LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Ekonomikos komitetas
Papildomo komiteto IŠVADA
DĖL UŽIMTUMO ĮSTATYMO
NR. XII-2470 51, 25, 37, 41, 42, 481 STRAIPSNIŲ
PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-208
2021-09-22 Nr. P-108-41
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas, Komiteto nariai Andrius Bagdonas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Arvydas Nekrošius, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Lukas Savickas, Mindaugas Skritulskas.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos Mokestinių prievolių departamento Paslaugų administravimo skyriaus vedėja Danutė Laurinavičienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-02-18 |
51 |
1 |
1 |
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas: Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 51 straipsnio 1 dalies 1 punkte siūloma atsisakyti vienos iš išmokos skyrimo savarankiškai dirbančiam asmeniui sąlygos, t.y. kad savarankiška veikla nebūtų išregistruota iki Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino, kurio metu nustatyti ūkinės veiklos apribojimai, paskelbimo dienos. Manome, kad ši sąlyga yra būtina, kadangi priešingu atveju asmuo negalės būti laikomas savarankiškai dirbančiu asmeniu ir šios išmokos mokėjimas neatitiks jos paskirties (ši išmoka mokama savarankiškai dirbantiems asmenims). |
Nepritarti |
Komitetas pritaria projekto
iniciatorių |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-02-18 |
25 |
17 |
|
Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 25 straipsnio 17 punkte siūloma nustatyti, kad darbo rinkoje papildomai remiamais asmenimis būtų laikomi ir ,,savarankiškai dirbantys asmenys, kurie yra įtraukti į Valstybinės mokesčių inspekcijos paskelbtą mokesčių mokėtojų, nukentėjusių dėl COVID-19 (koronaviruso infekcijos), sąrašą“. Siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais. Visų pirma, pažymėtina, kad pagal keičiamo įstatymo 51 straipsnio 1 dalį, savarankiškai dirbantys asmenys yra įtraukiami į Valstybinės mokesčių inspekcijos Savarankiškai dirbančių asmenų, pripažintų nukentėjusiais nuo ekstremaliosios situacijos ir karantino, kurio metu Lietuvos Respublikos Vyriausybė nustato ūkinės veiklos apribojimus, sąrašą, bet ne į Valstybinės mokesčių inspekcijos paskelbtą mokesčių mokėtojų, nukentėjusių dėl COVID-19 (koronaviruso infekcijos), sąrašą. Atsižvelgiant į tai, tikslintinas nurodyto sąrašo pavadinimas. Antra, neaiškus siūlomos nuostatos santykis su keičiamo įstatymo 51 straipsniu, kuriame nustatyta, kad savarankiškai dirbantis asmuo, kuris yra įtrauktas į Valstybinės mokesčių inspekcijos Savarankiškai dirbančių asmenų, pripažintų nukentėjusiais nuo ekstremaliosios situacijos ir karantino, kurio metu Lietuvos Respublikos Vyriausybė nustato ūkinės veiklos apribojimus, sąrašą, turi teisę gauti išmoką savarankiškai dirbančiam asmeniui, t.y. neaišku, ar ši išmoka būtų mokama, jeigu jam kaip papildomai remiamam asmeniui būtų taikomos įstatymo projekto 4 ir 5 straipsniuose nurodytos aktyvios darbo rinkos politikos priemonės (įdarbinimo subsidijuojant). Be to, neaišku ar toks asmuo vis dar būtų laikomas savarankiškai dirbančiu asmeniu, nes pagal keičiamo įstatymo 41 straipsnio 5 dalies 5 punktą subsidija darbo užmokesčiui nutraukiama, jei įdarbintas asmuo pradeda dirbti savarankiškai. Trečia, siūloma nuostata tarpusavyje
derintina su keičiamo įstatymo |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-02-18 |
41 |
5 |
|
Atsižvelgiant į įstatymo projekto 4
straipsniu keičiamo įstatymo 41 straipsnio |
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-02-18 |
41 |
7 |
|
Įstatymo projekto 4 straipsniu 3 dalimi keičiamo įstatymo 41 straipsnio 7 dalyje po žodžio ,,darbdaviui“ įrašytini praleisti žodžiai ,,šio straipsnio“. Be to, svarstytinas šios dalies keitimo tikslingumas, kadangi jame nenustatomos jokios naujos teisinio reguliavimo taisyklės. |
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-02-18 |
42 |
3 |
2 |
Įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamas
įstatymo 42 straipsnio 3 dalies
|
Pritarti |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-02-18 |
|
|
|
Atsižvelgiant į Seimo statute nustatytas įstatymų leidybos procedūras ir jų trukmę bei į Seimo priimto įstatymo promulgavimą, įstatymo projekto 7 straipsnio 1 dalyje nustatytas įstatymo 1 straipsnio įsigaliojimo terminas (2021 m. kovo 15 d.) nėra realus, todėl turėtų būti tikslinamas. Be to, šioje dalyje brauktinas žodis „nuo“, nes teisės akto įsigaliojimas yra vienkartinis, o ne tęstinis veiksmas. |
Pritarti |
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-02-18 |
|
|
|
Įstatymo
projekto 7 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „šio įstatymo |
Pritarti |
|
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-02-18 |
|
|
|
Pažymėtina, kad įstatymo projekto ir jo
lyginamojo varianto turinys neatspindi visų siūlomų pakeitimų (lyginamajame
variante nepateikti įstatymo projekto 1) įstatymo projekto 6 straipsnyje, keičiant
keičiamo įstatymo 481 straipsnio 2) įstatymo projekto 7 straipsnyje nėra nustatyta įstatymo įgyvendinimo, todėl reikėtų tikslinti šio straipsnio pavadinimą. |
Pritarti |
|
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-02-18 |
|
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projektu siūloma pakeisti subsidijos darbo užmokesčiui dydį ir mokėjimo terminus, įstatymo projektas pildytinas įstatymo taikymo nuostatomis. |
Pritarti |
|
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-02-18 |
|
|
|
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojo Seimo statuto pataisos, kuriomis Seimo statuto 135 straipsnis, reglamentuojantis reikalavimus aiškinamajam raštui, buvo papildytas nauju 8 punktu (atsirado papildomas reikalavimas aiškinamajame rašte nurodyti ir ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams), todėl atitinkamai pildytinas aiškinamasis raštas. |
Pritarti |
|
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-02-18 |
|
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įgyvendinimas pareikalaus papildomų valstybės biudžeto lėšų, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės, kaip valstybės biudžeto planuotojos, išvadą. |
Pritarti |
Vyriausybės išvada yra gauta. |
12. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija 2021-02-23 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 51, 25, 37, 41, 42, 481 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-208 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų neturime. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: siūlyti pagrindiniam Socialinių reikalų ir darbo komitetui įstatymo projektą Nr. XIVP-208 tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir kitus pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė.
6.2. Pasiūlymai: nėra.
7. Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Mindaugas Skritulskas, Laima Mogenienė.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėja Laura Jasiukėnienė