipsnio 2 dalies 4 punktu“. Siūlytina ją išdėstyti taip: „gaminančio vartotojo pasirinkimu perkeliamas į gaminančio vartotojo virtualią sąskaitą arba nepriklausomos energijos tiekėjas jam išmoka kompensaciją vadovaujantis šio įstatymo 201 straipsnio 2 dalies 4 punktu“.

10.                Projekto 9 straipsnio 3 dalyje dėstomame keičiamo įstatymo 221 straipsnio 10 dalies 2 punkte siūloma nauja nuostata „kurią sumoka šio įstatymo 131 straipsnyje nurodytam administratoriui ir kuri administruojama Vyriausybės nustatyta tvarka“, siekiant aiškumo, dėstytina atskiru sakiniu.

11.                Projekto 11 straipsnio 6 dalyje dėstomas keičiamo įstatymo 49 straipsnio 171 dalies nuostatas, siekiant aiškumo, siūlytina skaidyti į dvi atskiras dalis: pirmojo sakinio nuostatas dėstyti 171 dalyje, o likusias nuostatas – 172 dalyje. Be to, prieš žodžius „taikoma ši tvarka:“ siūlytina vietoje kablelio padėti tašką, o vietoje žodžių „taikoma ši tvarka:“ įrašyti naują sakinį „Šiais atvejais su žemės sklypų ir (ar) statinių savininkais susitariama arba jie informuojami šia tvarka:“.

12.                Projekto 11 straipsnio 6 dalyje dėstomas keičiamo įstatymo 49 straipsnio 171 dalies (jeigu būtų atsižvelgta į ankstesnę mūsų pastabą – 172 dalies) 1 punkto nuostatos tobulintinos, nustatant, kokios būtų pasekmės, jeigu nepavyktų sudaryti rašytinio susitarimo su žemės sklypų ir (ar) statinių savininkais.

13.               Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo projekto 12 straipsnio 5 dalyje vietoj formuluotės „nuo šio straipsnio įsigaliojimo“ nebūtų tikslinga įrašyti „nuo 2024 m. sausio 1 d.“.

 

 

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. daina.petrauskaite@lrs.lt