2
|
3
|
|
Argumentai:
Nustačius, kad asmenims,
įgijusiems
teisę gauti socialinio draudimo išmokas iki įstatymo įsigaliojimo, visos socialinio
draudimo išmokos perskaičiuojamos
vadovaujantis naujojo įstatymo nuostatomis nuo šių nuostatų įsigaliojimo
dienos, perskaičiuoti išmokas reikėtų net
ir tais atvejais, kai naujas reguliavimas būtų mažiau palankus –
perskaičiavus visas išmokas po įstatymo įsigaliojimo, asmuo tam tikrais
atvejais kaip tik būtų prastesnėje materialinėje padėtyje, nei buvo iki
įstatymo įsigaliojimo.
Pvz.,
šiuo metu galioja nuostata, kad baigusioms mokslus studentėms socialinio
draudimo išmokos mokamos ir neturint reikiamo stažo, jei atitinka nustatytas
sąlygas. Socialiniame modelyje šių nuostatų atsisakoma (siekiama išgryninti
socialinio draudimo sistemą), tačiau siūloma naujos rūšies išmoką
besimokantiems asmenims mokėti pagal Išmokų vaikams įstatymą. Nustačius, kad
asmenims, įgijusiems teisę gauti socialinio draudimo išmokas iki įstatymo
įsigaliojimo, visos socialinio draudimo išmokos perskaičiuojamos vadovaujantis naujojo įstatymo
nuostatomis nuo šių nuostatų įsigaliojimo dienos, priimtas sprendimas
dėl paskirtos vaiko priežiūros išmokos mokėjimo pagal Ligos ir motinystės
socialinio draudimo įstatymą neturinčiam ligos ir motinystės socialinio
draudimo stažo, turėtų būti peržiūrėtas ir vaiko priežiūros išmokos mokėjimas
nutrauktas, o, jei asmuo atitiks sąlygas, išmoka skiriama pagal Išmokų
vaikams įstatymą (kuri ne visais atvejais bus didesnė). Pastebėtina, kad
asmuo Išmokų vaikams įstatyme nustatytų sąlygų gali atitikti ne visada,
tuomet išmoka visai nepriklausys. Tad šia nuostata sąlygos asmenims gali būti
pabloginamos.
Taip pat kyla šios nuostatos įgyvendinimo
klausimas. Pvz., ar tokiu atveju apdraustojo asmens kompensuojamasis
uždarbis būtų iš naujo perskaičiuojamas.
Vaiko priežiūros išmokų, paskirtų iki 2016-12-31,
perskaičiavimui papildomai prireiktų apie 78,5 mln. eurų. Atkreiptinas
dėmesys, kad ligos ir motinystės socialinis draudimas eilę metų yra
deficitinė draudimo rūšis, tad netikslinga dar labiau didinti atotrūkį tarp
ligos ir motinystės socialinio draudimo pajamų ir išlaidų.
Tad, atsižvelgiant į išdėstytus argumentus,
siūloma išmokas mokėti pagal tuos įstatymus, kurie galiojo tuo momentu, kai
asmuo įgijo teisę gauti atitinkamą išmoką, taip nebloginant kai kurių asmenų
socialinių garantijų.
Pasiūlymas: pakeisti
įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3.
Asmenims, įgijusiems teisę gauti socialinio
draudimo išmokas iki šio įstatymo įsigaliojimo, socialinio
draudimo išmokos neperskaičiuojamos
ir mokamos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo nustatytą tvarką perskaičiuojamos vadovaujantis šio įstatymo nuostatomis
nuo šių nuostatų įsigaliojimo dienos. Socialinio draudimo išmokos, kurių mokėjimo terminas baigėsi iki
nurodytų nuostatų įsigaliojimo, neperskaičiuojamos.“
|