LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETAS

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1605 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2902

 

2024-06-19 Nr. 103-P-27

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Paulė Kuzmickienė – komiteto pirmininkė, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava,  Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Rasa Petrauskienė, Algirdas Sysas, Gintarė Skaistė, Jonas Varkalys; komiteto biuras: vedėja Ieva Kuodienė, patarėjos Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Indrė Žukauskaitė, padėjėja Renata Liekienė; kviestieji asmenys: Irena Segalovičienė – Respublikos Prezidento vyriausioji patarėja, Vaida Budzevičienė – Respublikos Prezidento  patarėja, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: Svajūnė Gaidamavičienė – Pensijų grupės vyresnioji patarėja, Renata Šarkanė – Tikslinės pagalbos grupės patarėja, Jurgita Bučiūtė-Barysienė – Šeimos ir vaiko teisių apsaugos grupės vyresnioji patarėja; Finansų ministerijos atstovai: Daiva Kerutienė – Valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo skyriaus vyriausioji specialistė, Darius Sadeckas – viceministras; Ramūnas Dilba – Susisiekimo ministerijos kancleris, Audronė Vareikytė – Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.1.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (Teisės departamentas),

2023-06-19

1P(4)

(2)

 

Išvada dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIVP-2902:

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Pagal Vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 14 punktą savivaldybės tarybos kompetencijai priskirtas „sprendimų teikti mokesčių, rinkliavų ir kitas įstatymų nustatytas lengvatas savivaldybės biudžeto lėšomis, sprendimų dėl sumokėtų mokesčių, rinkliavų (ar jų dalies) kompensavimo tvarkos nustatymo ir šių kompensacijų teikimo savivaldybės biudžeto lėšomis priėmimas“, o šio straipsnio 4 dalyje pasakyta, kad jeigu teisės aktuose yra nustatyta papildomų įgaliojimų savivaldybei, sprendimų dėl tokių įgaliojimų vykdymo priėmimo iniciatyva, neperžengiant nustatytų įgaliojimų, priklauso savivaldybės tarybai. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytume projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies paskutinį sakinį dėstyti taip: „Su šiomis lengvatomis susijusios išlaidos kompensuojamos iš savivaldybės biudžeto lėšų.“

 

Pritarti.

 

1.2.

Teisės departamentas,

2023-06-19

 

1P(7)

(2)

(2)

2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 2 punkto pradžioje reikėtų atsisakyti perteklinio žodelio „arba“.

 

Pritarti.

 

1.3.

Teisės departamentas,

2023-06-19

1P(8)

(1)

 

3. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad „Teisę naudotis važiavimo viešuoju keleiviniu transportu lengvata turi asmenys, įsigydami bilietą su nuolaida pateikę šio įstatymo 5, 6 ir 7 straipsnyje nurodytą statusą ar aplinkybes patvirtinančius dokumentus (pažymėjimus) (toliau – statusą patvirtinantys dokumentai), išskyrus atvejus, kai nėra abejonių dėl vaiko amžiaus“. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose yra numatyta, kad įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu su 80 procentų nuolaida turi teisę ir asmenis su negalia lydintieji asmenys, kurie neturi jokių jų statusą ar aplinkybes patvirtinančių dokumentų. Atsižvelgus į tai, siūlytina atitinkamai patikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies nuostatas.

 

Pritarti.

 

1.4.

Teisės departamentas,

2023-06-19

1P(9)

 

 

4. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnis tikslintinas, kadangi iš siūlomo reguliavimo neaišku, iš kurios savivaldybės biudžeto bus atlyginamos vežėjų išlaidos, kai keleiviai vietinio (miesto ar priemiestinio) susisiekimo maršrutais bus vežami per gretimų savivaldybių (įskaitant miestų savivaldybių) teritorijas. Pažymėtina, kad šiuo metu galiojančiame reguliavime numatyta, kad tokiu atveju yra atlyginama iš savivaldybių biudžetų solidariai pagal tarpusavio susitarimą.

 

Pritarti.

 

1.5.

Teisės departamentas,

2023-06-19

1P

 

 

5. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo priede yra tik vienas įgyvendinamas Europos Sąjungos teisės aktas, jis neturėtų būti numeruojamas.

 

Pritarti.

 

1.6.

Teisės departamentas,

2023-06-19

2P

 

 

6. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo straipsnio pavadinimas turi atitikti jame dėstomo turinio esmę, siūlytina patikslinti projekto 2 straipsnio pavadinimą (šis straipsnis reguliuoja ne tik įstatymo įsigaliojimą, bet ir įgyvendinimą). Be to, atkreiptinas dėmesys į tai, kad ne tik Vyriausybė, bet ir savivaldybių tarybos turės priimti šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus.

 

Pritarti.

 

1.7.

Teisės departamentas,

2023-06-19

2P

 

 

7. Atsižvelgiant į tai, kad projektu yra keičiamas Transporto lengvatų įstatymo pavadinimas ir siekiant išvengti kitų teisės aktų, kuriuose yra nuorodų į Transporto lengvatų įstatymo pavadinimą, neatidėliotino keitimo vien šiuo tikslu, siūlytina papildyti projekto 2 straipsnį nuostata, kad kituose teisės aktuose nuoroda į Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymą reiškia nuorodą į Lietuvos Respublikos viešojo keleivinio transporto lengvatų įstatymą.

 

Pritarti.

 

1.8.

Teisės departamentas,

2023-06-19

 

 

 

8. Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas susijęs su papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų poreikiu, nes praplečiamas subjektų, turinčių teisę įsigyti važiavimo viešuoju keleiviniu transportu bilietą su nuolaida ratas, todėl manytume, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė.

 

Pritarti.

Vyriausybės išvada gauta.

 

1.9.

Teisės departamentas,

2023-06-19

 

 

 

9. Atkreiptinas dėmesys, kad 2022 m. gruodžio 22 d. Seime buvo priimtas Transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 7 ir 71 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymas Nr. XIV-1739, kuris įsigalios 2024 m. sausio 1 d. Atsižvelgus į tai, kad projektas taip pat įsigaliotų 2024 m. sausio 1 d., siūlytina projektą papildyti atskiru straipsniu, kuriame būtų numatytas minėto įstatymo pripažinimas netekusiu galios.

 

Pritarti.

 

2.

LR  Teisingumo ministerija, 2023-07-04

1P(2)

(1)

 

Dėl <...> įstatymo projekto (naujos redakcijos) Nr. XIVP-2902 atitikties Europos Sąjungos teisei:

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti <...> įstatymo projekto (naujos redakcijos) Nr. XIVP-2902 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei teikiame pastabas ir pasiūlymus.

Projektu nauja redakcija dėstomo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje Europos Sąjungos valstybės narės, Europos ekonominės erdvės valstybės, Šveicarijos Konfederacijos piliečio šeimos nariai apibrėžiami „kaip Europos Sąjungos valstybės narės, Europos ekonominės erdvės valstybės, Šveicarijos Konfederacijos piliečio šeimos nariai, kaip jie apibrėžiami Direktyvoje 2004/38/EB“. Pažymime, kad direktyva nėra tiesiogiai taikomas teisės aktas, kuris teisinį poveikį nacionalinėje teisėje įgyja tik per ją perkeliančius nacionalinius teisės aktus. Atitinkamai, tiesioginės nuorodos į direktyvoje įtvirtintus sąvokų apibrėžimus nėra teikiamos. Prireikus vadovautis direktyvoje įtvirtintu reguliavimu, turėtų būti referuojama į nacionalinius teisės aktus, kurie perkelia ir įgyvendina aktualias direktyvos nuostatas. Atsižvelgdami į tai, prašome Projektu dėstomo įstatymo 2 straipsnio 1 dalį patikslinti.

 

Pritarti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Nacionalinė trečiojo amžiaus universitetų asociacija (NTAUA), 2024-06-17

(2024-06-17 Nr. G-2024-5474)

 

 

 

Biudžeto ir finansų komitetui, Socialinių reikalų ir darbo komitetui, Ekonomikos komitetui

Kreipimasis dėl Transporto lengvatų įstatymo:

Lietuvos Respublikos Prezidentas savo laiku yra pasiūlęs plėsti viešojo transporto nuolaidas senjorams, vaikams ir šeimoms. Tai svarbus ir reikalingas siūlymas, bet mus labiausiai neramina senjorų padėtis, nes senjorai yra pagrindiniai viešojo transporto vartotojai.

Džiaugiamės, kad LR Seime numatoma svarstyti Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 pakeitimo įstatymo projektą.

Įstatymo projektu siūloma suteikti teisę įsigyti važiavimo viešuoju keleiviniu transportu bilietą su 50 proc. nuolaida visiems sulaukusiems pensinio amžiaus asmenims iki 80 metų, o ne nuo 70-ies, kaip yra dabar. Nuo 80 metų liktų ta pati galiojanti 80 proc. nuolaida. Manome, kad tai yra teisinga, nes žmogaus pajamos sumažėja iš karto po to, kai jis išeina į pensiją, ne nuo 70 metų. Be to tik išėjus į pensiją dažnai žmonės turi daugiau poreikių tvarkyti įvairius kasdienius dalykus, kuriems dirbant neužtekdavo laiko, todėl transporto lengvata sutektų galimybes judėti laisviau, ne taip staiga keisti gyvenimo būdą ir išlikti mobiliais.

Šiuo metu vidutinė pensija dar nesiekia pusės vidutinio darbo užmokesčio. Tad ir su vidutine pensija kelionės pensininkams be nuolaidų yra brangios. Vykstant sveikatos apsaugos įstaigų tinklo pertvarkai, sunkiai įperkamos kelionės į didžiuosius miestus ir jų sveikatos įstaigas blogina sveikatos paslaugų prieinamumą senatvės pensininkams.

Todėl mes, šalies Trečiojo amžiaus universitetai, jungiantys virš 14 tūkst. senjorų, labai prašome pritarti siūlomoms Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2902 lengvatoms. Siūlomais teisės aktų projektais būtų pagerinamos pensinio amžiaus asmenų galimybės naudotis viešuoju transportu, taip padidintas socialinis teisingumas ir pagerintos pažeidžiamos visuomenės grupės galimybes naudotis viešuoju transportu, didinti jų judumą.

Taip pat pritariame Prezidento siūlomoms lengvatoms vaikams ir šeimoms.

 

Įvertinta.

 

2.

Nacionalinė Bočių bendrijų asociacija, 2024-06-19 Nr. NBBA-Sk1 (2024-06-19 Nr. G-2024-5559)

 

 

 

 

LR Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetui, LR Seimo Biudžeto ir finansų komitetui, LR Seimo Ekonomikos komitetui 

Klausimu: dėl transporto lengvatų praplėtimo vyresnio amžiaus žmonėms ir vaikams

Mes palaikome Seimo komitetų svarstymui pateikiamą LR Prezidento inicijuojamą įstatymo projektą dėl viešojo transporto nuolaidų taikymo ir lengvatų praplėtimo vyresnio amžiaus žmonėms.

Prašome atsižvelgti į egzistuojančią didelę socialinę atskirtį 65+ ir vyresnių žmonių tarpe, taip pat kaip ir neretai varganą jaunų šeimų ir vaikų iki 10 m. padėtį, kurią leistų palengvinti projekto naujoji redakcija.

Prezidento inicijuotas įstatymas - Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2902, nuoroda internete:

https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/5bb49e900a7111eeb489c7d891071d0a

Įstatymo projektu siūloma suteikti teisę įsigyti važiavimo viešuoju keleiviniu transportu bilietą su 50 proc. nuolaida visiems sulaukusiems pensinio amžiaus asmenims iki 80 metų, o ne nuo 70-ies, kaip yra dabar. Nuo 80 metų liktų ta pati galiojanti 80 proc. nuolaida. Manome, kad tai yra teisinga, nes žmogaus pajamos sumažėja iš karto po to, kai jis išeina į pensiją, o ne sulaukus 70 metų. Be to, išėjus į pensiją, žmonėms dažnai atsiranda daugiau poreikių tvarkyti įvairius kasdienius dalykus, lankytis poliklinikose, todėl transporto lengvata sutektų galimybes judėti laisviau, lengviau pasiekti tikslą ir ne taip staiga keisti gyvenimo būdą.

Atkreipiame dėmesį, kad daugelyje šalių senjorams nuolaidos siejamos su pensiniu amžiumi ir taikomos anksčiau nei sulaukus 70 metų. Juolab, kad pensinio amžiaus žmonės yra Lietuvoje labiausiai patirianti skurdo riziką visuomenės dalis. 2023 m. skurdo rizikos lygis 65 m. ir vyresnių žmonių siekė 36,1 proc. o tarp senatvės pensininkų net – 39,2 proc.

Šiuo metu senatvės pensijas gauna 620 tūkst. asmenų. Vidutinė senatvės pensija Lietuvoje dabar siekia 596 euro. Nors indeksuojama, visgi vidutinė pensija nesiekia pusės vidutinio darbo užmokesčio. Tad ir su vidutine pensija kelionės pensininkams be nuolaidų yra brangios, pvz., nuvažiuoti autobusu iš Rokiškio ar Visagino į Vilnių kainuoja mažiausiai 16-17 eurų, į Kauną – nuo 20 eurų, iš Rokiškio į Klaipėdą – 40 eurų, iš Vilniaus į Klaipėdą – 23 eur (pirmyn-atgal 46 eur). Tai brangu ir pensininkui, ir vaikui, o kainos dar turi tendenciją augti. Vykdoma sveikatos apsaugos įstaigų tinklo pertvarka, o sunkiai įperkamos kelionės į didžiuosius miestus ir ten esančias sveikatos įstaigas blogina sveikatos paslaugų prieinamumą. Viešojo transporto paslaugų įperkamumas sąlygoja ir senatvės pensininkų kultūros paslaugų vartojimą.

Todėl prašome atsižvelgti į aukščiau išdėstytas aplinkybes ir palaikyti Prezidento siūlymą. Esame įsitikinę, kad naujai pakoreguotais teisės aktų projektais būtų pagerintos pensinio amžiaus asmenų, vaikų, šeimų su vaikais galimybės naudotis viešuoju transportu, taip padidintas socialinis teisingumas ir pagerintos pažeidžiamų visuomenės grupių galimybės naudotis viešuoju transportu, didinti jų judumą.

 

Įvertinta.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR  Vyriausybė,

2024-05-29

 

 

 

 

Nutarimas Nr. 399 dėl Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3120, Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1300(2), Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2902, Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2903, Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso 34 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2904 ir Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso 34 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2905:

<...> Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

 

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.

 

 

 

 

 

1. Pritarti Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3120 tikslui nustatyti, kad visi mokiniai, važiuodami tolimojo reguliaraus susisiekimo autobusais ir keleiviniais traukiniais, išskyrus pilnamečius asmenis, kurie mokosi pagal suaugusiųjų pradinio, pagrindinio, vidurinio ugdymo programas, galėtų su nuolaida pirkti vienkartinį ar vardinį terminuotą važiavimo bilietą. Įvertinus tai, kad tokia lengvata įtraukta į Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2902 (toliau – Įstatymo projektas), pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3120 svarstyti kartu su Įstatymo projektu.

 

Įvertinta.

 

Komitetas nėra paskirtas projektui Nr. XIVP-3120 svarstyti.

1.2.

 

 

 

 

 

2. Pritarti Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1300(2) tikslui – nustatyti, kad visi mokiniai, važiuodami tolimojo reguliaraus susisiekimo autobusais ir keleiviniais traukiniais, galėtų su nuolaida pirkti vienkartinį ar vardinį terminuotą važiavimo bilietą. Įvertinus tai, kad tokia lengvata įtraukta į Įstatymo projektą, pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1300(2) svarstyti kartu su Įstatymo projektu.

 

Įvertinta.

 

Komitetas nėra paskirtas projektui Nr. XIVP-1300(2) svarstyti.

1.3.

 

 

 

 

 

3. Iš esmės pritarti Įstatymo projektui ir su juo susijusiems Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2903, Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso 34 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2904 ir Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso 34 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2905 (toliau kartu – Įstatymų projektai) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projektą pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

 

 

 

1.3.1.

 

 

 

 

 

3.1. 2023 m. kovo 8 d. Europos Komisijos komunikate Tarybai COM(2023) 141 final, kuriuo teikiamos 2024 m. fiskalinės politikos gairės, dėmesys atkreipiamas į bendrosios nukrypti leidžiančios išlygos taikymo nutraukimą nuo 2024 metų ir poreikį vykdyti apdairią fiskalinę politiką. Valstybės narės raginamos nusistatyti tokius fiskalinius tikslus, kad skola būtų patikimai ir nuolat mažinama arba išliktų apdairaus lygio. Be to, privalu užtikrinti, kad stabilumo programos įgyvendinimo laikotarpiu valdžios sektoriaus deficitas neviršytų 3 procentų bendrojo vidaus produkto arba būtų sumažintas iki mažesnės nei 3 procentų bendrojo vidaus produkto vertės ir vidutiniu laikotarpiu, pagal nesikeičiančios politikos scenarijų, išliktų mažesnis nei 3 procentai bendrojo vidaus produkto vertės. Valdžios sektoriaus deficito valdymas mažėjimo linkme lemia būtinybę užtikrinti, kad prisiimami nauji ilgalaikiai įsipareigojimai būtų padengti naujais ilgalaikiais pajamų šaltiniais. Atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymų projektų aiškinamajame rašte pateiktas argumentas, kad Liuksemburge ir Maltoje yra nemokamas viešasis transportas visiems asmenims, netaikytinas Lietuvai, nes skiriasi šalių išsivystymo lygis: Europos Sąjungos statistikos tarnybos duomenimis, bendrasis vidaus produktas, tenkantis vienam gyventojui, 2022 metais Liuksemburge sudarė 83 940 eurų, Maltoje – 23 810 eurų, o Lietuvoje – 14 970 eurų. Vertinant ribotas valstybės finansines galimybes, siūlytina:

 

 

 

1.3.1.1.

 

1P(5),

1P(7)

 

 

 

3.1.1. atsisakyti Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo (toliau – Keičiamas įstatymas) 5 straipsnyje siūlomos vaikams iki 3 metų (imtinai) amžiaus, kurie užima atskiras sėdimąsias ar miegamąsias vietas, ir vaikams nuo 4 iki 7 metų (imtinai) amžiaus transporto lengvatos įsigyti važiavimo bilietą su 100 procentų nuolaida. Tokios lengvatos įgyvendinimas 225 tūkst. vaikų pareikalautų papildomai 16,3 mln. eurų lėšų, iš jų 1,7 mln. eurų valstybės biudžeto lėšų ir 14,6 mln. eurų savivaldybių biudžetų lėšų. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina palikti dabar galiojančias Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatyme nustatytas lengvatas: kiekvienam keleiviui suteikiama teisė nemokamai viešuoju keleiviniu transportu vežtis du vaikus iki 7 metų (imtinai) neužimant atskiros sėdimos ar miegamos vietos bei keleiviui, vežančiam vaiką (vaikus) iki 7 metų (imtinai) viešuoju keleiviniu transportu, suteikiama teisė vaikui (vaikams) iki 7 metų (imtinai) įgyti vienkartinį arba terminuotą vardinį važiavimo bilietą su 50 procentų nuolaida. Atitinkamai siūlytina papildyti Keičiamo įstatymo 5 ir 7 straipsnius;

 

 

 

1.3.1.2.

 

1P(7)

(1)

(2)

 

3.1.2. atsisakyti Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytos 50 procentų lengvatos įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatyto socialinio draudimo senatvės pensijos amžiaus asmenims, iki jiems sukaks 80 metų. Toks pasiūlymas gerokai išplėstų asmenų, turinčių teisę įsigyti važiavimo bilietą su nuolaida, ratą: Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2023 m. liepos 1 d. duomenimis, tokių asmenų skaičius sudaro 235 143, ir tai pareikalautų papildomai tiek valstybės biudžeto, tiek savivaldybių biudžetų lėšų. Įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodyta, kad papildomai iš valstybės biudžeto reikėtų apie 4,7 mln. eurų, Lietuvos savivaldybių asociacijos 2023 m. rugsėjo 21 d. pateiktais savivaldybių duomenimis, tokiam pasiūlymui įgyvendinti visoms savivaldybėms reikėtų apie 15,3 mln. eurų papildomų lėšų iš savivaldybių biudžetų. Be to, Valstybės duomenų agentūros duomenimis, 60 metų ir vyresnių asmenų išlaidos transportui sudaro tik 7,7 procento vidutinių vartojimo išlaidų, o 50–59 metų asmenų grupės – 13,3 procento, todėl nemanytina, kad transporto lengvatų teikimas šiai amžiaus grupei yra pagrįstas ir būtų socialiai teisingas, kaip tai nurodyta Įstatymų projektų aiškinamajame rašte. Todėl siūlytina palikti dabar galiojančias Transporto lengvatų įstatyme nustatytas lengvatas: 50 procentų lengvata taikoma asmenims nuo 70 iki 80 metų, o 80 procentų – asmenims, sulaukusiems 80 metų ir vyresniems;

 

 

 

1.3.1.3.

 

1P(7)

(1)

(3)

 

3.1.3. atsisakyti Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 3 punkte numatytos 50 procentų lengvatos tėvams, įtėviams arba globėjams (rūpintojams), važiuojantiems viešuoju keleiviniu transportu kartu su vaikais savaitgaliais (šeštadieniais ir sekmadieniais) ir valstybinių švenčių dienomis. Vertinant, kad vaikų iki 18 metų (imtinai) yra apie 550 tūkst. ir jei su vienu vaiku keliautų tik vienas iš tėvų ir tik vieną kelionę nurodytomis dienomis, tokios lengvatos įgyvendinimas pareikalautų papildomai apie 12,1 mln. eurų lėšų, iš jų 0,83 mln. eurų valstybės biudžeto lėšų ir 11,3 mln. eurų savivaldybių biudžetų lėšų. Papildomų lėšų poreikis būtų didesnis, jeigu abu tėvai važiuotų ne vieną kartą savaitgaliais ir valstybinių švenčių dienomis.

 

 

 

1.3.2.

 

1P(9)

 

 

 

3.2. Siūlytina palikti dabar galiojantį Transporto lengvatų įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nustatytą išlaidų kompensavimą ir Įstatymo projekte nustatyti, kad savivaldybės, kurių teritorijoje yra vaikų globos įstaigos, vaikų socializacijos centrai, bendrojo ugdymo mokyklos, profesinio mokymo įstaigos ir neformaliojo švietimo įstaigos (toliau kartu – įstaigos), savo nustatyta tvarka kompensuoja visas važiavimo išlaidas įstaigų mokiniams, atitinkamai papildant Keičiamo įstatymo 9 straipsnį. Tokiu būdu būtų išvengta situacijos, kai savivaldybės, kurios nėra įstaigų, esančių savivaldybės teritorijoje, steigėjos, atsisako šių įstaigų mokiniams kompensuoti važiavimo išlaidas.

 

 

 

 

6. Komiteto sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam – Biudžeto ir finansų – komitetui jį tobulinti pagal  Teisės departamento, Teisingumo ministerijos ir Vyriausybės išvadas, įvertinant finansines galimybes įstatymo projekto nuostatas įgyvendinti nuo 2025 m. sausio 1 d.

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Justas Džiugelis, Rima Baškienė.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                              Paulė Kuzmickienė

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja D. Aleksejūnienė