PASIŪLYMAS

DĖL LYGIŲ GALIMYBIŲ ĮSTATYMO NR. IX-1826 PAKEITIMO ĮSTATYMO

PROJEKTO NR. XIIIP-3512

2019-09-27

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1

3

1

1

Argumentai: pagal dabar galiojančią Lygių galimybių įstatymo NR. IX-1826 redakciją Lygių galimybių įstatymas netaikomas šeimos ir privataus gyvenimo srityse (LGĮ 3 str., 1 d., 1 p.) Lygių galimybių įstatymo NR. XIIIP-3512 pakeitimo projekte šią nuostatą siūloma išbraukti, motyvuojant tuo, kad: „Minėta lygių galimybių kontrolieriaus veikla kai kuriais atvejais yra tiesiogiai ar netiesiogiai susijusi su asmenų šeimos ir privačiu gyvenimu (pavyzdžiui, šiuo metu vykdomas LGKT projektas dėl smurto artimoje aplinkoje, taip pat vykdoma švietėjiška bei prevencinė veikla dėl tėvų, auginančių vaikus, integracijos į darbo rinką ir pan.), todėl LGĮ nuostatas būtina suderinti su LGĮ reglamentuojamomis lygių galimybių kontrolieriaus atliekamomis funkcijomis.“(iš projekto aiškinamojo rašto)

 

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos vykdomas projektas negali būti pagrindu  keisti įstatymą. Priešingai: Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba, kaip Seimo įsteigta ir jam atskaitinga institucija, privalo veikti savo įgaliojimų ribose. Siūlomu teisiniu reguliavimu nepagrįstai išplečiama Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos kompetencija. Tiek pagal Lygių galimybių įstatymą, tiek pagal LR Seimo patvirtintus Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatus, apibrėžiančius tarnybos veiklos sritis, tikslus ir funkcijas, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veikla yra  susijusi su lygių galimybių ir nediskriminavimo priežiūros ir kontrolės viešojoje erdvėje funkcija; ji apima skundų, susijusių su fizinių ir juridinių asmenų elgesiu viešojoje, bet ne privačioje erdvėje, nagrinėjimu; monitoruoja santykius, kurie susiklosto ir yra įgyvendinami viešojoje erdvėje viešojo administravimo veiklos (5 str.), švietimo veiklos (6 str.), privatinių teisinių santykių, kurie atsiranda  stojimo į valstybės tarnybą ar darbo sutarties (7 str.) ar prekybos ir paslaugų teikimo pagrindu (8 str.), organizacijų ir asociacijų veiklos (9 str.) teisinių santykių pagrindu. Lygių galimybių įstatymo 17 str. 2 d. nuostata, jog lygių galimybių kontrolieriusvykdo prevencinę ir švietėjišką veiklą, lygių galimybių užtikrinimo sklaidą“ yra vertintina visos lygių galimybių kontrolieriaus kompetencijos kontekste ir šios funkcijos įgyvendinimas negali išeiti iš lygių galimybių kontrolieriaus kompetencijos ribų.

Įstatyme nurodytos išlygos panaikinimas iš esmės reikštų, kad Lygių galimybių kontrolieriaus ateityje galės ne tik siūlyti atitinkamas programas (kaip gali ir dabar), bet ir galės priversti visuomenės narius jomis naudotis, o jiems nesutinkant su jų turiniu (pvz. dėl religinių priežasčių), netgi ir taikyti sankcijas už jų neįgyvendinimą. Toks teisinis reguliavimas prieštarauja LR Konstitucijos 22 str., numatančiam, kad žmogaus privatus gyvenimas yra neliečiamas. Numatant šeimos santykiams taikyti tas pačias kontrolės priemones, kaip ir darbo santykiams iš esmės ištrinama riba tarp viešojo ir privataus gyvenimo ir sudaromos prielaidos nepagrįstai valstybės intervencijai į privatų šeimos gyvenimą. Klausimai susiję su lygių galimybių užtikrinimu viešojoje erdvėje, kurie valstybėje yra reguliuojami imperatyviomis įstatymo taisyklėmis, privačiame gyvenime yra sprendžiami savireguliacijos mechanizmų pagalba, o sprendimai yra priiminėjami konsensuso pagrindu. Panaikinus įstatyme esančią išlygą gali būti pažeistas trapus imperatyvios valstybės pareigos reguliuoti visuomeninius santykius taip, kad nebūtų pažeidžiamos lygios galimybės ir asmenys nebūtų diskriminuojami, ir asmenų laisvės privačioje erdvėje patiems laisvai nusistatyti tarpusavio santykių konstravimo modelį, balansas. Be to, yra sričių, kuriose visai pagrįstai asmenys gali būti traktuojami skirtingai, viena iš jų yra šeimos santykiai. Vienintelis atvejis, kada valstybė gali kištis į šeimos gyvenimą – kai reikia apsaugoti asmenis nuo nusikalstamų veiksmų. Tačiau šiuos klausimus sprendžia jau esamos teisinės priemonės. Sutuoktinių lygybę šeimoje garantuoja LR Konstitucijos 38 str. numatantis, kad sutuoktinų teisės yra lygios. Atitinkama nuostata yra įrašyta ir LR Civiliniame kodekse. Lietuvos Respublikos apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymo 2 str.  numato, kad smurtas artimoje aplinkoje yra žmogaus teisių ir laisvių pažeidimas. Pagal šį įstatymą, smurtu yra laikomas bet koks  veikimu ar neveikimu asmeniui daromas tyčinis fizinis, psichinis, seksualinis, ekonominis ar kitas poveikis, dėl kurio asmuo patiria fizinę, materialinę ar neturtinę žalą (7 str), taigi, jis draudžia ir seksualinį priekabiavimą ar vertimą santykiauti pasinaudojant priklausoma padėtimi, o taip pat apima ir asmens diskriminavimą bei lygių galimybių šeimoje neužtikrinimą. Asmenų apsaugą nuo smurto artimoje aplinkoje išsamiai reguliuoja Lietuvos Respublikos apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymas, kuris numato, jog „Valstybės ir savivaldybių institucijos, įstaigos ir nevyriausybinės organizacijos pagal kompetenciją rengia ir įgyvendina priemones, kuriomis siekiama užkirsti kelią smurtui artimoje aplinkoje, vykdo šio ir kitų teisės aktų reikalavimus. (4 str. 1 d.) Įstatyme numatytos prevencijos priemonės įgyvendinamos pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir jos įgaliotų institucijų parengtas programas. Savivaldybės institucijos prevencijos priemones, skirtas nuo smurto artimoje aplinkoje nukentėjusiems asmenims, numato savivaldybės strateginiame plėtros ir (ar) savivaldybės strateginiame veiklos planuose. Prevencijos priemonės finansuojamos iš valstybės ir savivaldybių biudžetų ir tarptautinių programų. Vyriausybė finansuoja nevyriausybinių organizacijų atliekamą prevencinę veiklą. (4 str. 2 d.).

 

Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projektą 3 straipsnio 1 dalį 1 punktu ir išdėstyti taip, atitinkamai pernumeruojant kitus dalies punktus:

Šio įstatymo nuostatos netaikomos:

1) šeimos ir privataus gyvenimo srityse“

1

3

1

2

Argumentai: Lygių galimybių įstatymo NR. XIIIP-3512 pakeitimo projekte panaikinama įstatymo netaikymo išimtis religinėms bendruomenėms ir bendrijoms, jų arba jų narių įsteigtoms organizacijoms teikiant gaminius, prekes, ir paslaugas religiniais arba tikėjimo tikslais, motyvuojant tuo, kad „tokiu būdu bus užtikrinta ir apsauga nuo priekabiavimo bei seksualinio priekabiavimo religinėse bendruomenėse.“ (iš aiškinamojo rašto)

 

Toks teisinis reguliavimas yra teisiškai ydingas, o išimtį naikinantys motyvai – nepagrįsti. Lietuvos Respublikos ir tradicinių Lietuvoje bažnyčių bei religinių organizacijų santykiai remiasi atskirumo principu, kuris reiškia, kad religinės bendruomenės ir bendrijos ir jų arba jų narių įsteigtos organizacijos „savarankiškai tvarkosi savo srityje“ (kuri iš esmės susijusi su tikėjimo praktika), savo būdu prisidėdamos prie kiekvieno žmogaus ir visuomenės dvasinės ir materialinės gerovės (Lietuvos Respublikos ir Šventojo Sosto sutartis dėl santykių tarp Katalikų bažnyčios ir valstybės teisinių aspektų 1 str.). To būtina sąlyga - galimybė veikti pagal savo etosą (etosas - . tikėjimo, vertybių, moralinių nuostatų ir tradicijų visuma, lemianti asmens arba asmenų grupės elgesį ar elgesio normas), kurį užtikrina religinėms bendruomenėms ir bendrijoms įstatymu taikomos išimtys. Jos yra reikalingos tam, kad religinėms bendruomenėms ir bendrijoms priklausantys asmenys, veikdami įstatymų numatytose ribose, nebūtų verčiami atlikti veiksmų, prieštaraujančių jų sąžinei. Tačiau siūlomu teisiniu reguliavimu iš esmės yra siaurinama galimybė religinėms bendruomenėms ir bendrijoms, jų arba jų narių įsteigtoms organizacijoms teikiant gaminius, prekes, ir paslaugas religiniais arba tikėjimo tikslais veikti pagal savo etosą. Paprastai religinių bendruomenių ir bendrijų nariams etosas neleidžia tam tikrų dalykų (pvz. Caritas organizacijai padedant moterims esančioms krizinio nėštumo situacijoje siūlyti nėštumo nutraukimą, o krikščioniškam knygynui – prekiauti literatūra, kuri skatina kitokių nei religinių bendruomenių ir bendrijų išpažįstamų asmenų bendro gyvenimo formų propagavimą). Tokiu teisiniu reguliavimu būtų sudaromos galimybės riboti sąžinės ir religijos laisvę.

Kalbant apie religinėms bendruomenėms ir bendrijoms priklausančių asmenų apsaugą nuo priekabiavimo ir seksualinio priekabiavimo, reikia pastebėti, kad LR Konstitucija įsakmiai teigia, kad Bažnyčių bei religinių organizacijų mokslo skelbimas, kita tikybinė veikla, taip pat maldos namai negali būti naudojami tam, kas prieštarauja Konstitucijai ir įstatymams.“ (43 st. 4 d.), o valstybė pripažįsta tradicines Lietuvoje bažnyčias bei religines organizacijas, o kitas bažnyčias ir religines organizacijas tik jeigu „ jų mokymas bei apeigos neprieštarauja įstatymui ir dorai“ (43 str. 1 d.). Įstatymai nenumato religinėms bendruomenės ir bendrijoms išimčių iš įstatymų, draudžiančių priekabiauti bei seksualiai priekabiauti. Joms galioja tiek Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymas, draudžiantis bet kokios rūšies smurtą, tiek ir LR Baudžiamojo kodekso nuostatos, draudžiančios diskriminavimą (169 str.) ir seksualinį priekabiavimą. (152 str.).

 

Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projekto 3 straipsnio 1 dalį 3 punktu ir išdėstyti taip, atitinkamai pernumeruojant kitus dalies punktus:

 

Šio įstatymo nuostatos netaikomos:

 

„3) religinėms bendruomenėms ir bendrijoms, jų arba jų narių įsteigtoms organizacijoms, kurių steigimo ar juos atitinkančiuose dokumentuose nustatyta, kad jų etosas remiasi religija ar tikėjimu, teikiant gaminius, prekes ir paslaugas religiniais arba tikėjimo tikslais;“

1

15

4

 

Argumentai: pagal dabar galiojančią Lygių galimybių įstatymo NR. IX-1826 redakciją Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklos tikslus ir funkcijas, teises, veiklos organizavimą bei vidaus administravimo kontrolę nustato Seimo patvirtinti Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatai (LGĮ 15 str. 4 d.). Lygių galimybių įstatymo NR. XIIIP-3512 pakeitimo projekte siūloma numatyti, jog „Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklos tikslus ir funkcijas, teises, veiklos organizavimą bei vidaus administravimo kontrolę nustato lygių galimybių kontrolieriaus patvirtinti Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatai.

 

Toks teisinis reguliavimas prieštarauja teisinės valstybės principui: jokia valstybės institucija negali pati apsibrėžti savo kompetencijos ribų ir pati nusistatyti savo veiklos funkcijų. Leidimas Lygių galimybių kontrolieriui pasitvirtinti Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatus iš esmės reikštų leidimą šiai institucija veikti ultra vires. Kadangi, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veikimo sfera yra susijusi su žmogaus teisėmis ir jų apribojimu, jos veikimo ribas gali nustatyti tik įstatymas. Be to, Lygių galimybių Kontrolieriaus Tarnyba yra įstatymu įsteigta ir LR Seimui atskaitinga institucija, kurios vadovas yra skiriamas LR Seimo (LGĮ 18 str. 2 d.), LR Seimus jis teikia savo veiklos ataskaitą (LGĮ 23 str.), taigi, ir šios institucijos veikimą reguliuojantys nuostatai turi būti patvirtinti LR Seimo.

 

Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 15 straipsnio 4 dalį ir išdėstyti ją taip:

1) Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklos tikslus ir funkcijas, teises, veiklos organizavimą bei vidaus administravimo kontrolę nustato lygių galimybių kontrolieriaus Seimo patvirtinti Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatai;

1

2

10

 

Argumentai: Lygių galimybių įstatymo NR. XIIIP-3512 pakeitimo projekte siūloma papildyti socialinės padėties sąvoką į ją įtraukiant šeiminės padėties požymį. Aiškinamajame rašte teigiama, kad taip bus sudarytos sąlygos lygių galimybių kontrolieriui tirti skundus asmenų, diskriminuojamų dėl jų šeiminės padėties.

Toks teisinis reguliavimas yra teisiškai ydingas. Lygių galimybių įstatyme esanti socialinės padėties sąvoka yra susijusi su ekonominių kriterijų, tiesiogiai  lemiančių asmens turtinę padėtį, visuma. Šeiminė padėtis nėra nei ekonominis, nei tiesiogiai turtinę padėtį lemiantis kriterijus.

Be to, toks teisinis reguliavimas yra perteklinis. Europos Teisingumo Teismo teisminę praktikoje nepalankus požiūris į moterį dėl jos nėštumo arba motinystės yra laikomas tiesiogine diskriminacija dėl lyties. Tą sako ir Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2006/54/EB dėl moterų ir vyrų lygių galimybių ir vienodo požiūrio į moteris ir vyrus užimtumo bei profesinės veiklos srityje principo įgyvendinimo (nauja redakcija) 23 punktas. Todėl skundai dėl asmenų diskriminavimo dėl jų šeiminio statuso ar vaikų skaičiaus gali būti nagrinėjami kaip skundai dėl asmens diskriminavimo dėl lyties.

 

 

 

 

Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 10 dalį ir išdėstyti jį taip:

10. Socialinė padėtis – asmens padėtis, kurią lemia šeiminė padėtis, įgytas išsilavinimas, kvalifikacija ar mokymasis ir studijos mokslo ir studijų institucijose, turima nuosavybė, gaunamos pajamos, teisės aktuose nustatytos valstybės paramos poreikis ir (arba) kiti su asmens turtine padėtimi susiję veiksniai.

 

 


 

Teikia:

Seimo nariai                                                    (Parašas)                     

Vilija Aleknaitė-Abramikienė

Arvydas Nekrošius (pasirašė 2019-10-22)