LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (2)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO KODEKSO 4.84 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIVP-228(3)
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto nariai: Morgana Danielė, pavaduojanti Aušrinę Armonaitę, Irena Haase, Linas Slušnys, pavaduojantis Dainių Kreivį, Andrius Vyšniauskas, pavaduojantis Gabrielių Landsbergį.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Aplinkos ministerijos Statybos ir teritorijų planavimo politikos grupės vadovas Dainius Čergelis, Aplinkos ministerijos Statybos ir teritorijų planavimo politikos grupės Būsto klausimais vyriausioji specialistė Jūratė Kaklauskienė, Lietuvos būsto rūmų prezidentas Miroslavas Monkevičius.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: nėra.
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys Remigijus Žemaitaitis 2022-05-26 |
1 |
3 |
|
|
Argumentai: Pasiūlymu siekiama bendrojo naudojimo objektų administratoriams leisti pirkimus vykdyti naudojant ne tik CPO, bet ir kitas lygiavertes platformas. Šis siūlymas visiškai užtikrina bendrąjį reguliavimo tikslą – užtikrinti maksimalų skaidrumą. Detalius kriterijus, kuriuos turi atitikti platformos, užtikrinančios konkurenciją dėl prekių ir paslaugų įsigijimui elektroninių pirkimų platformomis, bus galima nustatyti Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos tvirtinamoje tvarkoje, kuria privalės vadovautis bendrojo naudojimo objektų administratoriai. Šiuo metu tokia tvarka yra patvirtinta Aplinkos ministro įsakymu „Dėl daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų priežiūros paslaugų ir atnaujinimo darbų pirkimų pavyzdinių taisyklių patvirtinimo“. Priėmus šį pasiūlymą būtų išvengtas konkurencijos ribojimas, užtikrinamos konkurencijos sąlygos ir prieinamumas prie šiuo metu veikiančių kitų elektroninių viešųjų pirkimų platformų, kuriomis naudojasi statistiškai daugiau organizacijų nei CPO.
Šiuo metu galiojančiame Aplinkos ministro įsakymo (2015-12-14d. Nr. D1-913) 21 punktu numatyta, kad Administratorius gali numatyti šiuos du tiekėjų pasiūlymų vertinimo kriterijus: 21.1. mažiausios kainos – kai laimėjusiu pripažįstamas pasiūlymas, kuriame nurodyta mažiausia kaina; 21.2. ekonominio naudingumo – kai laimėjusiu pripažįstamas pasiūlymas, surinkęs daugiausia balų pagal pirkimo dokumentuose nustatytus pasiūlymų vertinimo kriterijus, susijusius su pirkimo objektu, – paprastai kokybės, kainos, techninių privalumų, estetinių ir funkcinių charakteristikų, aplinkosaugos charakteristikų, eksploatavimo išlaidų, veiksmingumo, garantinio aptarnavimo ir techninės pagalbos, pristatymo datos, pristatymo laiko arba užbaigimo laiko. Siūlomame įstatymo projekte mažiausios kainos kriterijaus siūloma atsisakyti, paliekant tik ekonominio naudingumo kriterijų, taip eliminuojant galimybę gyventojams pasirinkti. Tokia diskriminacinė sąlyga neužtikrina maksimalios vartotojų teisių apsaugos, neatitinka Viešųjų pirkimų įstatymo ir neatitinka vartotojų interesų, pvz. įsigyjant prekes, o ne paslaugas.
Pasiūlymas:
Pakeisti projekto 1 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: 3. Pakeisti 4.84 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip: „8. Bendrojo naudojimo objektų administratoriai administruoja bendrojo naudojimo objektus pagal Vyriausybės patvirtintus nuostatus. Bendrojo naudojimo objektų administratorius, kuris yra perkančioji organizacija, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme, su administruojamu namu susijusias paslaugas, prekes ir darbus perka vadovaudamasis šiuo įstatymu. Bendrojo naudojimo objektų administratorius, kuris nėra perkančioji organizacija, pirkimus atlieka vadovaudamasis Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka, naudodamasis Vyriausybės įsteigtos centrinės perkančiosios organizacijos valdomomis ir administruojamomis informacinėmis sistemomis arba kitomis konkurenciją dėl prekių ir paslaugų užtikrinančiomis elektroninių pirkimų platformomis. Pirkti kitu būdu leidžiama, kai nėra galimybės paslaugų, prekių ir darbų įsigyti naudojantis šiomis sistemomis, taip pat kai namo bendrojo naudojimo objektų gedimų, defektų šalinimo, avarijų lokalizavimo darbus administratorius privalo organizuoti nedelsiant, kad būtų išvengta pavojaus žmonių gyvybei, sveikatai ar aplinkai, arba galimi dideli materialiniai nuostoliai. Perkant kitu būdu, bendrojo naudojimo objektų administratoriui draudžiama pirkti iš ūkio subjektų, kurie su juo sudaro susijusių ūkio subjektų grupę, kaip tai apibrėžta Konkurencijos įstatyme. Butų ir kitų patalpų savininkai gali priimti sprendimą netaikyti šio draudimo. Šis draudimas taip pat netaikomas, kai susiję ūkio subjektai pateikia mažiausios kainos arba didžiausio ekonominio naudingumo pasiūlymą. Butų ir kitų patalpų savininkai neprivalo apmokėti išlaidų, kurias bendrojo naudojimo objektų administratorius patyrė pažeisdamas šį draudimą, taip pat gali priimti sprendimą netaikyti šioje dalyje nurodyto reikalavimo pirkti naudojantis Vyriausybės įsteigtos centrinės perkančiosios organizacijos valdomomis ir administruojamomis informacinėmis sistemomis.“
|
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Pasiūlymui leisti bendrojo naudojimo objektų administratoriams pirkimus vykdyti naudojant ne tik Vyriausybės įsteigtos centrinės perkančiosios organizacijos valdomomis ir administruojamomis informacinėmis sistemomis, bet ir „kitomis konkurenciją dėl prekių ir paslaugų užtikrinančiomis elektroninių pirkimų platformomis“ nepritartina. Pažymėtina, kad Civiliniame kodekse įtvirtinus galimybę pirkti su administruojamu namu susijusias paslaugas, prekes ir darbus „kitomis <...> pirkimų platformomis“ kiltų daug taikymo neaiškumų, nes iš siūlomos formuluotės priimant Civilinio kodekso pakeitimus nebūtų aišku kokios tai platformos, kur ir kaip reglamentuota jų veikla, koks kontrolės mechanizmas ir kaip būtų užtikrinamas kibernetinis saugumas (t. y. kokių veiksmų būtų reikalaujama imtis norint apsaugoti kibernetinę aplinką ir užtikrinti šiomis platformomis perduodamos ar jose tvarkomos elektroninės informacijos prieinamumą, vientisumą bei konfidencialumą), o taip pat kaip bus užtikrinamas skaidrumas ir konkurencija. Tokio pobūdžio neaiškumai negali būti sprendžiami poįstatyminiuose teisės aktuose. Pabrėžtina, kad pagal svarstomą projektą, pirkimas naudojantis Vyriausybės įsteigtos centrinės perkančiosios organizacijos valdomomis ir administruojamomis sistemomis nebūtų imperatyvi norma, jei butų ir kitų patalpų savininkai priimtų sprendimą netaikyti šio reikalavimo. Svarbu ir tai, kad siūlymui nepritaria projekto autorė. Palaikymo šiam siūlymui neišreiškė ir Aplinkos ministerija. Siūlymui nustatyti, kad draudimas bendrojo naudojimo objektų administratoriui pirkti iš ūkio subjektų, kurie su juo sudaro susijusių ūkio subjektų grupę, kaip tai apibrėžta Konkurencijos įstatyme, būtų netaikomas ne tik kai susiję ūkio subjektai pateikia didžiausio ekonominio naudingumo pasiūlymą, bet ir mažiausios kainos pasiūlymą – pritartina.
Pasiūlymas: „8. Bendrojo naudojimo objektų administratoriai |
4. Balsavimo rezultatai: už – 5 , prieš – 0, susilaikė – 0.
Komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras
Komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė