PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 48, 59 IR 60 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 51 IR 591 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO
Nr. XIIIP-282
2017-04-03
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
1 |
|
|
Argumentai: Neproporcinga visam gyvenimui asmeniui apriboti galimybę tapti mokytoju ar švietimo įstaigos vadovu vien dėl to, kad jis yra padaręs tyčinį nusikaltimą, tarp kurių gali būti ir nesunkūs tyčiniai nusikaltimai. Tokie griežti apribojimai iš esmės taikomi tik statutiniams valstybės tarnautojams (pareigūnams). Būtų racionalu ir teisinga nepriekaištingos reputacijos sąlygą sieti su teistumo buvimu. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „1 straipsnis. Įstatymo papildymas 51 straipsniu Papildyti Įstatymą 51 straipsniu: „51 straipsnis. Nepriekaištinga reputacija Asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu atitinka bent vieną iš šių sąlygų: 1) įsiteisėjusiu apkaltinamuoju teismo nuosprendžiu pripažintas kaltu padaręs tyčinį nusikaltimą ir teistumas neišnykęs arba nepanaikintas; 2) buvo atleistas iš tarnybos ar darbo už drausmės pažeidimus ir nuo atleidimo dienos nepraėjo treji metai; 3) piktnaudžiauja alkoholiu, vartoja narkotines, psichotropines ar toksines medžiagas.“
|
2. |
3
|
1 |
|
Argumentai: Būtina išsaugoti ir išnaudoti sėkmingų vadovų sukauptą patirtį ir potencialą. Kartu svarbu kadenciją baigusiems vadovams numatyti tinkamas socialines garantijas. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo 59 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Valstybinių ir savivaldybių švietimo įstaigų (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovo pareigybės aprašymą tvirtina, vadovą viešo konkurso būdu į pareigas penkeriems metams skiria ir iš jų atleidžia, viešą konkursą organizuoja savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas) ar jos įgaliotas asmuo. Tos pačios valstybinės ir savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovu tas pats asmuo gali būti skiriamas ne daugiau kaip dviem kadencijoms iš eilės. Jei valstybinės ir savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovas sėkmingai pabaigia dvi kadencijas iš eilės ar sėkmingai pabaigus kadenciją nelaimi konkurso kitai kadencijai, 6 mėnesiams, tačiau ne ilgiau nei iki įsidarbins kitoje įstaigoje, yra įtraukiamas į švietimo ir mokslo ministro sudaromą valstybinių ir savivaldybių švietimo įstaigų (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovų rezervo sąrašą. Sąraše esantis asmuo turi teisę kas mėnesį gauti jo vidutinio atlyginimo dydžio išmoką ir yra informuojamas apie laisvas valstybinių ir savivaldybių švietimo įstaigų (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovų darbo vietas.“
|
3. |
3 |
5 |
|
Argumentai: Švietimo įstaigos sėkmė priklauso nuo deramo vadovo pasirengimo užimti pareigas. Nepriklausomas pretendentų į vadovus atitikimo kvalifikaciniams reikalavimams vertinimas padeda ne tik atrinkti profesionaliausius pretendentus, bet ir užkerta kelią politiniais ar asmeniniais ryšiais grindžiamiems paskyrimams.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo 59 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Kvalifikacinius reikalavimus valstybinių ir savivaldybių švietimo įstaigų (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovams ir viešo konkurso šių įstaigų vadovų pareigoms eiti tvarką nustato švietimo ir mokslo ministras. Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija atlieka kandidatų atitikimo kvalifikaciniams reikalavimams vertinimą.“
|
4. |
3 |
6 |
|
Argumentai: Švietimo įstaigų vadovų atrankoje turi dalyvauti mokyklos bendruomenė, kuri į viešo konkurso komisiją deleguotų savo atstovus. Siūloma aiškiau apibrėžti mokyklos bendruomenės deleguojamus atstovus, kurie apimtų mokytojus, mokinius ir tėvus. Tokia tvarka jau buvo taikoma nuo 2011 metų ir padėjo stiprinti bendruomenės dalyvavimą svarbiausių švietimo įstaigų klausimų sprendime. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo 59 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Viešam konkursui
švietimo įstaigos vadovo pareigoms eiti savininko teises ir pareigas
įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas) ar jos įgaliotas asmuo
sudaro komisiją iš 7 narių. Tris komisijos narius deleguoja mokyklos
bendruomenė (mokyklos taryba) – po vieną mokytojų, mokinių ir tėvų atstovą. Po
vieną komisijos narį skiria savininko teises ir pareigas įgyvendinanti
institucija (dalyvių susirinkimas) ar jos įgaliotas asmuo,
|
5. |
3 |
9, 10, 12, 13, 14 |
|
Argumentai: Siūloma atsisakyti įstaigos vadovų kasmetinio vertinimo, vietoje to įstatyme įtvirtinant vadovų atskaitomybę švietimo įstaigos bendruomenei ir savininkui. Pasiūlymo argumentai: 1) įvedus vadovų kadencijas, kasmetinis vadovų vertinimas nėra tikslingas, nes dubliuotų kitas egzistuojančias procedūras; 2) esant rimtam pagrindui švietimo įstaigos savininkas jau dabar gali inicijuoti neeilinę vadovo atestaciją; 3) kasmetinis visų švietimo įstaigų vadovų veiklos vertinimas, kurį vykdytų Švietimo ir mokslo ministerijos įgaliota institucija, pareikalautų milžiniškų žmogiškųjų ir finansinių resursų. Įstatymu yra įvedama nepriekaištingos reputacijos sąvoka, todėl ir šiame straipsnyje tikslinga įtvirtinti pagrindą, kada gali būti pradėtas tarnybinis patikrinimas. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo 59 straipsnio 9, 10, 11, 12, 13, 14 dalis ir jas išdėstyti taip:
9. Kiekvienų mokslo metų pabaigoje švietimo įstaigos vadovas atsiskaito už savo darbą mokyklos tarybai ir švietimo įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai (dalyvių susirinkimui) ar jos įgaliotam asmeniui - bendrame susirinkime pristato veiklos plano įgyvendinimą. Švietimo įstaigos vadovo veiklos ataskaita skelbiama viešai.
|
6. |
4 |
|
|
Argumentai: Labai svarbu švietimo įstaigos vadovo įgaliojimams priskirti ir atsakomybę rūpintis darbuotojų darbo sąlygomis bei trūkstamų mokytojų paieška. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „4 straipsnis. Įstatymo papildymas 591 straipsniu Papildyti Įstatymą 591 straipsniu: „591 straipsnis. Švietimo įstaigos vadovo įgaliojimai Švietimo įstaigos vadovas: 1) vadovauja švietimo įstaigos strateginio plano ir metinių veiklos planų, švietimo programų rengimui, juos tvirtina, vadovauja jų vykdymui; 2) nustatyta tvarka skiria ir atleidžia mokytojus, kitus ugdymo procese dalyvaujančius asmenis ir aptarnaujantį personalą, tvirtina jų pareigybių aprašymus 3) rūpinasi mokytojų ir kitų darbuotojų darbo sąlygomis, organizuoja trūkstamų mokytojų paiešką;
|
Teikia
Seimo narys Gintaras Steponavičius