LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽVALGYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1861 28, 30, 37, 46, 50, 62, 63, 64, 641 STRAIPSNIŲ, PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 2 PRIEDU ĮSTATYMO PROJEKTO
Nr. xivp-2667(2)

 

2023-05-24 Nr. 113-P-14

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, komiteto pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Kęstutis Masiulis, Bronislovas Matelis, Kęstutis Navickas, Audrius Petrošius, Rasa Petrauskienė, pavaduojanti Kęstutį Navicką, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Biuro tarnautojai: Rasa Mačiulytė, Skaistė Meškelė, Lina Milonaitė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas.

Seimo nariai: Kasparas Adomaitis, Andrius Kupčinskas Jurgis Razma.

Kviestieji asmenys: Finansų ministerijos atstovai: ministro patarėjas Darius Sadeckas, Biudžeto departamento Švietimo, kultūros ir socialinių sektorių skyriaus vedėja Vida Žagūnienė, Biudžeto departamento Valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo skyriaus vedėja Daiva Žibutienė, Personalo valdymo skyriaus patarėja Arūnė Šerepkaitė, Personalo valdymo skyriaus vedėjas Livijus Čižikas, Valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo skyriaus vyriausioji specialistė Gintarė Boguševičienė; Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovai: direktorė Roma Žakaitienė ir patarėja savivaldybių administravimo klausimais Linda Kreimerytė; Lietuvos valstybės tarnautojų, biudžetinių ir viešųjų įstaigų darbuotojų profesinė sąjungos pirmininkė Irena Petraitienė; Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos Teisės grupės vadovė Audronė Daukšaitė-Timpė; Ministro Pirmininko patarėjas strateginio planavimo, viešojo administravimo, reformų ir pokyčių valdymo klausimais Darius Žeruolis; Nacionalinės teismų administracijos atstovai: direktorė Natalija Kaminskienė, direktoriaus pavaduotojas Antanas Jatkevičius, Teisėjų tarybos pirmininko pavaduotoja Egidija Tamošiūnienė, Teisės ir administravimo departamento direktorė Vaida Petravičienė ir Administravimo skyriaus vedėja Jovita Ramanauskienė; Savivaldybių kontrolierių asociacijos atstovai: prezidentas Gintaras Radavičius ir Audito kokybės gerinimo ir gerosios praktikos sklaidos komiteto pirmininkė Inga Šimkūnaitė; Seimo kontrolierių įstaigos vadovė Erika Leonaitė; Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: viceministras Martynas Šiurkus, Darbo teisės grupės vadovė Vita Baliukevičienė, patarėjos Vilija Mėlinienė ir Indrė Vaicekauskaitė, vyresnioji patarėja Agnė Nakčerienė, Lygių galimybių, moterų ir vyrų lygybės grupės vadovė Jolanta Sakalauskienė, Paramos būstui grupės vadovė Soneta Brinienė ir vyresnioji patarėja Asta Misiukienė, Pensijų grupės patarėja Inga Barauskaitė, Piniginės paramos grupės patarėja Kristina Tumienė ir vyresnioji patarėja Rima Kurlianskienė, Socialinio draudimo grupės vadovas Vaidotas Kalinauskas, Socialinių paslaugų grupės vyresnioji patarėja Eglė Kanopaitė-Gruodienė, Strateginių sprendimų paramos grupės vadovė Ugnė  Užgalė, Tikslinės pagalbos grupės vadovė Daiva Zabarauskienė; Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovai: direktoriaus pavaduotoja Rūta Kaziliūnaitė ir Teisės skyriaus viršininkas Mantas Žemaitis; Teisingumo ministerijos atstovai: Lina Urbaitė, Teisinio atstovavimo grupės vadovas Ričard Dzikovič ir vyresnioji patarėja Lina Urbaitė; Valstybės ir savivaldybių vidaus auditorių asociacijos tarybos narė Dainora Budnikienė; Vidaus reikalų ministerijos atstovai: ministrė Agnė Bilotaitė, viceministrai Arnoldas Abramavičius ir Sigita Ščajevienė, Regioninės politikos grupės vadovė Rasa Tamulevičiūtė, patarėja Eglė Šarkauskaitė ir vyresnysis patarėjas Andrius Valickas, Strateginių sprendimų paramos grupės vyriausiasis patarėjas Sigitas Mitalauskas, Valstybės tarnybos politikos grupės vyriausioji patarėja, atliekanti grupės vadovės funkcijas, Jūra Ivonaitytė, patarėja Giedrė Sušinskaitė, vyresnysis patarėjas Adrianas Mečkovskis, Viešojo administravimo ir vietos savivaldos politikos grupės vadovė Alma Bulkevičienė; Vilniaus apygardos teismo pirmininkė Loreta Braždienė; Vyriausybės atstovų įstaigos atstovai: vadovė Daiva Kerekeš, Vyriausybės atstovas Šiaulių ir Telšių apskrityse Rimvydas Pilibaitis, Vyriausybės atstovas Panevėžio ir Utenos apskrityse Egidijus Lapinskas, Vyriausybės atstovas Vilniaus ir Alytaus apskrityse Julius Arlauskas.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-19

9

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabas.

Siūlytume projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 641 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių ,,nustatyta pareiginė alga ir priedas už žvalgybos pareigūnų tarnybos stažą“ įrašyti žodžius ,,nustatytas tarnybinis atlyginimas“, kadangi pagal keičiamo įstatymo 64 straipsnio 1 dalį, žvalgybos pareigūnų tarnybinį atlyginimą sudaro ne tik pareiginė alga ir priedas už žvalgybos pareigūnų tarnybos stažą, bet ir priemokos. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 64 straipsnio 4 dalį, priemokos mokamos ne tik už pavadavimą, bet ir už papildomų užduočių, suformuluotų raštu, atlikimą ar už įprastą darbo krūvį viršijančią veiklą.

Nepritarti

Argumentai:

Nuostata suderinta su žvalgybos institucijomis, jų teigimu, dirbant užsienyje priemokos nėra skiriamos.

 

Balsavimo rezultatai: komiteto sprendimui pritarta bendru sutarimu.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-19

12

3

 

 

Projekto 12 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „įstatyme nustatytas“ įrašyti žodžius „įstatyme nustatyto“.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pasiūlymas papildytas Seimo nario A. Petrošiaus pasiūlymu.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 12 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Įsigaliojus šiam įstatymui, žvalgybos pareigūno pareiginės algos koeficientas perskaičiuojamas žvalgybos pareigūno iki šio įstatymo įsigaliojimo gautą pareiginę algą kartu su priedu už kario laipsnį ar tarnybinį rangą ir priemoką už funkcijų, susijusių su ypatinga specifiką atlikimą, padalijus iš Lietuvos Respublikos pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio nustatymo ir asignavimų darbo užmokesčiui perskaičiavimo įstatyme nustatytas nustatyto pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio. Gautas koeficientas apvalinamas pagal matematines skaičių apvalinimo taisykles iki šimtųjų dalių. Įsigaliojus šiam įstatymui, žvalgybos pareigūno pareiginė alga tol, kol jis eina tas pačias pareigas, negali būti nustatyta mažesnė negu iki šio įstatymo įsigaliojimo buvusi pareiginė alga kartu su priedu už kario laipsnį ar tarnybinį rangą ir priemoką už funkcijų, susijusių su ypatinga specifiką atlikimą, išskyrus Lietuvos Respublikos žvalgybos įstatymo 58 straipsnio 4 punkte ir 59 straipsnio 3 dalies 2 punkte nurodytus atvejus.“

 

Balsavimo rezultatai: komiteto sprendimui pritarta bendru sutarimu.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-19

12

3

 

N

Atsižvelgiant į tai, kad įgyvendinant keičiamo įstatymo 641 straipsnio 5 dalį, Vyriausybė turės nustatyti su tarnyba užsienyje susijusių išlaidų kompensacijos koeficientą (parinkti (sumažinti) koeficientų dydžius, atsižvelgdama į tai, kad yra nustatytas žymiai didesnis bazinis dydis, nuo kuriuo bus skaičiuojama kompensacija), siūlytume papildyti keičiamo įstatymo 12 straipsnį nuostata, kuria Vyriausybei būtų pasiūlyta iki įstatymo įsigaliojimo priimti įstatymo įgyvendinimui reikalingus teisės aktus.

Pritarti

Pasiūlymas:

Papildyti projekto 12 straipsnį nauja 3 dalimi:

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2023 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

Atitinkamai pernumeruoti kitas straipsnio dalis.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 12 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalis dalį,  įsigalioja  2023 m. liepos 1 d.“

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.        

Seimo narys A. Petrošius, 2023-05-19

12

3

 

 

Argumentai:

Siekiant apsaugoti esamų žvalgybos pareigūnų teisėtus lūkesčius, būtina patikslinti įstatymo projekto nuostatas ir atsisakyti apvalinimo pagal matematines skaičių apvalinimo taisykles, nes tokių taisyklių taikymas atskirais atvejais gali nulemti pareiginės algos sumažėjimą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 12 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Įsigaliojus šiam įstatymui, žvalgybos pareigūno pareiginės algos koeficientas perskaičiuojamas žvalgybos pareigūno iki šio įstatymo įsigaliojimo gautą pareiginę algą kartu su priedu už kario laipsnį ar tarnybinį rangą ir priemoką už funkcijų, susijusių su ypatinga specifiką atlikimą, padalijus iš Lietuvos Respublikos pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio nustatymo ir asignavimų darbo užmokesčiui perskaičiavimo įstatyme nustatytas pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio. Gautas koeficientas apvalinamas pagal matematines skaičių apvalinimo taisykles iki šimtųjų dalių. Įsigaliojus šiam įstatymui, žvalgybos pareigūno pareiginė alga tol, kol jis eina tas pačias pareigas, negali būti nustatyta mažesnė negu iki šio įstatymo įsigaliojimo buvusi pareiginė alga kartu su priedu už kario laipsnį ar tarnybinį rangą ir priemoką už funkcijų, susijusių su ypatinga specifiką atlikimą, išskyrus Lietuvos Respublikos žvalgybos įstatymo 58 straipsnio 4 punkte ir 59 straipsnio 3 dalies 2 punkte nurodytus atvejus.“

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pasiūlymas papildytas korekcija pagal Teisės departamento pastabą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 12 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Įsigaliojus šiam įstatymui, žvalgybos pareigūno pareiginės algos koeficientas perskaičiuojamas žvalgybos pareigūno iki šio įstatymo įsigaliojimo gautą pareiginę algą kartu su priedu už kario laipsnį ar tarnybinį rangą ir priemoką už funkcijų, susijusių su ypatinga specifiką atlikimą, padalijus iš Lietuvos Respublikos pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio nustatymo ir asignavimų darbo užmokesčiui perskaičiavimo įstatyme nustatytas nustatyto pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio. Gautas koeficientas apvalinamas pagal matematines skaičių apvalinimo taisykles iki šimtųjų dalių. Įsigaliojus šiam įstatymui, žvalgybos pareigūno pareiginė alga tol, kol jis eina tas pačias pareigas, negali būti nustatyta mažesnė negu iki šio įstatymo įsigaliojimo buvusi pareiginė alga kartu su priedu už kario laipsnį ar tarnybinį rangą ir priemoką už funkcijų, susijusių su ypatinga specifiką atlikimą, išskyrus Lietuvos Respublikos žvalgybos įstatymo 58 straipsnio 4 punkte ir 59 straipsnio 3 dalies 2 punkte nurodytus atvejus.“

 

Balsavimo rezultatai: komiteto sprendimui pritarta bendru sutarimu.

 

2.        

Seimo narys D. Griškevičius, 2023-05-19

12

5, 6, 7

 

 

Argumentai:

Konstitucinis Teismas ne kartą savo bylose yra pasisakęs, jog konstitucinis teisinės valstybės principas neatsiejamas ir nuo Konstitucijoje įtvirtinto asmenų lygiateisiškumo principo. Konstitucinio asmenų lygiateisiškumo principo pažeidimas kartu yra ir konstitucinių teisingumo, darnios visuomenės imperatyvų, taigi ir konstitucinio teisinės valstybės principo, pažeidimas.

Konstitucinis Teismas taip pat yra aiškiai pasisakęs, kad visų asmenų lygybės principas reiškia tai, jog visiems vienodai turi būti taikomos teisės normos. Konstitucinis visų asmenų lygybės įstatymui principas būtų pažeidžiamas, jei tam tikra grupė asmenų, kuriems yra skiriama teisės norma, palyginti su kitais tos pačios normos adresatais, būtų kitaip traktuojama, nors tarp tų grupių nėra tokio pobūdžio ir tokios apimties skirtumų, kad toks nevienodas traktavimas būtų objektyviai pateisintinas.

Konstitucinis Teismas aiškiai nurodė, kad Konstitucijoje yra įtvirtinta kiekvieno piliečio teisė gauti teisingą apmokėjimą už darbą. Garantuota teisė gauti teisingą apmokėjimą už darbą yra tiesiogiai susijusi su visų asmenų lygybės principu.

Tuo tarpu įstatymo projekto normomis siekiama diferencijuoti žvalgybos institucijų vadovų darbo užmokestį pagal tai, koks laikotarpis jiems liko iki jų kadencijos pabaigos, t. y. jeigu iki jų kadencijos pabaigos liko mažiau nei pusė kadencijos, tuomet jiems būtų mokamas mažesnis darbo užmokestis lyginant su tais, kuriems liko daugiau kaip pusė kadencijos laikotarpio.

Labai svarbu atkreipti dėmesį ir į tai, kad žvalgybos institucijos atsakingos už informacijos apie vidaus rizikos veiksnius, pavojus ir grėsmes Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui ir valstybės interesams rinkimą, apdorojimą, vertinimą ir šios informacijos pateikimą nacionalinį saugumą užtikrinančioms institucijoms, taip pat vykdo veiklą, kuria siekiama šiuos rizikos veiksnius, pavojus ir grėsmes šalinti. Žvalgyba ir kontržvalgyba vykdoma vadovaujantis Valstybės gynimo tarybos patvirtintais žvalgybos informacijos poreikiais ir prioritetais, žvalgybos užduočių pagrindu.

Taigi, įstatymo projektu nustatant iš esmės skirtingus žvalgybos institucijų vadovų darbo užmokesčius vien tik dėl to, jog į savo pareigas buvo paskirti skirtingu metu, nesant jokiems kitiems kriterijams, būtų sukuriama situacija, pagal kurią:

1.         būtų pažeidžiami Konstitucijoje įtvirtinti asmenų lygiateisiškumo, lygybės bei teisės gauti teisingą apmokėjimą už darbą principai;

2.         būtų pažeidžiamas pareigūnų nepriklausomumo principas;

3.         būtų sukeliamas pavojus valstybės nacionaliniam saugumui.

Taigi, siūlytina atsisakyti diferencijuoti žvalgybos institucijų vadovų darbo užmokestį pagal tai, koks laikotarpis jiems liko iki jų kadencijos pabaigos, ir nustatyti, kad padidintas darbo užmokestis jiems nustatomas nuo įstatymo įsigaliojimo.

 

Pasiūlymas:

Išbraukti įstatymo projekto 12 straipsnio 5-7 dalis:

5. Įsigaliojus šiam įstatymui, žvalgybos institucijos vadovui Žvalgybos įstatymo 2 priede nustatytas pareiginės algos koeficientas taikomas nuo naujos kadencijos pradžios, išskyrus atvejus, jeigu iki žvalgybos institucijos vadovo kadencijos pabaigos liko daugiau kaip pusė kadencijos laikotarpio.

6. Jeigu iki žvalgybos institucijos vadovo naujos kadencijos pradžios liko mažiau kaip pusė kadencijos laikotarpio, jam taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusios Lietuvos Respublikos valstybės politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo nuostatos. Jeigu įsigaliojus šiam įstatymui žvalgybos įstaigos vadovo, kuriam iki kadencijos pabaigos liko mažiau  kaip  pusė kadencijos laikotarpio, apskaičiuotas tarnybinis atlyginimas yra mažesnis negu 115 procentų toje įstaigoje dirbančio ir didžiausią tarnybinį atlyginimą gaunančio žvalgybos pareigūno, o kai tokiu didžiausią tarnybinį atlyginimą gaunančiu žvalgybos pareigūnu yra vadovo pavaduotojas, – mažesnis negu 110 procentų, tarnybinio atlyginimo vidurkis, įvertinus per praėjusius kalendorinius metus apskaičiuotą tarnybinį atlyginimą, žvalgybos institucijos vadovo tarnybinio atlyginimo dydis apskaičiuojamas šio straipsnio 7 dalyje nustatyta tvarka.

7. Šio straipsnio 6 dalyje nurodytu atveju žvalgybos institucijos vadovo tarnybinis atlyginimas nustatomas 15 procentų didesnis negu toje įstaigoje didžiausią tarnybinį atlyginimą gaunančio žvalgybos pareigūno tarnybinio atlyginimo per praėjusius kalendorinius metus vidurkis, o kai tokiu didžiausią tarnybinį atlyginimą gaunančiu žvalgybos pareigūnu yra vadovo pavaduotojas, – 10 procentų didesnis. Šioje dalyje nustatytas tarnybinis atlyginimas perskaičiuojamas vieną kartą per metus.

Pritarti

Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 4, susilaikė – 2.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                              Ričardas Juška

 

 

 

VVSK biuro vedėja L. Milonaitė