LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 25 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-06-15 Nr. XIVP–630

Vilnius

 

Įvertinę teikiamo įstatymo projekto atitiktį Lietuvos Respublikos Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.         Projektu keičiamo Švietimo įstatymo 25 straipsnyje siūloma reglamentuoti lituanistinį švietimą užsienyje vykdančių subjektų paramą, jų finansavimą valstybės biudžeto lėšomis bei kitokį skatinimą. Pažymėtina, kad nors keičiamose nuostatose ir atsisakoma sąvokos „lituanistinio švietimo įstaigos“ turinio apibrėžimo, ši nuostata įstatyme ir toliau vartojama. Be to, įvedama ir nauja šių subjektų grupę (vykdančių lituanistinio švietimo veiklą) apibūdinanti formuluotė „asmenys, vykdantys lituanistinio švietimo programas“. Atkreiptinas dėmesys, kad sąvoka „lituanistinio švietimo įstaigos“ vartojama ir poįstatyminiuose teisės aktuose, pvz., Švietimo ir mokslo institucijų registro nuostatuose nustatyta, kad šiame registre registruojamos būtent lituanistinio švietimo įstaigos, o ne lituanistinio švietimo programas vykdančios įstaigos ar organizacijos. Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad įstatymuose vartojamų sąvokų turinys gali būti apibrėžiamas (inter alia aiškinamas) tik įstatymu, o ne žemesnės galios teisės aktu. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta bei siekiant teisinio aiškumo ir teisės normų vartojimo nuoseklumo, siūlome projektu keičiamame įstatymo 25 straipsnyje palikti sąvokos „lituanistinio švietimo įstaigos“ turinio paaiškinimą bei nuosekliai ją vartoti ir kitose keičiamo straipsnio nuostatose. Jeigu, vis dėlto, formuluotė „subjektai, vykdantys lituanistinio švietimo programas“  turi kitokią reikšmę ir apibrėžia kitokį statusą nei lituanistinio švietimo įstaigos turinčius (kitokią veiklą vykdančius) subjektus, įstatyme turėtų būti aiškiai apibrėžta.

2.         Keičiamo įstatymo 25 straipsnio 2 dalyje formuluotėje „valstybė finansuoja ir skatina <...> lietuvių kilmės užsieniečius ir užsieniečius, kurie mokosi lietuvių kalbos ar studijuoja lietuvių kalbą ir kultūrą“ brauktini pertekliniai žodžiai „lietuvių kilmės užsieniečius ir“, nes termino „užsieniečiai“ turinys apima ir lietuvių kilmės užsieniečius. Be to, svarstytina, ar šios nuostatos turinio nereikėtų tikslinti, nes sistemiškai vertinant šią ir kitas keičiamo straipsnio normas, galima daryti išvadą, kad valstybė finansuoja ir kitaip remia būtent lituanistinio švietimo veiklą užsienyje vykdančius subjektus, o ne asmenis, kurie mokosi pagal lituanistinio švietimo programas.

3.         Atsižvelgiant į tai, kad sąvokos „užsienio lietuviai“ turinio reikšmė, taip kaip ji suprantama švietimo ir mokslo sritį reglamentuojančiuose teisės aktuose, jau yra apibrėžta Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme (be to, mūsų nuomone, ji taikymo požiūriu yra ir aiškesnė už keičiamo įstatymo 25 straipsnio 3 dalyje įtvirtintas nuostatas), siūlome keičiamo įstatymo 25 straipsnio 3 dalies antrojo ir trečiojo sakinių atsisakyti kaip pertekliniu, o Švietimo įstatymo 2 straipsnio 39 dalį papildyti, nurodant, kad kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos ir Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme.

4.         Keičiamo įstatymo 25 straipsnio 4 dalyje po žodžių „pagal lituanistinio švietimo programas“ įrašytinas žodis „užsienyje“, o prieš žodį „pažymėjimas“ – žodžiai „jo lietuvių kalbos mokėjimo lygį patvirtinantis“. Taip pat svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, šioje dalyje nereikėtų nurodyti ne tik subjektą, įgaliotą organizuoti lietuvių kalbos pasiekimų vertinimą, tačiau ir subjektus, įgaliotus tokį vertinimą vykdyti, t.y. atskleisti, ar vertinimą vykdytų tos pačios lituanistinio švietimo įstaigos, ar, vis dėlto, galėtų vykdyti ne tik užsienio, tačiau ir atitinkamai įgalioti ir Lietuvos Respublikos subjektai.

5.         Keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 dalies formuluotė „Įstaigoms, įmonėms, organizacijoms, laisvajam mokytojui užsienyje, vykdantiems lituanistinio švietimo programas“ turinys svarstytinas, atsižvelgiant į 1 šios išvados pastabą. Atsižvelgiant į tai, kad Švietimo ir mokslo institucijų registro objektai yra švietimo įstaigos ir lituanistikos (baltistikos) centrai užsienyje, kuriuose mokoma lietuvių kalbos ar lietuvių kalba (lituanistinio švietimo įstaigos), svarstytinas atitinkamos formuluotės vartojimas ir pačiame įstatyme.

6.         Keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad viena iš sąlygų, pagal kurią užsienio subjektai, vykdantys lituanistinio švietimo veiklą užsienyje, gali gauti finansavimą valstybės biudžeto lėšomis, yra tai, kad jų mokiniai būtų registruoti Mokinių registre. Ši nuostata ginčytina dėl kelių priežasčių. Pirma, minėto registro nuostatuose tokie registro objektai, kaip siūloma projekto nuostatose, t.y., pagal lituanistinio švietimo programas užsienyje besimokantys užsienio lietuviai ir užsieniečiai, nėra numatyti. Antra, apskritai nėra aišku, kodėl mokinių įregistravimas į kokį nors žinybinį registrą, gali būti laikomas kaip pagrindu, būtinu formaliam subjekto statuso pripažinimui su iš to kylančiomis pasekmėmis. Nekvestionuodami nuostatos, kad pats lituanistinio švietimo veiklą vykdančio subjekto įregistravimas atitinkame registre galėtų būti būtinas (taip formaliai konstatuojant ir įtvirtinant jo Lietuvos Respublikoje pripažįstamą statusą), abejojame, kad pilnam jo statuso pripažinimui būtinas ir visų mokinių formalus įregistravimas. Pažymime, kad mokinių registravimas, t.y. asmenų, besimokančių pagal lituanistinio švietimo programas, skaičiaus įvertinimas, galėtų būti nebent vienas iš kriterijų finansavimo dydžiui, bet ne pačiam finansavimo pagrindui nustatyti.

7.         Derinant projekto terminiją su galiojančiais įstatymais, keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 dalyje vietoj žodžių „skiriamos lėšos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai“ siūlome įrašyti žodžius „lėšos skiriamos iš Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų“.

8.         Keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad valstybės biudžeto lėšų, skiriamų iš  Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų, apskaičiavimo ir skyrimo užsienyje veikiantiems lituanistinio švietimo subjektams tvarką nustato Vyriausybė. Vertinant šią nuostatą, pažymime, kad pagal šią nuostatą Vyriausybei suteikta itin plati diskrecija nustatyti lituanistinio švietimo įstaigų veiklos vertinimo ir finansavimo sistemą, įskaitant ir šios veiklos ar jos rezultatų vertinimo kriterijus. Svarstytina, ar iš Konstitucijos 128 straipsnio 2 dalies nuostatos, nustatančios, kad valstybinio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo tvarką nustato įstatymas, bei iš konstitucinio teisinės valstybės principo, įstatymo leidėjui nekyla reikalavimas įstatymu nustatyti bent svarbiausius, esminius valstybės finansinės paramos užsienio lituanistinio švietimo subjektams  elementus, Vyriausybei pavedant tik detalizuoti, sukonkretinti įstatyme įtvirtintą valstybės biudžeto lėšų skyrimo nurodytiems subjektams teisinį reguliavimą, nustatyti jo įgyvendinimo tvarką.

9.         Projekto 2 straipsnio pavadinime brauktini žodžiai „ir taikymas“.

10.     Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įgyvendinimui reikės priimti poįstatyminius teisės aktus, projekto 2 straipsnis pildytinas 2 dalimi, numatančia pavedimą kompetentingoms institucijoms iki įstatymo įsigaliojimo priimti reikalingus teisės aktus. Atitinkamai šio straipsnio 1 dalyje reikėtų numatyti išlygą dėl ankstesnio straipsnio 2 dalies įsigaliojimo, o straipsnio pavadinime po žodžio „įsigaliojimas“ įrašyti žodžius „ir įgyvendinimas“.

11.     Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles, projekto 1 straipsnio pavadinime brauktinas žodis „Įstatymo“, o vienintelė projekto 1 straipsnio dalis nenumeruotina.

12.     Atsižvelgiant į Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos kompetenciją formuojant valstybės politiką švietimo srityje, organizuojant, koordinuojant ir kontroliuojant jos įgyvendinimą, dėl projekto siūlytina gauti Vyriausybės išvadą.

 

 

Departamento direktorius                                                                                                      Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

O. Buišienė, tel. (8 5) 239 6160, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]