{"HashCode":-703152319,"Height":595.0,"Width":841.0,"Placement":"Header","Index":"FirstPage","Section":1,"Top":0.0,"Left":0.0}                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

 

 


LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Ekonomikos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO

NR. VIII-1881 72 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-2386

 

2024-05-22  Nr. 108-P-31  

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė,  Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Energetikos viceministrė Inga Žilienė, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos pirmininkas Renatas Pocius, UAB Enefit Valdybos narė Žana Klusovskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-01-23

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.          Projekto 1 straipsnyje dėstomos Elektros energetikos įstatymas (toliau – keičiamas įstatymas) 72 straipsnio 2 dalies nuostatos taisytinos:                         

Pirma, antrajame sakinyje vietoje formuluotės „Buitinių tinklų vartotojams“ įrašytina formuluotė „Buitiniams vartotojams“, prieš žodžius „perdavimo sistemos“ išbrauktinas žodis „elektros“.

Antra, projekto tekste 3 kartus minimas tas pats dokumentas – buitinio vartotojo ar kito tinklų naudotojo prašymas, tačiau kaskart jis vis kitaip

vadinamas: „prašymas dėl įsiskolinimo išdėstymo dalimis“, „prašymas išdėstyti įsiskolinimo apmokėjimą dalimis“, „prašymas dėl įsiskolinimo padengimo dalimis“. Siekiant teisinio aiškumo ir atsižvelgiant į teisės technikos taisykles, visame projekto tekste nurodytas prašymas turi būti įvardijamas vienodai.

Trečia, projektu siūloma nustatyti: „Buitinių tinklų vartotojams ir kitiems tinklų naudotojams, pateikusiems prašymą išdėstyti įsiskolinimo apmokėjimą dalimis, elektros perdavimo sistemos ar skirstomųjų tinklų operatorius privalo pasiūlyti ne mažiau trijų, bet ne daugiau šešių mėnesių trukmės įsiskolinimų padengimo grafiką.“ Pastebėtina, kad tokio siūlomo reguliavimo nepakanka, nes šiuo atveju teisiniame santykyje dalyvauja dvi šalys – buitinis vartotojas ar kitas tinklų naudotojas ir perdavimo sistemos ar skirstomųjų tinklų operatorius. Taigi projektas pildytinas nuostata, jog pateikto prašymo pagrindu sudaroma skolos padengimo dalimis sutartis.

Ketvirta, paskutinis sakinys „Prašymas dėl įsiskolinimo padengimo dalimis gali būti teikiamas kartą per ketvirtį, dalį įsiskolinimo mokant kartu su einamąja sąskaita“ skaidytinas į dvi dalis, t. y. nuostata dėl prašymo pateikimo termino ir nuostata dėl skolos mokėjimo tvarkos dėstytinos atskiruose sakiniuose. Be to, nuostata „dalį įsiskolinimo mokant kartu su einamąja sąskaita“ tobulintina. Siūlytina nustatyti, kad skolos suma mokama dalimis pagal sutartyje nustatytą grafiką.

Penkta, projekte siūloma nustatyti, kad „prašymas dėl įsiskolinimo padengimo dalimis gali būti teikiamas kartą per ketvirtį“, tačiau nesiūloma nustatyti jokių papildomų sąlygų, kurioms esant aptariamus prašymus galima teikti. Pagal projektu teikiamą siūlymą asmuo, kuriam jau yra nustatytas įsiskolinimų padengimo grafikas, gali vėl neapmokėti sąskaitų ir kitą ketvirtį teikti naują prašymą dėl įsiskolinimo padengimo dalimis. Be to, teikti prašymą dėl įsiskolinimo padengimo dalimis asmuo galėtų  netgi neatsiskaitęs pagal anksčiau nustatytą įsiskolinimų padengimo grafiką, kadangi grafikas nustatomas laikotarpiui nuo 3 iki 6 mėnesių, o prašymas gali būti teikiamas ne dažniau kaip kas 3 mėnesius. Svarstytina, ar toks teisinis reguliavimas, kai asmeniui nuolat galėtų būti nustatytas įsiskolinimų padengimo grafikas ir toks asmuo net galėtų būti nemotyvuotas laiku apmokėti sąskaitas, yra suderinamas

su Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 2 punkte įtvirtintu proporcingumo principu, reiškiančiu, kad pasirinktos teisinio reguliavimo priemonės turi sudaryti kuo mažesnę administracinę ir kitokią naštą, nevaržyti teisinių santykių subjektų daugiau, negu to reikia teisinio reguliavimo tikslams pasiekti.

Šešta, atkreiptinas dėmesys, kad elektros energijos vartotojai su nepriklausomu elektros energijos tiekėju sudaro elektros energijos pirkimo-pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartį. Pagal galiojančią keičiamo įstatymo 40 straipsnio 2 dalį, „Tiekėjas privalo sudaryti elektros energijos persiuntimo paslaugos teikimo sutartį su skirstomųjų tinklų operatoriumi ir laiku atsiskaityti už elektros energijos persiuntimą perdavimo tinklais, įskaitant už papildomų paslaugų įsigijimo dedamąją prie perdavimo paslaugos kainos, ir skirstomaisiais tinklais, taip pat už viešuosius interesus atitinkančias paslaugas, kuriomis pasinaudojo vartotojai, kurių įrenginiai prijungti prie skirstomųjų tinklų ir kurie su tiekėju yra sudarę elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartį. Tiekėjo ir skirstomųjų tinklų operatoriaus sudaromoje elektros energijos persiuntimo paslaugos teikimo sutartyje taip pat nustatoma keitimosi informacija tarp šalių tvarka“. Todėl projektu siūlomas reguliavimas, kai elektros energijos vartotojas visais atvejais prašymą dėl įsiskolinimo padengimo dalimis teikia perdavimo sistemos ar skirstomųjų tinklų operatoriui, gali kelti praktinių teisės taikymo problemų. Tobulinant įstatymo projektą siūlytina į tai atsižvelgti.

Pritarti

 

Žr. Ekonomikos komiteto patobulintą įstatymo projektą Nr. XIVP-2386 (2)

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-01-23

4

 

 

2. Projekto 2 straipsnio pavadinime išbrauktina formuluotė „įgyvendinimas ir taikymas“. Be to, vienintelė 2 straipsnio dalis nenumeruotina.

Pritarti

Žr. Ekonomikos komiteto patobulinto įstatymo projekto Nr.XIVP-2386 (2) 4 straipsnio formuluotę

3.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė,

2023-02-06

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 72 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2386 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

 

 

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: -

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: -

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:-

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:-

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr.XIVP-2386(2) ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Ekonomikos komitetas,

2024-05-22

1

 

 

Argumentai.

Atsižvelgiant į 2023-01-23 pateiktas Teisės departamento pastabas ir siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo siūloma patikslinti įstatymo projektą, numatant buitiniams vartotojams, besinaudojantiems visomis trimis elektros tiekimo rūšimis (garantinio tiekimo, visuomeninio tiekimo ir nepriklausomų tiekėjų tiekimu), galimybę skolą už suvartotą elektros energiją, įskaitant jos persiuntimą ir su tuo susijusias paslaugas bei viešuosius interesus atitinkančias paslaugas,  išdėstyti dalimis ne ilgesniam kaip 6 mėn. terminui. Siekiant išvengti piktnaudžiavimo atvejų siūloma nustatyti, kad buitiniai vartotojai pakartotinai teikti prašymą išdėstyti skolą už suvartotą elektros energiją, įskaitant jos persiuntimą ir su tuo susijusias paslaugas bei  viešuosius interesus atitinkančias paslaugas, dalimis gali teikti tik tada, kai yra atsiskaitę su elektros energijos tiekėju pagal anksčiau sudarytą skolos padengimo dalimis grafiką.

 

Pasiūlymas

Siūlome pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

            „1 straipsnis. 44 straipsnio pakeitimas

            Papildyti 44 straipsnį 51 dalimi:

„51. „Buitiniai vartotojai, kuriems šiame straipsnyje nustatyta tvarka ir sąlygomis užtikrinamas garantinis tiekimas, turi teisę garantiniam elektros energijos tiekėjui pateikti prašymą išdėstyti skolą už suvartotą elektros energiją, įskaitant jos persiuntimą ir su tuo susijusias paslaugas bei viešuosius interesus atitinkančias paslaugas, dalimis. Šio prašymo pagrindu garantinis elektros energijos tiekėjas ir buitinis vartotojas sudaro skolos už suvartotą elektros energiją, įskaitant jos persiuntimą ir su tuo susijusias paslaugas bei viešuosius interesus atitinkančias paslaugas, padengimo dalimis grafiką ne ilgesniam kaip 6  mėnesių terminui. Pakartotinai prašymas išdėstyti skolą už suvartotą elektros energiją, įskaitant jos persiuntimą ir su tuo susijusias paslaugas bei  viešuosius interesus atitinkančias paslaugas, dalimis gali būti teikiamas tik tada, kai buitinis vartotojas yra atsiskaitęs su garantiniu elektros energijos tiekėju pagal anksčiau sudarytą skolos padengimo dalimis grafiką.“

Pritarti

 

 

2.

Ekonomikos komitetas,

2024-05-22

2

 

 

           Pasiūlymas

           Siūlome pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

           „2 straipsnis. 45 straipsnio pakeitimas

            Papildyti 45 straipsnį 21 dalimi:

„21. Buitiniai vartotojai turi teisę visuomeniniam tiekėjui pateikti prašymą išdėstyti skolą už suvartotą elektros energiją, įskaitant jos persiuntimą ir su tuo susijusias paslaugas bei viešuosius interesus atitinkančias paslaugas, dalimis. Šio prašymo pagrindu visuomeninis tiekėjas ir buitinis vartotojas sudaro skolos už suvartotą elektros energiją, įskaitant jos persiuntimą ir su tuo susijusias paslaugas bei viešuosius interesus atitinkančias paslaugas,  padengimo dalimis grafiką ne ilgesniam kaip 6 mėnesių terminui. Pakartotinai prašymas išdėstyti skolą už suvartotą elektros energiją, įskaitant jos persiuntimą ir su tuo susijusias paslaugas bei viešuosius interesus atitinkančias paslaugas, dalimis gali būti teikiamas tik tada, kai buitinis vartotojas yra atsiskaitęs su visuomeniniu tiekėju pagal anksčiau sudarytą skolos padengimo dalimis grafiką.““

Pritarti

 

3.

Ekonomikos komitetas,

2024-05-22

3

 

 

           Pasiūlymas

           Siūlome pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„3 straipsnis. 46 straipsnio pakeitimas

            Papildyti 46 straipsnį 21 dalimi:

            „21. Buitiniai vartotojai, sudarę elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartį su nepriklausomu tiekėju, turi teisę pateikti prašymą išdėstyti skolą už suvartotą elektros energiją, įskaitant jos persiuntimą ir su tuo susijusias paslaugas bei viešuosius interesus atitinkančias paslaugas, dalimis ne ilgesniam kaip 6 mėnesių terminui. Pateikto prašymo pagrindu nepriklausomas tiekėjas ir buitinis vartotojas sudaro skolos už suvartotą elektros energiją, įskaitant jos persiuntimą ir su tuo susijusias paslaugas bei viešuosius interesus atitinkančias paslaugas, padengimo dalimis grafiką ne ilgesniam kaip 6 mėnesių terminui. Pakartotinai prašymas išdėstyti skolą už suvartotą elektros energiją, įskaitant jos persiuntimą ir su tuo susijusias paslaugas bei viešuosius interesus atitinkančias paslaugas, dalimis gali būti teikiamas tik tada, kai buitinis vartotojas yra atsiskaitęs su nepriklausomu tiekėju pagal anksčiau sudarytą skolos padengimo dalimis grafiką.““

Pritarti

 

4.

Ekonomikos komitetas,

2024-05-22

4

 

 

           Pasiūlymas

           Siūlome pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

           „4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

            Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. liepos 1 d.“

Pritarti

 

5.

Ekonomikos komitetas,

2024-05-22

 

 

 

           Pasiūlymas

           Siūlome pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 44, 45 IR 46 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS

Pritarti

 

 

 

8. Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai:  Andrius Kupčinskas, Lukas Savickas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:  .

            PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Kazys Starkevičius                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Ona Duburaitė