LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVIVALDYBIŲ INFRASTRUKTŪROS PLĖTROS ĮSTATYMO NR. XIII-2895 15 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-07-05 Nr. XIVP-4008
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu siūloma Savivaldybių infrastruktūros įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 15 straipsnį papildyti 6 dalimi, nustatant, kad gyvenamosios paskirties objektų statytojai (vystytojai) atleidžiami nuo savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos arba ji gali būti proporcingai sumažinama, kai pagal savivaldybės infrastruktūros plėtros sutartį jų lėšomis kartu su projektuojamu objektu projektuojamos, statomos ir (ar) įrengiamos priedangos. Projekto nuostatos svarstytinos šiais aspektais.
Pirma, projekte reikėtų nurodyti atvejus, kuriems esant, gyvenamosios paskirties objektų statytojai (vystytojai) būtų atleidžiami nuo savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos, o kuriais – įmoka būtų proporcingai mažinama.
Antra, nuostata „savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka proporcingai mažinama“ nėra pakankamai aiški, nes neaišku, ar savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoka būtų mažinama priedangos projektavimo, statybos ir (ar) įrengimo darbų kaina, ar proporcingas mažinimas turėtų būti suprantamas kitaip. Svarstytina, ar projekto nuostatas nereikėtų atitinkamai patikslinti.
Trečia, nei iš projekto, nei iš jo aiškinamojo rašto nėra aišku, kodėl tik gyvenamosios paskirties objektų statytojai (vystytojai) būtų atleidžiami nuo savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos mokėjimo arba ši įmoka jiems būtų proporcingai mažinama, kai jie objekte stato ar įrengia priedangas, o kitų paskirčių pastatų (pavyzdžiui, visuomeninės, sveikatos, švietimo ir mokslo paskirties ir pan.) statytojai (vystytojai), kai jie šiuose pastatuose stato ar įrengia priedangas, nuo minėtos įmokos nebūtų atleidžiami arba jiems ji nebūtų proporcingai mažinama. Kita vertus, nėra aišku ir kodėl nuo įmokos siūloma atleisti ar ją proporcingai mažinti tik tokiems statytojams (vystytojams), kurie statytų priedangas, o tie statytojai (vystytojai), kurie statytų ar įrengtų slėptuves ar kolektyvinės apsaugos statinius, nuo minėtos įmokos nebūtų atleidžiami ar ši įmoka jiems nebūtų proporcingai mažinama. Atsižvelgiant į tai, svarstytinas projektu siūlomo teisinio reguliavimo tikslingumas.
Ketvirta, pagal projektu siūlomos nuostatos turinį, manytina, kad keičiamo įstatymo 15 straipsnis turėtų būti pildomas 31, o ne 6 dalimi.
Penkta, atkreiptinas dėmesys, kad 2023 m, gruodžio 19 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymo Nr. XIII-2895 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 15 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-2419, kurio 14 straipsnyje Savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymo 15 straipsnis išdėstytas nauja redakcija ir kuris įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d. Pažymėtina, kad nuo 2024 m lapkričio 1 d. keičiamo įstatymo 15 straipsnis turės septynias struktūrines dalis. Atsižvelgus į tai, projektas koreguotinas.
Šešta, projekte vartojama sąvoka „priedanga“, kuri nėra apibrėžiama keičiamame įstatyme. Kadangi ši sąvoka yra apibrėžiama Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme, keičiamo įstatymo 2 straipsnio 13 dalyje reikėtų nurodyti ir šį įstatymą.
2. Keičiamo įstatymo 14 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad savivaldybės infrastruktūros plėtros įmoką apskaičiuoja savivaldybės infrastruktūros plėtros organizatorius pagal Vyriausybės nutarimu tvirtinamą Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos nustatymo metodiką, taikydamas savivaldybės tarybos sprendimu patvirtintą savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos tarifą (tarifus). Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar, keičiamame įstatyme įtvirtinus projektu siūlomas naujas nuostatas dėl savivaldybių infrastruktūros plėtros įmokos dydžio nustatymo, neturėtų būti keičiama ir Vyriausybės nutarimu patvirtinta Savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos nustatymo metodika. Tokiu atveju projekto 2 straipsnį reikėtų papildyti nauja struktūrine dalimi, kuri turėtų įsigalioti anksčiau nei visas įstatymas, pasiūlant Vyriausybei iki įstatymo įsigaliojimo priimti įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus.
3. Kadangi projektu siūloma įtvirtinti dar vieną galimą atleidimo nuo savivaldybės infrastruktūros plėtros įmokos atvejį, svarstytina, ar kartu neturėtų būti keičiamos ir keičiamo įstatymo 8 straipsnio 4 dalis, 10 straipsnio 1 punktas, 15 straipsnio 1 ir 4 dalys.
4. Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, svarstytina, ar dėl teikiamo projekto nereikėtų gauti Vyriausybės išvados.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
N. Azguridienė, tel. (0 5) 209 6546, el. p. [email protected]
R. Dirgėlienė, tel. (0 5) 2 09 6350, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (0 5) 209 6165, el. p. saulius.svedas@lrs.lt