AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO KODEKSO PAPILDYMO 2791 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengtų įstatymų projektų tikslai ir uždaviniai
Įstatymo projektas parengtas siekiant sistemiškai spręsti orlaivių naudojimo, keliančio grėsmes aviacijos saugumui, problemą – konkrečiai referuojant į pastaruoju metu suintensyvėjusį meteorologinių oro balionų naudojimą kontrabandos gabenimui. Fiksuotas ir konkretus incidentas, kai š. m. rugsėjo 28 d. meteorologinis oro balionas, gabenantis kontrabandą, nusileido Vilniaus oro uosto teritorijoje, tuo sukeliant reikšmingą grėsmę aviacijai. Omeny turėtinas ir veiklos, susijusios su bepiločių orlaivių naudojimu, plėtra. Kartu neatmestina, kad pasikeitusioje saugumo aplinkai incidentai, naudojant orlaivius (tiek meteorologinius oro balionus, tiek bepiločius orlaivius, tiek kitus skraidančius objektus), gali būti ir sąmoningai organizuojami. Šiuo metu baudžiamoji atsakomybė už neteisėtas veiklas nurodomose srityse nėra nustatyta. Atsižvelgiant į tai, teisinis reguliavimas baudžiamosios politikos srityje turi atitikti esamas grėsmes, o taip pat atliepti ir galimus ateities iššūkius.
Įstatymų projektų tikslas ir uždavinys – nustatyti baudžiamąją atsakomybę už orlaivių naudojimo taisyklių pažeidimus.
Siekiant kompleksiškai spręsti problemą, susijusią su orlaivių naudojimu, keliančio grėsmes aviacijos saugumui, įstatymo projektą tikslinga svarstyti kartu su Vidaus reikalų ministerijos parengtu įstatymų projektų paketu, kuriam pritarta Vyriausybės 2024 m. spalio 30 d. posėdyje (Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo Nr. VIII-2066 2 ir 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymo Nr. VIII-1666 28 ir 29 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos viešojo saugumo tarnybos įstatymo Nr. X-813 12 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos policijos įstatymo Nr. VIII-2048 27 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos įstatymo Nr. IX-816 15 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo Nr. IX-1005 41 ir 43 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo sistemos įstatymo Nr. XIV-1197 13 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos muitinės įstatymo Nr. IX-2183 22 ir 23 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos įstatymo Nr. VIII-1649 67 ir 68 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos įstatymo Nr. IX-1183 70 ir 71 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, Lietuvos Respublikos žvalgybos įstatymo Nr. VIII-1861 48 ir 49 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, kuriais siūloma nustatyti neskraidymo zonas aplink kritinę infrastruktūrą ir aktualizuoti fizinės prievartos, įskaitant šaunamuosius ginklus, kaip kraštutinę priemonę, panaudojimo pagrindus).
2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Įstatymų projektus parengė Seimo nariai Agnė Bilotaitė ir Arvydas Anušauskas.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Šiuo metu Baudžiamojo kodekso 279 straipsnyje nustatyta atsakomybė už tarptautinių skrydžių taisyklių pažeidimą, kuri taikoma tik ekipažo nariams. Atsakomybė už administracinius nusižengimus aviacijos srityje nustatyta Administracinių nusižengimų kodekse. Apibendrinant darytina išvada, kad šiuo metu baudžiamoji atsakomybė už orlaivių naudojimą, keliantį reikšmingas grėsmes aviacijos saugumui, nėra nustatyta, todėl reguliavimas baudžiamosios politikos srityje neatitinka esamos visuomeninių santykių būklės.
4. Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Baudžiamąjį kodeksą siūloma papildyti nauju 2791 straipsniu, jame sistemiškai nustatant baudžiamąją atsakomybę už orlaivių naudojimo taisyklių pažeidimus. Atsakomybė susiejama su orlaivių naudojimo taisyklių pažeidimais bei jų klasifikavimu (atitinkamai – pavojingas incidentas ar avarija) ir kylančiomis pasekmėmis (nuo oro uosto veiklos ar eismo sutrikdymo iki turto sugadinimo, žmogaus sveikatos sutrikdymo ar žūties). Toks pasirinktas teisinio reguliavimo modelis leidžia subalansuotai sugraduoti kylančią baudžiamąją atsakomybę (nuo baudos, arešto, iki laisvės atėmimo iki 8 metų), ir atitinka nurodomų veikų pavojingumą bei keliamas grėsmes aviacijos saugumui. Taip pat siūlomas reguliavimas leis taikyti veikų pavojingumui adekvačias priemones baudžiamosios politikos priemones, šiuo aspektu prisidedant prie veikų užkardymo. Siūlomas teisinis reguliavimas taip pat užtikrina atitiktį esamai visuomeninių santykių būklei ir galimam jų vystymuisi (aktualumo aspektas).
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priimtas įstatymas turės teigiamos įtakos valdant grėsmes aviacijos saugumui.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Ženklių neigiamų pasekmių verslo sąlygoms ir jo plėtrai nenumatoma.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams
Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Priėmus keičiamą įstatymą, kitų įstatymų priimti, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės.
10. Ar įstatymo projektas parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte nėra nustatomos naujos ar keičiamos esamos sąvokos, kurias reikėtų įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir yra suderinti su Europos Sąjungos dokumentais.
12. Įstatymui įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, juos priimti turintys subjektai
Įsigaliojus įstatymui Susisiekimo ministerija turės peržiūrėti poįstatyminį reguliavimą aviacijos srityje, atitikties priimtam įstatymui aspektu.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Įstatymui įgyvendinti papildomų valstybės, savivaldybių biudžetų ar kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų nereikės. Sutaupyti lėšų nepavyks.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Vertinimų ir išvadų negauta.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis
Nėra.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.