LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS PAĖMIMO VISUOMENĖS POREIKIAMS ĮGYVENDINANT YPATINGOS VALSTYBINĖS SVARBOS PROJEKTUS ĮSTATYMO NR. XI-1307 4 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-06-13 Nr. XIVP-3746(2)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Pagal projekto 1 straipsnio 2 dalimi pildomo Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 21 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, įsigaliojus Vyriausybės nutarimui patvirtinti ypatingos valstybinės svarbos projekto specialųjį planą ir (ar) pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą, privačios žemės sklypo (sklypų) savininkai turi teisę savanoriškai perleisti nuosavybės teises į specialiajame plane nurodytą (nurodytus) žemės sklypą (sklypus) ar jo (jų) dalis ir (arba) juose esančius statinius ir (ar) įrenginius valstybei pagal pirkimo - pardavimo sutartį. Specialiajame plane nurodytas (nurodyti) žemės sklypas (sklypai) ar jo (jų) dalys ir (arba) juose esantys statiniai ir (ar) įrenginiai perkamas (perkami) valstybės nuosavybėn Vyriausybės nustatyta tvarka iš atitinkamam ypatingos valstybinės svarbos projektui finansuoti skirtų lėšų.
Projektu siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais.
Pirma, atsižvelgiant į projekto aiškinamajame rašte nurodytus projekto tikslus, manytina, kad projekte reikėtų nurodyti, kad žemės sklypų (jo dalių), statinių ir įrenginių pirkimo- pardavimo sutartys su privataus turto savininkais galėtų būti sudaromos, jeigu, jas sudarius, ypatingos valstybinės svarbos projektų įgyvendinimas taps efektyvesnis ir savalaikis, bus užtikrintas Europos Sąjungos lėšų, kuriais finansuojamai projektai, įsisavinimas.
Antra, iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip būtų nustatoma iš privačių asmenų perkamų žemės sklypų (jų) dalių, statinių ir įrenginių kaina. Atkreiptinas dėmesys, kad paimant žemės sklypus ir kitą turtą taikant keičiamame įstatyme nustatytas turto paėmimo visuomenės poreikiams procedūras, paimamo visuomenės poreikiams turto kaina nustatoma vadovaujantis keičiamo įstatymo 13 straipsniu. Gi pagal projekto nuostatas ypatingam valstybinės svarbos projektui įgyvendinti reikalingi žemės sklypai, (jų) dalys, statiniai ir įrenginiai valstybės vardu būtų įsigyjami sudarant su privačiu savininku minėto turto pirkimo - pardavimo sutartis, tačiau dėl perkamo turto kainos nustatymo projekte nėra pasisakyta. Atsižvelgiant į tai bei siekiant skaidraus ir racionalaus ypatingam valstybinės svarbos projektui finansuoti skirtų valstybės biudžeto lėšų naudojimo, projekte reikėtų įtvirtinti nuostatas, reglamentuojančias perkamo turto nustatymo kainą, kuria turėtų vadovautis įgaliotos institucijos, sudarydamos atitinkamas privataus turto pirkimo - pardavimo sutartis.
Trečia, manytina, kad valstybė iš savininkų neturėtų pirkti tokio turto, kuris yra išnuomotas, suteiktas pagal panaudą, įkeistas ar yra kitaip suvaržytos daiktinės teisės į turtą, juo yra užtikrintas turto savininko ar kitų asmenų prievolių vykdymas. Kitu atveju, svarstytina, ar valstybės lėšos, skirtos ypatingos valstybinės svarbos projektams įgyvendinti, būtų panaudotos laikantis Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 9 straipsnyje nurodytų valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimą ir disponavimo juo principų. Manytina, kad projekte tokią sąlygą reikėtų nustatyti.
Ketvirta, iš projekto nuostatų nėra aišku, kuris subjektas patikėjimo teise būtų įgaliotas valdyti iš privačių savininkų valstybės nuosavybėn įgytus žemės sklypus, (jų dalis). Projektą reikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.
2. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 21 dalies ketvirtajame, šeštajame ir septintajame sakiniuose prieš žodį „įstatymo“ įrašytinas žodis „šio“.
3. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 21 dalies ketvirtajame sakinyje žodis „visus“ brauktinas kaip perteklinis.
4. Siekiant suderinti projekto nuostatas su Žemės įstatymo nuostatomis, projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 21 dalies penktajame sakinyje reikėtų nustatyti, kad pirkimo - pardavimo sutartį pasirašo ne bet koks Nacionalinės žemės tarnybos vadovo įgaliotas asmuo, o šios tarnybos vadovo įgaliotas viešojo administravimo funkcijas vykdančiame Nacionalinės žemės tarnybos padalinyje vadovaujamas pareigas einantis valstybės tarnautojas.
Ši pastaba taikytina ir projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 21 dalies septintojo sakinio nuostatoms.
5. Projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 22 dalyje vietoj nuorodos „šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje“ įrašytina nuoroda „šio straipsnio 21 dalyje“.
6. Projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 22 dalies antrajame sakinyje prieš žodį „sprendimu“ įrašytinas žodis „vadovo“.
7. Svarstytina, ar, siekiant suderinti projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio formuluotes tarpusavyje, projekto 2 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 7 straipsnio 9 dalies trečiajame sakinyje vietoj formuluotės „paimtame žemės sklype ar šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytame žemės sklype esančių statinių“ nereikėtų įrašyti formuluotę „paimtame žemės sklype esančių ar šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytų statinių“.
8. Svarstytina, ar projekto 3 straipsnio 1 dalyje nuostatą „išskyrus šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalį” reikėtų pakeisti nuostata „išskyrus šio straipsnio 2 dalį”. Kitu atveju, nėra aišku, kokiais argumentais remiantis projekto 2 straipsnio 2 dalyje dėstoma keičiamo įstatymo 7 straipsnio 7 dalis įsigaliotų anksčiau nei visas įstatymas.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
N. Azguridienė, tel. (0 5) 209 6546, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (0 5) 209 6165, el. p. saulius.svedas@lrs.lt