LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCIZŲ ĮSTATYMO

NR. IX-569 1, 2, 3, 30 IR 31 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO SEPTINTUOJU SKIRSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO (XIIIP-2213)

 

2018-06-13  Nr. 109-P-21

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Stasys Jakeliūnas, Rasa Budbergytė, Kęstutis Bartkevičius, Viktoras Rinkevičius, Mykolas Majauskas, Vida Ačienė, Andrius Kubilius, Valius Ąžuolas, Rita Tamašunienė, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Janina Alasevičienė, Dalia Mudėnienė, Jolanta Dzikaitė, Jolanta Žaltkauskienė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2018-06-04)

6

1

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams bei teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.   Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintomis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis (2017 m. liepos 11 d. redakcija):

1) projekto 6 straipsnio 1 dalyje apibūdinant teisėkūros veiksmą vietoj žodžių „Papildyti Įstatymą“ įrašytina – „Papildyti Įstatymo II skyrių“.

2) Keičiamo įstatymo 61 straipsnis turi būti pernumeruojamas ne projekto 6 straipsnio 2 dalimi, o atskiru straipsniu,  be to, projekto lyginamajame variante turi būti dėstomas visas straipsnio tekstas, pažymėtas nauju numeriu.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2018-06-04)

7

3, 5

 

2.   Projekto 7 straipsnio 3 ir 5 dalyse dėstomas 65 straipsnio 1 dalies nuostatas, kuriose siūloma įtvirtinti skirtingus kaitinamojo tabako produktams taikomus akcizų dydžius, siūlytina išdėstyti atskiru projekto straipsniu, jo skirtingomis dalimis atitinkamai keičiant įstatymo 65 straipsnio 1 dalį, o projekto 7 straipsnio (įtraukus minėtą atskirą straipsnį – 8 straipsnio) 3 ir 5 dalyse aptarti tik šių įstatymo nuostatų galiojimą, analogiškai kaip nustatyta projekto 4 bei 5 straipsniuose ir 7 straipsnio 2 bei 4 dalyse.  

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2018-06-04)

7

8

 

3.   Projekto 7 straipsnio 8 dalyje įtvirtinant nuostatą „Vyriausybė ar jos įgaliota institucija <...> iki 2019 m. vasario 28 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus“ turi būti taisoma, nes pagal projekto 6 straipsnio 1 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 69 straipsnį tik Vyriausybė (o ne jos įgaliota institucija) gali nustatyti tvarką ir atvejus, kai nereikalaujama banderolėmis ženklinti Lietuvos Respublikoje skirtų parduoti kaitinamojo tabako produktų. 

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

UAB JTI Baltic

2018-06-07

4

2, 4, 6

 

 

1. Veiksmingas kombinuotas akcizų tarifas (angl. k. minimum excise tax)  leistų surinkti 1,2 mln. eurų mokesčių daugiau nei šiuo metu planuojama Vyriausybės.

1.1    Siūlome šiek tiek daugiau didinti kombinuotą akcizų tarifą ir numatyti jį tokiame lygyje, kuriame akcizų mokesčių tarifas neleidžia susiformuoti dideliam ypatingai pigių produktų segmentui.

1.2    Laikantis nuoseklios mokestinės politikos, siūloma minimalų kombinuotąjį akcizų už cigaretes tarifą didinti ir atitinkamai išdėstyti palaipsniui, nustatant, kad 2021 metais jis būtų ne mažesnis kaip 116,9 eurų už 1000 cigarečių. Tokiu būdu valstybė surinktų 1,2 mln. eurų pajamų daugiau palyginus su Vyriausybės planuojamu dydžiu.

1.3    Veiksmingas kombinuotas akcizų tarifas užtikrintų valstybės pajamas nepriklausomai nuo kainų kritimo pigių produktų segmente bei būtų naudingas visuomenei, nes lemtų ir pigiausių produktų rinkoje kainos augimą.

 

Pasiūlymas Nr.1.

Pakeisti Projekto 4 straipsnio 2, 4, 6 dalis ir šį straipsnį išdėstyti taip:

4 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 30 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) specifinis elementas – 62,25 euro;“.

2. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio straipsnio 1 dalyje cigaretėms nustatytas kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis kaip 102 104,8 eurai už 1 000 cigarečių.“

3. Pakeisti 30 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) specifinis elementas –  65,7 euro;“.

4. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio straipsnio 1 dalyje cigaretėms nustatytas kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis kaip 108,5 110,7 euro už 1 000 cigarečių.“

5. Pakeisti 30 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) specifinis elementas – 69,4 euro;“.

6. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio straipsnio 1 dalyje cigaretėms nustatytas kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis kaip 115,5 116,9 euro už 1 000 cigarečių.“.

 

Nepritarti

  2016 m. didinant tabako akcizus į biudžetą papildomai buvo surinkta mažiau, nei planuota akcizų. Kas įrodo, kad į ženklų akcizo tabakui didinimą jautriai reaguoja rinka.

Todėl siūlymas dar labiau padidinti kombinuoto akcizo tarifus, sudarytų prielaidas rinktis nelegalias prekes.

 

 

2.

UAB JTI Baltic

2018-06-07

3

2

 

 

2. Kaitinamojo tabako produktų apibrėžimas.

2.1    Vieni esminių kaitinamojo tabako produktų ir kitų įprastų tabako produktų, tokių kaip cigarai ir cigarilės, cigaretės ir rūkomasis tabakas, skirtumų yra degimo ir dūmų nebuvimas. Pridegimas šiuo atveju nėra aktualus ir todėl neturėtų būti nurodomas kaitinamojo tabako produktų apibrėžime.

2.2    Apibrėžimas turi apimti visus šio tipo produktus. Dabartinis Projekte pasiūlytas kaitinamojo tabako gaminių apibrėžimas gali sukelti situaciją, kai ne visi kaitinamojo tabako gaminiai patektų į nurodytą apibrėžimą. Atsižvelgiant į tai, siūlome šiek tiek patikslinti Projekte siūlomą apibrėžimą.

 

Pasiūlymas Nr. 2:

Pakeisti Projekto 3 straipsnio 2 dalį ir ja išdėstyti taip:

3 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas

„2. Papildyti 3 straipsnį  18¹ dalimi:

18¹. Kaitinamojo tabako produktai – prie cigarų ir cigarilių, cigarečių ir rūkomojo tabako, kaip jie apibrėžti šio straipsnio 10, 11 ir 27 dalyse, nepriskiriami tabako gaminiai, paruošti vartoti tik specialiame elektroniniame kaitinimo įrenginyje jų nepridegant, kuriame tabako gaminiai yra kaitinami jiems nedegant.“

 

Pritarti iš dalies

Komitetas siūlo patikslinti  Projekte siūloma kaitinamojo tabako produktų apibrėžimą ir jį išdėstyti taip:

„2. Papildyti 3 straipsnį  18¹ dalimi:

18¹. Kaitinamojo tabako produktai – prie cigarų ir cigarilių, cigarečių ir rūkomojo tabako, kaip jie apibrėžti šio straipsnio 10, 11 ir 27 dalyse, nepriskiriami tabako gaminiai, paruošti vartoti tik specialiame elektroniniame kaitinimo įrenginyje jų nepridegant, kuriame tabako gaminiai yra kaitinami jiems nedegant.

 

3.

UAB JTI Baltic

2018-06-07

6

 

 

 

3. Akcizo mokesčio dydis elektroninių cigarečių skysčiui turėtų būti mažesnis.

3.1    Elektroninės cigaretėse yra aukštųjų technologijų ir potencialiai sumažintos rizikos produktas, kuriam sukurti ir vystyti reikalingos investicijos į mokslinius tyrimus. Todėl dauguma ES rinkų (16 iš 28 šalių) apskritai neapmokestina elektroninių cigarečių skysčių.

3.2    Jei Lietuva nusprendė nustatyti specialų akcizo tarifą, tuomet jis turėtų būti taikomas tik nikotino turintiems skysčiams, o pats tarifas neturėtų būti per didelis, kad skatintų investicijas į naujoves ir užtikrinti naujo mokesčio surinkimą.

3.3    Nustatant tarifą būtina įvertinti tai, kad elektroninių cigarečių skysčiai yra lengvai prieinami internetu, todėl bus labai sunku kontroliuoti mokesčių surinkimą. Jei bus nustatytas per didelis mokestis jis skatins nelegalią rinką ir mokesčių administravimas nebus veiksmingas.

3.4    Siekiant išvengti tarpvalstybinės prekybos turėtų būti atsižvelgta į akcizo mokesčio tarifą kaimyninėse šalyse. Pasiūlytas 0,2% dydžio tarifas yra maždaug 2 kartus didesnis palyginus su tarifu, kuris yra nustatytas Lenkijoje ir Latvijoje. Atitinkamai Lenkijoje yra taikomas 0,117 eur / ml akcizo tarifas, o Latvijoje – 0,070 eur/ml tarifas[1].

3.5    Todėl siūlome nustatyti mažesnį mokesčio dydį, kuris būtų 0,1 eur / ml.

 

Pasiūlymas Nr. 3:

Pakeisti Projekto 6 straipsnyje siūlomą 65 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

65 straipsnis. Kaitinamojo tabako produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui taikomi akcizų tarifai

1. Kaitinamojo tabako produktams taikomas 68,6 euro už kilogramą tabako akcizų tarifas.

2. Elektroninių cigarečių skysčiui taikomas 0,2 0,1 euro už mililitrą skysčio akcizų tarifas.“

 

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į tai, kad akcizo mokestis elektroninių cigarečių skysčiui yra įvedamas naujai, taip pat į tai, kad ne visose Europos Sąjungos valstybėse šis mokestis yra taikomas, produkto (be akcizo) prieinamumas yra nesudėtingas, t. y. galimybė nusipirkti pigiau kitose ES valstybėse be akcizo mokesčio, siūlytina akcizo mokestį nustatyti nuosaikesnį – 0,12 euro už mililitrą skysčio.

4.

UAB JTI Baltic

2018-06-07

 

 

 

 

4. Rūkomojo tabako mokesčių tarifas turėtų koreliuoti su cigarečių akcizu ir būti didinamas 5 proc., o ne 13-14 proc. kaip siūloma dabar.

4.1    Rūkomasis tabakas yra legali, tačiau šiek tiek pigesnė cigarečių alternatyva. Ši kategorija svarbi tuo, kad  apsaugo vartotojus nuo pasirinkimo pereiti į nelegalių produktų rinką. Didelis šio segmento mokesčių kėlimas gali paskatinti vartotojų perėjimą į “šešėlį“.

4.2    Palyginus su daugeliu kitų ES šalių, šis segmentas Lietuvoje yra palyginti nedidelis ir neauga cigarečių rinkos sąskaita. Todėl ši kategorija nesukuria spaudimo gaunamam valstybės pajamų dydžiui. Kita vertus, jei šis produktų segmentas bus sunaikintas (dėl didelio mokesčių padidėjimo), tikėtina, kad šio segmento vartotojai pasirinks nelegalius produktus.

4.3    Istoriškai nuo Akcizo mokesčio direktyvos įvedimo akcizų tarifas rūkomajam tabakui sudaro 2/3 kombinuoto cigarečių akcizų tarifo. Panašūs dydžiai buvo taikomi Lietuvoje ir turėtų būti išlaikomi. Žemiau siūlomi tarifai atitinka šį principą.

 

Pasiūlymas Nr. 4:

Pakeisti Projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

5 straipsnis. 31 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 31 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

31 straipsnis. Kitam apdorotam tabakui taikomi akcizų tarifai

1. Cigarams ir cigarilėms taikomas  42 eurų už kilogramą produkto akcizų tarifas.

2. Rūkomajam tabakui taikomas 68,6 euro 68 eurai už kilogramą produkto akcizų tarifas.“

2. Pakeisti 31 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

31 straipsnis. Kitam apdorotam tabakui taikomi akcizų tarifai

1. Cigarams ir cigarilėms taikomas  48 eurų už kilogramą produkto akcizų tarifas.

2. Rūkomajam tabakui taikomas 78,5 72,33 euro už kilogramą produkto akcizų tarifas.“

3. Pakeisti 31 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

31 straipsnis. Kitam apdorotam tabakui taikomi akcizų tarifai

1. Cigarams ir cigarilėms taikomas 55 eurų už kilogramą produkto akcizų tarifas.

2. Rūkomajam tabakui taikomas 90 eurų 77 eurai už kilogramą produkto akcizų tarifas.

 

Nepritarti

Komitetas pritaria Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasiūlytam kitam apdorotam tabakui taikomo akcizo dydžiui.

5.

Ernst&Young

2018-06-11

 

 

 

 

Pažymima, kad akcizų tarifų kaitinamojo tabako produktams didinimas sąlygos mažėjančias biudžeto pajamas iš akcizo mokesčio, o kartu mažins kaitinamojo tabako produktų konkurencingumą lyginant tiek su elektroninėmis cigaretėmis, tiek su tradiciniais tabako gaminiais.

Verta paminėti, jog šiuo metu yra rengiamos ir derinamos ES Tarybos direktyvos Nr. 2011/64/ES dėl akcizų, taikomų apdorotam tabakui, struktūros ir tarifų nuostatos, kurios tiesiogiai reguliuos kaitinamojo tabako produktų kategoriją, todėl vengiant galimų kolizijų su naujomis nuostatomis, būtų tikslinga minėtu laikotarpiu akcizo tarifų kaitinamojo tabako produktams nedidinti.

Kodėl kaitinamojo tabako produktų ir elektroninių cigarečių skysčio kategorijoms numatyta nevienoda akcizo tarifų didinimo dinamika?

Kuo pagrįsti kaitinamojo tabako produktų kategorijai 2019 m. kovo 1 d. - 2021 m. kovo 1 d. laikotarpiu taikytini akcizo tarifų dydžiai?

 

Keliami klausimai dėl Projekto nuostatų:

Neaišku kaip bus reguliuojami teisiniai santykiai dėl kaitinamojo tabako produktų atgabenimo iš kitos ES valstybės narės (su anksčiau sumokėtu akcizu) akcizais apmokestinamų prekių sandėlio savininkui Lietuvoje ir tokio pat statuso produkto išgabenimo iš Lietuvos;

► Projekto 61 straipsnio 1 dalies 2 punktas nurodo atvejus, kada kaitinamojo tabako produktų praradimas nėra laikomas pažeidimu, tačiau atkreiptinas dėmesys, kad šiuo metu nėra nei Vyriausybės, nei jos įgaliotos institucijos nustatytos tvarkos dėl natūralios netekties normų dydžių, į kuriuos referuojama Projekte;

► Projekto 64 str. 1 dalies 2 punkte neįtraukta nuostata dėl įgaliotų institucijų teisės inicijuoti produktų pavyzdžių paėmimą;

► Projekto 66 str. 1 dalyje nėra aiškiai reglamentuojama situacija dėl laidavimo išgabenant prekes į kitą akcizais apmokestinamų prekių sandėlį ES, pvz., kaip bus reguliuojami teisiniai santykiai, jeigu prekes, nuėmus banderoles, bus privalu grąžinti gamintojui perdirbimui į kitą ES valstybę narę.

 

Taip pat pažymima, kad nėra įvertinta Projekto nuostatomis sukeliama įvertinti šiais informaciniais įsipareigojimais sukeliama administracinė našta parengiant Administracinės naštos ūkio subjektams apskaičiavimo ataskaitą.

 

Nepritarti

Kaitinamojo tabako produktams ir šiuo metu yra taikomi tokio paties dydžio kaip ir rūkomojo tabako akcizai, atsižvelgiant į tai, kad kaitinamojo tabako produktuose esantis tabakas yra tinkamas rūkyti, kaip kad ir rūkomasis tabakas (jie tik išskiriami atskira kategorija).

Tuo tarpu elektroninių cigarečių skysčiams siūloma naujai nustatyti akcizus.

Siūlomi akcizų tarifų dydžiai kaitinamajam tabakui, rūkomajam tabakui bei elektroninių cigarečių skysčiui įvertinus šių produktų pakeičiamumą bei apmokestinimo skirtumus kitų tabako produktų atžvilgiu.

 

Kaitinamojo tabako produktams numatoma taikyti iš esmės tokius pačius reikalavimus, kokie yra taikomi rūkomajam tabakui (laidavimo, ženklinimo banderolėmis, akcizų netaikymo jų praradimo, išgabenimo į kitą ES valstybę atvejais, ir pan.).  

Atsižvelgiant į tai, kad ne visose ES valstybėse narėse šie produktai apmokestinami akcizais,  jiems apmokestinamų prekių sandėlių sistemą  siūloma taikyti tik Lietuvos mastu.

 

Projekte nustatoma, kad Vyriausybė ar jos įgaliota institucija ir centrinis mokesčių administratorius yra įgalioti parengti visus jo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Administracinės naštos vertinimas atliekamas paraleliai. 

 

6.

Laisvosios rinkos institutas

 

 

 

 

 

Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 30 ir 31 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo septintuoju skirsniu įstatymo projektu siūloma didinti minimalų cigaretėms taikomą akcizą iki 102 Eur/1000 vnt. Priėmus siūlomus pakeitimus, akcizas daugiau nei 13 proc. viršys minimalų ES galiojantį akcizą tabako produktams (90 Eur/1000 vnt). 2019 m. minimalus akcizas, taikomas Lietuvoje parduodamam cigarečių pakeliui, pasieks 2,04 Eur (vietoj dabar galiojančio 1,92 Eur), o mokesčių (akcizo ir PVM) dalis padidės nuo 82 iki 86 proc. cigarečių pakelio kainos. Numatoma, kad iki 2021 m. minimalus akcizas bus didinamas, kol pasieks 2,31 Eur cigarečių pakeliui.

Atkreiptinas dėmesys, kad, nors nuo 2010 m. nelegalių tabako gaminių dalis susitraukė daugiau nei dvigubai, nuo 2016 m. vėl fiksuojamas nelegalių cigarečių dalies augimas. 2017 m. šis augimas siekė 2,1 proc. ir buvo didžiausias nuo 2012 m. Lietuva išlieka tarp daugiausia nelegalių cigarečių vienam gyventojui suvartojančių valstybių ES.

Akcizas yra veiksminga priemonė mažinti rūkymą, jeigu yra užtikrinamas jo efektyvumas, t.y. jeigu padidinus mokestį, akcizo padidėjimas yra perkeliamas į galutinę kainą ir vartotojai rinkoje neturi pigesnių alternatyvų.

Kai nelegalių tabako produktų paplitimas yra didelis (Lietuvoje kontrabandinės cigaretės sudaro 19,6 proc. rinkos), galima teigti, kad šešėlinės prekės yra laisvai prieinamos ir norintys jas gali lengvai įsigyti. Atkreipiame dėmesį, kad dėl didelės, o dėl akcizų augimo galimai didėsiančios, nelegalių prekių paklausos ir iš to atsirandančio gana aukšto pelningumo bei mažos rizikos, į šešėlinę veiklą įsitraukia organizuotas nusikalstamumas, kuris gautą pelną naudoja kitai nusikalstamai veiklai finansuoti. Šešėlinės rinkos išplitimas yra didžiausia neigiama nesubalansuoto mokesčių didinimo pasekmė. Peržengus tam tikrą akcizo lygį, jo efektyvumas mažėja: ne didina, o mažina mokestines pajamas, o poveikis vartojimui silpnėja.

Primename, kad legalių tabako produktų įperkamumas (t.y. vidutinio atlyginimo ir produkto kainos santykis) Lietuvoje yra labai žemas. ES esame 6 vietoje pagal įperkamumą. Tai reiškia, kad Lietuvos gyventojams tabako gaminių akcizas lyginant su pajamomis yra vienas didžiausių. Tad akcizo tabako gaminiams didinimas, tikėtina, dar labiau padidintų šešėlinės ekonomikos mastą.

Lietuvos patirtis rodo, kad dėl šešėlinės rinkos išplitimo, akcizų didinimas ne visada didina mokestines pajamas tiek, kiek planuojam: didinat akcizą tabako produktams 2017 m. buvo tikimasi 23 mln. eurų papildomų pajamų. Tačiau lyginant su 2016 m., pajamos iš akcizų už apdoroto tabako gaminius padidėjo vos 9 mln. eurų.

Projekto aiškinamajame rašte siūlomas 3 metų  akcizų tabako produktams didinimo konkrečiais dydžiais planas nėra pagrindžiamas. Kadangi priėmus pakeitimus akcizas tabako produktams viršytų minimalų ES galiojantį akcizą tabako produktams, turi būti numatyta, kokiais objektyviais kriterijais remiantis bus vykdomas tabako akcizo didinimas ateityje. Svarbu, kad cigarečių mokesčiai neperžengtų kritinio taško (ribos), nuo kurio mokesčio didinimas mažina, o ne didina mokestines pajamas.

Atsižvelgiant į tai, kad Lietuva jau pasiekė ES minimalų reikalaujamą tabako gaminių akcizo dydį, ir tai, kad legalių tabako gaminių įperkamumas Lietuvoje – vienas žemiausių ES, tolimesnius tabako akcizo didinimus siūlome vykdyti tik išsamiai ir kompleksiškai įvertinus, kiek tai leis sumažinti rūkančiųjų skaičių, ir kokį poveikį toks padidinimas turės šešėlinei rinkai. Būtina numatyti, kokiais objektyviais kriterijais remiantis bus vykdomas tabako akcizo didinimas ateityje.

Įvertinta

Siūlomas akcizų tarifų padidinimas cigaretėms, cigarams, cigarilėms ir rūkomajam tabakui galėtų turėti įtakos asmenų paskatoms bandyti šiuos produktus įvežti nelegaliai iš trečiųjų šalių, kuriose jų kainos yra mažesnės nei Lietuvoje. Tačiau yra ir toliau bus aktyviai taikomos bendros koordinuotos kontroliuojančiųjų valstybės institucijų priemonės, skirtos kovai su nelegaliu prekių įvežimu bei nelegalia prekių apyvarta. Padidinus akcizų tarifus nurodytiems tabako gaminiams, jie daugeliu atvejų būtų mažesni nei taikomi Latvijoje, Estijoje ir Lenkijoje. 

 

4. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

4.1. Sprendimas: Pritarti Komiteto patobulintam Įstatymo projektui Nr. XIIIP-2213(2), atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas, Komiteto pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė ir Komiteto išvadoms.

 

4.2. Pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Biudžeto ir finansų komitetas

6

1

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Teisės departamento 1 pastabą, Projekto 6 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių Papildyti Įstatymą“, įrašyti  - „Papildyti Įstatymo II skyrių“. Tuo pačiu, papildyti ir įstatymo pavadinimą.

 

Pasiūlymas:

1.      Projekto pavadinimą išdėstyti taip:

LIETUVOS RESPUBLIKOS

akcizų įstatymo NR. IX-569 1, 2, 3, 30 IR 31 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO II SKYRIAUS PAPILDYMO SEPTINTUOJU SKIRSNIU

ĮSTATYMAS“

 

 

2.      Projekto 6 str. 1 dalies pirmąjį sakinį išdėstyti taip:

6 straipsnis. Įstatymo II skyriaus papildymas septintuoju skirsniu“

 

 

Pritarti

 

2.

Biudžeto ir finansų komitetas

7

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Teisės departamento 2 pastabą, siūlytina patobulinti Projekto 7 straipsnį.

 

Pasiūlymas:

Projekto 7 straipsnį išdėstyti taip:

7 straipsnis. 61 straipsnio pakeitimas

Buvusį  61 straipsnį laikyti 70 straipsniu:

61 70 straipsnis. Įskaitymas į biudžetą

Akcizai įskaitomi į valstybės biudžetą.

 

Pritarti

 

3.

Biudžeto ir finansų komitetas

9

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Teisės departamento 3 pastabą, siūlytina patobulinti Projekto 9 straipsnį.

 

Pasiūlymas:

9 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 4 straipsnio 3, 4, 5 ir 6 dalis, 5 straipsnio 2 ir 3 dalis, 8 straipsnį ir šio straipsnio 7 dalį, įsigalioja 2019 m. kovo 1 d.

2. Šio įstatymo 4 straipsnio 3 ir 4 dalys, 5 straipsnio 2 dalis ir 8 straipsnio 1 dalis įsigalioja 2020 m. kovo 1 d.

3. Šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalis galioja iki 2021 m. vasario 28 d.

4. Šio įstatymo 4 straipsnio 5 ir 6 dalys, 5 straipsnio 3 dalis ir 8 straipsnio 2 dalis įsigalioja 2021 m. kovo 1 d.

5. Asmenys, prekiaujantys elektroninių cigarečių skysčiu ir 2019 m. kovo 1 d. laikantys elektroninių cigarečių skystį, privalo centrinio mokesčių administratoriaus nustatyta tvarka per 5 darbo dienas inventorizuoti 2019 m. kovo 1 d. jiems nuosavybės teise priklausantį elektroninių cigarečių skystį ir pateikti inventorizacijos aktą vietos mokesčių administratoriui, kurio veiklos teritorijoje jie registruoti mokesčių mokėtojais. Šioje dalyje nurodyti asmenys  iki 2019 m. balandžio 15 d. privalo vietos mokesčių administratoriui, kurio veiklos teritorijoje jie registruoti mokesčių mokėtojais, pateikti Akcizų įstatymo 68 straipsnio 1 dalyje nurodytą akcizų deklaraciją.

6. Asmenys, kiti nei akcizais apmokestinamų prekių sandėlių savininkai, turintys teisę verstis didmenine prekyba tabako gaminiais, ir 2019 m. kovo 1 d. laikantys  kaitinamojo tabako produktus, už kuriuos akcizai nesumokėti, privalo centrinio mokesčių administratoriaus nustatyta tvarka per 5 darbo dienas inventorizuoti 2019 m. kovo 1 d. jiems  nuosavybės teise priklausančius kaitinamojo tabako produktus ir pateikti inventorizacijos aktą vietos mokesčių administratoriui, kurio veiklos teritorijoje jie registruoti mokesčių mokėtojais. Šioje dalyje nurodyti asmenys  iki 2019 m. balandžio 15 d. privalo vietos mokesčių administratoriui, kurio veiklos teritorijoje jie registruoti mokesčių mokėtojais, pateikti Akcizų įstatymo 67 straipsnio 1 dalyje nurodytą akcizų deklaraciją.

7. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Vyriausybė ar jos įgaliota institucija, centrinis mokesčių administratorius iki 2019 m. vasario 28 d.  priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

 

4.

Biudžeto ir finansų komitetas

3

2

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į UAB „JTI“ pateiktą 2 pastabą dėl kaitinamojo tabako produktų apibrėžimo formuluotės patikslinimo, Komitetas siūlo patikslinti formuluotę.

 

Pasiūlymas:

 „2. Papildyti 3 straipsnį  18¹ dalimi:

„18¹. Kaitinamojo tabako produktai – prie cigarų ir cigarilių, cigarečių ir rūkomojo tabako, kaip jie apibrėžti šio straipsnio 10, 11 ir 27 dalyse, nepriskiriami tabako gaminiai, paruošti vartoti tik specialiame elektroniniame įrenginyje, kuriame tabako gaminiai yra kaitinami jiems nedegant.“

 

 

Pritarti

 

5.

Biudžeto ir finansų komitetas

6

 

 

Argumentai

Atsižvelgiant į tai, kad:

1.  akcizo mokestis elektroninių cigarečių skysčiui yra įvedamas naujai, taip pat į tai, kad

2.    ne visose Europos Sąjungos valstybėse šis mokestis yra taikomas, produkto (be akcizo) prieinamumas yra nesudėtingas, t. y. galimybė nusipirkti pigiau kitose ES valstybėse be akcizo mokesčio,

3. nėra aišku koks bus biudžeto pajamų poveikis,

4. įvertinus kaimyninių valstybių (Lenkijos) nustatytą akcizo tarifą,  siūlytina 2019 m. akcizo mokestį nustatyti nuosaikesnį – 0,12 euro už mililitrą skysčio.

 

Pasiūlymas:

Projekto 6 straipsniu pildomo Įstatymo 65 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

„2. Elektroninių cigarečių skysčiui taikomas 0,2 0,12 euro už mililitrą skysčio akcizų tarifas.“

 

Pritarti

 

 

5. Balsavimo rezultatai: už – 9; prieš – 0; susilaikė – 1.

6. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Palionis, Viktoras Rinkevičius, Mykolas Majauskas.

7. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Projektas XIIIP-2213(2) ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                               Stasys Jakeliūnas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė

 



[1] Latvijoje skystis (0,01 eur/ml) ir nikotinas (0,005/ mg) yra atskirai apmokestinami. Todėl kombinuotasis akcizo mokestis yra 0,070 eur/ml (kai nikotino koncentracija yra 0,12 mg/ml). Ši dvigubo apmokestinimo sistema yra sudėtinga ir ją sunku administruoti. Todėl mes remiame vieną specifinį akcizo mokestį, kuris nustatomas atsižvelgiant į skysčio kiekį.