AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240 1, 2, 3, 4, 5, 6, 111, 12, 14, 15, 17, 18, 22, 24, 26, 27, 271, 28, 34, 37, 39, 47, 49, 51, 521, 53, 55, 56, 57, 59 STRAIPSNIŲ, ŠEŠTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO, 1 PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 112, 272, 68 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO NR. XIV-2413 18 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Teikiamas patobulintas Statybos įstatymo pakeitimo projektas.
Pagal dabar galiojantį teisinį reglamentavimą (Statybos įstatymo 27 straipsnio 1 dalis, Statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 "Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybo padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas" 3 priedo 1.1 papunktis) leidimas statyti naują statinį privalomas naujo nesudėtingojo statinio statybos atvejais, įskaitant atvejį, kai nesudėtingasis statinys statomas kurortuose. Nuo 2024 m. lapkričio 1 d. įsigalioja Statybos įstatymo pakeitimai, pagal kuriuos visiems naujai statomiems nesudėtingiesiems I grupės statiniams , jeigu tai yra negyvenamosios paskirties statinys, statybos leidimas nereikalingas.
Pažymėtina, kad pagal Statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 "Statinių klasifikavimas" 19 punktą nesudėtingiesiems I grupės negyvenamosios paskirties statiniams priklauso ir sodo namai, kurių didžiausias plotas 80 m2, ir kiti negyvenamieji pastatai, kurių didžiausias plotas 50 m2. Galimybė tokius pastatus statyti be statybą leidžiančio dokumento kurortuose ar kurortinėse teritorijose, taip pat saugomose teritorijose gali paskatinti savavališką neteisėtų statinių statybą, taip pat nevaržomą mažų (iki 50 m2) poilsio namelių statybą, kuri įtakotų teritorijos sutankinimą, žaliųjų plotų sunaikinimą bei parkavimo problemų sukūrimą. Tai ypač aktualu Neringos, Palangos, kitoms kurortų savivaldybėms bei kurortinėms teritorijoms.
Todėl Įstatymą siūloma papildyti nuostata, kad naujo nesudėtingojo I grupės statinio statybai bei rekonstrukcijai kurorto, kurortinėje ar kompleksinėje saugomoje teritorijoje, taip pat naujo nesudėtingojo II grupės statinio statybai bei jo rekonstrukcijai kurorto, kurortinėje teritorijoje ar kompleksinėje saugomoje teritorijoje būtų reikalingas statybos leidimas.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Įstatymo projekto iniciatorius ir rengėjas - Seimo nariai: Andrius Bagdonas, Andrius Kupčinskas, Mindaugas Skritulskas
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Šiuo metu leidimas statyti naują statinį privalomas naujo nesudėtingojo statinio statybos atvejais, įskaitant atvejį, kai nesudėtingasis statinys statomas kurortuose. Tačiau Statybos įstatymo pakeitimas, įsigaliosiantis 2024 m. lapkričio 1 d. numato, kad statybos leidimo nereikės nesudėtingiesiems negyvenamosios paskirties statiniams.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Siūloma nustatyti, kad naujo nesudėtingojo I grupės statinio statybai kurorto, kurortinėje ar kompleksinėje saugomoje teritorijoje, taip pat naujo nesudėtingojo II grupės statinio statybai bei jo rekonstrukcijai kurorto, kurortinėje ar kompleksinėje saugomoje teritorijoje būtų reikalingas statybos leidimas.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Neigiamų įstatymo projekto priėmimo pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Neigiamos įtakos priimtas įstatymas korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Verslo sąlygoms ir jo plėtrai įstatymo įgyvendinimas poveikio neturės.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:
Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Priėmus teikiamą projektą kitų galiojančių teisės aktų keisti ar panaikinti nereikės.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Taip.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Taip.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
Nereikia.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Papildomų valstybės ar savivaldybių biudžetų lėšų įstatymo įgyvendinimas nepareikalaus.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Nėra.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
"statybos leidimas"; "kurortas ", "kurortinė teritorija", "kompleksinė saugoma teritorija”.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra.
Teikia
Pareigos Parašas Andrius Bagdonas
Andrius Kupčinskas
Mindaugas Skritulskas