LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIV-1268 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2474

 

2023-03-15  Nr. 113-P-3

Vilnius

 

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Domas Griškevičius, Kęstutis Masiulis, Bronislovas Matelis, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Skaistė Meškelė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.

Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų viceministrė Sigita Ščajevienė, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo administravimo ir vietos savivaldos politikos grupės vadovė Alma Bulkevičienė, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo administravimo ir vietos savivaldos politikos grupės vyresnioji patarėja Dalia Masaitienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja savivaldybių administravimo klausimais Linda Kreimerytė ir Lietuvos savivaldybių seniūnų asociacijos direktorė Laima Tučienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
20
23-03-06

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-2474(2) ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,
2023-03-15

 

1

 

 

N

Argumentai:

Vietos savivaldos įstatyme nustatyta, kad savivaldybės tarybos opozicijos lyderiu gali būti ne mažiau kaip pusės savivaldybės tarybos narių, priklausančių opozicijai, deklaruotas opozicijai atstovaujantis tarybos narys. Tai reiškia, kad opozicijos lyderis gali būti deleguojamas pusės ir daugiau opozicijai priklausančių tarybos narių. Dėl tokio reguliavimo gali susidaryti situacija, kad savivaldybės tarybos opozicijoje esant lyginiam skaičiui tarybos narių atsiras du asmenys, turintys ne mažesnį kaip pusės opozicijos narių palaikymą, taigi ir atitinkantys opozicijos lyderio apibrėžimą.

Kadangi siekis yra, kad būtų tik vienas opozicijos lyderis, siūloma patikslinti Vietos savivaldos įstatymo 3 straipsnio 18 dalį, nustatant, kad savivaldybės tarybos opozicijos lyderis gali būti deklaruojamas tik daugiau kaip pusės opozicijai priklausančių tarybos narių.

 

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 1 straipsniu:

1 straipsnis. 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 3 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 3 straipsnio 18 dalį ir ją išdėstyti taip:

„18. Savivaldybės tarybos opozicijos lyderis ne mažiau kaip daugiau nei pusės savivaldybės tarybos narių, priklausančių savivaldybės tarybos opozicijai, savivaldybės tarybos posėdyje viešu pareiškimu, įteiktu posėdžio pirmininkui, deklaruotas savivaldybės tarybos opozicijai atstovaujantis tarybos narys. Jis atlieka šiuo įstatymu ir savivaldybės tarybos reglamentu jam pavestas funkcijas, turi šiame įstatyme ir reglamente nustatytas teises.“

Pritarti

 

2.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,
2023-03-15

 

2

 

 

 

N

Argumentai:

2023 m. sausio 1 d. įsigaliojo Vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1467 (kartu su Geriamojo vandens tiekimo įstatymu), numatant, kad geriamojo vandens tiekimo paslaugos kainų nustatymo metodiką tvirtina Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, todėl iš savivaldybės tarybos išimtinės kompetencijos yra išbrauktas šalto vandens kainų tvirtinimas. Tuo tarpu pagal naujos redakcijos Vietos savivaldos įstatymo, kuris įsigalios 2023 m. balandžio 1 d., 15 straipsnio 2 dalį, savivaldybės taryba ir toliau nustato šalto vandens kainas. Siekiant, kad ir po 2023-04-01 toliau galiotų šiuo metu galiojančios nuostatos, suderintos su Geriamojo vandens tiekimo įstatymu, siūloma iš išimtinės savivaldybės tarybos kompetencijos išbraukti šalto vandens kainų nustatymą.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 2 straipsniu:

2 straipsnis. 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 29 punktą ir jį išdėstyti taip:

„29) kainų ir tarifų už savivaldybės valdomų įmonių, biudžetinių ir viešųjų įstaigų (kurių savininkė yra savivaldybė) teikiamas atlygintinas viešąsias paslaugas ir keleivių vežimą vietiniais maršrutais nustatymas, centralizuotai tiekiamos šilumos, šalto ir karšto vandens kainų nustatymas (tvirtinimas) įstatymų nustatyta tvarka, vietinių rinkliavų, įmokų ir mokesčių tarifų nustatymas įstatymų nustatyta tvarka;“

Pritarti

 

3.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,
2023-03-15

 

3

 

 

N

Argumentai:

Pagal naujos redakcijos Vietos savivaldos įstatymą, nuo 2023 m. balandžio 1 d. savivaldybės tarybos įgaliojimų laikui privaloma sudaryti savivaldybės kolegiją, į kurios sudėtį įeina meras, vicemeras, savivaldybės administracijos direktorius, savivaldybės tarybos komitetų pirmininkai, Etikos komisijos pirmininkas, Antikorupcijos komisijos pirmininkas ir opozicijos lyderis.

Įstatyme taip pat nustatyta, kad savivaldybės tarybos nariams už darbo laiką atliekant savivaldybės tarybos nario pareigas yra atlyginama (apmokama). Atlyginimas apskaičiuojamas atsižvelgiant į jų faktiškai dirbtą laiką, atliekant tarybos nario pareigas pagal visas Vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnyje nustatytas savivaldybės tarybos veiklos formas. Tačiau minėtame straipsnyje nenustatyta tokia veiklos forma kaip darbas savivaldybės kolegijoje, nors jis yra privalomas.

Taigi, siekiant užtikrinti teisingą savivaldybės tarybos nario darbo apmokėjimą už jo atliekamas pareigas, tikslinga papildyti Vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnį, jame numatant papildomą veiklos formą – darbą savivaldybės kolegijoje.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 3 straipsniu:

3 straipsnis. 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Savivaldybės tarybos veikla tarp savivaldybės tarybos posėdžių tęsiama savivaldybės tarybos komitetuose, komisijose, savivaldybės kolegijoje, savivaldybės tarybos narių frakcijose, grupėse ir mišrioje grupėje, taip pat tarybos nariams priimant savivaldybės nuolatinius gyventojus reglamento nustatyta tvarka.“

Pritarti

 

4.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,
2023-03-15

 

4

 

 

 

N

Argumentai:

Vietos savivaldos įstatymo 68 straipsnio 3 dalyje nustatyta pareiga savivaldybės centralizuotos vidaus audito tarnybos vadovui pačiam užtikrinti centralizuotos vidaus audito tarnybos veiklos ir organizacinį nepriklausomumą prieštarauja Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatyme[1] nustatytai ir tarptautiniuose vidaus audito profesinės praktikos standartuose nurodytai viešojo juridinio asmens vadovo pareigai užtikrinti vidaus auditorių veiklos ir organizacinį nepriklausomumą.

Savivaldybės centralizuota vidaus audito tarnyba atlieka ne tik savivaldybės administracijos, bet ir kitų savivaldybės administravimo subjektų, savivaldybės valdomų įmonių ir savivaldybės viešųjų juridinių asmenų auditą. Tarnyba savo metinį vidaus audito tarnybos veiklos planą suderina su meru, kaip savivaldybės vadovu (o ne su administracijos direktoriumi), todėl tikslinga Vietos savivaldos įstatymo 68 straipsnio 3 dalyje nustatyti, kad vidaus audito tarnybos veiklos ir organizacinį nepriklausomumą užtikrina ne vidaus audito tarnybos vadovas, o meras.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 4 straipsniu:

4 straipsnis. 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 68 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 68 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Vidaus audito tarnybai vadovauja ir už jos veiklą atsako jos vadovas. Ši tarnyba yra atskaitinga merui. Vidaus audito tarnybos vadovas Meras užtikrina vidaus audito tarnybos veiklos ir organizacinį nepriklausomumą ir šios valdymo funkcijos negali perduoti kitiems viešojo juridinio asmens valstybės tarnautojams ar darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis.“

Pritarti

 

5.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,
2023-03-15

 

5

 

 

 

Argumentai:

2019 m. sausio 1 d. įsigaliojusioje Vietos savivaldos įstatymo 31 straipsnio 8 dalyje buvo įtvirtinta seniūnų kadencija (seniūnui nustatoma 5 metų kadencija. Kadencijų skaičius nėra ribojamas.). Pagal Vietos savivaldos įstatymo redakciją, galiojusią iki 2019 m. sausio 1 d., seniūnai pareigas ėjo neterminuotai.

Pagal naujos redakcijos Vietos savivaldos įstatymo normas, kurios įsigalios 2023 m. balandžio 1 d., seniūnams bus taikomos bendrosios Valstybės tarnybos įstatymo nuostatos, t. y. seniūnijos, savivaldybės administracijos filialo, seniūnai yra karjeros valstybės tarnautojai, todėl įsigaliojus įstatymui į pareigas bus priimami neterminuotam laikotarpiui, o seniūnijos, biudžetinės įstaigos, seniūnai yra įstaigos vadovai, kurie į pareigas bus priimami 5 metų kadencijai konkurso būdu ir šių pareigų negalės eiti daugiau kaip 2 kadencijas iš eilės.

Kadangi pagal naujos redakcijos Vietos savivaldos įstatymą seniūnams panaikinamos kadencijos, sudaromos sąlygos pareigas einančių seniūnų terminuotus darbo santykius pakeisti į neterminuotus. Siekiant teisinio aiškumo, kad visose savivaldybėse būtų taikoma vienoda praktika dirbančių seniūnų darbo santykius iš terminuotų pakeisti į neterminuotus, atitinkamai papildytinas įstatymo projektas, jame numatant, kad seniūnai, einantys pareigas, įsigaliojus naujos redakcijos Vietos savivaldos įstatymui, toliau pareigas eitų neterminuotai.

Siekiant užtikrinti Konstitucijos laiduojama lygiateisiškumo teisę, seniūnams, priimtiems į pareigas įsigaliojus šiam įstatymui, pagal konkursų į seniūno pareigas, pradėtų iki šio įstatymo įsigaliojimo, rezultatus, taip pat neturėtų būtų taikomas 5 metų kadencijos laikotarpis, nustatytas šiuo metu galiojančioje Vietos savivaldos įstatymo redakcijoje.

Taigi, atitinkamai tikslintinas ir įstatymo projektas, jį papildant norma, kuri nustato, kad seniūnai, priimti į pareigas įsigaliojus šiam įstatymui, pagal konkursų į seniūno pareigas, pradėtų iki šio įstatymo įsigaliojimo, rezultatus, į pareigas priimami neterminuotai.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 5 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Šio įstatymo nuostatos pradedamos taikyti, kai 2023 metais išrinktos savivaldybių tarybos susirenka į savo pirmuosius posėdžius. Iki pirmųjų 2023 metais išrinktų savivaldybių tarybų posėdžių taikomos iki 2023 m. kovo 31 d. galiojusios Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nuostatos.“

2. Papildyti 2 straipsnį 4 ir 5 dalimis:

„4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo į pareigas nustatytai kadencijai priimti seniūnai įsigaliojus šiam įstatymui pareigas eina neterminuotai.

5. Seniūnai, priimti į pareigas įsigaliojus šiam įstatymui, pagal konkursų į seniūno pareigas, pradėtų iki šio įstatymo įsigaliojimo, rezultatus, į pareigas priimami neterminuotai.“

 

Pritarti

 

6.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,
2023-03-15

 

 

 

 

I

Argumentai:

Įvertinus Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pasiūlymus dėl Vietos savivaldos įstatymo pakeitimo įstatymo 1 straipsnyje išdėstytų kelių straipsnių pakeitimo, atitinkamai koreguotinas įstatymo projekto pavadinimas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIV-1268 1 IR 2 STRAIPSNIOŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS“

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Ričardas Juška.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepateikta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-2474(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                                          Ričardas Juška

 

 

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas Juras Taminskas



[1] Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 10 straipsnio 1 dalis.