LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Audito komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 4, 12, 16, 20, 27, 29 IR 57 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4545

 

2020-06-17  Nr. 141-P-15

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė, komiteto pirmininko pavaduotojas Naglis Puteikis, komiteto nariai: Agnė Bilotaitė, Petras Gražulis, Audronė Jankuvienė, Gintaras Vaičekauskas.

Komiteto biuras: vedėja Sigita Ščajevienė, patarėjos: Laura Pranaitytė, Asta Rubežė, vyresnioji specialistė Diana Andriūnaitė, padėjėja Akvilė Raudeliūnienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos finansų viceministras Darius Sadeckas, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Finansų politikos departamento direktorius Irmantas Mikulėnas, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento direktorė Ingrida Muckutė, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Atskaitomybės ir apskaitos metodologijos skyriaus vedėja Daiva Žibutienė, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Atskaitomybės ir apskaitos metodologijos skyriaus vyriausioji specialistė Aistė Gelusevičiūtė, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Viešojo administravimo ir vietos savivaldos politikos grupės vyresnioji patarėja Dalia Masaitienė, Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos Strateginio planavimo ir stebėsenos grupė vadovė Vaida Budzevičienė, Valstybės kontrolierius Mindaugas Macijauskas, Valstybės kontrolieriaus pavaduotoja Živilė Simonaitytė, Valstybės kontrolės Finansinio audito departamento vyriausioji patarėja Danguolė Krištopavičienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-03-16

8

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, atkreipiame dėmesį, kad projekto 8 straipsnio 1 dalyje nustatoma, jog įstatymas įsigalioja 2022 m. sausio 1 d., o šio straipsnio 2 dalyje nustatoma, kad šis įstatymas taikomas ataskaitų rinkiniams, sudaromiems už 2022 metus ir vėlesnius ataskaitinius laikotarpius. Atsižvelgus į tai, kad ataskaitų rinkiniai sudaromi už praėjusius ataskaitinius laikotarpius bei siekiant teisinio aiškumo, projekto 8 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl teisinio reguliavimo, kuris taikomas ataskaitų rinkiniams, sudaromiems už 2021 metus.

Pritarti

Žr. Audito komiteto 9 pasiūlymą.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2020-04-20

2

 

 

Lietuvos savivaldybių asociacijoje išnagrinėtas Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 4, 12, 16, 20, 27, 29 ir 57 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-4545.

Manome, jog Projektas parengtas neįsigilinus į savivaldybių specifiką ir yra tikslintinas. Teikiame šias pastabas:

1.        Dėl 12 straipsnio 2 dalies keitimo:

1.1.  Šioje dalyje siūloma nustatyti, jog „Savivaldybės veiklos ataskaita turi būti paskelbta laikantis šio įstatymo 37 straipsnyje nustatytų reikalavimų“. Tačiau Vietos savivaldos įstatymo 37straipsnis  reglamentuoja gyventojų apklausai teikiamus klausimus.

1.2.  Šioje dalyje siūloma nustatyti, jog „Kartu savivaldybės veiklos ataskaita kaip savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio sudedamoji dalis skelbiama ir teikiama Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo nustatyta tvarka.“ Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme nustatoma, jog savivaldybės veiklos ataskaita, finansinių ataskaitų rinkinys teikiami savivaldybės tarybai iki gegužės 25 dienos, o ataskaitų rinkinį patvirtinus savivaldybės taryboje per 10 dienų jį turi būti paskelbta savivaldybės interneto svetainėje. Tai reikštų, kad įgyvendinus visas nustatytas savivaldybės tarybos posėdžio rengimo procedūras, bendruomenei ataskaita galimai būtų pateikta birželio mėn. viduryje ar pabaigoje. Kyla klausimas, ar taip vėlai pateikta ataskaita (veiklos dalis) nebus praradusi aktualumo. Norime atkreipti dėmesį, jog dabartiniu metu susiklosčiusi praktika, kai savivaldybių veiklos ataskaitos (mero, direktoriaus), yra tvirtinamos tarybose vasario, kovo, vėliausia – balandžio mėn. Šiuo metu rengiamų veiklos ataskaitų turinys iš dalies sutampa su Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo projekte numatytais reikalavimais veiklos ataskaitoms rengti ( informacija apie atliktus darbus, strateginio plano įgyvendinimas ir t. t.), tačiau kartu pateikiama informacija bendruomenei apie savivaldybės tarybos posėdžius, priimtus sprendimus, posėdžių lankomumą, komitetų ir komisijų darbą, bendradarbiavimą su nevyriausybinių ir bendruomeninėmis organizacijomis ir kita. Siūlome nekeisti per eilę metų susiformavusios savivaldybių veiklos ataskaitų sistemos. Svarstytina galimybė, savivaldybės veiklos ataskaitą tvirtinti anksčiau nei metinių finansinių ataskaitų rinkinį.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pritartina nuostatai dėl nuorodos į Vietos savivaldos įstatymo 37 straipsnį, tačiau, Seimo Audito komitetas siūlo šią dalį pripažinti netekusia galios atsižvelgiant į tai, kad:

1.   pagal naujos redakcijos Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo projektą Nr. XIIIP-4539 (toliau – VSAĮ projektas) rengiama viena savivaldybės veiklos ataskaita ir ši veiklos ataskaita yra savivaldybės metinio ataskaitų rinkinio dalis, taigi nuostatos derinamos tarpusavyje;

2.   Seimo Audito komitetas papildo projektą nauju straipsniu, kuriame nuosekliai ir sistemiškai detalizuojama savivaldybės atsiskaitymo bendruomenei forma, metinių ataskaitų rinkinio sudėtis, rengėjai ir rengimo procedūros ir tvirtinimo tvarka;

3.   siūlytina neišbraukti galiojančio įstatymo 20 straipsnio 7 dalies nuostatų, susijusių su mero atsiskaitymu, o jas atitinkamai tikslinti;

4.   siūlytina pakeisti galiojančio įstatymo 27 straipsnio 9 dalies 15 punktą, kuriame numatoma, kad metinių ataskaitų rinkinys arba jos santrauka bus paskelbiama vietinėje spaudoje, savivaldybės interneto svetainėje, o jeigu įmanoma, – ir per kitas visuomenės informavimo priemones;

5.   ši dalis neatitinka straipsnio pavadinimo ir turinio bei yra perteklinė.

Žr. Audito komiteto 4 pasiūlymą.

2.

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2020-04-20

3

2

 

16 straipsnio 2 dalies 8 punktu siūloma nustatyti, jog savivaldybės taryba, vietoje savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos metinės veiklos atskaitos, svarsto ir priima sprendimą dėl šios tarnybos metinio ataskaitų rinkinio. Tačiau įstatymo projektu nesiūloma įstatymo 27 straipsnio 9 dalies 15 punktui, kuriame įtvirtinta savivaldybės kontrolieriaus pareiga reglamente nustatyta tvarka ir terminais pateikti savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos veiklos ataskaitą ir ją viešinti savivaldybės interneto svetainėje, visuomenės informavimo priemonėse.

Pritarti

Žr. Audito komiteto 7 pasiūlymą.

 

 

3.

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2020-04-20

3

2,

3

 

Dėl 16 straipsnio 2 dalies 19 punkto „19) mero, savivaldybės administracijos direktoriaus, savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos, biudžetinių ir viešųjų įstaigų (kurių savininkė yra savivaldybė), savivaldybės valdomų įmonių ir organizacijų metinių veiklos ataskaitų rinkinių ir atsakymų į savivaldybės tarybos narių paklausimus išklausymas reglamento nustatyta tvarka, sprendimų dėl šių ataskaitų ir atsakymų priėmimas“:

3.1.  Atkreipiame dėmesį, jog Projektu siūloma pakeisti 12 straipsnio 2 dalį ir nustatyti, jog mero veiklos ataskaita tampa sudėtine savivaldybės veiklos ataskaitos dalimi, taip projektu numatoma panaikinti 20 straipsnio 7 dalį, kuriuo meras buvo įpareigotas ne rečiau kaip kartą per metus atsiskaityti savivaldybės tarybai teikiant savivaldybės veiklos ataskaitą. Tačiau Įstatymo projekto 16 straipsnio 2 dalies 19 punkte palikta nuostata, kad savivaldybės taryba kasmet išklauso mero ataskaitą ir priima sprendimą dėl šios ataskaitos. Siekiant, kad įstatymo nuostatos neprieštarautų viena kitai iš šio punkto išbraukti žodį „meras“.

3.2.  Manome, jog pakeitimai atlikti automatiškai „metines veiklos ataskaitas“ pakeičiant „metinių ataskaitų rinkiniais“ ir tuo pačiu sugriaunant galiojančio įstatymo logiką.

3.2.1.                    Dabartiniu metu vykdydama 16 straipsnio 2 dalies 19 punktą savivaldybės taryba išklauso įvairių subjektų veiklos ataskaitas ir priima dėl jų sprendimus. Konsoliduotų ataskaitų rinkinius tvirtina vykdama 16 straipsnio 2 dalies 15 punktą, o biudžetinių ir viešųjų įstaigų finansinių ataskaitų rinkinių tvirtinimą deleguoja savivaldybės administracijos direktoriui (16 straipsnio 3 dalies 2 ir 5 punktai).

3.2.2.                    Projekte 16 straipsnio 2 dalies 19 punkto pakeitimu savivaldybės tarybai užkraunama pareiga priimti sprendimus dėl kiekvieno viešojo sektoriaus subjekto metinių ataskaitų rinkinių. 2018 metais savivaldybėse buvo 3369 viešojo sektoriaus subjektai. Įvertinus tai, kad savivaldybių tarybų posėdžiai paprastai vyksta vieną kartą į mėnesį, šis siūlymas komplikuos tarybų darbą, žymiai išplėsdamas darbotvarkes. Siūlome atsisakyti šio reikalavimo.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Siūlytina atsisakyti galiojančio įstatymo 12 straipsnio 2 dalies.

Žr. Audito komiteto 5 pasiūlymą.

 

Pritariant Lietuvos savivaldybių asociacijos nuomonei, kad savivaldybės tarybai deleguojama pareiga priimti sprendimus dėl kiekvieno viešojo sektoriaus subjekto metinių ataskaitų rinkinių, komplikuos tarybų darbą, žymiai išplėsdama darbotvarkes, siūlytina sumažinti administracinę ir biurokratinę naštą savivaldybėms, numatant, kad savivaldybės tarybos svarsto tik savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos metinių ataskaitų rinkinius.

 

 

4.

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2020-04-20

6

 

 

Taip pat turi atsisakyta 29 straipsnio 8 dalies punkto nuostatos dėl savivaldybės administracijos direktoriaus savivaldybės tarybai ir merui teikiamo administracijos metinių ataskaitų rinkinio.

Pagal Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo projektą nei meras, nei administracijos direktorius nėra viešojo sektoriaus subjektai, tačiau šiame punkte numatytas mero ir administracijos direktoriaus metinių ataskaitų rinkinių išklausymas.

Pritarti

Žr. Audito komiteto 8 pasiūlymą.

5.

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2020-04-20

5

 

 

Siūlomame 27 straipsnio pakeitime numatoma, kad savivaldybės kontrolieriai kiekvienais metais iki liepos 15 gegužės 25 dienos parengia ir reglamente nustatyta tvarka pateikia savivaldybės tarybai išvadą dėl pateikto tvirtinti savivaldybės konsoliduotųjų metinių ataskaitų rinkinio“, tuo tarpu Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo projekto priede „Metinių ataskaitų pateikimo terminai“, nurodyta, kad savivaldybės veiklos ataskaita turi būti pateikta savivaldybės tarybai tvirtinti taip pat gegužės 25 d. Kyla klausimas dėl šių terminų pagrįstumo. Savivaldybės tarybos sprendimo projektas negali būti parengtas, nustatyta tvarka suderintas ir pateiktas savivaldybės tarybai pačią dieną. Siūlytume nustatyti vėlesnį (liepos 1 d..) ataskaitos teikimo tarybai terminą.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Tikslinami metinių ataskaitų rinkinių pateikimo terminai ir Vietos savivaldos įstatymo projekte, ir VSAĮ projekte.

Pažymėtina, kad nei Vietos savivaldos įstatymas, nei Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymas nereikalauja, kad savivaldybės taryba sprendimą dėl ataskaitų priimtų tą pačią dieną.

Žr. 7 Audito komiteto pasiūlymą.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2020-04-22

 

 

 

*

Sprendimas: Iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-4545 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą, Lietuvos savivaldybių asociacijos pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė, ir Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pasiūlymus.

Pritarti

 

2.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2020-04-22

2

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad šis projektas buvo derintas su Vietos savivaldos įstatymo pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-2834(2), kuris šiuo metu dar nėra pateiktas Seime, siūlome atsisakyti nuorodos į Vietos savivaldos įstatymo 37 straipsnį.

Atsižvelgiant į Lietuvos savivaldybių asociacijos pastabą Nr. 1, į projekte siūlomą teisinį reguliavimą ir į visas nustatytas savivaldybės tarybos posėdžio rengimo procedūras, savivaldybės veiklos ataskaita savivaldybės bendruomenei būtų pristatyta birželio mėnesį. Abejotina, ar taip vėlai pateikta ataskaita nebus praradusi aktualumo. Įvertinus dabartiniu metu susiklosčiusią praktiką, siūlome palikti galimybę merui pateikti savivaldybės veiklos ataskaitą bendruomenei iki balandžio 1 d. Ši  ataskaita vėliau inkorporuojama ir į savivaldybės metinių ataskaitų rinkinį.

Pasiūlymas:

Pakeisti keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Savivaldybės taryba ne rečiau kaip vieną kartą per metus reglamento nustatyta tvarka iki balandžio 1 dienos turi pateikti savivaldybės bendruomenei savivaldybės veiklos ataskaitą, kurios sudedamoji dalis yra mero veiklos ataskaita. Savivaldybės veiklos ataskaitą savivaldybės tarybos vardu pateikia meras. Savivaldybės veiklos ataskaita turi būti paskelbta laikantis šio įstatymo 37 straipsnyje nustatytų reikalavimų. Kartu sSavivaldybės veiklos ataskaita kaip savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio sudedamoji dalis skelbiama ir teikiama Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo nustatyta tvarka“

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pritartina nuostatai dėl nuorodos į Vietos savivaldos įstatymo 37 straipsnį.

Nepritartina dėl keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalies, nes Audito komitetas siūlo šią dalį pripažinti netekusia galios atsižvelgiant į tai, kad:

1.    pagal VSAĮ projekto nuostatas rengiama viena savivaldybės veiklos ataskaita ir ši veiklos ataskaita yra savivaldybės metinio ataskaitų rinkinio dalis;

2.    Seimo Audito komitetas papildo projektą nauju straipsniu, kuriame nuosekliai ir sistemiškai detalizuojama savivaldybės  atsiskaitymo bendruomenei forma, metinių ataskaitų rinkinio sudėtis, rengėjai ir rengimo procedūros ir tvirtinimo tvarka;

3.    savivaldybės veiklos ataskaitoje skelbtinas mero pranešimas, informacija apie mero tikslų ir uždavinių įgyvendinimą, informacija apie regionų plėtros programoje ir regionų plėtros plane nustatytų uždavinių ir jų vertinimo rodiklių reikšmių pasiekimą atitinkamais finansiniais metais bei finansinių ir nefinansinių veiklos rezultatų analizė. Pažymėtina, kad savivaldybės taryba gali nustatyti papildomą, negu nurodyta VSAĮ projekte, savivaldybės veiklos ataskaitoje pateikiamą informaciją;

4.    Seimo Audito komitetas siūlo neišbraukti galiojančio įstatymo 20 straipsnio 7 dalies nuostatų, susijusių su mero atsiskaitymu, o jas atitinkamai tikslinti;

5.    Seimo Audito komitetas siūlo pakeisti galiojančio įstatymo 27 straipsnio 9 dalies 15 punktą, kuriame numatoma, kad metinių ataskaitų rinkinys arba jo santrauka bus paskelbiama vietinėje spaudoje, savivaldybės interneto svetainėje, o jeigu įmanoma, – ir per kitas visuomenės informavimo priemones;

6.    ši dalis neatitinka straipsnio pavadinimo ir turinio bei yra perteklinė.

Žr. Audito komiteto 4 pasiūlymą.

3.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2020-04-22

3

3

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Lietuvos savivaldybių asociacijos pastabą Nr. 3, į projekto 4 straipsnį, kuriame panaikinamas įpareigojimas merui teikti ataskaitą savivaldybės tarybai, o mero veiklos ataskaita tampa sudėtine savivaldybės veiklos ataskaitos dalimi ir į tai, kad pagal projekto 3 straipsnio 2 dalį savivaldybės tarybai suteikiami įgaliojimai tvirtinti savivaldybės metinių ataskaitų rinkinį, projekto 3 straipsnio 3 dalyje tikslinga nustatyti, kad savivaldybės taryba išklauso numatytų subjektų veiklos ataskaitas (vietoje siūlomų ataskaitų rinkinių, kurių apimtis yra labai didelė ir praktiškai savivaldybės tarybos posėdžiuose fiziškai jų išklausyti neįmanoma), kurios yra sudėtinė metinių ataskaitų rinkinių dalis ir dėl kurių savivaldybės taryba diskutuoja.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Pakeisti įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 19 punktą ir jį išdėstyti taip:

„19) mero, savivaldybės administracijos direktoriaus, savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos, biudžetinių ir viešųjų įstaigų (kurių savininkė yra savivaldybė), savivaldybės valdomų įmonių ir organizacijų metinių veiklos ataskaitų rinkinių ir atsakymų į savivaldybės tarybos narių paklausimus išklausymas reglamento nustatyta tvarka, sprendimų dėl šių ataskaitų ir atsakymų priėmimas šio įstatymo 13 straipsnio 5, 6, 8 ir 9 dalyse nustatyta tvarka rengiant, pateikiant sprendimų projektus ir dėl jų balsuojant;“.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Audito komitetas siūlo papildomai sumažinti ir administracinę, ir biurokratinę naštą savivaldybėms numatant, kad savivaldybių tarybos svarsto tik savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos metinių ataskaitų rinkinius, o šių rinkinių svarstymo procesas bus sklandesnis ir nuoseklesnis, nes jis bus susietas su finansiniais rezultatais.

Šiame kontekste akcentuotina ir tai, kad pagal VSAĮ projekto nuostatas savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba atlieka savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio ir savivaldybės viešojo sektoriaus subjektų ir jų grupių ataskaitų rinkinių auditą.

Žr. Audito komiteto 5 pasiūlymą.

4.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2020-04-22

8

3

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą ir siekiant teisinio reguliavimo tikslumo siūlome nustatyti, kokios nuostatos taikomos ataskaitų rinkiniams, sudaromiems už 2021 metų ataskaitinį laikotarpį.

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto 8 straipsnį 3 dalimi:

3. Sudarant ataskaitų rinkinius už 2021 metus taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusios nuostatos.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pritartina nuostatai tikslinti teisės normų taikymą.

Žr. Audito komiteto 8 pasiūlymą.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Seimo Audito komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 4, 12, 16, 20, 27, 29 ir 57 straipsnių pakeitimo, trečiojo1 skirsnio pavadinimo pakeitimo ir įstatymo papildymo 105 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIIIP-4545(2) ir Seimo Audito komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Audito komitetas,

2020-06-17

 

 

 

I

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Seimo Audito komitetas 2-uoju ir 3-uoju pasiūlymais papildo Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 4, 12, 16, 20, 27, 29 ir 57 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-4545 (toliau – projektas) naujais straipsniais, tikslintinas projekto pavadinimas.

 

Pasiūlymas:

1.  Pakeisti projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

LIETUVOS RESPUBLIKOS
VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 4, 12, 16, 20, 27, 29, IR 57 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, IR TREČIOJO1 SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 105 STRAIPSNIU

ĮSTATYMAS

2.  Atitinkamai suderinti projekto straipsnių numeraciją.

Pritarti

 

2.

Seimo Audito komitetas,

2020-06-17

2N

 

 

S

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Seimo Audito komitetas 3-uoju pasiūlymu papildo projektą nauju straipsniu dėl savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio rengimo, tvirtinimo tvarkos ir procedūrų, tikslintinas galiojančio įstatymo trečiojo1 skirsnio pavadinimas ir projektas papildomas nauju straipsniu.

 

Pasiūlymas:

1.  Papildyti įstatymo projekto nauju 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. Trečiojo1 skirsnio pavadinimo pakeitimas

Pakeisti trečiojo1 skirsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

TREČIASIS1 SKIRSNIS

PLANAVIMAS IR PLANAI ATSKAITOMYBĖ SAVIVALDYBĖJE

2.  Atitinkamai suderinti projekto straipsnių numeraciją.

Pritarti

 

3.

Seimo Audito komitetas,

2020-06-17

3N

 

 

 

Argumentai:

1. Šiuo metu keli įstatymai (ir Viešojo sektoriaus atskaitomybės, ir Vietos savivaldos ) reglamentuoja atsiskaitymą už savivaldybės veiklą, tačiau tai nenuoseklu ir fragmentiška, todėl neaišku, kiek ir kokio turinio veiklos ataskaitų savivaldybė turi rengti, neaišku, kur kalbama apie mero, kaip politiko, atsiskaitymą už jo veiklą, kur – apie savivaldybės, kaip subjekto, atsiskaitymą.

2. Naujos redakcijos VSAĮ projekto nuostatomis siekiama sujungti atskirai teikiamas ataskaitas, o ataskaitoje rodikliai turi būti susieti su įgyvendintomis priemonėmis ir joms sunaudotais ištekliais, kas leidžia turėti išsamesnę informaciją sprendimų priėmimui.

Atsižvelgiant į tai, kad projekto tikslas yra – suderinti savivaldybės veiklos ataskaitos sampratą ir metinių ataskaitų rinkinio terminus su VSAĮ nuostatomis, tikslinga papildyti projektą nauju straipsniu, kuriame nuosekliai ir sistemiškai detalizuojama savivaldybės atsiskaitymo bendruomenei forma, metinių ataskaitų rinkinio sudėtis, rengėjai ir rengimo procedūros ir tvirtinimo tvarka.

 

Pasiūlymas:

1.   Papildyti projekto nauju 3 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. Įstatymo papildymas 105 straipsniu

Papildyti Įstatymą 105 straipsniu:

105 straipsnis. Savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio rengimas ir tvirtinimas

1. Savivaldybės taryba už savo veiklą atsiskaito bendruomenei teikdama savivaldybės metinių ataskaitų rinkinį. Savivaldybės metinių ataskaitų rinkinį sudaro savivaldybės veiklos ataskaita, finansinių ataskaitų rinkinys bei biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinys.

2. Savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio rengimo, pasirašymo, teikimo, skelbimo ir audito reikalavimus nustato Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymas.

3. Savivaldybės metinių ataskaitų rinkinį rengia savivaldybės administracija ir (arba) kitas savivaldybės tarybos įgaliotas viešojo sektoriaus subjektas.

4. Savivaldybės administracijos direktorius savivaldybės metinių ataskaitų rinkinį teikia svarstyti ir tvirtinti savivaldybės tarybai.“

2.   Atitinkamai suderinti projekto straipsnių numeraciją.

Pritarti

 

4.

Seimo Audito komitetas,

2020-06-17

4

 

 

 

Argumentai:

Vietos savivaldos įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad „Savivaldybės taryba ne rečiau kaip vieną kartą per metus reglamento nustatyta tvarka turi pateikti savivaldybės bendruomenei viešą savo veiklos ataskaitą. Ataskaitą savivaldybės tarybos vardu pateikia savivaldybės meras.“

1.   Pagal VSAĮ projektą rengiama viena savivaldybės veiklos ataskaita (atsiskaitymo už mero veiklą informacija įtraukiama į savivaldybės veiklos ataskaitą) ir ši veiklos ataskaita yra savivaldybės metinio ataskaitų rinkinio dalis. Todėl savivaldybės veiklos ataskaitos samprata tarpusavyje derinama su naujos redakcijos VSAĮ nuostatomis.

2.   Seimo Audito komitetas savo 3-iuoju pasiūlymu papildo projektą nauju 105 straipsniu, kuriame nuosekliai ir sistemiškai detalizuojama, kad savivaldybės taryba už savo veiklą atsiskaito bendruomenei teikdama savivaldybės metinių ataskaitų rinkinį, taip pat savivaldybės atsiskaitymo bendruomenei forma, metinių ataskaitų rinkinio sudėtis, rengėjai bei rengimo procedūros ir tvirtinimo tvarka.

3.   Seimo Audito komitetas siūlo neišbraukti galiojančio įstatymo 20 straipsnio 7 dalies nuostatų, susijusių su mero atsiskaitymu, o jas atitinkamai tikslinti.

4.   Seimo Audito komitetas siūlo pakeisti galiojančio įstatymo 27 straipsnio 9 dalies 15 punktą, kuriame numatoma, kad metinių ataskaitų rinkinys arba jo santrauka bus paskelbiama vietinėje spaudoje, savivaldybės interneto svetainėje, o jeigu įmanoma, – ir per kitas visuomenės informavimo priemones.

5.   Ši dalis neatitinka straipsnio pavadinimo ir turinio bei yra perteklinė.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina atsisakyti galiojančio įstatymo 12 straipsnio 2 dalies.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

24 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas

Pakeisti Pripažinti netekusia galios 12 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:.

2. Savivaldybės taryba ne rečiau kaip vieną kartą per metus reglamento nustatyta tvarka turi pateikti savivaldybės bendruomenei savivaldybės veiklos ataskaitą, kurios sudedamoji dalis yra mero veiklos ataskaita. Savivaldybės veiklos ataskaitą savivaldybės tarybos vardu pateikia meras. Savivaldybės veiklos ataskaita turi būti paskelbta laikantis šio įstatymo 37 straipsnyje nustatytų reikalavimų. Kartu savivaldybės veiklos ataskaita kaip savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio sudedamoji dalis skelbiama ir teikiama Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo nustatyta tvarka.

Pritarti

 

5.

Seimo Audito komitetas,

2020-06-17

5

 

 

 

Argumentai:

Savivaldybių tarybos pagal galiojantį teisinį reguliavimą išklauso įvairių subjektų veiklos ataskaitas. VSAĮ projekte reglamentuota, kad veiklos ataskaita yra viena iš ataskaitų rinkinio sudedamųjų dalių, todėl pritarus projekto nuostatoms, savivaldybių tarybos turės išklausys savo pavaldume esančių subjektų metinių ataskaitų rinkinius.

1.  Įvertinus tai, kad veiklos ataskaita yra tik sudėtinė metinių ataskaitų dalis, o savivaldybių tarybos dabar išklauso savo pavaldume esančių subjektų veiklos ataskaitas, teigtina, kad savivaldybės patirs papildomą administracinę naštą, kaip konstatuoja ir Lietuvos savivaldybių asociacija.

2.  Papildomai siūlytina sumažinti administracinę ir biurokratinę naštą savivaldybėms numatant, kad savivaldybių tarybos svarsto tik savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos metinių ataskaitų rinkinius, o šių rinkinių svarstymo procesas bus sklandesnis ir nuoseklesnis, nes jis bus susietas su finansiniais rezultatais, tokiu būdu bus sudarytos galimybės analizuoti veiklos rezultatus su atliktais darbais ar vykdytomis priemonėmis ir jiems sunaudotais ištekliais. Taip pat galiojančio įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 19 punkte siūlytina atsisakyti neaiškios teisinės normos ir loginės konstrukcijos, susijusios su sprendimų priėmimu dėl savivaldybių tarybos narių paklausimų, pateikiant sprendimų projektus ir dėl jų balsuojant, nes sprendimai dėl savivaldybių tarybos narių paklausimų nepriimami.

3.  Seimo Audito komitetas siūlo šalies mastu taip pat sumažinti teikiamų ataskaitų skaičių ir vietoje Vyriausybės veiklos ataskaitos ir Valstybės pažangos ataskaitos rengti vieną ataskaitą –Valstybės pažangos ataskaitą, teikiamą kaip valstybės metinių ataskaitų rinkinio sudėtinę dalį, atsižvelgiant į tai, kad VSAĮ projekte minima valstybės pažangos ataskaita, apimanti Nacionalinio pažangos plane numatytų uždavinių pažangą, ir Vyriausybės įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje numatyta metinė Vyriausybės veiklos ataskaita pagal savo paskirtį ir didžiąja turinio dalimi dubliuoja viena kitą.

4.  Vietos savivaldos įstatyme numatyta, kad  paprastoji savivaldybės tarybos kompetencija biudžetinių įstaigų ir viešųjų įstaigų (kurių savininkė yra savivaldybė) finansinių ataskaitų rinkinių tvirtinimas, tačiau nuostatų, susijusių su savivaldybės valdomų įmonių metinių finansinių ataskaitų tvirtinimu nėra, nors Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatyme numatyta, kad savivaldybės įmonės savininkė yra savivaldybė, o savivaldybės įmonės savininko teises ir pareigas savivaldybė įgyvendina per savivaldybės vykdomąją instituciją (4 straipsnio 2 dalis), kuri tvirtina įmonės metinių finansinių ataskaitų rinkinį (4 straipsnio 4 dalies 7 punktas). Atsižvelgiant į tai, siūlytina išplėsti paprastąją savivaldybės tarybos kompetenciją.

5.  Siekiant suderinti veiklos ataskaitos sampratą su VSAĮ projekto nuostatomis, siūlytina patikslinti paprastąją savivaldybės tarybos kompetenciją tvirtinti atitinkamų savivaldybės įstaigų metinių ataskaitų rinkinius.

6.  Seimo Audito komitetas savo 3-iuoju pasiūlymu papildo projektą nauju 105 straipsniu, kuriame nuosekliai ir sistemiškai detalizuojama savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio sudėtis, rengėjai ir rengimo procedūros ir tvirtinimo tvarka, todėl galiojančio įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 8 punkte nuoroda į Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą laikytina pertekline.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

35 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 16 straipsnio 2 dalies 8 punktą ir jį išdėstyti taip:

„8) sprendimų dėl savivaldybės kontrolieriaus priėmimo į pareigas ir atleidimo iš jų priėmimas, savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos steigimas, didžiausio valstybės tarnautojų pareigybių ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, skaičiaus šioje tarnyboje nustatymas, savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos metinio ataskaitų rinkinio, kuris sudaromas vadovaujantis Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymu, svarstymas ir sprendimo dėl jo priėmimas, įstatymų numatyto savivaldybės kontrolieriaus darbo užmokesčio nustatymas, savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos nuostatų tvirtinimas;“.

2. Pakeisti 16 straipsnio 2 dalies 15 punktą ir jį išdėstyti taip:

„15) savivaldybės biudžeto ir savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio tvirtinimas, prireikus savivaldybės biudžeto tikslinimas;“.

3. Pakeisti 16 straipsnio 2 dalies 19 punktą ir jį išdėstyti taip:

„19) mero, savivaldybės administracijos direktoriaus, savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos, biudžetinių ir viešųjų įstaigų (kurių savininkė yra savivaldybė), savivaldybės valdomų įmonių ir organizacijų metinių ataskaitų rinkiniųrinkinio tvirtinimas ir atsakymų į savivaldybės tarybos narių paklausimus išklausymas reglamento nustatyta tvarka, sprendimų dėl šių ataskaitų ir atsakymų priėmimas šio įstatymo 13 straipsnio 5, 6, 8 ir 9 dalyse nustatyta tvarka rengiant, pateikiant sprendimų projektus ir dėl jų balsuojant;“.

4. Pakeisti 16 straipsnio 3 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2) savivaldybės biudžetinių įstaigų finansinių metinių ataskaitų rinkinių tvirtinimas;“.

5. Pakeisti 16 straipsnio 3 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

„5) viešųjų įstaigų (kurių savininkė yra savivaldybė) finansinių metinių ataskaitų rinkinių tvirtinimas;“.

6. Papildyti 16 straipsnio 3 dalį 61 punktu ir jį išdėstyti taip:

61) savivaldybės valdomų įmonių metinių finansinių ataskaitų, metinių pranešimų ir (arba) veiklos ataskaitų tvirtinimas;.

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

Seimo Audito komitetas,

2020-06-17

6

 

 

 

Argumentai:

Pagal VSAĮ projekto nuostatas atsiskaitymo už mero veiklą informacija yra įtraukiama į savivaldybės veiklos ataskaitą ir ši veiklos ataskaita yra savivaldybės metinio ataskaitų rinkinio dalis. Taip pat siūlytina palikti galiojantį reglamentavimą dėl mero atsiskaitymo bendruomenei.

Derinant įstatymų projektų nuostatas tarpusavyje, siūlytina patikslinti galiojančio įstatymo 20 straipsnio 7 dalį.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

46 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas

Pripažinti netekusia galios Pakeisti 20 straipsnio 7 dalį. ir ją išdėstyti taip:

„7. Meras reglamento nustatyta tvarka ne rečiau kaip kartą per metus atsiskaito savivaldybės tarybai ir bendruomenei už savo veiklą, taip pat rengia ir pateikia rinkėjams ir savivaldybės bendruomenei savivaldybės veiklos ataskaitą. Ši informacija apie mero veiklos rezultatus įtraukiama į šio įstatymo 105 straipsnyje nurodytą savivaldybės metinių ataskaitų rinkinį.

Pritarti

 

7.

Seimo Audito komitetas,

2020-06-17

7

 

 

 

Argumentai:

1.  Šiuo metu Seime yra svarstomas Valstybės kontrolės įstatymo Nr. I-907 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-2183, kuriuo siekiama pakeisti institucijos tarnautojų statusą. Pritarus minėtam įstatymo projektui, nuo 2021 m. sausio 1 d. Valstybės kontrolės įstatyme nebūtų vartojama „Valstybės kontrolės pareigūnų“ sąvoka.

Siekiant suderinti minėto ir svarstomo įstatymų projektų nuostatas, taip pat atkreipiant dėmesį į tai, kad Vietos savivaldos įstatyme gali būti naudojamas tik bendrinis „Valstybės kontrolės“ pavadinimas, siūlytina atsisakyti žodžio „pareigūnai“.

2.  Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto Nr. XIIIP-4545 nuostatos stokoja išbaigtumo, siūlytina papildyti įstatymo projektą nauja dalimi, numatant pareigą savivaldybių kontrolieriams pateikti savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos ne veiklos ataskaitą, o metinį ataskaitų rinkinį, ir jį viešinti. 

3.  Taip pat reikalinga metinių ataskaitų rinkinio terminus suderinti su VSAĮ nuostatomis.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

57 straipsnis. 27 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 27 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) kiekvienais metais iki gegužės 2515 dienos parengia ir reglamente nustatyta tvarka pateikia savivaldybės tarybai išvadą dėl pateikto tvirtinti savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio;“.

„2. Pakeisti 27 straipsnio 9 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

„6) valstybės kontrolieriaus rašytiniu prašymu gali dalyvauti ar pavesti savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, pagal jų kompetenciją dalyvauti Valstybės kontrolės pareigūnų atliekamuose savivaldybės administravimo subjektų finansiniuose ir veiklos audituose;“.

23. Pakeisti 27 straipsnio 9 dalies 10 punktą ir jį išdėstyti taip:

„10) kiekvienais metais iki gegužės 2515 dienos reglamente nustatyta tvarka pateikia savivaldybės tarybai išvadą dėl pateikto tvirtinti savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio, savivaldybės biudžeto ir turto naudojimo;“.

4. Pakeisti 27 straipsnio 9 dalies 15 punktą ir jį išdėstyti taip:

„15) reglamente nustatyta tvarka ir terminais pateikia savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos veiklos ataskaitą metinį ataskaitų rinkinį; savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos veiklos ataskaitą metinį ataskaitų rinkinį arba josjo santrauką paskelbia vietinėje spaudoje, savivaldybės interneto svetainėje, o jeigu įmanoma, – ir per kitas visuomenės informavimo priemones;“.

35. Pakeisti 27 straipsnio 9 dalies 20 punktą ir jį išdėstyti taip:

„20) sudaro sąlygas Valstybės kontrolės pareigūnams kontrolei dalyvauti atliekant savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio valstybinį auditą tokiu mastu, kad Valstybės kontrolės pareigūnai kontrolė surinktų tinkamus ir pakankamus įrodymus, reikalingus išvadai dėl nacionalinio metinių ataskaitų rinkinio parengti, ir teikia Valstybės kontrolei duomenis apie savivaldybės metinių ataskaitų rinkinio valstybinio audito rezultatus.“

Pritarti

 

8.

Seimo Audito komitetas,

2020-06-17

8

 

 

 

Argumentai:

Galiojančio įstatymo 29 straipsnio 8 dalies 9 punkte numatyta, kad savivaldybės administracijos direktorius teisės aktų nustatyta tvarka atsiskaito už savo ir savivaldybės administracijos veiklą teikdamas veiklos ataskaitas savivaldybės tarybai ir merui.

Pažymėtina, kad savivaldybės administracijos direktorius atsiskaitys savivaldybės tarybai ir merui kaip biudžetinės įstaigos – savivaldybės administracijos – vadovas, teikdamas savivaldybės administracijos metinių ataskaitų rinkinį. Biudžetinių įstaigų ataskaitų  tvirtinimą reglamentuoja galiojančio įstatymo 16 straipsnio 3 dalies 2 punktas, kurį Seimo Audito komitetas savo 5-uoju pasiūlymu tikslina ir suderina nuostatas su VSAĮ projektu.

Pritariant Lietuvos savivaldybių asociacijos pasiūlymui, siūlytina atsisakyti galiojančio įstatymo 29 straipsnio 8 dalies 9 punkto.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

68 straipsnis. 29 straipsnio pakeitimas

Pakeisti Pripažinti netekusiu galios 29 straipsnio 8 dalies 9 punktą ir jį išdėstyti taip:.

9) reglamento nustatyta tvarka atsiskaito už savo ir savivaldybės administracijos veiklą teikdamas savivaldybės administracijos metinių ataskaitų rinkinį savivaldybės tarybai ir merui;“.

Pritarti

 

9.

Seimo Audito komitetas,

2020-06-17

10

2

 

 

Argumentai:

Ataskaitose pateikta informacija yra retrospektyvinė, t. y. apibūdina praėjusius laikotarpius. Projekto nuostatų įsigaliojimas numatytas 2022 m. sausio 1 d., tačiau jos būtų taikomos rengiant ataskaitų rinkinius už 2022 ir vėlesnius metus.

Siūlytina tikslinti teisės normų taikymą, nes neaiškus taikytinas teisinis reguliavimas ataskaitų rinkiniams, rengiamiems už 2021 metus, ir projekte aiškiai suformuluoti atitinkamas nuostatas.

Atsižvelgiant į tai bei pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabai, siūlytina tikslinti projekto 10 straipsnio 2 dalį.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 10 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Šis įstatymas taikomas 2022 metų ir vėlesnių ataskaitinių laikotarpių ataskaitų rinkiniams, sudaromiems už 2022 metus ir vėlesnius ataskaitinius laikotarpius. Rengiamiems ataskaitinių laikotarpių iki 2022 metų ataskaitų rinkiniams taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusios Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nuostatos.

Pritarti

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: I. Šimonytė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

PRIDEDAMA:

1. Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 4, 12, 16, 20, 27, 29 ir 57 straipsnių pakeitimo, trečiojo1 skirsnio pavadinimo pakeitimo ir įstatymo papildymo 105 straipsniu įstatymo projektas Nr. XIIIP-4545(2);

2. Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 4, 12, 16, 20, 27, 29 ir 57 straipsnių pakeitimo, trečiojo1 skirsnio pavadinimo pakeitimo ir įstatymo papildymo 105 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-4545(2) lyginamasis variantas.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                               Ingrida Šimonytė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Asta Rubežė ir vyresnioji specialistė Diana Andriūnaitė