LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISĖS GAUTI INFORMACIJĄ IR duomenų PAKARTOTINIO NAUDOJIMO ĮSTATYMO Nr. VIII-1524 5 straipsnio PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-996

 

2022-04-20 Nr. 108-P-16

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas; Komiteto nariai: Andrius Bagdonas; Viktoras Fiodorovas; Bronislovas Matelis - pavaduojantis Andrių Kupčinską, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė; Arvydas Nekrošius; Ieva Pakarklytė; Jonas Pinskus; Paulius Saudargas; Lukas Savickas; Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų ministerijos Viešojo administravimo ir vietos savivaldos politikos grupės vedėja Alma Bulkevičienė, Kultūros ministerijos Visuomenės informavimo ir autorių teisių politikos grupės vadovas Deividas Velkas, „Transparency International“ Lietuvos skyriaus vadovas Sergejus Muravjovas, „Transparency International“ Lietuvos skyriaus projektų vadovė Deimantė Žemgulytė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-10-25

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Vertinant projektu teikiamą siūlymą, kad institucijos interneto svetainėje, laikantis asmens duomenų apsaugos, valstybės, tarnybos, komercinės, profesinės paslapčių ir saugomų paslapčių apsaugos reikalavimų, turi būti skelbiama informacija ir apie lėšas, skirtas šios institucijos veiklos viešinimui, pažymėtina, kad galiojančiuose įstatymuose nėra apibrėžtas sąvokos „institucijos veiklos viešinimas“ turinys, todėl siūlomos nuostatos praktinis įgyvendinimas gali būti probleminis bei nevienodas. Atsižvelgiant į tai, siūlome keičiamame įstatyme apibrėžti minėtos sąvokos turinį.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pritariame, kad siekiant išvengti nesusipratimų su praktiniu įstatymo projekto nuostatos įgyvendinimu, būtina  teisės aktuose, kuriais įgyvendinamos įstatymo projekto nuostatos, aiškiai įvardyti kas sudaro „institucijos veiklos viešinimas“ turinį.

Keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad informacija apie institucijos veiklą yra vieša ir institucijos interneto svetainėje, taip pat mobiliojoje programoje skelbiama Vyriausybės nustatyta tvarka.

Ši tvarka, yra nustatyta Vyriausybės 2018 m. gruodžio 12 d. nutarimu Nr. 1261 patvirtintame „Bendrųjų reikalavimų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainėms ir mobiliosioms programoms apraše“. Šiame apraše yra detalizuojamas institucijų privalomos viešinti informacijos turinys.

Manome, kad minėtame apraše turėtų būti atskleista ne tik „institucijos veiklos viešinimas“ sąvoka, tačiau ir detalizuotas įstatymo projektu siūlomos įtvirtinti pareigos turinys, konkrečiai įvardijant: kokiais būdais viešinant informaciją apie institucijos veiklą ji yra paskelbiama; kokios lėšos, susijusios su veiklos viešinimu, įskaitomos ir viešinamos; kokiu dažnumu viešintina informacija pateikiama ir atnaujinama; kokia forma informacija teikiama, kad būtų aiškiai ir lengvai suprantama bei palyginama.

Apraše detalizavus viešinamą informaciją, įstatymo projekto nuostatos praktinių įgyvendinimo problemų turėtų nekilti.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-10-25

2

 

 

2. Projekto 2 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžio „antrą“ įrašytinas skaičius „2“,

Pritarti

 

3.

Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerija,

2021-11-08

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo Nr. VIII-1524 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-996 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Kultūros ministerija,

2022-04-11

 

 

 

 

Lietuvos Respublikos kultūros ministerija, įvertinusi Lietuvos Respublikos Seimo Audito komiteto š. m. kovo 30 d. posėdyje priimtus sprendimus (2 klausimas; posėdžio protokolas Nr. 141-P-4), pažymi, kad šiuo metu Viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų informacinė sistema (VIRSIS) dar nėra iki galo sukurta ir veikianti, nors terminas jai sukurti jau ne kartą buvo pratęstas (šiuo metu VIRSIS projektui įgyvendinti nustatytas terminas iki 2022 m. gegužės 2 d.). Be kita ko, kaip ir buvo pristatyta Seimo Audito komiteto 2022 m. kovo 16 d. organizuotuose klausymuose, šiuo metu kuriamoje VIRSIS nėra numatytas toks funkcionalumas, kuris užtikrintų patogią galimybę vartotojui matyti / analizuoti duomenis apie konkrečios valstybės (savivaldybės) institucijos ar įstaigos paskirtas viešinimo lėšas (visiems) viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams (VIRS). Šiandien realizuojamoje VIRSIS norimą informaciją būtų galima gauti keliais būdais: 1) peržiūrint konkretaus VIRS duomenis VIRSIS viešojoje srityje (medyje) arba 2) suformuojant atitinkamą duomenų rinkinį apie visas visų VIRS gautas lėšas (įskaitant ir lėšas viešinimui). Tačiau abiem nurodytais atvejais centrinis duomenų paieškos (filtravimo) objektas būtų ne valstybės (savivaldybės) institucija ar įstaiga, bet VIRS.

Pirmiau išdėstytų aplinkybių pagrindu, nežiūrint į tai, kokį sprendimą priimtų Seimas dėl Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo Nr. VIII-1524 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto, Kultūros ministerija siūlo Bendrųjų reikalavimų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainėms ir mobiliosioms programoms aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. balandžio 18 d. nutarimu Nr. 480 „Dėl Bendrųjų reikalavimų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainėms ir mobiliosioms programoms aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas) 22.10 papunktį įgyvendinti ne tik įstaigos interneto svetainės skyriaus „Administracinė informacija“ srityje „Lėšos veiklai viešinti“ pateikiant nuorodą į VIRSIS, bet ir šioje interneto svetainės srityje skelbiant (atnaujinant) Aprašo 13.5.10 papunktyje nurodytus duomenis.

Praktikoje nuolat iškylant klausimų (tiek iš viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų, tiek iš valstybės ir savivaldybių institucijų ar įstaigų pusės) dėl viešinimo lėšų imties, Kultūros ministerijos nuomone, būtų tikslinga minėtuose teisės aktuose apibrėžti sąvokų „lėšos veiklai viešinti“ („lėšos, skirtos institucijos veiklos viešinimui“) turinį ir (arba) numatant, kokios lėšos joms nepriskirtinos.

Kultūros ministerija taip pat pažymi, kad sukūrus VIRSIS, sieks tobulinti jos funkcionalumus, kad minėtoje informacinėje sistemoje pateikti duomenys galėtų būti ieškomi (filtruojami) ir pagal Visuomenės informavimo įstatymo 24 straipsnio 1 dalies 14 punkto b papunktyje nurodytus subjektus, skyrusius lėšas viešosios informacijos rengėjams ir skleidėjams savo veiklos viešinimui.

Atsižvelgti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Audito komitetas,

2022-03-30

 

 

 

 

pritarti Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo Nr. VIII-1524 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-996 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms pritarė Audito komitetas, ir Audito komiteto pasiūlymus

Pritarti

 

2.

Audito komitetas,

2022-03-30

1

 

2

 

 

N

Argumentai:

Pritariant įstatymo projekto tikslui - sudaryti prielaidas informuoti visuomenę apie institucijų išlaidas jų veiklos viešinimui, siūlytina į subjektų ratą, kuriems nustatoma pareiga minėtą informaciją teikti įtraukti ir viešąsias įstaigas bei akcines ir uždarąsias akcines bendroves, taip kaip jos apibrėžtos keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalyje.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projekto 1 straipsnį nauja 2 dalimi ir jį išdėstyti taip:

„2. Pakeisti 5 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. Šio straipsnio 2 dalies 5 ir 51 punktas punktai taip pat taikomas taikomi viešosioms įstaigoms, kurių savininkė arba bent viena iš dalininkių yra valstybė ar savivaldybė, tačiau kurios nėra finansuojamos iš valstybės ir savivaldybių biudžetų bei valstybės pinigų fondų ir neatlieka viešųjų funkcijų, taip pat akcinėms bendrovėms ar uždarosioms akcinėms bendrovėms, kuriose valstybei arba savivaldybei tiesiogiai arba netiesiogiai priklauso (suprantama taip, kaip nustatyta Akcinių bendrovių įstatymo 5 straipsnyje) akcijos, suteikiančios daugiau kaip pusę balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, ir valstybė ar savivaldybė tiesiogiai ar netiesiogiai gali daryti lemiamą įtaką (suprantama taip, kaip nustatyta Akcinių bendrovių įstatymo 5 straipsnyje) rinkdama ir atšaukdama akcinės bendrovės arba uždarosios akcinės bendrovės vadovą, taip pat daugiau kaip pusę valdybos arba stebėtojų tarybos narių.“

Pritarti

 

3.

Audito komitetas,

2022-03-30

2

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad siekiant užtikrinti efektyvų įstatymo projektu siūlomos įtvirtinti pareigos įgyvendinimą turės būti priimti ir su suinteresuotomis šalimis (pareigos vykdytojais) suderinti sprendimai dėl poįstatyminių teisės aktų detalizavimo, siūlytina nustatyti vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą sudarant galimybes atsakingoms institucijoms pasirengti tinkamam keičiamo įstatymo įgyvendinimui.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio antrą 2 dalį, įsigalioja 20222023 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 20212022 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Pritarti

 

4.

Biudžeto ir finansų komitetas,

2020-04-13

2

 

 

 

Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui tobulinti projektą patikslinant įstatymo įsigaliojimo datą.

Pritarti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Arvydas Nekrošius.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                           Kazys Starkevičius

 

 

 

Ekonomikos komiteto biuro patarėja Irina Jurkšuvienė