LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESČIO ĮSTATYMO

NR. IX-751 19 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

Nr. XIIIP-4714

 

2021-03-31  Nr. 109-P-14

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Vytautas Gapšys,  Valius Ąžuolas, Liudas Jonaitis, Antanas Čepononis, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai: Alina Brazdilienė, Dalia Mudėnienė, Jolanta Dzikaitė,  Agnė Gedraitytė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-04-15

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, Europos Sąjungos teisės aktams, galiojantiems įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projektu siūloma lengvatinį 9 procentų pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM) tarifą taikyti „maitinimo ir gėrimų teikimo paslaugoms, išskyrus prekybą alkoholiniais gėrimais“. Projektu siūloma formuluotė „maitinimo ir gėrimų teikimo paslaugoms“ nėra aiški. Pastebėtina, kad, pavyzdžiui, didieji prekybos centrai taip pat tiekia maistą bei gėrimus. Nei iš projekto, nei iš jo aiškinamojo rašto nėra aišku, kaip reikėtų atskirti tiekiamas prekes nuo paslaugų. Atsižvelgiant į tai, projektas koreguotinas.

Pritarti

Atsižvelgiant į Teisės departamento pateiktą pastabą bei į tai, kad siūlytinas ribotas lengvatos taikymo terminas  iki 2022 m. gruodžio 31 d. (kaip ir apgyvendinimo paslaugoms šiuo metu taikoma 9 proc. PVM lengvata),  Komitetas siūlo patikslintą Įstatymo formuluotę:

„6. iki 2022 m. gruodžio 31 d. maitinimo įstaigų teikiamoms maitinimo paslaugoms, išskyrus tas paslaugas ar paslaugų dalis, kurios susijusios su alkoholiniais gėrimais.“

1.2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-04-15

2

 

 

2. Projekto nuostatos įsigaliotų nuo jų oficialaus paskelbimo, tačiau tai prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 daliai bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 daliai, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys <...> mokesčio lengvatą <...> turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos. Taip pat atkreiptinas dėmesys į Biudžeto sandaros įstatymo 12 straipsnį, kuris numato, kad mokesčių įstatymai, <...> darantys įtaką atitinkamų metų biudžeto pajamoms, įsigalioja įstatymų nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas. Atsižvelgiant į tai, projektas pildytinas nuostatomis dėl jo įsigaliojimo.

Nepritarti

Atsižvelgiant į tai, kad Europos Komisija ir Taryba yra paskelbusios, kad COVID-19 viruso pandemija gali būti laikoma „neįprastu įvykiu, kurio vyriausybė negali kontroliuoti“ ir vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 3 str. 4 dalimi, kuri suteikia išimtį mokesčių įstatymų įsigaliojimo terminui, t. y. ..< Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymams, reikalingiems susidarius išskirtinėms aplinkybėms, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstituciniame įstatyme,> bei siekiant, kad 9 proc. PVM lengvata maitinimo paslaugų sektorių pasiektų kaip įmanoma operatyviau, siūlytina minėtą lengvatą taikyti nuo 2021 m. liepos 1 d.

1.3

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-04-15

2

 

 

3. Atsižvelgus į tai, kad dėl įstatymo įgyvendinimo turės būti priimti šio įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai, projektas pildytinas nuostatomis dėl jo įgyvendinimo, nustatant ne vėlesnį negu įstatymo įsigaliojimo terminą iki kurio Vyriausybė ar jos įgaliota institucija priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Nepritarti

Dėl šios PVM įstatymo nuostatos pakeitimo įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

1.4

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-04-15

 

 

4. Atkreipiame dėmesį, kad 2020 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu valstybės biudžeto pajamos iš pridėtinės vertės mokesčio jau yra patvirtintos, todėl dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės kaip biudžeto vykdytojos nuomonė.

Atsižvelgta

Pažymėtina, kad ankstesnė LR Vyriausybė neigiamą išvadą pateikė 2020 m. birželio 17 d., t. y. pasibaigus pirmajai pandemijos bangai, kai visos  veiklos, įskaitant maitinimo, buvo atlaisvintos, nesitikint pakartotinio jų veiklos griežto apribojimo.

2021 m. gegužės mėn. ketinama tikslinti  Lietuvos Respublikos 2021 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą             Nr. XIV-102 bei jame atitinkamai bus įvertinti galimi valstybės biudžeto netekimai iš pridėtinės vertės mokesčio.

1.5

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-04-15

1

 

 

5. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

5.1. vienintelė projekto 1 straipsnio dalis nenumeruotina;

5.2. projekto 1 straipsnio pakeitimo esmėje esanti formuluotė „ir jį išdėstyti taip“ brauktina kaip perteklinė;

5.3. projekto lyginamasis variantas derintinas su projektu.

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4714 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2020-06-17

 

 

 

Nepritarti Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4714 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP-4714) dėl šių priežasčių:

- nustačius lengvatinį 9 procentų PVM tarifą Įstatymo projekte Nr. XIIIP-4714 nurodytoms maitinimo ir gėrimų teikimo paslaugoms, išskyrus prekybą alkoholiniais gėrimais, – apie 90 mln. eurų PVM pajamų.

- reaguojant į susidariusią situaciją dėl naujojo koronaviruso (COVID-19), buvo priimti sprendimai ne nustatyti mokesčių lengvatas atskiriems verslo sektoriams, o taikyti horizontaliąsias mokestines priemones ‑ šiuo metu mokesčius administruojančios institucijos taiko Ekonomikos skatinimo ir koronaviruso (COVID-19) plitimo sukeltų pasekmių mažinimo priemonių plane, kuriam pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. kovo 16 d. pasitarime (pasitarimo protokolas Nr. 14), nustatytas mokesčių ir valstybinio socialinio draudimo įmokų mokėjimą lengvinančias priemones.

- nors Įstatymo projekto Nr. XIIIP-4714 aiškinamajame rašte nurodyta, kad nustatant lengvatinį 9 procentų PVM tarifą maitinimo ir gėrimų teikimo paslaugoms, išskyrus prekybą alkoholiniais gėrimais, siekiama padėti maitinimo paslaugas teikiančiam verslui sušvelninti ekonominius naujojo koronaviruso (COVID-19) pandemijos ir karantino padarinius, tačiau Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 152 „Dėl valstybės lygio ekstremaliosios situacijos paskelbimo“ visoje šalyje dėl naujojo koronaviruso (COVID-19) plitimo grėsmės paskelbus valstybės lygio ekstremaliąją situaciją su sunkumais susidūrė daug veiklos sektorių, todėl būtų nepagrįsta išskirti vieną iš jų ir jo tiekiamoms prekėms ar teikiamoms paslaugoms nustatyti PVM lengvatas.

Nepritarti

LR Vyriausybė neigiamą išvadą pateikė 2020 m. birželio 17 d., t. y. pasibaigus pirmajai pandemijos bangai, kai visos  veiklos, įskaitant maitinimo, buvo atlaisvintos, nesitikint pakartotinio jų veiklos griežto apribojimo.

Dėl pasaulyje vis dar tebesitęsiančios COVID-19 pandemijos ir dėl jos paskelbto karantino viešojo maitinimo įstaigos, restoranai, barai ir kitos maitinimo paslaugas teikiančios įstaigos yra priverstos laikinai apriboti arba visiškai nutraukti ūkinę veiklą, išskyrus atvejus, kai maistas ruošiamas išsinešti arba kitais būdais pristatomas gyventojams. Jau dabar aišku, kad užsitęsęs karantinas maitinimo paslaugų sektoriui turės itin skausmingų ilgalaikių padarinių, kurių suvaldyti be drastiškų priemonių verslas yra nepajėgus.

Dėl šių priežasčių viena iš veiksmingiausių pagalbos priemonių galėtų būti pridėtinės vertės mokesčio lengvata maitinimo paslaugoms – vietoje dabar taikomo standartinio 21 proc. PVM tarifo jį sumažinant iki lengvatinio 9 proc. tarifo.

2

Seimo nariai:
Viktoras Fiodorovas,

Ieva Kačinskaitė-Urbonienė,

Vigilijus Jukna,

Andrius Mazuronis,

Valentinas Bukauskas,

Aidas Gedvilas,

Artūras Skardžius,

Vaida Giraitytė,

Tomas Bičiūnas

2021-03-25

1

2

 

Argumentai:

Įstatymo projektu siūloma nustatyti, jog sporto paslaugoms būtų taikomas lengvatinis 9 proc. PVM tarifas. Siūloma lengvata padėtų sporto paslaugas teikiančiam verslui sušvelninti neigiamus ekonominius pandemijos ir karantino padarinius bei tikėtis spartesnio atsigavimo situacijai normalizavusis.

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo 19 straipsnio 3 dalį nauju 7 punktu, ir išdėstyti jį taip:

„7) sporto paslaugoms, išskyrus šiame įstatymo 23 straipsnyje nurodytoms kultūros ir sporto paslaugoms,  bilietų į kūno kultūros arba sporto renginius pardavimui.“

 

Pritarti iš dalies

Komitetas siūlo patobulinti keičiamo PVM įstatymo 19 str. 3 dalies 7 punktą.

Žr. Komiteto pasiūlymą ir argumentus.  

3

Seimo nariai:

Mykolas Majauskas,

Vytautas Gapšys,

Antanas Čepononis,

Vytautas Kernagis,

Vytautas Juozapaitis,

Vytautas Mitalas,

Algirdas Butkevičius,

Liudas Jonaitis,

Gintautas Paluckas,

Andrius Mazuronis,

Viktoras Fiodorovas,

Valentinas Bukauskas,

Simonas Gentvilas,

Arminas Lydeka,

Rita Tamašunienė,

Česlav Olševski,

Ieva Pakarklytė,

Morgana Danielė,

Aušrinė Armonaitė,

Valius Ąžuolas,

Juozas Varžgalys,

Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė,

Andrius Kupčinskas,

Kristijonas Bartoševičius,

Saulius Skvernelis,

Lukas Savickas,

Jonas Jarutis

2021-03-30

1

2, 3

 

Argumentai:

Pasaulinė pandemija ir jos sąlygoti ūkinės veiklos ribojimai turėjo reikšmingą neigiamą įtaką meno, kultūros ir sporto paslaugų sektoriams. Patirti nuostoliai ir didelis neapibrėžtumas dėl naujų pandemijos protrūkių turės ilgalaikių padarinių šių sektorių gyvybingumui.

Atlaisvinus karantino apribojimus, laikina pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM) lengvata galėtų būti veiksminga priemonė, siekiant padėti labiausiai nuo pandemijos nukentėjusioms ekonominės veiklos sritims. Todėl siūloma kultūros, meno ir sporto renginių parduodamiems bilietams vietoje dabar šiems sektoriams taikomo standartinio 21 proc. PVM tarifo jį sumažinant iki lengvatinio 9 proc. tarifo.

Valstybinės mokesčių inspekcijos preliminariais skaičiavimais (vertinant 2019 m. apyvartas) dėl 9 proc. PVM lengvatinio tarifo, valstybės biudžetas galimai netektų apie 25,7 mln. eurų pajamų iš PVM. Pabrėžtina ir tai, jog net ir pasibaigus griežto karantino sąlygoms galimai ir toliau bus apribotos didelių susibūrimų vietos, todėl minėtų subjektų apyvartos gali būti ženkliai mažesnės, nei buvo 2019 m., atitinkamai ir valstybės biudžeto netekimai 2021 – 2022 m. galėtų būti mažesni, nei minėti 25,7 mln. eurų.

PVM lengvata padėtų sumažinti meno, kultūros ir sporto sektoriams ekonominius karantino padarinius. Siekiant eliminuoti dėl pandemijos kilusias neigiamas pasekmes verslui lengvatą siūloma taikyti ribotą laiko tarpą – nuo 2021 m. liepos 1 d. iki 2022 m. gruodžio 31 d. (kaip ir apgyvendinimo paslaugoms šiuo metu taikoma 9 proc. PVM lengvata).

Svarbu pažymėti, kad ES teisės aktai leidžia taikyti lengvatinį PVM mokesčio tarifą minėtoms paslaugoms. 2006 m. lapkričio 28 d. Tarybos direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos III priede numatyta, jog parduodamų prekių ir teikiamų paslaugų sąraše nurodyta teisė įeiti į pramoginius renginius, teatrus, cirkus, muges, pramogų parkus, koncertus, muziejus, zoologijos sodus, kino teatrus, parodas ir į panašius kultūrinius renginius bei įstaigas, taip pat teisė įeiti į sporto renginius, gali būti taikomas 98 straipsnyje nurodytas lengvatinis PVM tarifas.

Atkreiptinas dėmesys, kad analogiška lengvata meno, kultūros ir sporto sektoriui taikoma 19 iš 27 ES valstybių narių. Pavyzdžiui, Ispanijoje, Italijoje kultūros renginiams taikomas 10 proc. lengvatinis PVM tarifas, Kipre – 5 proc., Belgijoje 6 proc. kultūros ir sporto renginių lankymui.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo 19 straipsnio 3 dalį naujais 7 ir 8 punktais, ir išdėstyti juos taip:

„7. iki 2022 m. gruodžio 31 d. visų rūšių meno ir kultūros įstaigų, meno ir kultūros renginių, sporto renginių, sporto klubų, kuriems netaikomos šio Įstatymo 23 straipsnio nuostatos, lankymui.

8. iki 2022 m. gruodžio 31 d. teikiamoms atlikėjo (aktoriaus, dainininko, muzikanto, dirigento, šokėjo ar kito asmens, vaidinančio, dainuojančio, skaitančio, deklamuojančio arba kitaip atliekančio literatūros, meno, folkloro kūrinius ar cirko numerius) atlikimo paslaugoms.“

 

Pritarti iš dalies

Komitetas siūlo patobulinti keičiamo PVM įstatymo 19 str. 3 dalies 7 punktą, o 8 punktui Komitetas pritaria pilna apimtimi.

Žr. Komiteto argumentus pasiūlymą.

4

Seimo nariai:

Mykolas Majauskas,

Vytautas Gapšys,

Antanas Čepononis,

Vytautas Kernagis,

Vytautas Juozapaitis,

Vytautas Mitalas,

Algirdas Butkevičius,

Liudas Jonaitis,

Gintautas Paluckas,

Andrius Mazuronis,

Viktoras Fiodorovas,

Valentinas Bukauskas,

Simonas Gentvilas,

Arminas Lydeka,

Rita Tamašunienė,

Česlav Olševski,

Ieva Pakarklytė,

Morgana Danielė,

Aušrinė Armonaitė,

Valius Ąžuolas,

Juozas Varžgalys,

Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė,

Andrius Kupčinskas,

Kristijonas Bartoševičius,

Saulius Skvernelis,

Lukas Savickas,

Jonas Jarutis

2021-03-30

2

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Europos Komisija ir Taryba yra paskelbusios, kad COVID-19 viruso pandemija gali būti laikoma „neįprastu įvykiu, kurio Vyriausybė negali kontroliuoti“ ir vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 3 str. 4 dalimi, kuri suteikia išimtį mokesčių įstatymų įsigaliojimo terminui, t. y. ..< Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymams, reikalingiems susidarius išskirtinėms aplinkybėms, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstituciniame įstatyme,> bei siekiant, kad 9 proc. PVM lengvata meno, kultūros ir sporto sektorius pasiektų kaip įmanoma operatyviau, siūlytina minėtą lengvatą taikyti nuo 2021 m. liepos 1 d.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Projektą nauju 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

 

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2021 m. liepos 1 d.“

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir  pasiūlymai:  

7.1. Komiteto pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Biudžeto ir finansų komitetas

2021-03-31

1

2

 

Argumentai:

Siekiant nepažeisti fiskalinio neutralumo principo, siūlytina neapsiriboti sąvoka „sporto klubų lankymui“, kadangi analogiškas sporto klubų teikiamoms paslaugoms gali teikti pavyzdžiui: jogos, kalanetikos studijos ar fiziniai asmenys PVM mokėtojai.

  

Pasiūlymas:

7)  iki 2022 m. gruodžio 31 d. visų rūšių meno ir kultūros įstaigų, meno ir kultūros renginių, sporto renginių, sporto klubų lankymui ir kitų asmenų, teikiančių panašias į sporto klubų teikiamas paslaugas, lankymui, kai netaikomos šio Įstatymo 23 straipsnio nuostatos.

Pritarti

 

 

7.2. Komiteto sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4714 (2), atsižvelgiant į LRS Teisės departamento pastabą, Seimo narių pateiktus pasiūlymus ir Komiteto pasiūlymą, kuriam Komitetas pritarė ir Komiteto išvadoms.

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

            9. Komiteto paskirti pranešėjai: Antanas Čepononis, Liudas Jonaitis.

          

            10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

 

PRIDEDAMA. Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-4714(2) ir jo lyginamasis variantas.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                        Mykolas Majauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė