2017-12-14

 

PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO KODEKSO

2.44, 2.49 IR 6.166 STRAIPSNIŲ

PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

NR. XIIIP-1151

 

 

Eil.

Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

    str.

str.

d.

p.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.44

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.49

 

 

 

 

 

 

6.166

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

Argumentai: Lietuvos Respublikos Seimui buvo pateiktas ir užregistruotas civilinio kodekso 2.44, 2.49 ir 6.166 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas).

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės departamentas (toliau- Teisės departamentas) pateiktose išvadose, dėl Įstatymo projekto pažymėjo esminius šio Įstatymo projekto trūkumus, tai - elektroniniu paštu siunčiant dokumentus turinys nėra apsaugotas atitinkamomis priemonėmis ir nėra užtikrinta galimybė identifikuoti jį pasirašiusį asmenį; CK nustatytus rašytinio dokumento reikalavimų neatitinkantis dokumentas ginčo atveju negalėtų būti tinkamu įrodymu; susirašinėjimas elektroniniu paštu nėra pati tinkamiausia priemonė užtikrinti susirašinėjimo slaptumą.  

Tačiau, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. rugpjūčio 26 d. nutarimu Nr. 914 „Dėl Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Nutarimas) ministerijos, Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybė) kanceliarija, Vyriausybės įstaigos ir įstaigos prie ministerijų, kitos Vyriausybei atskaitingos valstybės institucijos ir įstaigos nuo 2016 m. sausio 1 d. jau yra įpareigotos, vietoj korespondencijos siuntų vienos kitoms ir kitiems juridiniams bei fiziniams asmenims siųsti tik elektronines siuntas per Nacionalinę elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinę sistemą (toliau – E. siuntų pristatymo sistema). E. siuntų pristatymo sistemoje sudaroma galimybė formuoti, siųsti, priimti, išsaugoti ar kitaip tvarkyti elektronines siuntas, identifikuoti siuntėjus, gavėjus, jų atstovus, laiko žymomis fiksuoti elektroninių siuntų išsiuntimą, pristatymą ir gavimą, taip pat užtikrinamas elektroninių siuntų turinio konfidencialumas ir susirašinėjimo slaptumas. Taigi E. siuntų pristatymo sistema siunčiamos elektroninės siuntos tenkina visus oficialaus susirašinėjimo reikalavimus ir asmenų poreikius, bei prilyginamos registruotajai korespondencijos siuntai, tačiau už pastarąją yra ženkliai patogesnės – siunčiamos nemokamai (tuo tarpu fizinė registruotoji korespondencijos siunta vidutiniškai kainuoja 1 eurą) iš bet kurios asmeniui patogios vietos prisijungus prie E. siuntų pristatymo sistemos, užtikrinamas visiškas siunčiamų duomenų saugumas – siunčiamo dokumento turinys prieinamas tik jo siuntėjui ir gavėjui, o visi siunčiami dokumentai yra saugomi duomenų saugyklose. Kiekvienai siuntai suteikiamas unikalus kodas, kurį asmuo gali perduoti suinteresuotai trečiajai šaliai, taip suteikdamas prieigą prie dokumento originalo. Be to, siunčiant per E. siuntų pristatymo sistemą užtikrinamas elektroninės siuntos pristatymas gavėjui, t. y. fizinės pašto siuntos ar elektroninės siuntos, siunčiamos kitomis elektroninės komunikacijos priemonėmis (pvz., el. paštu) gali dingti, nebūti pristatytos, priskirtos nepageidaujamam laiškui dėl žmogiškojo faktoriaus ar sistemos nustatymų, tačiau elektroninės siuntos, siunčiamos per E. siuntų pristatymo sistemą, išsiuntimas, gavimas, perskaitymas fiksuojamas laiko žymomis, taip suteikiant vartotojui įrodinėjimo apie siuntos pristatymą priemones – tai ypatingai aktualu bendraujant su valstybės institucijomis ar kitomis institucijomis, įstaigomis ar organizacijomis, kai atsakymų pateikimui yra numatyti konkretūs terminai.

Pažymėtina, kad nuo 2018 m. gegužės 25 d. visose ES valstybėse, tarp jų ir Lietuvoje, įsigalios „Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas (BDAR)“, kuris įpareigos subjektus dar labiau sugriežtinti asmens duomenų saugumą. Dauguma valstybės institucijų ir privačių asmenų laikydamiesi nustatytų reikalavimų bei suprasdami informacijos saugumo svarbą, griežtins informacijos naudojimo, saugojimo ir siuntimo tvarkas ir apribos naudojimąsi bei komunikavimą internetinėmis el. pašto sistemomis (gmail.com, yahoo.com ir kt.), kaip neužtikrinančiomis tinkamo siunčiamos jautrios informacijos saugumo. Jau šiuo metu nemažai didžiųjų bendrovių darbuotojams darbo metu yra apribojusios prieigą prie el. pašto sistemų. Tuo tarpu E. siuntų pristatymo sistema yra saugi ir per ją gautus pranešimus asmuo galėtų skaityti arba siųsti realiuoju laiku, neribojamas vietos ir laiko.

Prie E. siuntų pristatymo sistemos jungiasi ir teismai. Fiziniams ir juridiniams asmenims naudojimasis E. siuntų pristatymo sistema yra nemokamas. Visiems juridiniams asmenims E. siuntų pristatymo sistemoje yra sukurtos E. siuntų pristatymo sistemos elektroninio pristatymo dėžutės (toliau – elektroninio pristatymo dėžutė), kurias juridiniams asmenims belieka aktyvuoti. Visi fiziniai asmenys turi teisę naudotis E. siuntų pristatymo sistema susikūrę savo elektroninio pristatymo dėžutę. Taigi E. siuntų pristatymo sistema, kaip oficialaus elektroninio susirašinėjimo erdvė būtų patogi, patikima ir pažangi alternatyva fiziniam „popierinių“ siuntų siuntimui.

Teisės aktais prilyginus elektroninį susirašinėjimą oficialiam susirašinėjimui, toks operatyvus ir papildomų laiko sąnaudų nereikalaujantis informacijos (dokumentų) perdavimas būtų visiems patogus, bei priimtinas. Tačiau šiems santykiams trūksta teisinio sureguliavimo, kuris aiškiai apibrėžtų ir leistų visiems vienodai suprasti, jog elektroninio pristatymo dėžutė yra privalomas Asmenį identifikuojantis požymis, kuriuo galima naudotis tarpusavio socialiniuose santykiuose.

Taip pat, svarbu pažymėti, jog Nutarimo 3 punktu LR Vyriausybė nutarė - „Įgalioti Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos tvarkytoją Informacinės visuomenės plėtros komitetą prie Susisiekimo ministerijos Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka išrinkti Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos operatorių, kuris teiks elektroninio pristatymo paslaugas ir Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos priežiūros paslaugas (toliau – operatorius).“ Šis reglamentavimas rodo, jog sistemos operatorius bus parenkamas viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka. 

          Šiuo pasiūlymu siekiama užtikrinti, kad dokumentų įteikimas adresatui jo nurodyta elektroninio pristatymo dėžute, būtų laikomas tinkamu dokumentų įteikimu. Tokiu būdu tiek valstybinės institucijos, tiek kiti asmenys galės sutaupyti lėšų, skirtų pašto išlaidoms, kanceliarinėms prekėms, spausdintuvų priežiūrai ir aptarnavimui. Tuo pačiu bus sumažintos perteklinės darbo sąnaudos, bei paspartintas operatyvus raštų, pranešimų, reikalavimų ir kitos informacijos pateikimas.

 

Pasiūlymai:

 

1. Pakeisti projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 2.44 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Juridinio asmens dokumentuose, kuriuos jis naudoja turėdamas santykių su kitais subjektais, (raštuose, sąskaitose, prekybos dokumentuose ir t. t.) privalo būti nurodyta:

1) juridinio asmens pavadinimas;

2) juridinio asmens teisinė forma;

3) juridinio asmens buveinė;

4) juridinio asmens elektroninio pašto adresas Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos elektroninio pristatymo  dėžutė (toliau – elektroninio pristatymo dėžutė);

4  5) juridinio asmens kodas;

5 6) registras, kuriame kaupiami ir saugomi duomenys apie tą juridinį asmenį.“

 

2. Pakeisti projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2.49 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

 „3. Visas susirašinėjimas su juridiniu asmeniu yra laikomas tinkamu, kai jis vyksta juridinio asmens buveinės adresu arba per juridinio asmens elektroninio pašto adresu pristatymo dėžutę, taip pat atsižvelgiant į šio straipsnio 2 dalį, jeigu juridinis asmuo aiškiai nenurodė kitaip.“

 

3. Pakeisti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6.166 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„Preziumuojama, kad oferta, akceptas, jų atšaukimas ar kitoks pranešimas tapo žinomi adresatui tuo momentu, kai jie pasiekė adresato gyvenamąją ar verslo vietą (buveinę) ar elektroninį paštą elektroninio pristatymo dėžutę, išskyrus atvejus, kai adresatas įrodo, kad ne dėl jo ar ne dėl jo darbuotojų kaltės jam nebuvo įmanoma gauti tokį pranešimą.“

 

4. Pakeisti projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

Šis įstatymas įsigalioja 2018 m. sausio gegužės 1 d.

 

 

 

Teikia

Seimo narys                                                                                                                                Simonas Gentvilas