LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

VALSTYBINIŲ PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-730 4, 5 IR 6 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO NR. XIII-789 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-02-02  Nr. XIVP-187

Vilnius

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo Nr. I-730 4, 5 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIII-789 (šio įstatymo 4 straipsnį). Atkreiptinas dėmesys į tai, kad nurodytu įstatymu buvo keičiamas Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymas Nr. I-730, pakeitimas buvo priimtas 2017 m. lapkričio 21 d. ir įsigaliojo 2018 m. sausio 1 d. Taigi, šis pakeitimas yra inkorporuotas į Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymą Nr. I-730. Atsižvelgiant į tai, turėtų būti keičiamas ne Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo Nr. I-730 4, 5 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIII-789, kurio 4 straipsnyje nustatytos tam tikros pereinamojo laikotarpio nuostatos, o Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymas Nr. I-730, jame nustatant naujas valstybinių pensijų daugiavaikiams tėvams skyrimo taisykles bei šių taisyklių taikymą.

2. Įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad įstatymo projektu siekiama nustatyti, kad „mirus daugiavaikei motinai, kuriai buvo paskirta ir mokama antrojo laipsnio valstybinė pensija, ši pensija būtų mokama tėvui“. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo Nr. I-730 3 straipsnio 2 dalį, asmeniui, turinčiam teisę gauti valstybinę našlių pensiją už mirusį valstybinės pensijos, nurodytos šio įstatymo 1 straipsnio 1 dalies 1 ir 3 punktuose, gavėją ir socialinio draudimo našlių pensiją, jo pasirinkimu skiriama ir mokama arba valstybinė našlių pensija, arba socialinio draudimo našlių pensija. Asmeniui, turinčiam teisę gauti valstybinę našlaičių pensiją už mirusį valstybinės pensijos, nurodytos šio įstatymo 1 straipsnio 1 dalies 1–3 punktuose, gavėją ir socialinio draudimo našlaičių pensiją, jo pasirinkimu skiriama ir mokama arba valstybinė našlaičių pensija, arba socialinio draudimo našlaičių pensija. Atsižvelgiant į tai, pagal siūlomą teisinį reguliavimą būtų sudaryta teisė vienam ir tam pačiam asmeniui gauti valstybinę pensiją tiek kaip daugiavaikiam tėvui (motinai), tiek ir kaip našliui (našlei) asmens, kuris jau pasinaudojo teise gauti antrojo laipsnio valstybinę pensiją kaip daugiavaikis tėvas ar motina. Taigi, vienam asmeniui būtų mokamos dvi valstybinės pensijos, siejamos su ta pačia aplinkybe, t. y. 5 ir daugiau vaikų išauginimu.

3. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „Peticijų komisija 2020 m. rugsėjo 23 d. posėdyje <...> priėmė sprendimą tenkinti joje pateiktą pasiūlymą inicijuoti įstatymą, kad nebūtų skriaudžiami daugiavaikių šeimų tėvai, likę našliais, tai yra kad mirus daugiavaikei motinai, kuriai buvo paskirta ir mokama antrojo laipsnio valstybinė pensija, ši pensija būtų mokama tėvui.“ Taip pat nurodyta, kad „Komisija mano, kad yra neteisinga nemokėti antrojo laipsnio valstybinės pensijos daugiavaikiui našliui, nes ši valstybinė pensija nėra vien tik valstybės padėka už vaikų išauginimą. Tai yra ir piniginė parama asmeniui. Kaip ir visos valstybinės pensijos.” Argumentas, kad galiojantis teisinis reguliavimas yra neteisingas ar skriaudžiantis, yra vertinamojo pobūdžio. Pavyzdžiui, našlė mama, viena užauginusi keturis vaikus, neturi teisės į antrojo laipsnio valstybinę pensiją, nors akivaizdu, kad jai vienai auginti keturis vaikus buvo sunkiau, nei abiem tėvam penkis.

Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos Konstitucijos 38 straipsnyje nustatyta tėvų teisė ir pareiga auklėti savo vaikus dorais žmonėmis ir ištikimais piliečiais, iki pilnametystės juos išlaikyti, o vaikų pareiga – gerbti tėvus, globoti juos senatvėje ir tausoti jų palikimą. Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 3.205 straipsnyje nustatyta, kad pilnamečiai vaikai privalo išlaikyti savo nedarbingus ir paramos reikalingus tėvus ir jais rūpintis. Pastebėtina, kad konstitucinėje doktrinoje yra pasisakyta, kad įstatymų leidėjas turi teisę nustatyti valstybinių pensijų gavėjų ratą, tačiau valstybinės pensijos negali tapti privilegija, o jas nustatant privalu paisyti konstitucinio socialinės darnos imperatyvo, teisingumo, protingumo ir proporcingumo principų. Svarstytina, ar siūlomas teisinis reguliavimas dera su nurodytais konstituciniais imperatyvais. Kartu šiame kontekste pastebėtina, kad valstybinės pensijos yra skiriamos už tam tikrus nuopelnus, eitas pareigas ar kaip kompensacijos (ne kaip piniginė/socialinė parama).

3.  Įstatymo projektas tikslintinas, atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus:

1) įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje tikslintina data, vietoj „birželio 31 d.“ įrašant „birželio 30 d.“;

2) prie pasirašančiojo įstatymą pareigų brauktini vardas ir pavardė.

4. Atsižvelgiant į tai, kad siūlomas teisinis reguliavimas įsigaliotų biudžetinių metų viduryje, kartu turėtų būti teikiamas Lietuvos Respublikos 2021 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo paketimo įstatymo projektas ir dėl siūlomo teisinio reguliavimo gauta Vyriausybės išvada.

 

Departamento direktorius                                                                                          Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Andriuškevičiūtė, tel. (8 5) 239 6159, el. p. [email protected]

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]