LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGIOS LAIVYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1897 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-12-20 Nr. XIVP-2307(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 3 straipsnyje dėstomo Saugios laivybos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 8 dalyje siūloma nustatyti, kad laivo pripažinimą tradiciniu laivu vykdo Lietuvos jūrų muziejaus sudaryta Tradicinių laivų vertinimo komisija. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kokia minėtos komisijos sudarymo tvarka. Projektu keičiamame įstatyme tokios komisijos sudarymo tvarkos nėra siūloma reglamentuoti. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar keičiamame įstatyme tokios tvarkos nereikėtų nustatyti arba pateikti nuorodą į teisės aktą, kuriame būtų nustatyta tokios komisijos sudarymo tvarka.

2.    Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 1 punkte pripažintajai organizacijai, siekiančiai būti įgaliota nustatomas reikalavimas turėti Lietuvos Respublikoje įregistruotą atstovybę. Svarstytina, ar projektu  siūlomas nustatyti reikalavimas proporcingas Europos Sąjungos valstybėse narėse įsisteigusių ūkio subjektų atžvilgiu.

3.    Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 19 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad Lietuvos Respublikos jūrininkų registro tvarkytojas neatlygintinai teikia registro duomenis, registro informaciją, registrui pateiktus dokumentus ir (arba) jų kopijas registro duomenų gavėjams, nurodytiems Lietuvos Respublikos jūrininkų registro nuostatuose. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Konstitucinio Teismo jurisprudencija, su asmenų teisių turiniu ir jų įgyvendinimu susijusios nuostatos turi būti įtvirtinamos išimtinai įstatymuose. Konstitucinis Teismas yra ne kartą pažymėjęs, kad „<...> jokiomis aplinkybėmis poįstatyminiais teisės aktais negalima nustatyti asmens teisės atsiradimo sąlygų, riboti teisės apimties; poįstatyminiais teisės aktais negalima nustatyti ir tokio su žmogaus teisėmis, jų įgyvendinimu susijusių santykių teisinio reguliavimo, kuris konkuruotų su nustatytuoju įstatyme.“ (Konstitucinio Teismo 2007 m. gegužės 5 d. nutarimas). Atsižvelgiant į tai, kad pagal projektu siūlomą reguliavimą asmens teisę gauti registro duomenis reguliuotų tik poįstatyminis teisės aktas (Lietuvos Respublikos jūrininkų registro nuostatai), projekto nuostatos tikslintinos, nurodant Lietuvos Respublikos jūrininkų registro duomenų gavėjus įstatyme, o ne poįstatyminiame teisės akte.

4.    Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 1 punkte, 37 straipsnio 1 dalies 1 punkte, 2 dalies 1 punkte, 3 dalies 1 punkte, 5 dalies 1 punkte bei 7 dalies 1 punkte ūkio subjektams, siekiantiems įgyti teisę užsiimti tam tikra veikla, nustatomas reikalavimas Lietuvos Respublikoje vykdyti veiklą. Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 37 straipsnio 4 dalies 1 punkte ūkio subjektams, siekiantiems vykdyti ar vykdantiems locmanų veiklą, nustatomas reikalavimas vykdyti veiklą Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje, teritorinėje jūroje ir uostuose. Pažymėtina, kad projekte nėra nurodyta, kokią konkrečiai veiklą Lietuvos Respublikoje privalėtų vykdyti asmenys, siekiantys įgyti teisę užsiimti tam tikra veikla. Taigi, pagal projekte siūlomą nustatyti reikalavimą ūkio subjektai, norintys įgyti teisę vykdyti projekte nurodytą veiklą, Lietuvos Respublikoje privalėtų vykdyti bet kurią kitą veiklą. Nėra aišku, kokiais argumentais remiantis siūloma nustatyti tokį reikalavimą. Atkreipiame dėmesį, kad subjektams, siekiantiems įgyti teisę vykdyti projekte nurodytą veiklą, projekto 16 straipsnio 2 dalies 2 punkte, 37 straipsnio 1 dalies 3 punkte, 2 dalies 3 punkte, 3 dalies 3 punkte, 4 dalies 2 punkte, 5 dalies 4 punkte bei 7 dalies 4 punkte nustatomi reikalavimai turėti atitinkamos kvalifikacijos ar darbo patirtį turinčių specialistų. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūlomu nustatyti reikalavimu pagrįstai ribojama veiklos Lietuvos Respublikoje nevykdančių, naujai įsteigtų ūkio subjektų teisė vykdyti projekte nurodytas veiklas, o reikalavimas proporcingas Europos Sąjungos valstybėse narėse įsisteigusių ir šiose šalyse veiklą vykdančių ūkio subjektų atžvilgiu.

 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                           Dainius Zebleckis

 

 

 

M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]

P. Žukauskas, tel. (8 5) 239 6832, el. p. [email protected]