LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŠIAULIŲ LAISVOSIOS EKONOMINĖS ZONOS ĮSTATYMO NR. XI-1909
1 ir 4 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Šiaulių laisvoji ekonominė zona (toliau – Šiaulių LEZ) buvo įsteigta remiantis Šiaulių laisvosios ekonominės zonos įstatymu Nr. XI-1909 (toliau – Šiaulių LEZ įstatymas). Šis įstatymo projektas remiasi Kauno LEZ įstatymo Nr. I-1591 3, 7 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu.
2015 m. balandžio 23 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutarimu Nr. 402 patvirtino komisijos sprendimą Šiaulių laisvosios ekonominės zonos teritorijos nuomos tarptautinio konkurso (toliau – Konkursas) laimėtoju išrinkti konsorciumą, kurį sudaro UAB „Bendras verslas“ ir UAB „Progresyvūs verslo sprendimai“. Konkursas buvo rengiamas galiojant Šiaulių LEZ įstatyme numatytam Šiaulių LEZ teritorijos plotui, t. y. 218 ha.
Pažymėtina, kad Šiaulių LEZ plotas turėjo ypatingos reikšmės investuotojų apsisprendimui dėl dalyvavimo Konkurse, t. y. tiek Šiaulių LEZ valdymo bendrovė (toliau – Valdymo bendrovė), tiek kiti potencialūs dalyviai, spręsdami dėl dalyvavimo Konkurse, vertino galimybę valdyti 218 ha ploto Šiaulių LEZ. Būtent Šiaulių LEZ teritorijos plotas bei jo panaudojimas buvo vieni iš kriterijų, pagal kuriuos buvo parengtas verslo planas, kuris, be kita ko, buvo vertinamas atrenkant Konkurso laimėtoją.
Visgi, 2017 m. birželio 27 d. priimtu Lietuvos Respublikos Šiaulių laisvosios ekonominės zonos įstatymo Nr. XI-1909 4 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymu Nr. XIII-522 Šiaulių LEZ teritorija sumažinta iki 132,517 ha. Minėto Šiaulių LEZ teritorijos sumažinimo priežastis buvo Lietuvos Respublikos Krašto apsaugos ministerijos sprendimas, kad Lietuvos kariuomenė neatlygintinai perima Šiaulių LEZ teritorijoje esančius žemės sklypus, kurių bendras plotas yra 85,483 ha ir kuris ribojasi su Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų Aviacijos bazės sklypu. Perimtame sklype buvo numatyta plėtoti infrastruktūrą, būtiną gynybos poreikiams ir sąjungininkams priimti.
Paminėtina, kad vietoj eliminuotų Šiaulių LEZ teritorijos žemės sklypų, Valdymo bendrovei nebuvo pasiūlyta alternatyvių teritorijų, kad būtų galima išlaikyti Konkurso pasiūlyme nurodytą 218 ha teritorijos ploto dydį, kuris buvo įtvirtintas Šiaulių LEZ įstatymu.
Dėl Šiaulių LEZ teritorijos ploto sumažinimo, atsižvelgus į esamą situaciją, Šiaulių LEZ nebegali atliepti užsienio investuotojų plyno lauko paieškos poreikių, todėl šių projektų tarptautinius konkursus Lietuva pralaimi. Tai ypač aktualu šiuo metu užsienio investuotojams, be kita ko, vertinant gynybos pramonės plėtros Lietuvoje galimybes. Akivaizdu, kad Šiaulių LEZ projektas turi pagrįstą, ir pirminiu įstatymų numatytą, potencialą sėkmingai įveiklinti pirminiame įstatyme numatytą plotą ir toks teritorijos, galima teigti, atkūrimas įmanomas tik keičiant dabartinį Šiaulių LEZ įstatymą.
Pastebėtina, kad investicijų plėtra į Šiaulių LEZ numatyta ir Šiaulių miesto savivaldybės tarybos 2024 m. vasario 1 d. sprendimu Nr. T-1 patvirtintame Šiaulių miesto savivaldybės 2024-2026 metų strateginiame veiklos plane.
Šiaulių LEZ teritorijos ploto atstatymas į pradinį nustatytą dydį nesudarys išskirtinių sąlygų dabartinei Valdymo bendrovei ir nebus iškraipomos konkurencinės sąlygos lyginant su kitomis LEZ, nebus diskriminuojami kitų LEZ valdymo bendrovių interesai, kadangi būtų atstatoma Šiaulių LEZ teritorija į šios LEZ steigimo metu buvusį plotą. Išplėtus Šiaulių LEZ teritoriją Valdymo bendrovei būtų užtikrinamas Konkurso sąlygose nurodyto ploto suteikimas, ko pagrįstai tikisi Valdymo bendrovė.
Galiausiai pažymėtina, kad Šiaulių laisvosios ekonominės zonos įstatymo XI-1909 1 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu (toliau – Įstatymo projektas) siūlomas Šiaulių LEZ teritorijos atstatymas atitinka ir kitų LEZ teritorijų atstatymo praktiką – 2023 m. gruodžio 19 d. Lietuvos Respublikos Kauno laisvosios ekonominės zonos įstatymo Nr. I-1591 3, 7 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymu Nr. XIV-2398 buvo atstatytas iki tol buvęs sumažintas Kauno LEZ teritorijos plotas.
Taip pat, atsižvelgus į Šiaulių LEZ tikslus bei siekiamą poveikį regionui, tikslintinas Šiaulių LEZ įstatymo 1 straipsnio 2 dalyje nustatytas Šiaulių LEZ tikslas padidinti Šiaulių rajono pramoninį patrauklumą, nurodytą tikslą apibrėžiant tikslu padidinti Šiaulių regiono pramoninį patrauklumą.
2024 metų Liepos 9 dieną buvo kreiptasi į Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministeriją, nurodant tuos pačius argumentus, kaip ir šiame aiškinamajame rašte, ir prašoma „inicijuoti Šiaulių laisvosios ekonominės zonos įstatymo pakeitimus, kuriais būtų atstatyta Šiaulių LEZ teritorija į pradinį plotą bei atlikti kiti aktualūs įstatymo patikslinimai“.
Įstatymo projekto tikslas – atkurti Šiaulių LEZ teritorijos plotą iki 218 ha ir patikslinti Šiaulių LEZ tikslus, nustatytus Šiaulių LEZ įstatyme.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Įstatymo projektą parengė Seimo narys Andrius Kupčinskas ir kolegos
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Šiaulių LEZ veikla reglamentuota: Laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymu, Šiaulių LEZ įstatymu bei atitinkamomis Lietuvos Respublikos civilinio kodekso, Lietuvos Respublikos žemės įstatymo bei Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo nuostatomis.
Šiuo metu Šiaulių LEZ įstatymu įtvirtintas Šiaulių LEZ teritorijos dydis – 132,517 ha. Šis teritorijos dydis buvo nustatytas dalį Šiaulių LEZ teritorijos 2017 metais perėmus gynybos tikslais.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Įvertinant numatomų investicijų pritraukimo į Šiaulių LEZ perspektyvas, turima 132,517 ha teritorija nesudaro galimybių efektyviai vystyti Šiaulių LEZ veiklos. Todėl reikalinga inicijuoti buvusio teritorijos ploto atstatymo (pirminio Šiaulių LEZ ploto atkūrimo) klausimą, t. y. turi būti sudarytos galimybės Šiaulių LEZ išsinuomoti 218 ha teritoriją, kaip ir buvo numatyta Konkurse ir pradiniame Šiaulių LEZ įstatyme.
Šiaulių LEZ teritorijos atstatymas taip pat užtikrins investuotojų bei Valdymo bendrovės teisėtus lūkesčius, kadangi šiuo metu esamas Šiaulių LEZ teritorijos plotas tesudaro 60 proc. ploto, kuris buvo nurodytas Konkurse ir tuo metu galiojusiame Šiaulių LEZ įstatyme.
Šiaulių LEZ teritorijos atstatymas leis Šiaulių LEZ aktyviai dalyvauti didelių investuotojų pritraukime.
Taip pat Įstatymo projekte atliekami kiti pakeitimai – patikslinamas zonos įsteigimo tikslas, atsižvelgiant į LEZ galimą poveikį ne tik Šiaulių rajonui, bet ir regionui. Pastebėtina, kad analogiškai regiono sąvoka nurodyta ir Kauno LEZ įstatyme.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus Įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Įstatymo projektas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Priimtas Įstatymo projektas turės teigiamą įtaką verslo sąlygoms ir jo plėtrai. Pakeitimai sudarys sąlygas atstatyti Šiaulių LEZ teritorijos ribas, pagerins investicinę aplinką Šiaulių regione, padidins užsienio ir Lietuvos investicijų pritraukimą į Šiaulių LEZ teritoriją, bus kuriamos naujos darbo vietos.
8. Ar Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams
Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Papildomų įstatymų priimti ar pakeisti nereikės.
10. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis nustatytų Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.
11. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projekto nuostatos Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams neprieštarauja.
12. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti
Priėmus Įstatymo projektą, reikės pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. birželio 13 d. nutarimą Nr. 668 „Dėl Šiaulių laisvosios ekonominės zonos teritorijos ribų nustatymo“ (su vėlesniais pakeitimais ir patikslinimais).
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Įstatymo projekto nuostatoms įgyvendinti papildomų valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų nereikės.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Nėra.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis
Laisvoji ekonominė zona.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
Seimo narys Andrius Kupčinskas