LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SEIMO ANTIKORUPCIJOS KOMISIJA

 

I Š V A D A

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KORUPCIJOS PREVENCIJOS ĮSTATYMO NR. IX-904 2, 5, 6, 10 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 51, 52, 101, 102, 103 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO (XIIP-2520)

 

2015 m. gegužės      d. Nr.  

Vilnius

 

1. Komisijos posėdyje dalyvavo (vardas, pavardė, institucija): Vitalijus Gailius, Edmundas Jonyla, Arvydas Anušauskas, Rimantas Jonas Dagys, Kęstas Komskis, Antanas Nesteckis, Jurgis Razma, Ričardas Sargūnas, Eduardas Šablinskas, Valdas Vasiliauskas.

Komisijų biuro darbuotojai: Laima Ragauskienė, Remigijus Šapalas, Rasa Šidlauskaitė.

Kviestieji asmenys: Romas Zienka, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus pavaduotojas, Romualdas Gylys, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos Korupcijos prevencijos valdybos viršininkas, Ryšardas Burda, Nacionalinės antikorupcijos asociacijos valdybos pirmininkas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komisijos nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

 

 

 

Taisytini tikėtini įstatymo priėmimo metai.

 

 

Pritarti

 

 

1.2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

1

 

 

Pagal Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintų Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 45 punktą įstatyme vartojami terminai straipsnyje dėstomi abėcėlės tvarka.

Pritarti

 

1.3

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

1

1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11

 

Manytina, kad kai kurie projekto 1 straipsniu siūlomi terminai (pavyzdžiui, straipsnio 1, 2, 7, 8, 10 dalys) yra bendro pobūdžio ir nereikalauja specialaus apibrėžimo. Taip pat svarstytina, ar sąvokomis turi būti numatomi terminai (pavyzdžiui, straipsnio 6, 9, 11 dalys), kurie apibrėžiami tik priemonės vykdymo procedūra, kuri detaliai nustatoma kituose projekto straipsniuose.

Nepritarti

 

1.4

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

1

3

 

Pagal projekto 1 straipsnio 3 dalimi siūlomą korupcinio pobūdžio administracinio, darbo drausmės ar tarnybinio nusižengimo apibrėžimą kyla atribojimo nuo kai kurių korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų (kyšininkavimo, prekybos poveikiu, piktnaudžiavimo ir kt.) klausimas. Taip pat nėra aišku, kokie teisės pažeidimai būtų laikomi korupcinio pobūdžio administraciniais nusižengimais.

Nepritarti

 

1.5

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

1

10

 

Projekto 1 straipsnio 10 dalimi įstatymo 2 straipsnis pildomas 15 dalimi, kurioje apibrėžiama sąvoka „Valstybės ir savivaldybės įstaigos veiklos sritis“. Abejotina, ar „veiklos sritis“ gali būti apibrėžta kaip „atliekama procedūra“.

Nepritarti

 

1.6

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

2

 

 

Projekto 2 straipsnis turi dvi penktąsias dalis. Taip pat siūlytina pasirinkti vieną straipsnio pildymo punktais būdą (punktais su novelomis ar naujais punktais, pernumeruojant esančius punktus).

Pritarti

 

1.7

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

3

 

 

Projekto 3 straipsniu įstatymą pildančio 51 straipsnio 1 dalies 3 punkte minimas kriterijus yra neaiškus ir vertinamojo pobūdžio.

Nepritarti

Kriterijaus turinys apibrėžiamas per Valstybinio audito reikalavimus, patvirtintus
Valstybės kontrolieriaus
2002 m. vasario 21 d. įsakymu Nr. V-26
(2012 m. birželio 28 d. įsakymo Nr. V- 171 redakcija) ir audito atlikimo metodikas bei Rekomendacines vidaus kontrolės sukūrimo, veikimo ir tobulinimo, jos vertinimo gaires viešojo sektoriaus subjektams.

1.8

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

3

 

 

Neaišku, kaip pagal projekto 3 straipsniu įstatymą pildančio 51 straipsnio 1 dalies 4 punktą turėtų „pasitvirtinti“ (čia ir toliau – išskirta mūsų (TD pastaba) sociologinių tyrimų duomenys.

Pritarti

 

1.9

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

3

 

 

Siūlytina papildyti projekto 3 straipsniu įstatymą pildančio 51 straipsnio 1 dalies 6 punktą nurodant į kieno pasiūlymus nebuvo atsižvelgta.

Pritarti

 

1.10

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

3

 

 

Svarstytina, ar projekto 3 straipsniu įstatymą pildančio 51 straipsnio 1 dalies 8 puntas suformuluotas ne per plačiai. Pagal pateikiamą formuluotę korupcijos rizikos nustatymas turėtų būti atliekamas visose socialines, švietimo, mokslo, kultūros, sporto ar panašias viešąsias paslaugos teikiančiose įstaigose.

Nepritarti

 

1.11

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

5

 

 

Manytina, kad projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 5 punkte numatytas kriterijus patenka į  2 dalies pirmojoje pastraipoje numatytą „Specialiųjų tyrimų tarnybos turimą informaciją“, kuri vertinama priimant sprendimą atlikti korupcijos rizikos analizę.

Nepritarti

 

1.12

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

6

 

 

Siūlytina išbraukti projekto 6 straipsnyje dėstomo 10 straipsnio 4 dalį kaip neturinčią teisinio krūvio, nes švietimo tiekėjai visais atvejais turi teisę savo iniciatyva vykdyti neformalųjį antikorupcinį švietimą.

Nepritarti

 

1.13

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

7

 

 

Projekto 7 straipsniu įstatymą pildančio 101 straipsnio 2 dalies 3 punktas pildytinas atsižvelgiant į tai, kad Vyriausioji tarnybinės etikos komisija pripažįsta asmenį ne tik pažeidus Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatas, bet ir Valstybės politikų elgesio kodekso ar kito teisės akto, reglamentuojančio tarnybinės etikos ir elgesio normas, nuostatas, Lobistinės veiklos įstatymo nuostatas.

Pritarti

 

1.14

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

7

 

 

Projekto 7 straipsniu įstatymas pildomas 101 straipsniu, kurio 2 dalies 5 punkte minima „surašyta ir užregistruota išvada ar pažyma dėl teisės akto ar teisės akto projekto antikorupcinio vertinimo“, o 6 punkte –„surašyta ir užregistruota išvada dėl korupcijos rizikos nustatymo arba išvada dėl korupcijos rizikos analizės“. Pažymėtina, kad galiojančios redakcijos įstatymo 8 straipsnyje nėra minima „pažyma“, taip pat išvados ar pažymos „užregistravimas“, o šiuo projektu teikiamame 51 straipsnyje ir keičiamame 6 straipsnyje nėra minimas išvados „užregistravimas“.

Nepritarti

 

1.15

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

7

 

 

Projekto 7 straipsniu teikiamo įstatymo 101 straipsnio 3 dalyje teigiama: „Viešinant šio straipsnio 2 dalies 1–4 punktuose nurodytus su korupcija susijusius atvejus yra skelbiami asmens, dėl kurio įsigalioja sprendimas, duomenys (...)“. Pažymėtina, kad 101 straipsnio 2 dalies 4 punkte minimas ne sprendimo „įsigaliojimas“, o „įsiteisėjimas“.

Pritarti

 

1.16

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

7

 

 

Projekto 7 straipsniu teikiamo įstatymo 101 straipsnio 8 dalies antrajame sakinyje teigiama: „Šio straipsnio 2 dalies 5 ir 6 punktuose nurodytų su korupcija susijusių atvejų duomenys skelbiami Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinėje sistemoje (šio straipsnio 5 dalyje nurodytų subjektų interneto svetainėse sukuriant dokumentų paieškos nuorodą) šios sistemos nuostatų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.“ Manytina, kad skliaustuose tikslinga duoti nuorodą ne į visą šio straipsnio 5 dalį, o į jos 5 ir 6 punktus.

Pritarti

 

1.17

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

7

 

 

Taip pat sunkiai įsivaizduojama kaip pagal projekto 7 straipsniu teikiamo įstatymo 101 straipsnio 8 dalį po vienerių metų bus ištrinami arba nuasmeninami viešose elektroninėse priemonėse viešai skelbiami su korupcija susijusių atvejų duomenys (paskelbta informacija gali būti ir bus platinama bei kopijuojama labai plačiai įvairiausiose viešose elektroninėse priemonėse).

Nepritarti

 

1.18

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

8

 

 

Projekto 8 straipsniu teikiamas įstatymo 102 straipsnis, kuriame įtvirtinta valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens pareiga pranešti apie jam žinomą veiką, turinčią korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos požymių. Šio straipsnio nuostatos kelia abejonių:

1)        Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad „Pareiga valstybės tarnautojams pranešti teisėsaugos institucijoms apie korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas yra nustatyta kai kuriose užsienio šalyse, pavyzdžiui, Kanadoje, Honkonge, Singapūre.“ Pastebint, kad nei viena iš trijų nurodytų valstybių nėra Europoje, kyla klausimas, kaip šis klausimas yra reguliuojamas likusiame pasaulyje, ypatingai – Europos valstybėse, ir ar užsienio šalių praktikos perkėlimas į kitos teisinės sistemos valstybę – Lietuvą – pasiteisintų.

2)        Projekto aiškinamajame rašte taip pat teigiama: „Dėl atsakomybės taikymo už nepranešimą apie veiką, turinčią korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos požymių. Šiuo atveju kitų teisės aktų keitimo buvo atsisakyta atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 29 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. 11-3651-03 derinimo metu gautas pastabas, kadangi dauguma derinančių subjektų manė, kad šiuo atveju papildomos specialiosios atsakomybės nustatymas būtų perteklinis.“ Vis dėlto svarstytina, ar pateisinama tokia praktika, kuomet yra nustatoma pareiga, nenustatant atsakomybės už jos nevykdymą. Pažymėtina, kad Baudžiamojo kodekso 238 straipsnyje yra numatyta atsakomybė už nepranešimą apie labai sunkų nusikaltimą, tačiau nei viena iš galiojančio įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje paminėtų korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų labai sunkiems nusikaltimams nėra priskiriama.

3)        Nėra aiškus santykis tarp 102 straipsnio nuostatų, įtvirtinančių valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens pareigą pranešti apie jam žinomą veiką, turinčią korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos požymių, ir šio straipsnio 6 dalies nuostatos, numatančios galimybę „asmeniui, pranešusiam apie korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas“ (neišskiriant ir pareigą pranešti turinčių valstybės tarnautojų ir jiems prilygintų asmenų) gauti atlyginimą už šios įstatyme numatytos pareigos vykdymą.

4)        Pažymėtina, kad pagal Baudžiamojo proceso kodeksą anonimiškumo ir dalinio anonimiškumo taikymas priklauso nuo objektyvių įstatyme nurodytų aplinkybių buvimo, o ne nuo asmens, kuris pateikė pranešimą apie veiką, turinčią korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos požymių, prašymo (102 straipsnio 3 dalies nuostatos).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

1.19

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

9

 

 

Projekto 9 straipsniu teikiamas įstatymo 103 straipsnis, kuriame įtvirtinta galimybė atlikti asmens, einančio valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens pareigas, taip pat pretendento į vienas iš minėtų pareigų elgesio rizikos vertinimą. Projekto aiškinamajame rašte vėlgi remiamasi vienintelės pasaulio valstybės – Kanados – praktika. Abejotina, ar vienintelės (be to, ne Europos) pasaulio valstybės pavyzdys yra pakankamas pagrindas perkelti šios valstybės praktiką į skirtingos teisinės sistemos valstybės – Lietuvos – teisę.

Nepritarti

 

1.20

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

9

 

 

Pažymėtina, kad pagal projekto 9 straipsniu teikiamo įstatymo 103 straipsnio 7 dalį asmeniui, dėl kurio jau yra neigiama išvada dėl elgesio rizikos, numatomos „švelnesnės“ pasekmės (mokomosios, organizacinės, prevencinės ar kitos priemonės pašalinančios ar sumažinančios galimą elgesio riziką) negu asmeniui, net nedavusiam sutikimo dėl tokio vertinimo (pagal projekto 10 straipsnis ­– atleidimas iš pareigų).

Nepritarti

 

1.21

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2014-11-26

10

 

 

Projekto 10 straipsnio nuostatos kelia abejonių:

1) 10 straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatyta, kad „Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2016 m. sausio 1 d.”, o „Iki šio įstatymo įsigaliojimo į pareigas priimti valstybės tarnautojai ar jiems prilyginti asmenys sutikimą dėl elgesio rizikos vertinimo privalo duoti iki 2016 m. sausio 1 d.“ Tokio sutikimo teisinis pagrindas atsiras tik 2016 m. sausio 1 d. Nėra aišku, kokiu teisiniu pagrindu jau tarnaujantys (einantys pareigas, dirbantys) valstybės tarnautojai ir jiems prilyginti asmenys turės duoti sutikimus dėl elgesio rizikos vertinimo iki minėtos datos.

2) 10 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad „Valstybės tarnautojai nedavę sutikimo dėl elgesio rizikos vertinimo atleidžiami iš valstybės tarnybos Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 44 straipsnio 1 dalies 9 punkte nustatytu pagrindu ir šio pagrindo atleidimo sąlygomis“. Valstybės tarnybos įstatymo 44 straipsnio 1 dalies 9 punkte nustatytas valstybės tarnautojo atleidimo iš pareigų pagrindas – kai valstybės tarnautojo pareigybė panaikinama. Šis pagrindas neturi nieko bendro su (ne)sutikimu dėl elgesio rizikos vertinimo. Tuo atveju jei turėtas omenyje ne 9, o 19 punktas, taip pat pažymėtina, kad ir jame numatyti valstybės tarnautojo atleidimo iš pareigų pagrindai nėra kaip nors susiję susiję su (ne)sutikimu dėl elgesio rizikos vertinimo: (a) iš Korupcijos prevencijos įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka pateiktos informacijos, (b) iš valstybės tarnybos tvarkymo funkcijas atliekančios įstaigos pateiktos informacijos apie asmenis, atleistus iš valstybės tarnautojo pareigų už šiurkštų tarnybinį nusižengimą ar pripažintus padariusiais tarnybinį nusižengimą, už kurį jiems turėtų būti skirta tarnybinė nuobauda – atleidimas iš pareigų, (c) iš kitų duomenų valstybės tarnautoją į pareigas priėmęs asmuo padaro išvadą, kad valstybės tarnautojas neatitinka nepriekaištingos reputacijos reikalavimų ir dėl to negali toliau eiti valstybės tarnautojo pareigų. Valstybės tarnautojo nepriekaištinga reputacija reguliuojama Valstybės tarnybos įstatymo 31 straipsnyje, kurio 1 dalies nuostatose vėlgi nėra minimas (ne)sutikimas dėl elgesio rizikos vertinimo.

3) 10 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad „Valstybės tarnautojams prilyginti asmenys nedavę sutikimo dėl elgesio rizikos vertinimo atleidžiami iš pareigų jų veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka kaip nesutinkantys dirbti pakeistomis darbo sąlygomis“. Remiantis projekto 1 straipsnio 12 dalimi teikiama įstatymo 2 straipsnio 17 dalimi „Šiame įstatyme vartojamos valstybės tarnautojo ir jam prilyginto asmens sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse įtvirtintas šių sąvokų apibrėžtis.“ Baudžiamojo kodekso 230 straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatyta, kad „Valstybės tarnautojui prilyginamas asmuo, turintis atitinkamus įgaliojimus užsienio valstybės ar Europos Sąjungos institucijoje ar įstaigoje, tarptautinėje viešojoje organizacijoje arba tarptautinėje ar Europos Sąjungos teisminėje institucijoje, taip pat oficialūs kandidatai į šias pareigas. Be to, valstybės tarnautojui prilyginamas asmuo, kuris dirba arba kitais įstatyme numatytais pagrindais eina pareigas viešajame arba privačiajame juridiniame asmenyje ar kitoje organizacijoje arba verčiasi profesine veikla ir turi atitinkamus administracinius įgaliojimus, arba turi teisę veikti šio juridinio asmens ar kitos organizacijos vardu, arba teikia viešąsias paslaugas, taip pat arbitras arba prisiekusysis.“ Pirma, kyla klausimas, ar praktiškai įmanomas ir kiek valstybei kainuotų visų minėtų asmenų sutikimo dėl elgesio rizikos vertinimo gavimas. Antra, (ne)sutikimo dėl elgesio rizikos vertinimo niekaip negalima prilyginti nesutikimui dirbti pakeistomis darbo sąlygomis (darbo ar darbo sutarties sąlygos yra reguliuojamos Darbo kodekso 95, 120, 191 ir kituose straipsniuose).

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

2.1

Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos

2014-11-28

7

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo Nr. IX-904 2, 5, 6, 10 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 51, 52, 101, 102, 103 straipsniais įstatymo projektą Nr. XIIP‑2520 pažymime, kad dėl projekto atitikties Europos Sąjungos teisei pastabų ar pasiūlymų neturime.

Nepaisant to, norėtume atkreipti dėmesį, kad teikiamo įstatymo projekto 7 straipsniu siūlomo papildyti Korupcijos prevencijos įstatymo 101 straipsnio 2 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad su korupcija susijusiu atveju (kuris turėtų būti viešinamas) būtų laikomas atvejis, kai baigiamas tarnybinio ar darbo drausmės nusižengimo tyrimas ir nustatoma, kad valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo padarė korupcinio pobūdžio tarnybinį ar darbo drausmės nusižengimą, tačiau nusprendžiama tarnybinės ar drausminės nuobaudos neskirti. Atsižvelgiant į tai, kad valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo tokią tarnybinio ar darbo drausmės nusižengimo tyrimo išvadą galėtų apskųsti, manytina, kad atitinkamo atvejo viešinimas kelia abejonių dėl suderinamumo su  Lietuvos Respublikos Konstitucijos 31 straipsnyje nustatytu nekaltumo prezumpcijos principu, kad asmuo laikomas nekaltu, kol jo kaltumas nėra įrodytas įstatymo numatyta tvarka ir pripažintas įsiteisėjusiu teismo nuosprendžiu. Todėl siūlytume tokios nuostatos atsisakyti arba ją tikslinti taip, kad korupcija susijusiu atveju būtų laikomas tik toks aptartas atvejis, kai valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo per atitinkamą laikotarpį nepasinaudoja galimybe tarnybinio ar darbo drausmės nusižengimo tyrimo išvados apskųsti.

 

Teikiamo įstatymo projekto 7 straipsniu siūlomo papildyti Korupcijos prevencijos įstatymo 101 straipsnio 2 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad su korupcija susijusiu atveju laikomas toks atvejis, kai įsigalioja Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos ar kito įgalioto subjekto sprendimas, kuriame nustatoma, kad asmuo pažeidė Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatas. Siūlytume apsvarstyti galimybę šią nuostatą tikslinti taip, kad grynai procedūrinio pobūdžio šio įstatymo pažeidimai nebūtų laikomi su korupcija susijusiais atvejais (pavyzdžiui, tokį aspektą kiekvienu atveju galėtų nustatyti Vyriausiosios tarnybinės etikos komisija ar kitas įgaliotas subjektas, priimantis sprendimą, kuriuo konstatuojamas minėto įstatymo pažeidimas).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

2.2

Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos

2014-11-28

9

 

 

Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymo projektu yra nustatomas platesnis asmenų, kurie turi duoti sutikimą tikrinimui poligrafu, ratas nei Lietuvos Respublikos poligrafo įstatyme įtvirtintas tikrinamų asmenų ratas, nes vadovaujantis įstatymo projekto 103 straipsnio 10 dalies pirmuoju ir trečiuoju sakiniais išankstinį sutikimą būti tikrinamam dėl elgesio rizikos vertinimo, kas remiantis elgesio rizikos vertinimo apibrėžimu apima ir vertinimą poligrafu, turi duoti bet kuris valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo, taip pat pretendentas į valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens pareigas. Pažymėtina, kad tos pačios dalies antrasis sakinys numato, kad tyrimo poligrafu metodas turėtų būti atliekamas tik Lietuvos Respublikos poligrafo įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka, todėl manytume, kad įstatymo projekte yra netikslinga reikalauti išankstinio sutikimo bet kokiam elgesio rizikos vertinimui, įskaitant vertinimą poligrafu, jeigu Lietuvos Respublikos poligrafo įstatyme yra nustatytas siauresnis tikrinamų asmenų ratas, nei numatyta šiame įstatymo projekte. Atsižvelgdami į tai, siūlytume tikslinti įstatymo projekto 103 straipsnį numatant, kad valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens, taip pat pretendento į valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens pareigas pateikiamas bendras sutikimas neapima tyrimo poligrafu metodo.

Nepritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

1

Kazimiero Simonavičiaus Universiteto Teisės fakultetas

2014-12-22

G-2014-12197

1

1, 2

 

Mūsų nuomone, Įstatymo projekto sąvokos Korupcijos rizika ir Korupcijos rizikos veiksniai suformuluotos įdingai ir logiškai nenuosekliai, nes sujungus abi viena kitą paaiškinančias sąvokas gaunasi, kad „Korupcijos rizikapriežastimis, sąlygomis, įvykiais ir aplinkybėmis, dėl kurių gali pasireikšti korupcijos rizika (t.y. korupcijos rizikos veiksniais) grindžiama prielaida, kad valstybės ar savivaldybės įstaigos veiklos srityje gali pasireikšti korupcija.“ Tokiu būdu korupcijos rizikos sąvoka tampa visiškai nesuprantama. Siūlytume nekeisti rizikos definicijos esmės („Rizika tai tikėtina galimybė patirti nuostolius, praradimus, sužalojimus, nenaudas ar sužlugdymus“; „Tam tikrų įvykių grėsmės pasireiškimo tikimybė tam tikrame procese ir yra rizika ir pan.) ir korupcijos riziką  bei korupcijos rizikos veiksnius (faktorius) apibrėžti sekančiai:

1.1. Įstatymo projekto 2 straipsnio 6 dalį pakeisti ir išdėstyti taip: „Korupcijos rizika – korupcinės veikos padarymo  tikimybė/galimybė atskiruose valstybės ar savivaldybės įstaigos veiklos procesuose.“.

Įstatymo projekto 2 straipsnio 7 dalyje išdėstytą Korupcijos rizikos veiksnių sąvoka koreguoti siūlome atsižvelgiant į kriminologijos moksle naudojamas ir plačiai išdiskutuotas sąvokas - nusikalstamumo veiksniai arba faktoriai, kurie apima savimi nusikalstamumo priežastis ir sąlygas, o pastarosios apima ir aplinkybes ir įvykius ir daug ko kita, kas determinuoja nusikaltimų padarymą.

Nepritarti

 

2

Kazimiero Simonavičiaus Universiteto Teisės fakultetas

2014-12-22

G-2014-12197

1

3

 

Panaikinti Įstatymo projekto 2 straipsnio 8 dalį, kurioje išdėstyta „korupcinio pobūdžio administracinis, darbo drausmės ar tarnybinis nusižengimo“ sąvoka. Kadangi šia nuostata bus dirbtinai išplečiama korupcijos samprata. Korupcinių veikų baudžiamieji teisiniai požymiai formaliai perkeliami į administracinius ir darbo teisės pažeidimų santykius. Be to sukeliama painiava dėl sąvokų turinio apibrėžiant viešųjų ir privačių interesų pažeidimų ir korupcinio pobūdžio administracinių, darbo drausmės ar tarnybinių nusižengimų.

Nepritarti

 

3

Kazimiero Simonavičiaus Universiteto Teisės fakultetas

2014-12-22

G-2014-12197

1

4

 

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnio 9 dalį, išbraukiant žodžius „nuostatos, užtikrinančios“ ir suformuluoti taip: “9. Antikorupcinis požiūris – antikorupcinio vertinimo subjekto nusistatymas korupcijos rizikos veiksnių pašalinimo ar mažinimo visuomeniniuose santykiuose atžvilgiu.“. Visų pirma, požiūris yra kažkieno, todėl būtina nurodyti subjektą. Antra, pats požiūris nėra nuostatos (taisyklės, tvarkos ar teisės normos ir pan.). Požiūris negali užkirsti korupcijos rizikos veiksnių, bet gali padėti suformuluoti antikorupcines nuostatas ir paskatinti atlikti antikorupcinius veiksmus. Manytume, kad, nepritarus šiems pasiūlymams, tokios sąvokos reikia apskritai atsisakyti. Įdėkim šią sąvoką į sąvoką „Teisės aktų ir jų projektų antikorupcinis vertnimas“ (kur ji yra panaudota) ir „teisės aktų ar jų projektų antikorupcinis vertinimo“ sąvoka taps absoliutus loginis ir teisinis nesusipratimas : „10. Teisės aktų ar jų projektų antikorupcinis vertinimas – esamo ir (ar) numatomo teisinio reguliavimo vertinimas antikorupciniu požiūriu „nuostatos, užtikrinančios korupcijos rizikos ir jos veiksnių pašalinimą ar mažinimą visuomeniniuose santykiuose ir teisinio reguliavimo trūkumų ir galimybių, galinčių sudaryti prielaidų korupcijos rizikai ir jos veiksniams pasireikšti, nustatymas.“.

Nepritarti

 

4

Kazimiero Simonavičiaus Universiteto Teisės fakultetas

2014-12-22

G-2014-12197

1

5

 

Koreguotina ir „Teisės aktų ar jų projektų antikorupcinio vertinimo sąvoka“, ne tik atsisakant žodžių junginio „antikorupciniu požiūriu“, bet tikslinant ir kitą tekstą. Tam, kad parodyti šios sąvokos sukurtą alogišką prasmę siūlome paskaityti, sąvoką ją užpildant sąvokų turiniu: „Teisės aktų ar jų projektų antikorupcinis vertinimasesamo ir (ar) numatomo teisinio reguliavimo vertinimas antikorupciniu požiūriu, t.y. nuostatos, užtikrinančios korupcijos rizikos ir jos veiksnių pašalinimą ar mažinimą visuomeniniuose santykiuose  ir teisinio reguliavimo trūkumų ir galimybių, galinčių sudaryti prielaidų korupcijos rizikai, t.y. korupcijos rizikos veiksniais grindžiama prielaida, kad valstybės ar savivaldybės įstaigos veiklos srityje gali pasireikšti korupcija ir jos veiksniai, t.y.  priežastys, sąlygos, įvykiai, aplinkybės, dėl kurių gali pasireikšti korupcijos rizika  pasireikšti, nustatymas.“

Siūlytume apmąstyti iš naujo siūlomą sąvoką ir pateikti išbaigtą variantą, kuriame būtų aiškiai suformuluota ką projekto rengėjai supranta kaip teisės aktų ir jų projektų antikorupcinį vertinimą.

Nepritarti

 

5

Kazimiero Simonavičiaus Universiteto Teisės fakultetas

2014-12-22

G-2014-12197

1

6

 

Įstatymo projekto 2 straipsnio 11 dalyje, rengėjai sąvokoje „Korupcijos rizikos nustatymas“ aprašo ne korupcijos rizikos nustatymo (įvertinimo?) procesą, o nurodo subjektą, tiesiogiai jo neįvardijant. Ar tai reiškia, kad korupcijos rizikos nustatymui turės būti paskirtas įstaigos vidaus auditorius arba skirtas papildomas etatas ir ar tai yra svarbiausia, aktualiausia ką turi nustatyti įstatymas? Todėl siūlome šį punktą išdėstyti taip: „11. Korupcijos rizikos nustatymas (įvertinimas) – tai valstybės ar savivaldybės įstaigos veikla vertinant įstaigos vidaus teisės aktus, sprendimus, atliktus veiksmus, valdymo ir kontrolės mechanizmus, procedūras ir veiklos procesus, siekiant išaiškinti korupcijos rizikos veiksnius konkrečioje valstybės ar savivaldybės įstaigos veiklos srityje“.

Nepritarti

 

6

Kazimiero Simonavičiaus Universiteto Teisės fakultetas

2014-12-22

G-2014-12197

1

7

 

Įstatymo projekto 2 straipsnio 12 dalies turinys prieštarauja šio straipsnio 6 dalies nuostatoms, bei iškraipo viešojo valdymo sampratą. Siūlome 12 dalį išdėstyti taip: Korupcijos rizikos valdymas – tai valstybės ar savivaldybės įstaigos valdymo proceso dalis skirta korupcijos rizikos veiksnių nustatymui, jų pasireiškimo tikimybės įvertinimui, korupcijos prevencijos priemonių parinkimui, priėmimui ir įgyvendinimui, poveikio rizikos veiksniams vertinimui ir korekcijai (monitoringui).

Nepritarti

 

7

Kazimiero Simonavičiaus Universiteto Teisės fakultetas

2014-12-22

G-2014-12197

1

8

 

Įstatymo projekto 2 straipsnio 13 dalis prieštarauja Audito įstatymui, iškreipia vidaus audito ir vidaus kontrolės sampratas. Siūlome 12 dalį išdėstyti taip: „Korupcijos rizikos valdymo vertinimas – veiksmų skirtų korupcijos rizikos veiksniams pašalinti ar sumažinti, analizė ir jų reikšmės korupcijos rizikai pasireikšti pateikimas, visuma“.

Nepritarti

 

8

Kazimiero Simonavičiaus Universiteto Teisės fakultetas

2014-12-22

G-2014-12197

1

9

 

Įstatymo projekto 2 straipsnio 14 dalyje išbraukti perteklinius žodžius „ir jos veiksnių“ ir „ir nagrinėjimas antikorupciniu požiūriu„ bei išdėstyti taip: „14. Korupcijos rizikos analizė – išorinis, nepriklausomas valstybės ar savivaldybės įstaigos korupcijos rizikos valdymo vertinimas, o taip pat korupcijos rizikos valstybės ar savivaldybės įstaigos veiklos srityje (-yse) nustatymas (įvertinimas), motyvuotų išvadų apie korupcijos riziką ir (ar) jos veiksnius, taip pat siūlymų kaip pagerinti korupcijos rizikos valdymą, pašalinti ar mažinti nustatytą korupcijos riziką ir (ar) jos veiksnius pateikimas valstybės ar savivaldybės įstaigai.“.

Nepritarti

 

9

Kazimiero Simonavičiaus Universiteto Teisės fakultetas

2014-12-22

G-2014-12197

2

3

 

Įstatymo projekto 5 straipsnio 7 punkto siūlomi pakeitimai: „7) nustatytų korupcijos su korupcija susijusių atvejų paviešinimas viešinimas;“ sudaro sąlygas pažeisti asmens nekaltumo prezumpciją ir Specialiųjų tyrimų tarnybai manipuliuoti kriminalinės žvalgybos informacija ir įsivelti į politikavimą. Todėl siūlome gražinti seną šio punkto redakciją ir išdėstyti taip: „7) nustatytų korupcijos atvejų paviešinimas viešinimas;“.

Nepritarti

 

10

Kazimiero Simonavičiaus Universiteto Teisės fakultetas

2014-12-22

G-2014-12197

3

 

 

Įstatymo projekto 51 straipsnio 4, 5, 6 dalyse išbraukti žodžius „įstaigos vadovas“ ir įrašyti „įstaigos vadovo“. Kadangi įstaigos vadovas negali vertinti savo priimtų įsakymų ir tvarkų, negali vertinti savo paties atliktos korupcijos rizikos nustatymo išvados, taip jis pažeistu nešališkumo ir objektyvumo principus.

Nepritarti

 

11

Kazimiero Simonavičiaus Universiteto Teisės fakultetas

2014-12-22

G-2014-12197

4

 

 

Įstatymo projekto 52 straipsnio 1 dalį panaikinti, kadangi prieštarauja to paties straipsnio 2 daliai. Šio straipsnio 2, 3, ir 4 dalys atitinkamai pakeisti į 1, 2, ir 3 d.

Nepritarti

 

12

Kazimiero Simonavičiaus Universiteto Teisės fakultetas

2014-12-22

G-2014-12197

6

 

 

Įstatymo projekto 10 straipsnio 2 dalyje pakeisti žodį „programas“ į „socialinio ugdymo dalykų programas“ ir 2 dalį išdėstyti taip: „2. Antikorupcinis visuomenės švietimas vykdomas visose mokyklose pagal teisės aktų nustatyta tvarka parengtas ir su Specialiųjų tyrimų tarnyba derintas formaliojo švietimo programas socialinio ugdymo dalykų programas.“. Šis pasiūlymas remiasi Švietimo ministerijos patvirtintais programų aprašais (http://www.smm.lt/uploads/documents/svietimas/ugdymo-programos/6_Socialinis-ugdymas.pdf ).

Nepritarti

 

13

Kazimiero Simonavičiaus Universiteto Teisės fakultetas

2014-12-22

G-2014-12197

7

 

 

Įstatymo projekto 101 straipsnio 2 dalies 1 ir 6 punktus keisti atsižvelgiant į Įstatymo projekto 1 straipsnio 8, 11 punktų ir  Įstatymo projekto 5 straipsnio 7 punkto pakeitimus.

Nepritarti

 

14

Kazimiero Simonavičiaus Universiteto Teisės fakultetas

2014-12-22

G-2014-12197

8

 

 

Įstatymo projekto 102 straipsnio 1 dalies nuostatos siaurina valstybės tarnyboje dirbančio asmens teisę kreiptis į kitas teisėsaugos institucijas (policija, prokuratūra, Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnybą, Muitinės departamento Kriminalinę tarnybą ir kt.) ir sudaro sąlygas nepagrįstai konkurencijai tarp institucijų imunitetų tarnybų ir STT.

Nepritarti

 

15

Kazimiero Simonavičiaus Universiteto Teisės fakultetas

2014-12-22

G-2014-12197

8

 

 

Įstatymo projekto 102 straipsnio 2 dalies nuostatos nepagrįstai reikalauja iš visų valstybės tarnautojų būti baudžiamosios teisės žinovais ir puikiai išmanyti korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos požymius. Tuo tarpu korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos požymių modelis išdėstytas Baudžiamajame kodekse reikalauja kvalifikuoto sugretinimo su įvykio aplinkybėmis ar jų elementais. Todėl tikėtina, kad gali kilti administracinės teisenos bylų, kuriose bus ginčijamas korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos požymių vertinimas. Todėl siūlome Įstatymo projekto 102 straipsnyje žodį „požymius“ papildyti konkrečių nusikalstamų veikų pavadinimais (papirkimas, prekyba poveikiu ir piktnaudžiavimas tarnyba).

Nepritarti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komisijos sprendimas ir pasiūlymai: iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo NR. IX-904 2, 5, 6, 10 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 51, 52, 101, 102, 103 straipsniais įstatymo projektui Nr. XIIP-2520 (toliau – projektas) ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos pastabas, kurioms pritarė Lietuvos Respublikos Seimo antikorupcijos komisija. Taip pat komisija siūlo pakeisti projekto 8 straipsnį ir išdėstyti jį taip (pateikiamas lyginamasis variantas):

8 straipsnis. Įstatymo papildymas 102 straipsniu

Papildyti Įstatymą 102 straipsniu:

„102 straipsnis. Pranešimas apie korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas , turinčias korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos požymių

1.   Valstybės tarnautojas ar jam prilygintas asmuo apie jam žinomą korupcinio pobūdžio nusikalstamą veiką, turinčią korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos požymių, išskyrus apie veiką, kurią galbūt padarė jo artimieji giminaičiai ar šeimos nariai (artimųjų giminaičių sąvoka ir šeimos narių sąvoka atitinka sąvokas, vartojamas Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse), privalo pranešti Specialiųjų tyrimų tarnybai. Pranešimas pateikiamas šiame straipsnyje ir Specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus nustatyta tvarka.

2.   Valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens pranešimas apie jam žinomą korupcinio pobūdžio nusikalstamą veiką , turinčią korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos požymių, Specialiųjų tyrimų tarnybai turi būti pateikiamas nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 48 valandas nuo sužinojimo apie korupcinio pobūdžio nusikalstamą veiką , turinčią korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos požymių, momento.

3.   Specialiųjų tyrimų tarnyba valstybės tarnautojo, jam prilyginto asmens ar kito asmens, kuris pateikė pranešimą apie korupcinio pobūdžio nusikalstamą veiką, turinčią korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos požymių, prašymu privalo užtikrinti šio asmens duomenų konfidencialumą ar anonimiškumą įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

4.   Šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytos pareigos taip pat laikomos įvykdytomis, jei  valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens pranešimas apie jam žinomą korupcinio pobūdžio nusikalstamą veiką , turinčią korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos požymių, pateikiamas kitai ikiteisminio tyrimo įstaigai ar prokuratūrai.

5.   Kiti asmenys turi teisę Specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus nustatyta tvarka pranešti Specialiųjų tyrimų tarnybai apie korupcinio pobūdžio veikas , turinčias korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos požymių.

6.   Asmeniui, pranešusiam apie korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka ir sąlygomis gali būti atlyginama už jo vertingą pagalbą atskleidžiant korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas.“

 

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

8. Komisijos paskirti pranešėjai: V. Gailius.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Vitalijus Gailius