LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS PAĖMIMO VISUOMENĖS POREIKIAMS ĮGYVENDINANT YPATINGOS VALSTYBINĖS SVARBOS PROJEKTUS ĮSTATYMO NR. XI-1307 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 13 STRAIPSNIŲ IR V SKYRIAUS PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-04-22 Nr. XIVP-50(3)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Pagal projekto 5 straipsniu Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 2 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, kai žemės paėmimo visuomenės poreikiams teisėtumo klausimas yra sprendžiamas teisme, po to, ,,kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą, kaip tai nustatyta šio įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje, arba kai projektą įgyvendinanti institucija įsiteisėjusiame teismo sprendime nurodytomis sąlygomis sumoka atlyginimą už paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą savininkui ir (ar) kitam naudotojui, Nacionalinė žemės tarnyba projektą įgyvendinančios institucijos prašymu priima sprendimą pakeisti paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą į žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekte numatytus pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą ir šį žemės sklypą Nekilnojamojo turto registre įregistruoja kaip valstybinę žemę, kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą“. Atkreipiame dėmesį, kad vertinamoji projekto nuostata nėra pakankamai aiški. Taikant įstatymą ji gali būti nevienodai aiškinama, nes šioje nuostatoje du kartus kartojama nuostata ,,kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą“. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar vertinamosios projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies nereikėtų patikslinti, atsisakant vienos iš nuostatų ,,kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą“.

            Be to, atkreipiame dėmesį, kad pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą galimi atvejai, kai visuomenės poreikiams paimamas žemės sklypas galėtų būti registruojamas valstybės vardu ir jo pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir (ar) būdas į žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekte numatytus pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą galėtų būti keičiama tik po to, kai projektą įgyvendinanti institucija įsiteisėjusiame teismo sprendime nurodytomis sąlygomis sumokėtų atlyginimą už paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą savininkui ir (ar) kitam naudotojui. Pažymėtina, kad atsižvelgiant į galimai ilgą tokių bylų nagrinėjimo teismuose terminą, ypatingos valstybinės svarbos projektų įgyvendinimas galėtų nusitęsti neribotam laikui, nes paimama visuomenės poreikiams žemė galėtų būti Nekilnojamojo turto registre registruojama valstybės vardu ir priimamas sprendimas pakeisti paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą galėtų būti tik pasibaigus teisminiam nagrinėjimui ir įsiteisėjus teismo sprendimui. Be to, nėra aiškus vertinamosios projekto nuostatos santykis su projekto 4 straipsnyje dėstoma keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalimi, pagal kurią teismas, priimdamas nutartį patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą, leidžia įregistruoti paimtą visuomenės poreikiams žemės sklypą valstybės vardu ir pradėti šį žemės sklypą naudoti visuomenės poreikiams. Taigi, paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą jau galima registruoti iš karto, kai įsiteisės aukščiau minėta nutartis, t. y. nelaukiant kol projektą įgyvendinanti institucija įsiteisėjusiame teismo sprendime nurodytomis sąlygomis sumokės atlyginimą už paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą savininkui ir (ar) kitam naudotojui. Todėl projekto nuostatas reikia suderinti tarpusavyje. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar nuostatą, kad visuomenės poreikiams paimamas žemės sklypas galėtų būti registruojamas valstybės vardu ir keičiama jo pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir (ar) būdas į žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekte numatytus pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą tik po to, kai projektą įgyvendinanti institucija įsiteisėjusiame teismo sprendime nurodytomis sąlygomis sumoka atlyginimą už paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą savininkui ir (ar) kitam naudotojui, nereikėtų patikslinti arba jos atsisakyti. Kartu, svarstytina, ar įsiteisėjus teismo nutarčiai patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą ir leisti įregistruoti paimtą visuomenės poreikiams žemės sklypą valstybės vardu bei pradėti šį žemės sklypą naudoti visuomenės poreikiams, paimamos žemės savininkui ir (ar) kitam naudotojui neturėtų būti suteikta teisė naudotis žemės paėmimo visuomenės poreikiams akte nurodyta atlyginimo suma, kuri yra notaro, banko ar kitos kredito įstaigos depozitinėje sąskaitoje, atidarytoje vadovaujantis keičiamo įstatymo 5 straipsnio 5 dalimi. 

2.    Iš projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 4 dalyje siūlomo nustatyti teisinio reguliavimo nėra aišku, kokius konkrečiai sandorius su buvusiais visuomenės poreikiams paimtos žemės savininkais ar kitais naudotojais galėtų sudaryti Nacionalinė žemės tarnyba, t. y. ar valstybinės žemės nuomos, ar valstybinės žemės panaudos sutartis. Atkreipiame dėmesį, kad Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 9 straipsnio 3 punkte nustatyta, kad valstybės turtas turi būti valdomas vadovaujantis viešosios teisės principu, pagal kurį keičiamame įstatyme turėtų būti nustatytos konkrečios sandorių, kuriuos turėtų teisę sudaryti Nacionalinė žemės tarnyba, rūšys. Jeigu būtų nuspręsta, kad galėtų būti sudaromi tiek žemės nuomos, tiek žemės panaudos sandoriai, tai reikėtų aiškiai įvardinti kokiais atvejais būtų sudaromi tiek vieni, tiek kiti sandoriai, nes valstybės gaunamos pajamas iš tokių sandorių iš esmės skirtųsi. Be to, projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 4 dalyje žodis ,,užregistruotas“ keistinas žodžiu ,,įregistruotas“.

 

 

 

Privatinės teisės skyriaus vedėja,

pavaduojanti departamento direktorių                                                                       Daina Petrauskaitė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]