LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO „DĖL UŽSIENIEČIŲ TEISINĖS PADĖTIES“ NR. IX-2206 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2020-08-31 Nr. XIIIP-5109

Vilnius

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame  šias pastabas:

1.                   Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ (toliau – keičiamas įstatymas) 5 straipsnio 6 ir 7 dalių nuostatos tarpusavyje derintinos su keičiamo įstatymo 79 straipsniu, kuriame nustatytos prieglobsčio prašytojo apgyvendinimo Lietuvos Respublikoje vietos (jame nėra numatyta tokių apgyvendinimo vietų kaip pasienio kontrolės punktai, tranzito zonos) ir kokie subjektai nustato prieglobsčio prašytojų apgyvendinimo kitose apgyvendinimo vietose tvarką (t. y. pagal šio straipsnio nuostatas prieglobsčio prašytojų apgyvendinimo kitose apgyvendinimo vietose (po ja patektų ir pasienio kontrolės punktai, tranzito zonos) tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija, bet ne  vidaus reikalų ministras).

2.                   Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, nereikėtų įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 6 dalyje prieš žodį „apgyvendinami“ įrašyti žodžio „laikinai“, kadangi prieglobsčio prašytojai nurodytose vietose yra apgyvendinami laikinai. Pritarus šiai pastabai atitinkamai tikslintina šio straipsnio 7 dalis, 79 straipsnio 2 dalis, 1151 straipsnio pavadinimas.

3.                   Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 9 dalyje numatyta, kad „Kai pagal šio straipsnio 4 ar 8 dalį priimamas sprendimas įleisti prieglobsčio prašytoją į Lietuvos Respubliką ir yra šio Įstatymo 113 straipsnio 4 dalyje nurodytas užsieniečio sulaikymo pagrindas, Valstybės sienos apsaugos tarnyba kreipiasi į teismą dėl užsieniečio sulaikymo ar alternatyvios sulaikymui priemonės taikymo”. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 113 straipsnio 4 dalis numato kelis užsieniečio sulaikymo pagrindus, todėl siekiant aiškumo siūlytina žodžius ,,ir yra šio Įstatymo 113 straipsnio 4 dalyje nurodytas užsieniečio sulaikymo pagrindas” pakeisti žodžiais ,,ir yra šio Įstatymo 113 straipsnio 4 dalyje nurodytas bent vienas užsieniečio sulaikymo pagrindas”.

4.              Įstatymo projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 35 straipsnio 1 dalies 16 punkto a papunktyje yra vartojamas pilnas ,,Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo“ pavadinimas. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų  Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (toliau – Rekomendacijos), 6.1. punktu, jei teisės akto pavadinimas, kuris prasideda žodžiais „Lietuvos Respublika“, minimas ne kartą, pirmą kartą parašius visą pavadinimą, toliau jis gali būti rašomas be žodžių „Lietuvos Respublika“. Atsižvelgiant į tai, siūlytina taip pat tikslinti ir keičiamo įstatymo 621 straipsnio 1 dalies 1 punktą, kuriame vartojamas pilnas Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo pavadinimas.

5.              Įstatymo projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 44 straipsnio 1 dalies 2 punkte  vietoj žodžių ,,dirbantis, pagal neterminuotą sutartį“ įrašytini žodžiai ,,dirbantis, pagal neterminuotą darbo sutartį“ (analogiškai kaip numatyta keičiamo įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 6 punkte).

6.              Įstatymo projekto 19 straipsniu keičiamo įstatymo 451 straipsnio 2 dalyje prieš skaičių ir žodį „51 punkte” įrašytini skaičius ir žodis „1 dalies”.

7.              Siūlytina patikslinti įstatymo projekto 28 straipsniu keičiamo įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 3 punkte pateiktą nuorodą į įstatymo 441 straipsnio 1 dalies 3 punkto a-c papunkčius, kadangi tai apima visus šiame punkte nurodytus papunkčius, todėl jų nurodyti nereikėtų.

8.              Vadovaujantis Rekomendacijų 6.1. punktu, jei teisės akto pavadinimas, kuris prasideda žodžiais „Lietuvos Respublika“, minimas ne kartą, pirmą kartą parašius visą pavadinimą, toliau jis gali būti rašomas be žodžių „Lietuvos Respublika“. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo  pavadinimas jau yra minimas keičiamo įstatymo 442 straipsnio 3 dalyje, siūlytina projekto 30 straipsniu keičiamo įstatymo 58 straipsnio 15 punkte, prieš žodžius „reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatyme“ išbraukti žodžius „Lietuvos Respublikos“.

9.              Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 441 straipsnio 1 dalies  1 punkte įvestą santrumpą ,,Lietuvos statistikos departamento paskutinio paskelbto ketvirčio šalies ūkio BDU“, tikslintinas įstatymo projekto 30 straipsniu keičiamo įstatymo 58 straipsnio 15 punktas, t. y. vietoj žodžių ,,šalies BDU“ įrašytini žodžiai ,,šalies ūkio BDU“.

10.          Tikslintina įstatymo projekto 32 straipsniu keičiamo įstatymo 62 straipsnio 8 dalis, kadangi pagal keičiamo įstatymo 63 straipsnį, ne darbdaviui, bet užsieniečiui yra nustatyti atsisakymo išduoti leidimo dirbti ir leidimo dirbti panaikinimo pagrindai.

11.          Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 35 straipsniu keičiamo įstatymo 71 straipsnio 2 dalyje yra patikslinamas švietimo ir mokslo ministro pareigų pavadinimas, t. y. vietoj žodžių „švietimo ir mokslo“ įrašomi žodžiai „švietimo, mokslo ir sporto“, siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, siūlytina kartu atitinkamai pakeisti ir kitus keičiamo įstatymo straipsnius (pvz., 32 straipsnio 2 dalies 2 punktą, 451 straipsnio 2 dalį ir kt.)

12.          Atsižvelgiant į tai, kad  įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo  įstatymo 5 straipsnio  6 ir 7 dalimis nustatomos prieglobsčio prašytojo apgyvendinimo Lietuvos Respublikoje vietos tokios kaip pasienio kontrolės punktai, tranzito zonos, svarstytina, ar nereikėtų atitinkamai patikslinti įstatymo projekto 46 straipsniu keičiamo įstatymo 85 straipsnio 1 dalies 2 punkto.  

13.          Atsižvelgiant į įstatymo projekto 48 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 1 dalies 1 punkte siūlomus pakeitimus (dėl darbuotojo ar savarankiškai dirbančio asmens statuso išlaikymo,  kai jis laikinai nevykdo veiklos dėl nėštumo, gimdymo, tėvystės atostogų ir (arba) atostogų vaikui prižiūrėti ir dėl jo registravimosi Užimtumo tarnyboje ne tik bedarbio statusu), siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 105 straipsnio 2 dalį ir jame nustatyti analogiškas taisykles.

14.          Siūlytina įstatymo projekto 51 straipsniu keičiamo įstatymo 113 straipsnio 5 dalies 1 ir 10 punkte vartojamas sąvokas ,,kompetentingų institucijų atstovas“,  ,,kompetentingų institucijų valstybės tarnautojas ir darbuotojas“ suderinti su keičiamo įstatymo 68 straipsnio 4 ir 5 dalyse vartojama sąvoka ,,kompetentingų Lietuvos Respublikos institucijų ar įstaigų valstybės tarnautojas ir darbuotojas“ ir ją nuosekliai vartoti.

15.          Siūlytina tikslinti įstatymo projekto 57 straipsnio pakeitimo esmę, kadangi keičiamo įstatymo 138 straipsnis ne  tik pildomas 2 dalimi, bet yra keičiama ir šio straipsnio 1 dalis.

16.          Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymo projektas turi du 58 straipsnius, todėl tikslintina projekto straipsnių numeracija.

17.          Įstatymo projekto 58 straipsnio 1 dalyje po žodžių „Šis įstatymas, išskyrus“ įrašytini žodžiai „šio įstatymo“.

 

 

Privatinės teisės skyriaus vedėja,

pavaduojanti departamento direktorių                                                                     Daina Petrauskaitė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M. Griščenko, tel. (8 5) 239 6552, el. p.  mantas.griscenko@lrs.lt

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. irena.sambaraite@lrs.lt