LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Energetikos IR DARNIOS PLĖTROS komisija

 

PAPILDOMOS KOMISIJOS IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 67 IR 69 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1617

 

2022-05-04  Nr. 117-P-9

Vilnius

 

 

1. Komisijos posėdyje dalyvavo: Komisijos nariai, prisijungę elektroninėmis ryšio priemonėmis: Kasparas Adomaitis, Vytautas Gapšys, Ligita Girskienė, Laima Nagienė, Arvydas Nekrošius, Audrius Petrošius, Paulius Saudargas, Mindaugas Skritulskas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Rūta Bėčiūtė ir Jolanta Žaltkauskienė, Seimo kanceliarijos patarėjos aptarnaujančios Seimo komisijas, Daina Petrauskaitė, Seimo kanceliarija, Privatinės teisės skyriaus vedėja.

Kviestieji asmenys, prisijungę elektroninėmis ryšio priemonėmis: Inga Žilienė, Energetikos ministerija, viceministrė; Aušra Grėbliūnaitė, Energetikos ministerija, Energetikos konkurencingumo grupės patarėja; Kęstutis Šukvietis, Energetikos ministerija, Energetikos konkurencingumo grupės patarėjas; Karolis Švaikauskas, Energetikos ministerija, Energetikos konkurencingumo grupės vadovas; Dalius Krinickas, Ministrės pirmininkės patarėjas; Renatas Pocius, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (toliau – VERT), pirmininkas; Jonas Makauskas, VERT, pirmininko pavaduotojas; Jurga Grudzinskaitė-Gainovskė, VERT, Dujų ir elektros departamento direktorė; Anastasija Skunčikaitė, VERT, Elektros skyriaus patarėja, laikinai vykdanti Elektros skyriaus vedėjo funkcijas; Ignas Kazakevičius, VERT, Dujų ir elektros departamento Rinkos plėtros ir stebėsenos skyriaus vedėjas; Giedrius Blagnys, VERT, Elektros skyriaus patarėjas; Justina Malakauskaitė, VERT, Elektros skyriaus vyr. specialistė; Arvydas Vitas, VERT, Elektros skyriaus vyr. specialistas; Kristina Engelgardt-Tkačuk, VERT, Vartotojų teisių gynimo ir informavimo skyriaus vedėja; Aleksandra Prokopjeva, VERT, Teisėkūros ir teisinės analizės skyriaus vedėja; Mindaugas Keizeris, AB "ESO", bendrovės vadovas; Renaldas Radvila, AB "ESO", valdybos narys, Paslaugų tarnybos direktorius; Raimonda Ragelytė, AB "ESO", l.e.p. Skirstymo teisės vadovė; Arūnas Molis, AB "Ignitis grupė", Grupės reguliavimo projektų vadovas; Audrius Kiškis, Ignitis, Elektros ir gamtinių dujų produktų skyriaus vadovas.

 

 

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-28

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

Atkreipiame dėmesį, kad šioje išvadoje analizuojamas įstatymo projektas Seime įregistruotas 2022 m. balandžio 27 d., o šio projekto numatomo pateikimo Seimo plenariniame posėdyje data yra 2022 m. balandžio 28 d. Todėl dėl laiko stokos rengiant šią išvadą, išvada gali būti neišsami, neatspindinti visų projekto trūkumų, ir dėl projekto, esant būtinybei, gali būti teikiamos naujos, papildomos pastabos.

Atsižvelgti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-28

2

 

 

Projekto 2 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 69 straipsnio 8 dalį ir nustatyti: „Visuomeninę elektros energijos kainą ir tarifus nustato visuomeninis tiekėjas 6 kalendoriniams mėnesiams. Visuomeninė elektros energijos kaina nustatoma kaip elektros energijos įsigijimo kainos, perdavimo, viešuosius interesus atitinkančių paslaugų, skirstymo, visuomeninio tiekimo kainos ir faktinės elektros energijos įsigijimo kainos bei ankstesnio laikotarpio prognozuotos elektros energijos kainos skirtumo suma, įvertinus Energetikos įstatymo 192 straipsnyje nurodytus suvartotos elektros energijos kainos dalies kompensavimo buitiniams vartotojams dydžius, jei tokie dydžiai nustatomi. Visuomeninio tiekėjo 6 kalendoriniams mėnesiams nustatyta visuomeninė elektros energijos kaina ir tarifai perskaičiuojami, jeigu keičiasi suvartotos elektros energijos kainos dalies kompensavimo buitiniams vartotojams dydis, kuris nustatomas pagal Energetikos įstatymo 192 straipsnio nuostatas.<...>“. (pabraukta siūloma nauja nuostata). Projekto nuostatos diskutuotinos.

Neaišku, kaip visuomeninė elektros energijos kaina nustatoma, įvertinus Energetikos įstatymo 192 straipsnyje nurodytus suvartotos elektros energijos kainos dalies kompensavimo buitiniams vartotojams dydžius. Pastebėtina, kad ši nuostata nedera tarpusavyje su kartu teikiamo Energetikos įstatymo Nr. IX-884 19 straipsnio pakeitimo ir įstatymo  papildymo 192 ir 19straipsniais įstatymo projekto Nr. XIVP-1615 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 192 straipsnio nuostatomis, nustatančiomis suvartotos energijos kainos dalies kompensavimo mechanizmą, pagal kurį pirmiausia yra apskaičiuojama mokėtina suma ar kaina, o po to ji sumažinama atitinkamu kompensuojamu dydžiu. Projektų nuostatos derintinos tarpusavyje. Kartu atkreiptinas dėmesys, jog projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „Taryba nustatys 2 visuomeninio tiekimo kainas (kainą be įvertinto dalinio kompensavimo ir kainą su įvertintu daliniu kompensavimu)“(TD pastaba – turbūt turima omenyje visuomeninė elektros energijos kaina), tačiau tai neatsispindi nei analizuojamoje projekto nuostatoje, nei projekte Nr. XIVP-1615. Jeigu visgi projektu siekiama įtvirtinti, jog nustatomos dvi skirtingų dydžių bet to paties pavadinimo kainos (visuomeninė elektros energijos kaina), vertintina, jog toks reguliavimas būtų klaidinantis ir neatitinkantis  teisinio aiškumo principo.

Manytume, jog reikėtų atskirti teisinį reguliavimą, kaip nustatoma visuomeninė elektros energijos kaina (taip pat jos perskaičiavimo taisykles, kai nėra taikomas kompensavimo mechanizmas) ir kaip ši nustatyta kaina mažinama kompensuojamuoju dydžiu, jeigu pradedamas taikyti Energetikos įstatymo 192 straipsnyje nustatytas kainų kompensavimo mechanizmas. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į keičiamo įstatymo 69 straipsnio 6 dalyje nustatytus viršutinės perdavimo, skirstymo ir visuomeninio tiekimo paslaugų viršutinės kainų ribos perskaičiavimo terminus, nes visuomeninę elektros energijos kainą sudaro elektros energijos įsigijimo, perdavimo, viešuosius interesus atitinkančių paslaugų, skirstymo, visuomeninio tiekimo kainos. Taigi projekto nuostata „Visuomeninio tiekėjo 6 kalendoriniams mėnesiams nustatyta visuomeninė elektros energijos kaina ir tarifai perskaičiuojami, jeigu keičiasi suvartotos elektros energijos kainos dalies kompensavimo buitiniams vartotojams dydis, kuris nustatomas pagal Energetikos įstatymo 192 straipsnio nuostatas“ gali būti klaidinanti, nes tampa neaiškus skirtingų visuomeninio tiekimo kainos perskaičiavimo mechanizmų taikymas (kai taikomas šios kainos dalies kompensavimas iš valstybės biudžeto lėšų ir kai toks kompensavimas netaikomas). Be to, atkreiptinas dėmesys, kad dalinis kainų kompensavimas galės būti taikomas ir po 2023m. sausio 1d., nors elektros energija visuomenine elektros energijos kaina buitiniams vartotojams bus tiekiama tik iki 2023 m. sausio 1d.

Pritarti

Patikslinta Elektros energetikos įstatymo 69 straipsnio 8 dalis, vietoj „įvertinus“ vartojant aiškesnę formuluotę („ją sumažinus“). Taip pat Energetikos įstatymo pakeitimo projekto Nr. XIVP-1617(2) 192 straipsnio 7 dalyje patikslinta, kad tiekėjai nustato ir Energetikos įstatymo nustatyta tvarka skelbia elektros energijos buitinių vartotojų mokėtiną kainą su daliniu kompensavimu ir informaciją apie kainą, kurią buitiniai vartotojai būtų mokėję, jei nebūtų pritaikytas dalinis kompensavimas.

Komisijos pasiūlymas:

1. Įstatymo projekto 2 straipsnyje dėstomą Elektros energetikos įstatymo 69 straipsnio 8 dalį išdėstyti taip:

„8. Visuomeninę elektros energijos kainą ir tarifus nustato visuomeninis tiekėjas 6 kalendoriniams mėnesiams. Visuomeninė elektros energijos kaina nustatoma kaip elektros energijos įsigijimo kainos, perdavimo, viešuosius interesus atitinkančių paslaugų, skirstymo, visuomeninio tiekimo kainos ir faktinės elektros energijos įsigijimo kainos bei ankstesnio laikotarpio prognozuotos elektros energijos kainos skirtumo suma, sumažinus ją Energetikos įstatymo 192 straipsnyje nurodytais suvartotos elektros energijos kainos dalies kompensavimo buitiniams vartotojams dydžiais, jei tokie dydžiai nustatomi. Visuomeninio tiekėjo nustatytas visuomenines elektros energijos kainas ir tarifus tikrina Taryba šio straipsnio 9 dalyje nustatyta tvarka. Tuo atveju, jeigu visuomeninė elektros energijos kaina buitiniams vartotojams kiltų daugiau kaip 40 procentų, visuomeninis tiekėjas gali pasiūlyti Tarybai priimti sprendimą, nustatant visuomeninę elektros energijos kainą, nevertinti elektros energijos įsigijimo kainos dalies, o dėl neįvertintos kainos dalies susidariusį sąnaudų skirtumą tarp Tarybos nustatytų ir faktinių kainų išdėstyti ilgesniam kaip vienų metų laikotarpiui. Taryba priima sprendimą dėl skirtumo, susidariusio tarp Tarybos nustatytų ir faktinių kainų, taip pat Tarybos nustatytų ir prognozuojamų kainų už likusį laikotarpį, kuriam galioja nustatyti visuomeniniai elektros energijos tarifai, bei pagrįstų sąnaudų, ir Tarybos sprendimais numatytų sąnaudų skirtumų, patirtų iki 2022 m. gruodžio 31 d., įskaitant ir tokių sąnaudų skirtumo pinigų kainą (skolinimosi sąnaudas, kurios įvertinamos Tarybos perdavimo, skirstymo ir visuomeninio tiekimo paslaugų kainų viršutinių ribų metodikoje nustatyta tvarka), taip pat šio įstatymo 60 straipsnio 3 dalyje nurodytų sąnaudų Tarybos nustatyta tvarka ir sąlygomis įvertinimo nustatant papildomą dedamąją prie persiuntimo paslaugos kainos. Tarybos apskaičiuotas lėšų perviršis grąžinamas buitiniams vartotojams sumažinant papildomą dedamąją prie persiuntimo paslaugos kainos, kai visuomeninio tiekimo veiklą iki 2023 m. sausio 1 d. vykdęs asmuo perveda perrinktas lėšas skirstomųjų tinklų operatoriui, o nesurinktos lėšos surenkamos taikant papildomą dedamąją prie persiuntimo paslaugos kainos, ir visuomeninio tiekimo veiklą iki 2023 m. sausio 1 d. vykdžiusiam asmeniui išmokamos dalimis kas kalendorinį mėnesį skirstomųjų tinklų operatoriaus, kurio turimoje elektros energijos skirstymo veiklos licencijoje nurodytoje teritorijoje veikė toks visuomeninis tiekėjas, tačiau ne vėliau kaip iki 2027 m. gruodžio 31 d.“

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-28

2

 

 

3. Projekto 2 straipsniu siūlomoje pakeisti keičiamo įstatymo 69 straipsnio 8 dalyje yra nustatomi du skirtingi būdai, kaip mažinti kylančių elektros energijos kainų įtaką buitinių vartotojų biudžetui: dalinis kainos kompensavimas pagal Energetikos įstatymo 192 straipsnio nuostatas (naujos projektu siūlomos nuostatos) ir, kai visuomeninė elektros energijos kaina buitiniams vartotojams kyla daugiau kaip 40 procentų - dėl neįvertintos energijos įsigijimo kainos dalies susidariusį sąnaudų skirtumą tarp Tarybos nustatytų ir faktinių kainų išdėstyti ilgesniam kaip vienų metų laikotarpiui. Nei iš projekto, nei iš aiškinamojo rašto neaišku, kaip šie du skirtingi būdai koreliuoja tarpusavyje.

Nepritarti

Įstatymo projektu siūloma nuostata yra universalaus pobūdžio ir taikymo. Šios 2 numatytos priemonės neprieštarauja viena kitai, ir, esant poreikiui, galėtų būti taikomos tiek atskirai, tiek ir kartu, jei kainos išdėstymą ilgesniam nei 1 m. laikotarpiui leidžia visuomeninio tiekėjo finansinės galimybės ir dėl to yra priimti atitinkami Tarybos sprendimai.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-28

2

 

 

4. Projekto 2 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 69 straipsnio 8 dalyje taip pat siūloma nustatyti, kad „Energetikos įstatymo 19 straipsnio 3 dalies nuostata netaikoma, jeigu patvirtinus arba pakeitus elektros energijos kainos dalies kompensavimo buitiniams vartotojams dydį yra nustatoma arba perskaičiuojama visuomeninė elektros energijos kaina ir tarifai.“ Pastebėtina, kad Energetikos įstatymo 19 straipsnio 3 dalyje nustatyta: „Valstybės reguliuojamos kainos turi būti skelbiamos viešai ne vėliau kaip prieš mėnesį iki jų taikymo pradžios, jeigu kituose įstatymuose nenustatyta kitaip, ir taikomos nuo mėnesio pirmos dienos“. Projekte nenustatoma, nuo kada įsigalioja visuomeninės elektros energijos kainos dalinis kompensavimas buitiniams vartotojams (kitą dieną po Energetikos įstatymo 192 straipsnio 7 dalyje nurodytos informacijos paskelbimo, nuo kito mėnesio pirmos dienos po informacijos paskelbimo, o gal gali būti kompensuojama ir už praėjusį laikotarpį). Projektas tikslintinas, nustatant visuomeninės elektros energijos tiekimo kainos  dalinio kompensavimo iš valstybės biudžeto lėšų taikymo pradžios terminą.

Pritarti

Įstatymo projekto nuostatos patikslintos, nurodant, kada įsigalioja visuomeninio tiekimo kaina ir tarifai, kai taikomas kompensavimas ir netaikoma Energetikos įstatymo 19 straipsnio 3 dalies nuostata.

Energetikos įstatymo pakeitimo projekte Nr. XIVP-1617(2) nurodytas dalinio kompensavimo taikymo pradžios terminas.

Komisijos pasiūlymas:

Įstatymo projekto 2 straipsnyje dėstomą Elektros energetikos įstatymo 69 straipsnį papildyti nauja  81 dalimi:

81. Kai visuomeninė elektros energijos kaina ir tarifai nustatomi 6 kalendoriniams mėnesiams patvirtinus Energetikos įstatymo 192 straipsnyje nurodytus suvartotos elektros energijos kainos dalies kompensavimo buitiniams vartotojams dydžius ar perskaičiuojami pakeitus elektros energijos kainos dalies kompensavimo buitiniams vartotojams dydžius, Energetikos įstatymo 19 straipsnio 3 dalies nuostata netaikoma. Nustatyta visuomeninė elektros energijos kaina ir tarifai taikomi nuo prasidedančio kalendorinio pusmečio pirmo mėnesio pirmos dienos, o perskaičiuoti visuomeninė elektros energijos kaina ir tarifai taikomi nuo kito mėnesio, einančio po mėnesio, kai buvo priimtas Tarybos sprendimas dėl visuomeninių elektros energijos kainų ir tarifų paskelbimo, pirmos dienos, jeigu Tarybos sprendime nenumatyta vėlesnė  įsigaliojimo data.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta

 

 

 

 

 

 

6. Komisijos sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-1617 ir siūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į pastabas ir pasiūlymus, kuriems Komisija pritarė.

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komisijos paskirti pranešėjai: Justinas Urbanavičius.

 

 

Komisijos pirmininkas                                                                                    (Parašas)                                                                      Justinas Urbanavičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Seimo kanceliarijos patarėja aptarnaujanti Seimo komisijas, Rūta Bėčiūtė)