PASIŪLYMAS

DĖL ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 14, 21 ir 23 STRaIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMo projekto Nr. XIVP-69(2)

 

2021-05-20

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

14

6

 

Argumentai:

Teikiamame Švietimo įstatymo projekte numatoma leisti mokiniams, turintiems labai didelių ir didelių specialiųjų ugdymosi poreikių, bendrojo ugdymo mokyklose (klasėse), skirtose mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, mokytis iki mokslo metų, kuriais jiems sueina 21 metai, pabaigos.

Praktikoje pasitaiko atvejų, kad mokiniai, turintys labai didelių ir didelių specialiųjų ugdymosi poreikių, negali baigti tokių ugdymosi programų, kaip pavyzdžiui, socialinių įgūdžių ugdymo programa, ir įgyti bendrųjų kompetencijų ar profesinių kompetencijų pradmenų. Tai lemia šių mokinių ligos, dėl kurių jie arba vėliau įsitraukia į ugdymo procesą, t. y. mokiniai nepradeda lankyti mokyklos tais kalendoriniais metais, kuriais pagal savo amžių privalo pradėti ją lankyti, arba mokosi su pertraukomis.

Tad, siekiant praplėsti ugdymosi galimybes ir sudaryti palankias sąlygas mokytis, 14 straipsnio 6 dalį siūloma papildyti nuostata, kad jeigu mokiniai, turintys labai didelių ir didelių specialiųjų ugdymosi poreikių, dėl ligos negalėjo pradėti lankyti mokyklos tais kalendoriniais metais, kuriais pagal savo amžių privalėjo pradėti ją lankyti, arba dėl ligos mokėsi su pertraukomis, pateikę tokių pertraukų priežastį pagrindžiančius dokumentus, gali mokytis iki mokslo metų, kuriais jiems sueina 23 metai, pabaigos.

Siūloma 23 metų amžiaus riba buvo pasirinkta vadovaujantis protingumo principu ir atsižvelgiant į ugdymo įstaigų atstovų, dirbančių su mokiniais, turinčiais labai didelių ir didelių specialiųjų ugdymosi poreikių, pateiktą poziciją, jog tokia amžiaus riba yra racionali ir optimali, siekiant sudaryti sąlygas tokiems mokiniams sėkmingai baigti ugdymosi programas ir įgyti bendrąsias ar profesines kompetencijas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 14 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„6. Mokiniai, turintys specialiųjų ugdymosi poreikių, formaliojo švietimo programas gali baigti per trumpesnį ar ilgesnį negu nustatytą laiką, gali mokytis su pertraukomis, šias programas gali baigti atskirais moduliais. Mokiniai, turintys labai didelių ir didelių specialiųjų ugdymosi poreikių, bendrojo ugdymo mokyklose (klasėse), skirtose mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, gali mokytis iki mokslo metų, kuriais jiems sueina 21 metai, pabaigos. Jeigu mokinys, turintis labai didelių ir didelių specialiųjų ugdymosi poreikių, dėl ligos negalėjo pradėti lankyti mokyklos tais kalendoriniais metais, kuriais jis pagal savo amžių privalėjo pradėti ją lankyti, arba mokinys, turintis labai didelių ir didelių specialiųjų ugdymosi poreikių, kuris dėl ligos mokėsi su pertraukomis, pateikęs tokią pertraukų priežastį pagrindžiančius dokumentus, gali mokytis iki mokslo metų, kuriais jam sueina 23 metai, pabaigos.

 

2.

14

8

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Švietimo įstatymo nuostatos turi derėti tarpusavyje, Švietimo įstatymo 14 straipsnio 8 dalį reiktų tikslinti pagal teikiamą Švietimo įstatymo 14 straipsnio 6 dalies pasiūlymą ir pateiktus argumentus.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 14 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„8. Vaikams nuo gimimo iki 18 metų (turintiems didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių – iki mokslo metų, kuriais jiems sueina 21 metai, pabaigos, o dėl ligos pradėjusiems mokytis mokykloje vėliau nei tais kalendoriniais metais, kuriais pagal savo amžių privalėjo pradėti ją lankyti, arba dėl ligos besimokiusiems su pertraukomis ir pateikusiems tokią pertraukų priežastį pagrindžiančius dokumentus – iki mokslo metų, kuriais jiems sueina 23 metai, pabaigos), ugdomiems (mokomiems) pagal ikimokyklinio, priešmokyklinio, bendrojo ugdymo, pirminio profesinio mokymo programas, ir jų tėvams (globėjams, rūpintojams) koordinuotai teikiamos švietimo pagalba, socialinės ir sveikatos priežiūros paslaugos švietimo ir mokslo ministro, socialinės apsaugos ir darbo ministro ir sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka.“

 

3.

21

2

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Švietimo įstatymo nuostatos turi derėti tarpusavyje, Švietimo įstatymo 21 straipsnio 2 dalį reiktų tikslinti pagal teikiamą Švietimo įstatymo 14 straipsnio 6 dalies pasiūlymą ir pateiktus argumentus.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 21 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„2. Specialiąją pedagoginę pagalbą asmeniui iki mokslo metų, kuriais jam sueina 21 metai, pabaigos, o dėl ligos pradėjusiems mokytis mokykloje vėliau nei tais kalendoriniais metais, kuriais pagal savo amžių privalėjo pradėti ją lankyti, arba dėl ligos besimokiusiems su pertraukomis ir pateikusiems tokią pertraukų priežastį pagrindžiančius dokumentus – iki mokslo metų, kuriais jiems sueina 23 metai, pabaigos, teikia specialieji pedagogai, logopedai, tiflopedagogai, surdopedagogai ir kiti specialistai, kurių išsilavinimas ir kvalifikacija atitinka švietimo ir mokslo ministro nustatytus reikalavimus. Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo asmenims iki 21 metų tvarką nustato švietimo ir mokslo ministras.“

 

4.

23

3

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Švietimo įstatymo nuostatos turi derėti tarpusavyje, Švietimo įstatymo 23 straipsnio 3 dalį reiktų tikslinti pagal teikiamą Švietimo įstatymo 14 straipsnio 6 dalies pasiūlymą ir pateiktus argumentus.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 23 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„3. Savivaldybėje koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų vaikams nuo gimimo iki 18 metų (turintiems didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių - iki mokslo metų, kuriais jiems sueina 21 metai, pabaigos, o dėl ligos pradėjusiems mokytis mokykloje vėliau nei tais kalendoriniais metais, kuriais pagal savo amžių privalėjo pradėti ją lankyti, arba dėl ligos besimokiusiems su pertraukomis ir pateikusiems tokią pertraukų priežastį pagrindžiančius dokumentus – iki mokslo metų, kuriais jiems sueina 23 metai, pabaigos) ir jų tėvams (globėjams, rūpintojams) koordinavimą užtikrina savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas – tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius, kurio kvalifikacinius reikalavimus nustato švietimo ir mokslo ministras kartu su socialinės apsaugos ir darbo ministru ir sveikatos apsaugos ministru. Tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius:

1) koordinuoja koordinuotai teikiamas švietimo pagalbą, socialines ir sveikatos priežiūros paslaugas vaikams ir jų atstovams pagal įstatymą savivaldybėje, nustato šios pagalbos ir paslaugų poreikį;

2) inicijuoja ir kartu su savivaldybės administracijos struktūriniais padaliniais, kitomis institucijomis ir organizacijomis rengia koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų plėtros planą, buria specialistų grupę, teikiančią socialinės paramos ir sveikatos priežiūros paslaugas;

3) vykdo koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo ir kokybės stebėseną, vadovaudamasis švietimo ir mokslo ministro kartu su socialinės apsaugos ir darbo ministru ir sveikatos apsaugos ministru nustatytais koordinuotai teikiamų švietimo pagalbos, socialinės paramos, sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo ir kokybės stebėsenos rodikliais ir tvarkos aprašu;

4) informuoja vietos bendruomenę apie vaikų ir jų atstovų pagal įstatymą galimybes gauti švietimo pagalbos, socialines, sveikatos priežiūros paslaugas savivaldybėje;

5) atlieka Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatyme nustatytas funkcijas;

6) atlieka savivaldybės administracijos Vaiko gerovės komisijos pirmininko funkcijas;

 

 

 

 

Teikia

Seimo nariai                                                                                               Silva Lengvinienė

 

Monika Ošmianskienė