LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KULTŪROS KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PROFESIONALIOJO SCENOS MENO ĮSTATYMO Nr. IX-2257 PAKEITIMO ĮSTATYMO
PROJEKTO Nr. XIVP-2104(2)

 

 2022-12-14 Nr. 121-P-40

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Vytautas Juozapaitis, komiteto pirmininko pavaduotojas Robertas Šarknickas, komiteto nariai Kristijonas Bartoševičius, Vytautas Kernagis, Liuda Pociūnienė, Stasys Tumėnas, Kęstutis Vilkauskas. Komiteto biuro vedėja Agnė Jonaitienė, komiteto biuro patarėjos Milda Gureckienė, Deimantė Pukytė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos kultūros viceministrė Daina Urbanavičienė, Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos Teisės ir žmogiškųjų išteklių skyriaus vedėjas Virginijus Varnaitis, Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos profesionaliosios kūrybos ir tarptautiškumo politikos grupės vadovė Janina Krušinskaitė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-12-13

2

5

 

 8

2

 

 

 

1

 

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsnyje nauja redakcija dėstomo Profesionaliojo scenos meno įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 8 dalyje apibrėžiant profesionalų scenos meną bei 5 straipsnio 2 dalies 1 punkte reglamentuojant pripažinimą profesionaliojo scenos meno įstaiga, kaip privaloma sąlyga nustatomas „profesionaliojo meno vertintojų“ įvertinimas. Atkreiptinas dėmesys, kad tokie subjektai nėra apibrėžti nei keičiamame įstatyme, nei kituose galiojančiuose įstatymuose (palyginimui Lietuvos Respublikos meno kūrėjo ir meno kūrėjų organizacijų statuso įstatyme apibrėžtas profesionalusis meno vertintojas). Pažymėtina, kad įstatyme nurodant subjektą, kurio veiksmai turi įtakos kitų asmenų teisėms ir pareigoms, toks subjektas bei jo statusas turėtų būti aiškiai apibrėžtas įstatyme. Taip pat šiame kontekste pabrėžtina, jog kriterijus „įvertintas“ (jo nepaaiškinant) yra ydingas, kadangi jis gali būti suprantamas skirtingai. Kadangi keičiamame įstatyme neapibrėžiama, ką reiškia kriterijus „įvertintas“, šio kriterijaus turinys aiškintinas atsižvelgus į tai, kaip suprantamas žodis „įvertinti“. Lietuvių kalbos žodyne pateikiamos trys žodžio „įvertinti“ reikšmės: „nuspręsti, ko vertas, nustatyti kieno vertę“; „nustatyti piniginę vertę, įkainoti“; „pripažinti kieno vertę, branginti, gerbti“. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas pašalinant jo neaiškumus.

 

Iš dalies pritarti

Tikslintina sąvoka „profesionaliojo meno vertintojas“ keičiama į  sąvoką, apibrėžtą Lietuvos Respublikos meno kūrėjų ir meno kūrėjų organizacijų statuso įstatyme - „profesionalusis meno vertintojas“.

Kriterijus „įvertintas“ naudojamas pagal Lietuvių kalbos žodyno pagrindinį pirmąjį apibrėžimą.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-12-13

3

 

3

 

 

Keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje vietoje „vykdančiųjų“ turi būti nurodytos savivaldybių vykdomosios institucijos, nes būtent tokias institucijas numato Konstitucijos 119 straipsnis ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymas.

Pritarti

Keisti žodį „vykdančios“ į žodį „vykdomosios“.  

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-12-13

6

1

4

 

Keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 4 punkte siūloma nustatyti, kad „kiti profesionaliojo scenos meno juridinio asmens dalyviai gali būti fiziniai ir (ar) juridiniai asmenys“. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kuriuos profesionaliojo scenos meno juridinio asmens dalyvius apimtų nuostata „kiti dalyviai“, taip pat neaišku, kokiu tikslu siūloma nustatyti, kad būtent kitais dalyviais gali būti fiziniai ir (ar) juridiniai asmenys. Jeigu turimas tikslas nustatyti, kad tokių juridinių asmenų dalyviais be valstybės ir savivaldybės gali būti ir kiti asmenys, tai atkreiptinas dėmesys, jog Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.35 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybė ir savivaldybės yra juridiniai asmenys. Atsižvelgus į tai bei siekiant aiškumo, svarstytina, ar vertinamojoje projekto nuostatoje nereikėtų nurodyti visus asmenis, kurie galėtų būti profesionaliojo scenos meno juridinio asmens dalyviais, arba vertinamosios nuostatos atsisakyti, nes Civilinio kodekso 2.60 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad juridinio asmens steigėjai gali būti ir fiziniai, ir juridiniai asmenys.

Pritarti

 Atsisakyti perteklinio reglamentavimo, nes įstaigų steigimą reglamentuoja kiti teisės aktai„4) kiti Lietuvos Respublikoje įsteigti juridiniai asmenys, tokių juridinių asmenų ar kitoje Europos ekonominės erdvės valstybėje įsteigtų juridinių asmenų ar kitų organizacijų padaliniai, Lietuvos Respublikoje pripažinti profesionaliojo scenos meno įstaigomis (teatras, koncertinė įstaiga, trupė, ansamblis, cirkas, scenos meno informacijos centras, scenos menų centras, kūrybinis inkubatorius ir (ar) kita), įgyvendina jų steigimo dokumentuose nustatytus tikslus. Kitų profesionaliojo scenos meno įstaigų steigėjas (steigėjai) gali būti fiziniai ir (ar) juridiniai asmenys.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-12-13

6

6

 

 

Keičiamo įstatymo 6 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad „Nacionaliniai, valstybiniai ir savivaldybių teatrai ir koncertinės įstaigos, nepaisant jų teisinės formos, rengia metinius veiklos planus (pabraukta mūsų) ir teikia juos tvirtinti savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai,  jei jų vadovams nėra pavesta tvirtinti savo vadovaujamų įstaigų metinius veiklos planus“. Keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1-3 punktai nustato, kad galima šių įstaigų teisinė forma – viešoji įstaiga. Strateginio valdymo įstatymo 25 straipsnio 2 dalis nustato, kad „metinius veiklos planus rengia ir tvirtina strateginio valdymo sistemos dalyviai <...>“. Strateginio valdymo įstatymo 9 straipsnio 3 punktas nustato, kad metiniai veiklos planai rengiami „jeigu jų rengimą numato atskirų strateginio valdymo sistemos dalyvių veiklą reglamentuojantys įstatymai“. Tačiau Strateginio valdymo įstatymo 3 straipsnio 17 dalyje, nustatančioje strateginio valdymo sistemos dalyvių ratą, viešosios įstaigos, kurių vadovai nėra valstybės ar savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai, nėra numatytos. Tokios viešosios įstaigos nėra strateginio valdymo sistemos dalyviai ir jiems negali būti nustatomi tokie pat reikalavimai, kaip tos pačios teisinės formos subjektams, kurių vadovai yra asignavimų valdytojai, dėl ko tie subjektai tampa strateginio valdymo sistemos dalyviais. Tai yra, vienoda teisinė forma ar panašus statusas profesionaliojo scenos meno prasme negali būti pagrindas nepaisyti Strateginio valdymo įstatymo nuostatų. Tas pats pasakytina ir apie keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalies, 11 straipsnio 3 dalies 1 punkto, 15 straipsnio 1 dalies 1 punkto, 15 straipsnio 2 dalies, 17 straipsnio 7 dalies nuostatas, kuriose nurodomi nacionalinio, valstybės ar savivaldybės teatro ar koncertinės įstaigos, nepriklausomai nuo jos teisinės formos, metiniai veiklos planai (o taip pat ir strateginiai veiklos planai, kurie pagal Strateginio valdymo įstatymą taip pat sietini tik su strateginio valdymo sistemos dalyviais). 

Nepritarti

Strateginio valdymo sistemos dalyvis yra apibrėžtis naudojama ne vienai konkrečiai įstaigai, o ir visoms strateginio valdymo sistemos dalyvio įsteigtoms /kontroliuojamoms įstaigoms, nes jos yra integrali strateginio valdymo dalyvio dalis. Nacionalinių ir valstybių teatrų ir koncertinių įstaigų, kurios yra viešosios įstaigos, steigėjas taip pat būtų valstybė, tad per vyriausybę ir Kultūros ministeriją jos taptų strateginio valdymo sistemos dalimi. Atkreiptinas dėmesys, kad interpretuojant Strateginio valdymo įstatymą tokiu būdu, koks pateiktas pastaboje, metinių veiklos planų turėtų nerengti visos biudžetinės įstaigos, kurios nėra asignavimų valdytojai ir esmingai didžiausia įstaigų grupė būtų nelaikytina   Strateginio valdymo sistemos dalimi. .

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-12-13

10

1

 

 

Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „kultūros ministras nustato nacionalinio, valstybinio ir savivaldybės teatro ir koncertinės įstaigos vadovui keliamus kvalifikacinius reikalavimus“. Atkreiptinas dėmesys, jog Konstitucinis Teismas ne kartą yra pažymėjęs, kad su žmogaus teisių ir laisvių turinio apibrėžimu, jų įgyvendinimo garantijų įtvirtinimu susijusį teisinį reguliavimą galima nustatyti tik įstatymu, tačiau tada, kai Konstitucija nereikalauja, kad tam tikri su žmogaus teisėmis, jų įgyvendinimu susiję santykiai būtų reguliuojami įstatymais, juos galima reguliuoti ir poįstatyminiais teisės aktais. Antai kai kada poreikį įstatymų nustatytą teisinį reguliavimą detalizuoti ir sukonkretinti poįstatyminiuose teisės aktuose gali lemti būtinumas teisėkūroje remtis specialiomis žiniomis ar specialia (profesine) kompetencija (Konstitucinio Teismo 2005 m. vasario 7 d. nutarimas). Tačiau jokiomis aplinkybėmis poįstatyminiais teisės aktais negalima nustatyti asmens teisės atsiradimo sąlygų, riboti teisės apimties; poįstatyminiais teisės aktais negalima nustatyti ir tokio su žmogaus teisėmis, jų įgyvendinimu susijusių santykių teisinio reguliavimo, kuris konkuruotų su nustatytuoju įstatyme (Konstitucinio Teismo 2007 m. gegužės 5 d. nutarimas). Šiame kontekste paminėtina ir tai, kad, pavyzdžiui, bendrieji kvalifikacijos reikalavimai asmenims, siekiantiems užimti vadovų pareigas atitinkamose srityse, yra nustatyti Valstybės tarnybos įstatyme, taip pat Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatyme ir pan. Atsižvelgus į tai, kas išdėstyta, manytina, kad teisinis reguliavimas, kuriuo nustatomos bendrosios asmens teisės užimti pareigas valstybės ar savivaldybės įsteigtų muziejų vadovų pareigas įgyvendinimo sąlygos, t. y. bendrojo pobūdžio kvalifikaciniai reikalavimai, nesusiję su vadovaujamos įstaigos veiklos specifika, turėtų būti įtvirtintas įstatyme. Tuo tarpu kultūros ministras, atsižvelgdamas į atitinkamų teatro ir koncertinių įstaigų veiklos specifiką bei ministrams suteiktą profesinę kompetenciją jiems pavestose valdymo srityse, galėtų tvirtinti nebent specialiuosius kvalifikacinius atitinkamų teatrinių ir koncertinių įstaigų vadovų reikalavimus (jeigu tokių specialių vadovo kompetencijų turėjimas yra būtina sąlyga tinkamai vykdyti jam pavestas funkcijas).

 

Pritarti

Bendrieji reikalavimai įstaigų vadovams  yra numatyti Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatyme. Detalizuodamas šiuos bendruosius reikalavimus kultūros ministras tvirtins specialiuosius kvalifikacinius reikalavimus teatrų ir koncertinių įstaigų vadovams.

 

 

Komiteto siūloma formuluotė:

10    straipsnis.

1.<....> „kultūros ministras nustato nacionalinio, valstybinio ir savivaldybės teatro ir koncertinės įstaigos vadovui keliamus specialiuosius kvalifikacinius reikalavimus“.

 

Atkreiptinas dėmesys, jog keliamus kvalifikacinius reikalavimus reikėtų reglamentuoti sistemiškai  visuose kultūros įstaigų (bibliotekų, muziejų, kultūros centrų ir šiame) įstatymuose.

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-12-13

10

3

 

 

Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti savivaldybės teatro ar koncertinės įstaigos vadovo paskyrimo antrai kadencijai be konkurso sąlygą – „jeigu jo vadovaujama įstaiga kiekvienais kadencijos metais pasiekė tiems metams savivaldybės strateginio planavimo dokumentuose nustatytus rodiklius“. Tokia sąlyga, turinti įtakos asmens teisiniam statusui (teisei užimti pareigas) kritikuotina dviem aspektais. Pirma, Strateginio valdymo įstatyme, su kuriuo derinamas keičiamas įstatymas, „strateginio planavimo dokumentų“ sąvoka nėra apibrėžta ar vartojama. Antra, 2023 m. balandžio 1 d. įsigaliosiančios Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo redakcijos 60 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad savivaldybėje yra rengiami šie savivaldybės strateginio planavimo dokumentai: savivaldybės strateginis plėtros planas, atskirų savivaldybės ūkio šakų (sektorių) plėtros programos (tik tais atvejais, kai tai numatyta įstatyme) ir savivaldybės strateginis veiklos planas. Pažymėtina, kad profesionaliojo scenos meno sektoriaus plėtros programos rengimas įstatyme nenumatytas, o nei savivaldybės strateginis plėtros planas, nei savivaldybės strateginis plėtros planas pagal savo paskirtį ir apimtį neturėtų numatyti veiklos rodiklių konkretiems teatrams ar koncertinėms įstaigoms. Vertinant šias aplinkybes darytina išvada, kad vertinama keičiamu įstatymu siūloma nustatyti savivaldybės teatro ar koncertinės įstaigos vadovo paskyrimo antrai kadencijai be konkurso sąlyga yra nepagrįsta ir neįgyvendinama.

Pažymėtina, kad siekis priimti analogiškus sprendimus ir kitose srityse nepaneigia pareigos įstatyme nustatyti aiškias, realiai įgyvendinamas ir su kitais įstatymais derančias teisės normas.

Iš dalies pritarti

Strateginio planavimo įstatymo 3 straipsnio 9 dalyje apibrėžta sąvoka “planavimo dokumentai” Todėl siūloma atsisakyti žodžio „strateginio“ .

 

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-12-13

 

 

 

 

Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 2 punkte nurodomas Taisyklių pažeidimas du ir daugiau kartų per metus sietinas ne su pažeidimo padarymu, o, kaip ir pirmajame punkto sakinyje, su pripažinimu padarius pažeidimą.

 

Pritarti

2) yra pripažintas šiurkščiai pažeidęs kultūros ministro patvirtintas Kultūros įstaigų darbuotojų profesinės veiklos ir etikos taisykles (toliau – Taisyklės) ir nuo  pripažinimo padarius šiurkštų pažeidimą dienos nepraėjo 3 metai. Taisyklių šiurkščiu pažeidimu laikomas du ir daugiau kartų per vienerius metus kultūros įstaigos darbuotojo pripažintas  padarytas padarytu taisyklių pažeidimas, kai toks pažeidimas žemina žmogaus orumą, diskredituoja kultūros įstaigos reputaciją.

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-12-13

 

 

 

 

Keičiamo įstatymo 14 straipsnyje reglamentuojamos profesionaliojo scenos meno įstaigų kūrybinių darbuotojų socialinės garantijos. Šio straipsnio 1 dalyje numatytos kompensacinės išmokos skiriamos nustatytas sąlygas atitinkantiems „profesionaliojo scenos meno įstaigų kūrybiniams darbuotojams“, turintiems šio straipsnio 2 dalies 1-5 punktuose nustatytą „stažą atliekant profesionaliojo scenos meno kūrinius“. Pažymėtina, kad pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 7 dalį apibrėžiamas „profesionaliojo scenos meno kūrinys“ yra siejamas su meistriškumu ir meniniu lygiu, o ne su jo sukūrimu ir/ar atlikimu profesionaliojo scenos meno įstaigoje. Neaišku, kodėl vertinama įstatymo norma socialinės garantijos suteikiamos tik profesionaliojo scenos meno įstaigų kūrybiniams darbuotojams, o ne visiems asmenims, turintiems atitinkamą profesionaliojo scenos meno kūrinių atlikimo stažą. Manytina, kad įstatyme nustatytas profesionaliojo scenos meno kūrinių atlikimo stažas yra objektyvus kriterijus, sąlygojantis mechaninius pakitimus, dėl kurių skiriama kompensacinė išmoka. Toks diferencijuotas profesionaliojo scenos meno kūrinių atlikėjų traktavimas priklausomai nuo jų darbo santykių profesionaliojo scenos meno įstaigoje ir nuo tokių darbo santykių nutraukimo momento (reikalaujamą stažą įgijęs, bet, pavyzdžiui, prieš mėnesį darbo santykius nutraukęs asmuo būtų traktuojamas kitaip, nei tokį patį stažą įgijęs asmuo, vis dar tebedirbantis įstaigoje) gali kelti abejonių dėl atitikimo konstituciniam asmenų lygiateisiškumo principui.

Nepritarti

Kaip minima pastaboje, profesionaliojo scenos meno kūrinys yra siejamas su meistriškumu ir meniniu lygiu. Vadinasi, skiriant kompensacinę išmoką, turi būti aišku, kad asmuo, kuriam ji skiriama,  profesionaliai atliko profesionaliojo scenos meno kūrinius savo karjeros metu. Sudarius galimybę gauti kompensacines išmokas bet kokių įstaigų darbuotojams, jų nuomone dirbusiems reikiamą darbą, praktikoje iš stažo nebūtų galima įsitikinti ar jie savo karjeros metu profesionaliai atliko profesionaliojo scenos meno kūrinius, tai turėtų būti papildomai vertinama. Toks reglamentavimas sudaro riziką, kuomet asmuo mano, kad jis profesionaliai atlieka profesionaliojo meno kūrinius, tačiau pateikus prašymą kompensacinei išmokai gauti Kultūros ministerijai pvz. paaiškėja, kad jis atliko kūrinius neprofesionaliai ir tai nebuvo profesionaliojo scenos meno kūriniai.  Atkreiptinas dėmesys, kad teisės aktai reglamentuojantys socialinės apsaugos mechanizmus turi būti visiškai aiškūs ir pagrindiniai aspektai turi būti nustatyti  įstatyminiame lygmenyje, tai negali būti papildomo vertinimo objektas, kuris siūlomu atveju būtų neišvengiamas.     

 

. Profesionaliojo scenos meno įstaigos statusas  sukurtas siekiant užtikrinti kompensacijų skyrimo skaidrumą ir aiškumą. Atitinkamai, visos įstaigos, kurios tikrai vykdo reikiamą veiklą, gali šį statusą gauti, todėl tai nėra diskriminacinė norma.    

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-12-13

 

 

 

 

Keičiamo įstatymo 16 straipsnyje siūloma reglamentuoti kompensacijų mokėjimą nacionalinių, valstybinių ir savivaldybių teatrų ir koncertinių įstaigų kūrybiniams darbuotojams už jiems nuosavybės teise priklausančių muzikos instrumentų naudojimą teatro ar koncertinės įstaigos kūrybinei veiklai. Pažymėtina, kad projekte nėra siūloma nustatyti kompensacijų dydžio apskaičiavimo taisyklių ir jų mokėjimo sąlygų. Pagal projektu siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą kompensacijos būtų mokamos kultūros ministro nustatyta tvarka. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal projekto 1 straipsnyje  dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatas, nacionalinių, valstybinių teatrų ir koncertinių įstaigų lėšas, be kita ko, sudarytų valstybės biudžeto lėšos. Taigi, kompensacijoms mokėti galimai būtų naudojamos ir valstybės biudžeto lėšos. Konstitucinis Teismas savo nutarimuose ne kartą pažymėjo, kad pagal Konstitucijos 128 straipsnio 2 dalį tik įstatymų leidėjas gali nustatyti svarbiausius valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo teisių turinio elementus (2005 m. rugpjūčio 23 d., 2015 m. vasario 24 d., 2019 m. balandžio 16 d., 2019 m. birželio 7 d., 2022 m. balandžio 7 d. nutarimai). Atsižvelgus į tai, kompensacijų dydžio apskaičiavimo kriterijai turėtų būti nustatyti keičiamame įstatyme, bet ne poįstatyminiame teisės akte. Kultūros ministro priimtame poįstatyminiame teisės akte įstatymo nuostatos galėtų būti detalizuojamos. Atsižvelgus į tai, projekto nuostatas reikėtų atitinkamai papildyti.

Nepritarti

Atkreiptinas dėmesys, kad kompensacijos už nuosavybės teise priklausančius muzikos instrumentus savo turiniu negalėtų būti laikomas „svarbiausiu valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo turinio elementu“. Tai yra nedidelės svarbos teisės aktas, tačiau būtinas užtikrinti visų šios srities darbuotojų lygiateisiškumą. Vadovautis pastabos logika Konstitucinis Teismas savo nutarimuose būtų formavęs poziciją, kad visi valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo teisių turinio elementai turėtų būti įstatyminio lygmens. Toks reglamentavimas nėra taikomas.  

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Vytautas Juozapaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kultūros komiteto biuro vedėja Agnė Jonaitienė