LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽUVININKYSTĖS ĮSTATYMO NR. VIII-1756 2, 3, 5, 6, 7, 10, 13, 141, 142, 15, 17, 172, 174, 175, 178, 179, 18, 21, 23, 24, 37, 53 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 241 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2019-10-03 Nr. XIIIP-3873

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298, 88.2. punktu, jei įstatyme keičiama daug straipsnių, vadovaujantis protingumo kriterijais, įstatymo pavadinime straipsniai gali būti nenurodomi.

2.    Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo Žuvininkystės įstatymo (toliau - keičiamo įstatymo) 2 straipsnio 61 dalyje reikėtų įvesti šiose nuostatose nurodyto reglamento trumpinį, nes toliau projekto nuostatose (pavyzdžiui, projekto 17 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 2 punktas) naudojamas, būtent, šio reglamento trumpinys.

3.    Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 27 dalyje pateikta sąvoka „uždaroji akvakultūros sistema“ atitinka Reglamento (ES) Nr.708/2007 3 straipsnio 3 punkto sąvoką „uždaras akvakultūros objektas“, siūlytina projekto 1 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 27 dalį dėstyti taip: „Uždaroji akvakultūros sistema – ši sąvoka atitinka Reglamento (ES) Nr.708/2007 3 straipsnio 3 punkto sąvoką „uždaras akvakultūros objektas“.

4.    Siekiant teisinio reglamentavimo aiškumo, projekto 2 straipsnyje keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 1 punkte siūlytina atsisakyti skliaustuose pateikto paaiškinimo „(išskyrus šios dalies 2 punkte nurodytas žuvininkystės politikos sritis, priskirtinas Aplinkos ministerijos kompetencijai)“ ir papildyti šį punktą nurodant, kokiose konkrečiose srityse Žemės ūkio ministerija formuoja Lietuvos Respublikos žuvininkystės politiką. Atitinkamai siūlytina koreguoti projekto 2 straipsnyje keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punktą, kuriame nustatomos Aplinkos ministerijos funkcijos šio įstatymo įgyvendinimui užtikrinti.

5.    Kadangi projekto 4 straipsniu siūloma pripažinti netekusiomis galios keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalies nuostatas, kuriose buvo vartojamas pilnas Žuvininkystės tarnybos prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos pavadinimas ir įvestas šio pavadinimo trumpinys, tai, siekiant aiškumo, projektu reikėtų tikslinti tą keičiamo įstatymo straipsnį, kuriame toliau pirmą kartą vartojamas Žuvininkystės tarnybos pavadinimo trumpinys, įrašant pilną šios tarnybos pavadinimą ir įvedant trumpinį - šiuo atveju keičiamo įstatymo 8 straipsnio 6 punktą.

6.    Projekto 7 straipsnio 1 dalyje keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 6 punkto nuostatos redaguotinos tuo atžvilgiu, kad Lietuvos Respublikos žvejybos laivo liudijimas yra išduodamas ne žvejybos laivui, o ūkio subjektui, kuris atitinka visus Žuvininkystės įstatymo 13 straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus.

7.    Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje vartojama sąvoka „žemės ūkio ministro įgaliota institucija“, tačiau kitose keičiamo įstatymo 13 straipsnio nuostatose (pavyzdžiui, 3, 4 ir 11 dalys), kurios projektu nėra keičiamos, yra vartojama sąvoka „Žemės ūkio ministerijos įgaliota institucija“. Siekiant aiškumo, reikėtų suvienodinti įstatyme vartojamas sąvokas.

8.    Projekto 8 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 141 straipsnio 2 dalyje vartojama formuluotė „teisė į vienos žvejybos įrankių rūšies (statomasis arba traukiamasis tinklas) žvejybos kvotą“. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 141 straipsnio 6 dalyje ir kitose keičiamo įstatymo nuostatose vartojama formuluotė „teisė į tam tikro tipo (tam tikrų tipų) verslinės žvejybos įrankių kvotą“. Iš šių projekto ir keičiamo įstatymo nuostatų nėra aišku, ar šių formuluočių turinys suprantamas vienodai, ar aiškintinas skirtingai. Jei jų turinys tapatus, tai, siekiant aiškumo, reikėtų suvienodinti įstatyme vartojamas formuluotes.

9.    Siekiant įstatyme vartojamų sąvokų suderinamumo, projekto 8 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 141 straipsnio 3 dalies 4 punkte po žodžių „įskaitant ir gautas iš kitų ūkio subjektų“ reikėtų įrašyti žodį „žvejybos“.

10.          Tikslintina projekto 11 straipsnio 1 dalyje išdėstytoje keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies redakcijoje šios dalies numeracija.

11.          Projekto 11 straipsnio 2 dalyje teikiamo įstatymo papildymo 17 straipsnio 21 dalimi nuostatose siūlytina pagrindus, kada Žuvininkystės tarnyba sustabdo tam tikros rūšies žuvų verslinę žvejybą, išdėstyti atskiruose punktuose.

12.          Svarstytina, ar projekto 11 straipsnio 6 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 15 dalyje siūlomi nustatyti terminai yra racionalūs, nes žvejybos teisių suteikimo komisijos sprendimas nurodytų institucijų interneto svetainėse paskelbiamas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo komisijos posėdžio ir tik po paskelbimo praėjus 5 darbo dienoms minėtas sprendimas įsigaliotų, t. y. ūkio subjektai suteiktomis teisėmis į žvejybos galimybes arba teisėmis naudoti žvejybos įrankius realiai galėtų naudotis tik praėjus dviem savaitėms nuo sprendimo priėmimo.

13.          Svarstytina, ar, atsižvelgiant į loginę veiksmų seką, projekto 12 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 172 straipsnio 1 dalies nuostatų antrasis ir trečiasis sakiniai neturėtų būti sukeisti vietomis.

14.          Projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 174 straipsnio 2 dalies nuostatos „išskyrus šios dalies 3 ir 8 punktuose numatytus atvejus“ nėra aiškios dėl jose pateiktos nuorodos į punktus. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 174 straipsnio 2 dalis struktūrinių dalių - punktų neturi.

15.          Projekto 20 straipsnio 2 ir 3 dalyje siūloma pripažinti netekusiomis galios keičiamo įstatymo 24 straipsnio 3 ir 4 dalis. Pagal projekto 25 straipsnio 2 dalį šios nuostatos įsigaliotų 2020 m. sausio 1 d. Atkreiptinas dėmesys, kad 2019 m. birželio 6 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 24 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIII-2196, kuriuo yra pakeistos Žuvininkystės įstatymo 24 straipsnio 3 ir 4 dalys. Šis įstatymas įsigalios 2020 m. sausio 1 d. Taigi, priėmus teikiamą projektą, 2020 m. sausio 1 d. įsigaliotų dvi skirtingos keičiamo įstatymo 24 straipsnio 3 ir 4 dalių redakcijos. Atsižvelgiant į tai ir siekiant įstatymų nuostatų suderinamumo, projekto nuostatos derintinos su minėto įstatymo nuostatomis, t. y., projekto 20 straipsnio atskirose struktūrinėse dalyse siūlytina dėstyti tik keičiamas keičiamo įstatymo 24 straipsnio 1, 5, 6 ir 7 dalis. Jei būtų pritarta šiai pastabai, atitinkamai turėtų būti tikslinamos projekto 25 straipsnio 1 ir 2 dalys, išbraukiant jose nuorodas į 20 straipsnio 2 ir 3 dalis.

16.     Projekto 21 straipsnyje keičiamo įstatymo 241  pavadinimas įvardija, kad straipsnyje bus išdėstyta „Leidimų introdukuoti svetimą arba perkelti nevietinę vandens organizmų rūšį išdavimas, jų galiojimo sustabdymas, galiojimo sustabdymo panaikinimas ir leidimų galiojimo panaikinimas“. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 241 straipsnio nuostatose nėra nustatyta ūkio subjektams reikalavimų, kuriuos jie turi atitikti norėdami gauti tokį leidimą, leidimų išdavimo, jų galiojimo sustabdymo terminų, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir galiojimo panaikinimo priežasčių bei terminų ir pan. Atkreiptinas dėmesys, kad Paslaugų įstatymo 5 straipsnis nustato, kad „Leidimų išdavimo, jų galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir leidimų galiojimo panaikinimo esminiai reikalavimai, taip pat reikalavimai, kurių vykdydami veiklą turi laikytis leidimą gavę teikėjai, nustatomi įstatymais“. Atsižvelgiant į tai ir siekiant įstatyminio reglamentavimo aiškumo, siūlytume įstatymo nuostatose konkretizuoti šių leidimų išdavimo, jų galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir leidimų galiojimo panaikinimo procedūras.

17.          Projekto 21 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 2 dalies nuostatos „Žemės ūkio ministro įgaliota institucija kreipiasi <...> į Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą dėl pareiškėjo atitikties Reglamento (EB) Nr. 708/2007 13 ir 19 straipsniuose nurodytiems reikalavimams“ nėra aiškios tuo aspektu, kad minėto reglamento nurodytuose straipsniuose yra nustatomi reikalavimai ir sąlygos introdukcijai ir perkėlimui (t. y., veiklai), o ne pareiškėjui.

18.          Projekto 25 straipsnio pavadinime vietoj žodžių „ir įgyvendinimas“ įrašytini žodžiai „įgyvendinimas ir taikymas“.

19.          Projekto 25 straipsnio 1 dalyje pateikta nuoroda „šio straipsnio 4 dalį“, manytina, yra netiksli. Svarstytina, ar vietoj jos neturėtų būti įrašyta nuoroda „šio straipsnio 6 dalį“. Be to, šioje nuostatoje vietoj žodžio „dieną“ įrašytinas trumpinys „d.“.

20.          Projekto 25 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2019 m. lapkričio 1 d. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalį teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Ši nuostata netaikoma, kai teisinis reguliavimas nustatomas arba keičiamas pagal Europos Sąjungos teisės aktuose nustatytus įpareigojimus, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių reikalavimus, taip pat kai nustatomas ūkio subjektams palankesnis teisinis reguliavimas. Svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas atitinka nurodytas išimtis, dėl kurių įstatymas galėtų įsigalioti anksčiau nei kaip po trijų mėnesių nuo jo oficialaus paskelbimo dienos. Jei ne, tokiu atveju siūlome nustatyti įstatymo įsigaliojimo datą, derančią su Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalies reikalavimu. Jeigu būtų pritarta šiai pastabai, svarstytina, ar atitinkamai neturėtų būti tikslinamos ir projekto 25 straipsnio 3 dalyje nustatytos datos.

21.           Atsižvelgiant į projekto aiškinamojo rašto 8 ir 11 punktus, tikslintos projekto 25 straipsnio 6 dalies nuostatos, nes šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus turės priimti ne tik žemės ūkio ministras, bet ir Vyriausybė bei aplinkos ministras. Be to, reikėtų nurodyti konkrečią datą, iki kurios šie teisės aktai turėtų būti priimti.

22.           Atkreiptinas dėmesys, kad Seime šiuo metu yra svarstomas Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 141 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-1670(2)), kuriuo siūloma kiek kitaip išdėstyti Žuvininkystės įstatymo 141 straipsnio 2 dalį, 3 dalies 3 punktą, nei tiekiamame projekte. Atsižvelgiant į tai, projektų nuostatos turėtų būti derinamos tarpusavyje.

 

Departamento direktorius                                                                                        Andrius Kabišaitis

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

R. Bielskė, tel. (8 5) 239 6545, el. p. [email protected]