LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

 

paGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS SISTEMOS ORGANIZAVIMO IR KARO TARNYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-723 PAPILDYMO 51 STRAIPSNIU PROJEKTO NR. XIIIP-3713

 

2020 m. birželio 17 d. Nr. 104-P-37

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Dainius Gaižauskas, Komiteto nariai: Virgilijus Alekna, Vytautas Bakas, Arūnas Gumuliauskas, Jonas Jarutis, Laurynas Kasčiūnas, Michal Mackevič, Dovilė Šakalienė, Audrys Šimas, Gediminas Vasiliauskas.

Komiteto biuras: vedėjas Vitalijus Dmitrijevas, patarėja Vilma Greckaitė, padėjėja Vilma Pesliakienė.

Kviestieji asmenys: krašto apsaugos viceministras Vytautas Umbrasas, Valstybės saugumo departamento direktoriaus pavaduotojas Vaidotas Mažeika, Antrojo operatyvinių tarnybų departamento pareigūnė Rūta Lietuvninkaitė-Beliūnė, Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos teisės skyriaus vedėjas Egidijus Verenius, Krašto apsaugos ministerijos Teisės departamento direktorė Judita Nagienė, Seimo kontrolierių įstaigos Žmogaus teisių biuro vadovas Vytautas Valentinavičius, Seimo kontrolieriaus vyresn. patarėja Lina Baronaitienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas,

2019-07-19   

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams  ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

 

 

Pritarti

     

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.

6. Papildomų komitetų pasiūlymai: nėra.

      7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam ir Komiteto patobulintam Įstatymo projektui Nr. XIIIP-3713(2) ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.       

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2020-06-17

1

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsniu įtvirtinamo Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo Nr. VIII-723 51 straipsnio 2 dalimi yra įtvirtinami duomenų subjekto teisių ribojimai, manytina, kad ir Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymas Nr. VIII-723 reglamentuos asmens duomenų tvarkymą nacionalinio saugumo ir gynybos tikslais, todėl tvarkant šiuos asmens duomenis bus vadovaujamasi ir šiuo įstatymu.

Krašto apsaugos sistemos institucijos, administruodamos tikrąją karo tarnybą, neišvengiamai tvarkys specialių kategorijų asmens duomenis, o šių kategorijų duomenų tvarkymo galimybė bei sąlygos nustatytos Teisėsaugos ADTĮ 8 straipsnio 1 dalyje, kuri numato, kad specialių kategorijų asmens duomenis leidžiama tvarkyti, inter alia, tuo atveju, kai tai tikrai būtina ir taikomos tinkamos duomenų subjekto teisių ir laisvių apsaugos priemonės ir tai leidžiama pagal Europos Sąjungos ar Lietuvos Respublikos teisės aktus. Atsižvelgiant į tai bei projektu keičiamą 65 straipsnį, būtina projektą papildyti nuostata dėl teisės tvarkyti specialių kategorijų asmens duomenis.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 1 straipsniu įtvirtinamo 51 straipsnio 1 dalį:

„1. Krašto apsaugos sistemos institucijos, administruodamos tikrąją karo tarnybą, asmenų, stojančių į tikrąją karo tarnybą ir atliekančių tikrąją karo tarnybą, asmens duomenis, taip pat krašto apsaugos sistemos institucijos karinių operacijų planavimo, rengimosi joms ar jų vykdymo metu surinktus asmens duomenis tvarko nacionalinio saugumo ir gynybos tikslais, vadovaudamosi Lietuvos Respublikos asmens duomenų, tvarkomų nusikalstamų veikų prevencijos, tyrimo, atskleidimo ar baudžiamojo persekiojimo už jas, bausmių vykdymo arba nacionalinio saugumo ar gynybos tikslais, teisinės apsaugos įstatymu (toliau – Asmens duomenų, tvarkomų teisėsaugos ar nacionalinio saugumo tikslais, įstatymas) ir šiuo įstatymu. Šiais tikslais krašto apsaugos sistemos institucijos turi teisę tvarkyti ir specialių kategorijų asmens duomenis.“.

 

Pritarti

 

2.       

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2020-06-17

1

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsniu įtvirtinamo Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo Nr. VIII-723 51 straipsnio 2 dalimi jau įtvirtinami duomenų subjekto teisių ribojimai, laikantis teisėkūros aiškumo principo, pagal kurį teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, glaustas, suprantamas, tikslus, aiškus ir nedviprasmiškas, dubliuojančių nuostatų dėl duomenų subjekto teisių ribojimo siūlome atsisakyti.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 1 straipsniu įtvirtinamo 51 straipsnio 2 dalį:

2. Asmens duomenų, tvarkomų teisėsaugos ar nacionalinio saugumo tikslais, įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje, 14 straipsnio 5 dalyje, 30 straipsnio 1 dalyje nurodytos informacijos teikimas duomenų subjektams (asmenims, stojantiems į tikrąją karo tarnybą, atliekantiems tikrąją karo tarnybą, asmenims, kurių asmens duomenis krašto apsaugos sistemos institucijos surinko karinės operacijos planavimo, rengimosi jai ar jos vykdymo metu) gali būti atidėtas, apribotas arba ši informacija gali būti neteikiama, Asmens duomenų, tvarkomų teisėsaugos ar nacionalinio saugumo tikslais, įstatymo 12 straipsnyje, 14 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse nustatytos duomenų subjektų (asmenų, stojančių į tikrąją karo tarnybą, atliekančių tikrąją karo tarnybą, asmenų, kurių asmens duomenis krašto apsaugos sistemos institucijos surinko karinės operacijos planavimo, rengimosi jai ar jos vykdymo metu) teisės susipažinti su savo asmens duomenimis, reikalauti ištaisyti, ištrinti asmens duomenis ar apriboti jų tvarkymą gali būti apribotos visiškai arba iš dalies, atsižvelgiant į tai, kiek ir kol tai būtina ir proporcinga, tais atvejais, kai duomenų subjektui pateikus informaciją ir (arba) įgyvendinus šioje dalyje nurodytą duomenų subjekto teisę gali tapti neįmanoma arba gali būti sukliudyta užtikrinti tikrosios karo tarnybos atlikimą, planuoti karines operacijas, joms rengtis ir (arba) jas vykdyti. Duomenų subjekto teisių apribojimas gali būti taikomas tik toms duomenų subjekto asmens duomenų kategorijoms, dėl kurių šios teisės negali būti visiškai arba iš dalies įgyvendintos.“

 

Pritarti

 

3.       

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2020-06-17

2

 

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į priimtą Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo Nr. VIII-723 2, 8, 10, 101, 13, 21, 22, 23, 28, 29, 321, 34, 35, 36, 37, 38, 43, 44, 48, 49, 50, 54, 55, 59, 60, 61, 611, 63, 64, 65, 68, 69 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 322 straipsniu įstatymą Nr. XIII-2671, kartu atsižvelgiant į tai, kad administruojant tikrąją karo tarnybą karių asmens duomenys tvarkomi nacionalinio saugumo ir gynybos tikslais, būtina patikslinti įstatymo 65 straipsnį, tuo tikslu projektą papildant nauju 2 straipsniu.

Buvusį 2 straipsnį laikyti 3 straipsniu.

 

Pasiūlymas:

Projektą papildyti nauju 2 straipsniu:

2 straipsnis. Įstatymo 65 pakeitimas

Pakeisti 65 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Krašto apsaugos ministerija ar kita įgaliota krašto apsaugos sistemos institucija ar jos padalinys socialinės paramos ir sveikatos priežiūros paslaugų kariams teikimo tikslu nacionalinio saugumo ir gynybos tikslais turi teisę gauti iš Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų informaciją, duomenis, įskaitant specialių kategorijų asmens duomenis, apie jose gydytų ar gydomų karių buvimą sveikatos priežiūros įstaigoje, sveikatos būklę ir jiems suteiktas ar teikiamas sveikatos priežiūros paslaugas, diagnozę, prognozes ir gydymą.“

 

Pritarti

 

4.      3...

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2020-06-17

 

 

 

I

Argumentai:

Atsižvelgiant, kad projektas pildomas nauju 2  straipsniu, būtina keisti projekto pavadinimą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS

KRAŠTO APSAUGOS SISTEMOS ORGANIZAVIMO IR KARO TARNYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-723 PAPILDYMO 51 STRAIPSNIU IR

65 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMAS“

 

Pritarti

 

5.       

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2020-06-17

3

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo iniciatorių siūloma data jau praėjo, taip pat siekiant, kad įstatymo projektų, reglamentuojančių asmens duomenų tvarkymą, paketas įsigaliotų vienu metu, siūloma pakeisti įstatymo įsigaliojimo datą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo įsigaliojimo datą ir projekto 3 straipsnį išdėstyti taip:

2 3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2020 m. sausio spalio 1 d.

 

Pritarti

 

8. Balsavimo rezultatai: už - 6, prieš - 0, susilaikė - 4.

            9. Komiteto paskirti pranešėjai: Dainius Gaižauskas, Arvydas Anušauskas, Dovilė Šakalienė.

 

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIIIP-3713(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                          Dainius Gaižauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nacionalinio saugumo ir gynybos biuro patarėja (ES) Vilma Greckaitė