2.
|
Policijos departamentas prie VRM,
2020-03-19
|
|
|
|
Pagal kompetenciją teikiame pastabas ir pasiūlymus
Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso (toliau – BPK)
81, 51, 101, 148, 179, 182, 214, 218, 220, 236, 286, 308, 310,
317, 319, 323, 324, 375, 385, 422 ir 4301 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4060 (toliau –
Įstatymo projektas) (pirminės pastabos įstatymų projektų paketui Nr. XIIIP-4059-4077 teiktos 2020 m. kovo 6 d. raštu Nr. 5-S-3683).
Įstatymo projektu siūloma keisti
BPK 81 straipsnio 2 ir 3 dalies nuostatas ir numatyti, kad
elektroniniai procesiniai dokumentai turi būti pasirašomi „kvalifikuotu“
elektroniniu parašu, išbraukiant žodį „saugiu“.
Pažymėtina, kad 2014 m. liepos 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos
reglamento (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių
operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje, kuriuo panaikinama
Direktyva 1999/93/EB (toliau – Reglamentas), 3 straipsnio 10, 11, 12 punktų nuostatomis numatytos trys elektroninių parašų
rūšys: elektroninis parašas, pažangusis elektroninis parašas ir kvalifikuotas
elektroninis parašas. Taip pat Reglamento nuostatose (49 punkte, 25
straipsnio 1 dalyje) įtvirtintas principas, kad negalima atsisakyti
pripažinti elektroninio parašo teisinės galios ir jo tinkamumo naudoti kaip
įrodymą teismo procese tik todėl, kad parašas yra elektroninis arba kad jis
neatitinka kvalifikuoto elektroninio parašo reikalavimų. Tokiu būdu,
siūlomais BPK nuostatų pakeitimais
eliminuojama galimybė pasirašyti elektroninius procesinius dokumentus
Reglamente numatytais alternatyviais būdais.
Nuo 2016 m. vasario 1 d. policija naudojasi Integruota
baudžiamojo proceso informacine sistema (toliau – IBPS), kurios naudojimas ir
galimybės jau dabar atitinka keliamus tikslus. IBPS įdiegta funkcinė galimybė
pasirašyti ir sisteminiu, ir kvalifikuotu elektroniniu parašu. IBPS rengiami
dokumentai pasirašomi elektroniniu parašu, bendradarbiavimas tarp įstaigų
vyksta IBPS, dokumentai ir bylos perduodamos iš policijos prokuratūrai, iš
prokuratūros į teismą taip pat tik IBPS. Be to, IBPS rengiami dokumentai atitinka Lietuvos Respublikos dokumentų
ir archyvų įstatymo 2 straipsnio 16 dalies bei 12 straipsnio reikalavimus,
keliamus oficialiam elektroniniam dokumentui.
Pažymėtina,
kad Įstatymo projekto aiškinamajame rašte taip pat nurodoma, kad dėl
naudojimosi kvalifikuotu parašu neturi būti patirta papildomų išlaidų, tačiau
IBPS pradėjus pasirašinėti visus dokumentus vien kvalifikuotu elektroniniu
parašu, toks pakeitimas pareikalautų didelių materialinių sąnaudų ir sukeltų
neigiamas pasekmes ikiteisminio tyrimo procesui.
Atkreiptinas
dėmesys, kad policijoje yra 5 000 IBPS naudotojų, o per vienus metus pasirašoma apie 1 milijoną
elektroninių dokumentų. Atsižvelgiant į tai, dėl siūlomų nuostatų pakeitimų atsirastų
būtinybė papildomai investuoti į papildomos įrangos, įgalinančios kiekvieną
IBPS naudotoją pasirašyti dokumentus kvalifikuotu elektroniniu parašu,
įsigijimą ir pareikalautų papildomų lėšų.
Taip pat ne mažiau svarbu, kad didelė
problema, su kuria susidurtų IBPS naudotojai, būtų tai, kad labai išaugtų
kiekvieno naudotojo darbo laiko sąnaudos dirbant su šia sistema. Perėjimas
nuo saugaus elektroninio parašo prie kvalifikuoto elektroninio parašo vieno
pasirašymo procedūrą prailgintų maždaug 1 minute ir, vertinant tai, kad IBPS
naudotojai pasirašo per metus apie 1 milijoną dokumentų, tai labai apsunkintų
pareigūnų darbą ir turėtų įtakos ikiteisminio tyrimo proceso trukmei.
Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, siūlome BPK 81
straipsnio 2, 3 dalių nuostatas dėstyti taip:
„2. Elektroninėje byloje saugomi baudžiamojo
proceso metu sudaryti ar gauti elektroniniai procesiniai dokumentai.
Elektroniniai procesiniai dokumentai turi būti pasirašyti saugiu,
kvalifikuotu elektroniniu parašu.
3. Baudžiamojo
proceso metu sudaryti ar gauti rašytiniai procesiniai dokumentai gali būti
skaitmeninti ir jų skaitmeninės kopijos perkeltos į elektroninę bylą.
Rašytinio procesinio dokumento skaitmeninė kopija turi būti patvirtinta
dokumentą skaitmeninusio asmens saugiu, kvalifikuotu
elektroniniu parašu. Kai dėl teisės aktų nustatytų reikalavimų rašytinių
dokumentų negalima skaitmeninti, jie saugomi tik rašytinės formos ir apie tai
pažymima elektroninėje byloje.“
Šiandien informacinės technologijos
yra itin išvystytos ir dėl to galima patogesniu, greitesniu ir efektyvesniu
būdu fiksuoti procesinius veiksmus. Policijos
departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos ne kartą siūlė procesinius
veiksmus fiksuoti vaizdo filmavimo įranga, dokumentuose fiksuoti tik esmines
aplinkybes, siekiant atsisakyti detalaus dokumentavimo, pažodinio proceso
dalyvio parodymų fiksavimo ir pan., taip pat nustatyti tokį teisinį
reguliavimą, kuris leistų ikiteisminio tyrimo metu efektyviai ir
rezultatyviai naudoti technines priemones – proceso metu darant vaizdo ir
(ar) garso įrašą, protokole fiksuoti trumpą proceso veiksmo turinį ir tyrimui
svarbias aplinkybes, tokiu būdu racionaliai išnaudoti pareigūnų laiką,
nedubliuoti proceso metu surinktos reikšmingos informacijos, produktyviai
atlikti proceso veiksmus naudojant nuotolines garso ir vaizdo perdavimo
priemones. Maksimaliai išnaudojant šias priemones, siūlytina atsisakyti
parašų ant procesinių dokumentų apskritai, kadangi visus procesinius veiksmus
fiksuojant vaizdu ir garsu, nekiltų klausimų dėl asmens išsakytų teiginių.
|
Pritarti
|
Žr. Komiteto pasiūlymą prie Generalinės
prokuratūros pasiūlymo.
|