PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMo NUTARIMO 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO ANTIKORUPCIJOS KOMISIJOS ATLIKTO PARLAMENTINIO TYRIMO DĖL ŽINIASKLAIDOJE PASKELBTOS INFORMACIJOS, KAD LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NARYS ARTŪRAS SKARDŽIUS GALIMAI GAVO ASMENINĖS NAUDOS DARYDAMAS POVEIKĮ LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS IR KITŲ INSTITUCIJŲ SPRENDIMAMS, IŠVADOS Nr. XIIIP-1326(2)

 

2017-11-28

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

1.

 

 

Seimo Antikorupcijos komisijos atliktą parlamentinio tyrimo išvadą dėl Seimo nario Artūro Skardžiaus veiklos tenka vertinti tik kaip tarpinius tyrimo rezultatus, kadangi pati Komisija savo išvadose nurodo jog į eilę klausimų Komisija negalėjo atsakyti, kadangi savo tyrimų, susijusių su šiais klausimais, nėra pabaigę juos atliekančios teisėsaugos arba kitos institucijos.

 

Antikorupcijos komisija, surinkusi daug faktinės medžiagos, vis tik kol kas nebuvo pajėgi atsakyti į esminį klausimą: ar A. Skardžiaus bei jo šeimos ir jų verslo gaunamos pajamos iš verslo neturi požymių neteisėto atlygio už Seimo nario politinę veiklą, gaunamo iš įvairių tokia veikla suinteresuotų asmenų (pajamos iš žemės sklypų nuomos stambiai energetikos kompanijai, kurios galimai yra žymiai didesnės nei įprastos rinkoje; gautos pajamos iš turto pardavimo Rusijos verslininkams, galimai turintiems artimus ryšius su Rusijos FSB, nors šie Rusijos verslininkai įgyto Lietuvoje turto toliau nenaudoja; pajamos gaunamos iš kartu su Baltarusijos svarbiausios valstybinės energetikos įmonės buvusiu vadovu įsteigto bendro saulės energetikos verslo, kuriam Baltarusijos valdžia yra nustačiusi ypač palankų subsidijuojamą supirkimo tarifą)? Atsakymas į šį klausimą gali turėti ir sąsajų su Lietuvos patirtais iššūkiais Lietuvos geopolitiniam ir energetiniam saugumui.

 

Neatsakius į šiuos esminius klausimus, parlamentinis tyrimas negali būti užbaigtas. Tačiau norint atsakyti į šiuos klausimus gali tik parlamentinis tyrimas, kurį pajėgus yra atlikti Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas.

 

Savo nuostatas dėl tolimesnio tyrimo poreikio grindžiame šiais argumentais:

 

Seimo Antikorupcijos komisijai atlikus parlamentinį tyrimą dėl Seimo nario Artūro Skardžiaus veiklos visgi kyla abejonių, ar Antikorupcijos komisija turėjo visas galimybes žiniasklaidoje pateiktą informaciją išnagrinėti pakankamai išsamiai ir pateikti tikrai objektyvias išvadas dėl Seimo nario veiklos, nes dalis jos yra susijusi su nacionalinio saugumo klausimais.

 

Komisijai tiriant 6 klausimą „nustatyti, ar atitinka rinkos sąlygas ir Lietuvos Respublikos įstatymus Seimo nario Artūro Skardžiaus sutuoktinės ir įmonės „Daugų sala“ sandoris dėl UAB „Kornelita“ pardavimo ir ar nėra apsimestinio sandorio požymių. Jei sandorio kaina laikytina nepagrįsta, kas leidžia konstatuoti esamos kainos nepagrįstumą ir kokia kaina laikytina pagrįsta“, Komisija padarė išvadą, jog  „Tyrimo metu nenustatyta, kad Seimo nario Artūro Skardžiaus sutuoktinės Snieguolės Skardžiuvienės ir įmonės „Daugų sala“ sandoris dėl UAB „Kornelita“ pardavimo  neatitiko rinkos sąlygų ir Lietuvos Respublikos įstatymų, ar, kad šis sandoris turi  apsimestinio sandorio požymių.” Tačiau atkreiptinas dėmesys, kad Komisijos išvadų medžiagos 8.6.13. punkte nurodoma, kad  vis dar nebaigti sandoryje dalyvavusių įmonių VMI pradėti mokestiniai tyrimai, rengiamas UAB „Kornelita“ akcijų vertės vertinimo viešasis pirkimas:

 

- 2017-08-29 pradėtas UAB „Daugų sala“ operatyvus patikrinimas pratęstas iki 2017-11-27. Siekiant įvertinti sandorius, sudarytus tarp UAB „Daugų sala“ ir Rusijos įmonės OOO „Tradicija-L“, 2017-09-22 išsiųstas paklausimas Rusijos Federacijos mokesčių administratoriui. Dėl įsigytų žemės sklypų vertės realumo, rengiamas nekilnojamo turto objektų vertės nustatymo vertinimo paslaugų viešasis pirkimas;

 

- 2017-09-14 pradėtas UAB „Kornelita“ operatyvus patikrinimas pratęstas iki 2017-12-15. Siekiant įvertinti UAB „Daugų sala“ akcijų pirkimo-pardavimo sandorio realumą, rengiamas UAB „Kornelita“ akcijų vertės vertinimo paslaugų viešasis pirkimas.

 

Be to yra žinoma, kad UAB „Kornelita“ akcijas įsigijusios „Daugų salos“ akcininkai yra Maskvoje gyvenantys armėnai H. Ir G. Petrosianai, palaikantys glaudžius santykius su Rusijos saugumo tarnyba FSB. Viešojoje erdvėje buvo skelbta, kad būtent po šio akcijų įsigijimo minėti Petrosianai įgijo teisę įgyvendinti 250 mln. vertės projektą Armėnijos miestelyje, kuriame yra didžiulė Rusijos karinė bazė. Todėl tyrimą reikėtų pratęsti ir naujai gautus duomenis nagrinėti ne tik dėl to, ar šis sandoris galėjo būti apsimestinis, bet ir galimas įtakas sandoriui iš Rusijos bei įvertinti, ar Seimo nariui A. Skardžiui tokiu būdu negalėjo būti atsilyginta už  nuolatines pastangas diskredituoti Lietuvoje įgyvendinamus energetikos projektus.

 

Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Komisijos pateiktus duomenis UAB „Kornelita“, už kurios akcijas buvo sumokėta beveik pusė milijono litų, pardavimo metu finansiškai jau buvo bankrutavusi: jos įsipareigojimai bei nepaskirstytas nuostolis gerokai viršijo įstatinį kapitalą.

 

Komisijai tiriant 7 klausimą siekiant „nustatyti, kokie fiziniai ar juridiniai asmenys valdo Baltarusijos įmonę „Investenergostroj“, kuriai paskolą yra suteikę Seimo nario Artūro Skardžiaus šeimos nariai, įsigiję tos įmonės akcijų, kokie šių asmenų ryšiai su Seimo nariu Artūru Skardžiumi, ar jie neturėjo įtakos Seimo nario parlamentinei veiklai“, Komisija padarė išvadą, jog  „visuomenėje galėjo kilti abejonės, kad Seimo nario A. Skardžiaus parlamentinei veiklai galėjo ir gali turėti įtakos Baltarusijos įmonės „Investenergostroj“ akcininkai“.

 

Atkreiptinas dėmesys, kad liko neištirta, ar Seimo narys negalėjo gauti asmeninės naudos įsigydamas elektros energiją gaminančios įmonės „Investenergostroj“, kuri elektrą parduoda Baltarusijos valstybės remiamu tarifu, akcijų, jei akcijos buvo įsigytos iš Baltarusijos politiniuose sluoksniuose įtakingo asmens Sergej Belyj, kuris yra vadovavę didžiausiai valstybinei  Baltarusijos energetikos bendrovei „Belenergo“. Tik palyginus „Investenergostroj“ akcijų įsigijimo kainą su bendrovės gautinomis pajamomis bei pelnu per visą Baltarusijos valstybės palaikomo tarifo galiojimo laiką būtų galima įvertinti, ar tai nėra paslėptas atlyginimas Seimo nario šeimai už jo palankumą Baltarusijoje įgyvendinamam branduolinės jėgainės projektui.

 

Be to siekiant surinkti informaciją apie Romualdo Patalavičiaus, Snieguolės Skardžiuvienės, Rustemo Nygmetzianovo ir UAB „Enga“  vykdytas finansines operacijas  su Baltarusijos fiziniais ir juridiniais asmenimis, VMI pradėjo Romualdo Patalavičiaus, Snieguolės Skardžiuvienės, Rustemo Nigmetzyanovo ir UAB „Enga“ mokestinį tyrimą, kuris dar nėra užbaigtas.

 

Komisijos išvadose taip pat liko neatspindėta, ar A.Skardžius savo interesų deklaracijoje yra deklaravęs UAB „Enga“ ir jos vadovą R. Paltanavičių, iš kurio už komisijos išvadose nenurodytą kainą A. Skardžiaus sutuoktinė įsigijo Baltarusijos įmonės „Investenergostroj“ akcijų dalį.

 

Taip pat Komisija nėra ištyrusi, ar bendrovė „Investenergostroj“  iš Baltarusijos komercinio banko „Belgazprombank“ paskolą gavo tomis pat sąlygomis kaip ir kiti rinkos dalyviai. Komisijos išvadose nėra nurodyta, ar tuo metu, kai  valstybinei  Baltarusijos energetikos bendrovei „Belenergo“ vadovavo Sergej Belyj, ši bendrovė nebuvo susijusi su Astravo atominės elektrinės projektu.

Komisijai tiriant 2 klausimą siekiant „nustatyti, ar Seimo narys Artūras Skardžius arba jo šeimos nariai gauna pajamų iš žemės nuomos Šilutės rajono Čiūtelių kaime, kai galutinė žemės naudotoja yra toje vietovėje įsteigto vėjo jėgainių parko konkurso laimėtoja ir eksploatuotoja UAB „Naujoji energija“, ir ar žemės nuomos kaina pagal sutartyje numatytas sąlygas, sklypo dydį ir paskirtį yra pagrįsta. Jei nuomos kaina laikytina nepagrįsta, kas leidžia konstatuoti esamos kainos nepagrįstumą ir kokia kaina būtų laikytina pagrįsta“, Komisija padarė išvadą, jog „nėra pagrindo teigti, kad žemės nuomos kaina pagal Snieguolės Skardžiuvienės ir UAB „Renovacijos partneriai“ 2010-05-06 sudarytą Žemės nuomos ir užstatymo teisės suteikimo sutartį pagal joje numatytas sąlygas, sklypo dydį ir paskirtį yra nepagrįsta“. Tokia išvada kelia abejonių, nes Komisija nustatė, kad Seimo nario Artūro Skardžiaus sutuoktinė Snieguolė Skardžiuvienė už žemės (priklausančios Snieguolei Skardžiuvienei ir Artūrui Skardžiui bendrosios jungtinės sutuoktinių nuosavybės teise) nuomą Šilutės rajono Čiūtelių kaime iš žemės nuomininko UAB „Renovacijos partneriai“ gauna 23 863 eurų per metus, tačiau tos kainos nepalygino su rinkos kaina, iš ko ir būtų galima spręsti apie nuomos kainos pagrįstumą. Viešumoje buvo skelbta, kad ta kaina dešimt kartų viršija kitiems žemės nuomotojams mokamą nuomos kainą.

 

Atsižvėlgiant į šiuos argumentus ir gausybę Komisijos neatsakytų klausimų, siūloma papildyti nutarimą ir pratęsti tyrimą.

 

Pasiūlymas: Pakeisti nutarimo 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

1 straipsnis.

1. Iš dalies pritarti Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos atlikto parlamentinio tyrimo dėl žiniasklaidoje paskelbtos informacijos, kad Lietuvos Respublikos Seimo narys Artūras Skardžius galimai gavo asmeninės naudos darydamas poveikį Lietuvos Respublikos Seimo, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir kitų institucijų sprendimams išvadai (pridedama).  ir traktuoti šią išvadą kaip tarpinę, leidusią surinkti faktinę medžiagą tolimesniam ir išsamesniam parlamentiniam tyrimui.

2. Atsižvelgiant į tai, kad Seimo Antikorupcijos komisijos atliekamo tyrimo metu išaiškėjo poreikis giliau tirti Artūro Skardžiaus veiklos epizodus, susijusius su jo verslo ryšiais kitose valstybėse ir atsižvelgiant į galimas jo veiklos grėsmes nacionaliniam saugumui, pavesti pratęsti Seimo Antikorupcijos komisijos pradėtą tyrimą dėl žiniasklaidoje paskelbtos informacijos, kad Lietuvos Respublikos Seimo narys Artūras Skardžius galimai gavo asmeninės naudos darydamas poveikį Lietuvos Respublikos Seimo, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir kitų institucijų sprendimams Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui.

3. Suteikti Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui laikinosios tyrimo komisijos statusą.

4. Pavesti Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui papildytą tyrimo išvadą pateikti iki 2018 m. gegužės 1 d.

5. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos atlikto parlamentinio tyrimo dėl žiniasklaidoje paskelbtos informacijos, kad Lietuvos Respublikos Seimo narys Artūras Skardžius galimai gavo asmeninės naudos darydamas poveikį Lietuvos Respublikos Seimo Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir kitų institucijų sprendimams išvada konstatuoti, kad Seimo narys Artūras Skardžius dėl nuolatos kylančio interesų konflikto nebegali būti Seimo Ekonomikos komiteto ir Energetikos komisijos nariu ir pavesti Seimo Pirmininkui užtikrinti, kad Seimo narys Artūras Skardžius nebedalyvautų Seimo Ekonomikos komiteto ir Energetikos komisijos veikloje.

 

 


 

 

Teikia:

 

Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė