LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

BIUDŽETO ir FINANSŲ komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AUDITO ĮSTATYMO NR. VIII-1227 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XIIP-4454)

2016 m. birželio 15 d. Nr. 109-P-29

 

 Vilnius

 

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo: : Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Petras Narkevičius, Bronius Bradauskas, Kęstutis Glaveckas, Kęstutis Bartkevičius, Andrius Palionis, Rytas Kupčinskas, Irena Degutienė, Andrius Kubilius, Povilas Gylys, Raimundas Markauskas, Rita Tamašunienė, Antanas Nesteckis. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Janina Alasevičienė, Dalia Mudėnienė, Jolanta Dzikaitė, Jolanta Žaltkauskienė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė .

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2016-06-06

1

2

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.        Projekto 1 straipsnyje nauja redakcija dėstomo įstatymo (toliau – keičiamo įstatymo) 1 straipsnio 2 dalyje esanti nuoroda į reglamentą tikslintina, nurodant pilną jo pavadinimą bei sukuriant jo trumpinį.

Pritarti.

 

 

 

2

12

 

2.        Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 12 dalyje esanti formuluotė „turintys pažymėjimą, suteikiantį teisę atlikti finansinių ataskaitų auditą“ brauktina kaip perteklinė.

Nepritarti.

 Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 12 dalyje nurodomi auditoriai, kurie turi teisę verstis audito veikla Lietuvoje (pagal keičiamo įstatymo 16 ir 17 straipsnius), o ne visi valstybių narių auditoriai ir audito įmonės.

 

 

2

14

 

3.        Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje yra vartojama sąvoka „auditorius kontrolierius“, kurios turinys nėra aiškus. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina papildyti projektą šia sąvoka.

Nepritarti.

Reikalavimai auditoriams kontrolieriams, taip pat jų teisės ir pareigos atliekant finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūras nustatyti atskirame keičiamo įstatymo 43 straipsnyje. Be to, finansinių ataskaitų audito kokybės tikrinimus atlieka tikrintojai, kuriems reikalavimai nustatyti reglamente (ES) Nr. 537/2014.

 

 

2

20

 

4.        Siekiant teisinio aiškumo, keičiamo įstatymo 2 straipsnio 20 dalyje prieš žodį „patvirtinta“ įrašytina formuluotė „kompetentingos institucijos“.

Iš dalies pritarti.

Siūloma kitos valstybės narės audito įmonės patvirtinimą sieti ne su kompetentinga institucija, bet su atliekama procedūra.

„20. Kitos valstybės narės audito įmonė (toliau – valstybės narės audito įmonė) – valstybėje narėje įsteigta bet kokios teisinės formos įmonė, patvirtinta audito įmone toje valstybėje narėje pagal tos valstybės narės teisės aktų reikalavimus.“

 

 

 

 

 

5.        Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 31 dalies 3 punkte kaip viešojo intereso įmonės įvardinti skirtinga veikla užsiimantys subjektai: kredito unijos, kurios yra kredito įstaigos, ir finansų maklerio įmonės, kurios teikia investicines paslaugas. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytume šiuos subjektus nurodyti atskiruose 31 dalies punktuose. Be to, vietoj šiame punkte vartojamo trumpinio „mln.“ įrašytinas žodis „milijonų“.

Pritarti.

 

 

 

2

31

5

6.        Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 31 dalies 5 punkte kaip viešojo intereso įmonė nurodoma pensijų asociacija. Pastebėtina, kad „pensijų asociacija“ yra Lietuvos Respublikos profesinių pensijų kaupimo įstatyme vartojama profesinių pensijų fondo (fondų) dalyvių asociacijos santrumpa, todėl siūlytume tobulinant projektą vietoj subjekto „pensijų asociacija“ įrašyti subjektą „profesinių pensijų fondo (fondų) dalyvių asociacija“.

Pritarti.

 

 

 

2

31

8

7.        Prieš keičiamo įstatymo 2 straipsnio 31 dalies 8 punkte esančią nuorodą „Įmonių finansinės atskaitomybės įstatyme“ įrašytini žodžiai „Lietuvos Respublikos“. Analogiška pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 2 straipsnio 34 daliai, 13 straipsnio 2 daliai, 14 straipsnio 7 daliai, 22 straipsnio 2 daliai, 23 straipsnio 7 daliai, 24 straipsnio 4 daliai, 28 straipsnio 3 daliai, 32 straipsnio 2 daliai, 35 straipsnio 2 dalies 1 punktui, 35 straipsnio 3 daliai, 38 straipsnio 6 punktui, 66 straipsnio 4 daliai, 68 straipsnio 2 daliai, 69 straipsnio 2 daliai, 75 straipsniui, 76 straipsnio 1 daliai.

Nepritarti.

Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintomis 2013-12-23 teisingumo ministro įsakymu Nr. 1R-298, nurodoma, kad teikiant nuorodą į tam tikrą įstatymą, nurodomas visas įstatymo pavadinimas. Kartojant tekste nuorodą į tą patį įstatymą gali būti rašomas trumpesnis įstatymo pavadinimas (pvz., be žodžių „Lietuvos Respublikos“) arba sutrumpintas įstatymo pavadinimas skliaustuose nurodant toliau vartojamą trumpinį (rekomendacijų 15 punktas).

 

 

3

3

 

8.        Keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje vartojama „profesinio skepticizmo“ sąvoka. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina apibrėžti šią sąvoką keičiamo įstatymo 2 straipsnyje.

Nepritarti.

Audito direktyvoje (2006/43/EB) nėra „profesinio skepticizmo“ sąvokos, tačiau yra atskiras straipsnis, apimantis nuostatas ir dėl profesinio skepticizmo. Atitinkamai pasirinktas nuostatų perkėlimas ir į keičiamą įstatymą. Atkreiptinas dėmesys, kad profesinis skepticizmas minimas tik viename keičiamo įstatymo straipsnyje.

 

 

3

5

 

9.        Prieš keičiamo įstatymo 3 straipsnio 5 dalyje esančią formuluotę „Finansų ministerija“ įrašytina formuluotė „Lietuvos Respublikos“. Taip pat siūlytina keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalyje esantį trumpinį „(toliau – Finansų ministerija)“ perkelti į 3 straipsnio 5 dalį.

Pritarti.

 

 

 

4

7,8

 

10.    Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 7 ir 8 dalyse prieš žodžius „auditą“ arba „audito“ įrašytinos formuluotės „finansinių ataskaitų“.

Pritarti.

 

 

 

9

 

3

11.    Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 punkte vietoj žodžio „suteikti“ įrašytinas žodis „išduoti“.

Pritarti.

 

 

 

11

1

 

12.    Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad auditoriaus padėjėjas atlieka praktiką audito įmonėje vadovaujant auditoriui, kuris neturi galiojančių poveikio priemonių iki jo paskyrimo vadovauti auditoriaus padėjėjo praktikai dienos. Tačiau praktikai vadovaujančiam auditoriui poveikio priemonės gali būti paskirtos vėliau, t.y. po jo paskyrimo vadovauti auditoriaus padėjėjo praktikai dienos. Pastebėtina, kad galiojančio įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje yra nustatyta, kad jei, paskyrus vadovauti auditoriaus padėjėjo praktikai, auditorius gauna drausminę nuobaudą, Auditorių rūmai nedelsdami paskiria kitą auditorių, atitinkantį reikalavimus, vadovauti auditoriaus padėjėjo praktikai. Neaišku, kodėl siūloma šios nuostatos atsisakyti.

Nepritarti.

Keičiamame įstatyme nuostatos dėl auditoriaus padėjėjo praktikos patikslintos atsižvelgiant į Lietuvos auditorių rūmų siūlymą nedetalizuoti reikalavimų auditoriaus padėjėjo praktikai, o tik nurodyti, kad auditoriaus padėjėjų praktikos atlikimo tvarką nustato Auditorių rūmai, kaip auditorių savivaldos organizacija,  suderinę su Įstaiga.

 

 

12

4

 

13.    Keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad kvalifikacinių auditoriaus egzaminų komisijos personalinę sudėtį tvirtina finansų ministras. Pastebėtina, kad pagal galiojančio įstatymo 11 straipsnio 4 dalį egzaminų komisijos sudėtį ir darbo reglamentą tvirtina Įstaiga. Atsižvelgiant į tai, turėtų būti papildytas projekto 2 straipsnis dėl nurodytos nuostatos taikymo, įsigaliojus naujai įstatymo redakcijai.

Pritarti.

 

 

 

13

2

2

14.    Keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 2 punkte esanti nuoroda „šio įstatymo 9 straipsnyje“ keistina nuoroda „šio įstatymo 9 straipsnio 1-4 punktuose“.

Pritarti.

 

 

 

13

3

 

15.    Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina keičiamo įstatymo 13 straipsnio 3 dalyje prieš žodį „informuoja“ įrašyti žodį „raštu“. Analogiška pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 daliai, 23 straipsnio 3 daliai, 48 straipsnio 6 daliai.

Iš dalies pritarti.

Neapriboti galimybės pateikti informaciją ir kitokiomis priemonėmis nei raštu, kadangi šiose keičiamo įstatymo 13 straipsnio 3 dalies ir 22 straipsnio 4 dalies nuostatose numatoma, kad asmuo/įmonė turi būti informuojami jų nurodytu kontaktiniu adresu. Be to, remiantis Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo viešojo administravimo institucijose, įstaigose ir kituose viešojo administravimo subjektuose taisyklėmis, patvirtintomis 2007 m. rugpjūčio 22 d. Vyriausybės nutarimu Nr. Nr. 875, informavimas neturėtų būti apribojimas tik raštišku būdu.

 

 

14

3

 

16.    Keičiamo įstatymo 14 straipsnio 3 dalyje nurodoma, kad „Pranešime apie ketinimą sustabdyti auditoriaus pažymėjimo galiojimą nustatomas ne trumpesnis kaip 10 darbo dienų terminas įvykdyti pavedimus“. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina papildyti šią nuostatą, nurodant nuo kada bus skaičiuojamas minėtasis 10 darbo dienų terminas – nuo pranešimo išsiuntimo ar nuo jo įteikimo dienos.

Pritarti.

 

 

 

15

6

 

17.    Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 6 dalyje nurodytas terminas „pažymėjimo galiojimo panaikinimo dieną“ nėra aiškus, todėl siūlytume tobulinant projektą vietoj jo įrašyti terminą „įsigaliojus sprendimui dėl auditoriaus pažymėjimo galiojimo panaikinimo“, kaip tai siūloma keičiamo įstatymo 24 straipsnio 6 dalyje, kurioje reglamentuojami panašūs teisiniai santykiai.

Nepritarti.

Pažymėjimo panaikinimo terminas yra nustatytas keičiamo įstatymo 15 straipsnio 3 dalyje, kad sprendimas dėl auditoriaus pažymėjimo galiojimo panaikinimo įsigalioja po 3 darbo dienų nuo jo priėmimo dienos.

 

 

20

 

 

18.    Keičiamo įstatymo 20 straipsnyje nustatomi audito įmonės nepriekaištingos reputacijos apribojimai. Manytina, kad neterminuotas nepriekaištingos reputacijos ribojimas dėl įsiteisėjusio apkaltinamojo teismo nuosprendžio už sunkų ar labai sunkų nusikaltimą neatsižvelgiant į teistumo išnykimą galimai prieštarautų teisingumo ir protingumo principams.

Nepritarti.

Nuostata patikslinta atsižvelgiant į Teisingumo ministerijos išvadą. Kadangi keičiamo įstatymo 20 straipsnyje nurodomi ne fiziniai, o juridiniai asmenys – audito įmonės – atsisakyta nepriekaištingos reputacijos termino ribojimo dėl įsiteisėjusio apkaltinamojo teismo nuosprendžio už sunkų ar labai sunkų nusikaltimą.

 

 

22

2

1

19.    Keičiamo įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 1 punkte esanti nuoroda „šio įstatymo 28 straipsnio 2 dalyje“ tikslintina, kadangi ne visi šio straipsnio 2 dalies punktuose nustatyti duomenys gali būti pateikiami (pavyzdžiui, 1, 9-11 punktuose įvardinti duomenys negali būti pateikiami).

Pritarti.

 

 

 

23

2

 

20.    Vietoj keičiamo įstatymo 23 straipsnio 1 dalies 1 esančios nuorodos „41 straipsnyje“ įrašytina nuoroda „42 straipsnyje“.

Nepritarti.

Siūloma keičiamo įstatymo 23 straipsnio 1 dalyje palikti nuorodą į 41 straipsnį, kadangi šiame straipsnyje nustatyta, kad finansinių ataskaitų audito kokybė užtikrinama atliekant finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūras, taip pat finansinių ataskaitų audito kokybės užtikrinimo organizavimo principai.

 

 

24

3

 

21.    Keičiamo įstatymo 24 straipsnio 3 dalyje prieš žodį „dieną“ įrašytinas žodis „darbo“. Analogiška pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 62 straipsnio 4 daliai.

Iš dalies pritarti.

Teisės aktuose paprastai ataskaitų skelbimo bei teikimo terminas nurodomas kalendorinėmis dienomis.

 

 

26

28

1

1

4

3

22.    Keičiamo įstatymo 26 straipsnio 1 dalies 4 punkto ir 28 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatos tobulintinos, nurodant, ką turi būti atlikę valstybių ne narių auditoriai ir auditorių įmonės, kad būtų įtraukti į atitinkamus sąrašus.

Pritarti.

 

 

 

27

1

 

23.    Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina keičiamo įstatymo 27 straipsnio 1 dalyje vietoje formuluotės „šią informaciją“ įrašyti formuluotę „šį auditorių“. Analogiška pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 29 straipsnio 1 daliai.

Pritarti.

 

 

 

36

2

1

24.    Keičiamo įstatymo 36 straipsnio 2 dalies 1 punkto ir 38 straipsnio 1 punkto nuostatos tobulintinos. Siūlymas nustatyti, kad auditorius ir audito įmonė atlikdama finansinių ataskaitų auditą turi laikytis tik šio įstatymo 3 straipsnio 5 dalyje nurodytos nepriklausomumo nuo audituojamos įmonės, konfidencialumo ir profesinės paslapties principo laikymosi tvarkos nedera su keičiamo įstatymo antrajame skirsnyje išdėstytais reikalavimais auditoriams ir auditorių įmonėms. Siūlytume įtvirtinti apibendrintą nuostatą, kokių teisės aktų reikalavimų turi laikytis auditorius, atlikdamas finansinių ataskaitų auditą.

Be to, keičiamo įstatymo 38 straipsnio 1 punkte vietoj žodžių „nustatytos tvarkos“ įrašytini žodžiai „nurodytos tvarkos“.

Iš dalies pritarti.

Keičiamo įstatymo 36 straipsnio 2 dalies 1 punkte ir 38 straipsnio 1 punkte nustatomi reikalavimai auditoriams ir audito įmonėms, kurių reikia laikytis atliekant finansinių ataskaitų auditą. Keičiamo įstatymo antrajame skirsnyje yra nurodyti ir kiti reikalavimai, kurie susiję su ne tik su finansinių ataskaitų audito atlikimu, bet ir su auditorių ir audito įmonių darbo organizavimu,  audito įmonės vidaus organizacine struktūra.

 

 

44

3

 

25.    Siūlytina patikslinti keičiamo įstatymo 44 straipsnio 3 dalį, nurodant kaip bus pateikiama finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros ataskaita (pavyzdžiui, paštu, elektroniniu paštu, asmeniškai ir pan.). Analogiška pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 48 straipsnio 6 daliai, 50 straipsnio 2 daliai, 56 straipsnio 8 daliai.

Pritarti.

 

 

 

50

1

 

26.    Keičiamo įstatymo 50 straipsnio 1 dalyje esančios formuluotės „ar nenustatyta“ brauktinos kaip perteklinės.

Nepritarti.

Atlikus finansinių ataskaitų audito kokybės tyrimą ar pažeidimo tyrimą svarbu konstatuoti ne tik nustatytus pažeidimus, bet ir konstatuoti, kad pažeidimų nenustatyta. Priešingu atveju bus neiškus atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės tyrimo ar pažeidimo tyrimo rezultatas.

 

 

56

2

 

27.    Siūlytina papildyti keičiamo įstatymo 56 straipsnio 2 dalį, nurodant prieš kiek laiko Įstaiga registruotu laišku praneša apie posėdžio datą ir laiką.

Pritarti.

 

 

 

59

1

 

28.    Siūlytina papildyti keičiamo įstatymo 59 straipsnio 1 dalį, nurodant kur turi būti sumokamos piniginės baudos.

Pritarti.

 

 

 

61

7

 

29.    Keičiamo įstatymo 61 straipsnio 7 dalyje prieš formuluotę „Valstybės kontrolė“ įrašytina formuluotė „Lietuvos Respublikos“.

Pritarti.

 

 

 

62

1

1

30.    Siūlytina papildyti keičiamo įstatymo 62 straipsnio 1 dalies 1 punktą, nurodant kur bus skelbiami išversti Buhalterių profesionalų etikos kodeksas ir tarptautiniai audito standartai.

Pritarti.

 

 

 

62

2

6

31.    Keičiamo įstatymo 62 straipsnio 2 dalies 6 punkte siūloma nustatyti, kad Įstaiga, atlikdama savo funkcijas, turi teisę kreiptis į teismą dėl viešojo intereso gynimo. Svarstytina galimybė nurodytą projekto nuostatą tobulinti, atsižvelgiant į tai, kad pagal Civilinio proceso kodekso 49 straipsnį valstybės institucijos gali pareikšti ieškinį viešajam interesui ginti įstatymų numatytais atvejais. Atkreiptinas dėmesys, kad viešojo intereso gynimo atvejai net ir tada, kai viešąjį interesą gina prokuroras, yra apibrėžti įstatymuose. Pavyzdžiui, Prokuratūros įstatymo 19 straipsnyje nustatyta, kad prokurorai gina viešąjį interesą, kai nustato teisės akto pažeidimą, kuriuo pažeidžiamos asmens, visuomenės, valstybės teisės ir teisėti interesai, ir toks pažeidimas laikytinas viešojo intereso pažeidimu, o valstybės ar savivaldybių institucijos, kurių veiklos srityse buvo padarytas teisės aktų pažeidimas, nesiėmė priemonių jam pašalinti, arba kai tokios kompetentingos institucijos nėra. Manytume, kad ginant viešąjį interesą Įstaiga negalėtų turėti daugiau teisių nei prokurorai.

Nepritarti.

Perkeliama Audito direktyvos (2006/43/EB) 30a straipsnio nuostata, numatanti kompetentingos institucijos įgaliojimus taikyti poveikio priemones vienu iš šių būdų: tiesiogiai, bendradarbiaudamos su kitomis institucijomis arba kreipdamosi į kompetentingas teismines institucijas.

 

 

 

70

1

 

32.    Keičiamo įstatymo 70 straipsnio 1 dalyje numatyta, jog „Auditorių rūmai – viešasis juridinis asmuo, vienijantis auditorius ir kitus narius“. Nei iš projekto aiškinamojo rašto, nei iš paties projekto nėra aišku, kas yra tie „kiti nariai“. Atsižvelgiant į tai, projektas tobulintinas.

Nepritarti.

Keičiamo įstatymo aiškinamajame rašte nurodyta, kad galimybė Auditorių rūmams vienyti ir kitus nei auditoriai narius siejama su Buhalterinės apskaitos įstatyme įtvirtinta buhalterio profesionalo sąvoka (apibrėžiant buhalterį profesionalą kaip asmenį, kuris yra Lietuvos arba kitos Europos Sąjungos valstybės narės auditorius ir (arba) buhalterius vienijančios profesinės organizacijos, priklausančios TBF, narys). Atsižvelgiant į šios sąvokos apibrėžtį visi auditoriai, būdami Auditorių rūmų nariais, bus laikomi buhalteriais profesionalais. Atsižvelgiant į tai, Audito įstatymo projekto 70 straipsnio 1 dalyje numatoma, kad Auditorių rūmai yra viešasis juridinis asmuo, vienijantis auditorius ir kitus asmenis.

 

 

2

1

 

33.    Projekto 2 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad įstatymas turėtų įsigalioti 2016 m. birželio 17 d. Atsižvelgiant į įstatymo priėmimo procedūras, svarstytina, ar šis terminas yra realus. Atsižvelgus į šią pastabą, atitinkamai koreguotina ir projekto 2 straipsnio 2 dalis.

Pritarti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas:

Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlyti pagrindiniam Audito komitetui patobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus, kuriems Biudžeto ir finansų komitetas pritarė.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

            8. Komiteto paskirti pranešėjai: K. Bartkevičius, K. Glaveckas.

           

            Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Petras Narkevičius