Atsiėmė 2017-05-25

 

2017-05-12

 

PASIŪLYMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-857

2, 161, 18, 22, 28, 29, 34 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO

BEI ĮSTATYMO PAPILDYMO 162 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO NR.XIIP-4437

 

                                                              

 

 

Eil.

Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str.

d.

p.

1.

 

 

 

Argumentai:

Įstatymo projektu siūloma nustatyti pernelyg griežtas priemones siekiant sumažinti alkoholinių gėrimų vartojimą ir prieinamumą. Alkoholio vartojimo ir prieinamumo sumažinimas gali būti pasiekiamas ne vien didinant amžių, kurio sulaukę asmenys galėtų įsigyti alkoholio ir jį vartoti, uždraudžiant alkoholio reklamą bei ribojant alkoholio pardavimo vietas, tačiau ir kitomis, asmens teisių neribojančiomis priemonėmis. 

Įtvirtinus siūlomą teisinį reglamentavimą, būtų sukuriama situacija, kai asmenys įsigyti alkoholio ir jį vartoti vyktų į kitas valstybes, taip pat padidėtų „šešėlinė“ alkoholio rinka, narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimas.

Nustačius, jog alkoholį įsigyti ir vartoti galėtų tik asmenys sulaukę 20 metų, nebūtų ugdomi „protingo“ alkoholio vartojimo įgūdžiai, neturint poreikio vartoti stipriuosius alkoholinius gėrimus.

Pasaulio sveikatos organizacijos 2011 metų duomenimis, daugelyje Europos valstybių narių alkoholinius gėrimus galima įsigyti asmenims, sulaukusiems 16 – 18 metų. Austrijoje, Belgijoje, Vokietijoje, Liuksemburge, Olandijoje, Portugalijoje, Ispanijoje, Šveicarijoje silpnuosius gėrimus galima įsigyti ir vartoti nuo 16 metų. Kiek griežtesnis reguliavimas nustatytas tik Švedijos Karalystėje, Norvegijoje ir Suomijoje.

Todėl siūlomo teisinio reguliavimo įtvirtinimas nepagrįstai apribotų asmenų teises, didintų „šešėlinę“ alkoholio ir narkotikų bei psichotropinių medžiagų rinką.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo preambulę ir ją išdėstyti taip:

„Alkoholio kontrolės įstatymu siekiama užtikrinti mokslu pagrįstą alkoholio kontrolę, sumažinti alkoholinių gėrimų prieinamumą ir vartojimą. Vadovaujantis Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijomis, remiantis pasaulio ir Lietuvos mokslininkų išvadomis, imamasi veiksmingų alkoholio vartojimo mažinimo priemonių. Pagrindinės yra šios:

– Visiškas alkoholinių gėrimų reklamos draudimasAlkoholinių gėrimų reklamos ribojimas;

– Prieinamumo mažinimas, leidimas prekiauti alkoholiu tik specializuotose parduotuvėse;

– Prekybos alkoholiu laiko trumpinimas: uždraudžiant prekybą alkoholiu nuo 20 val. vakaro iki 10 ryto;

– Legalaus alkoholio įsigijimo ir vartojimo amžiaus padidinimas iki 20 metų;

– Leidimas alkoholiu prekiauti ne arčiau nei 200 metrų iki ugdymo įstaigų.

2.

161

 

 

Argumentai:

Įstatymo projektu siūloma nustatyti pernelyg griežtas priemones siekiant sumažinti alkoholinių gėrimų vartojimą ir prieinamumą. Alkoholio vartojimo ir prieinamumo sumažinimas gali būti pasiekiamas ne vien drastiškai ribojant alkoholio pardavimo vietas. Siūlomas teisinis reguliavimas padidintų „šešėlinė“ alkoholio rinką, padidėtų narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 161 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„Šiame Įstatyme prekybos alkoholiniais gėrimais vieta laikomos alkoholinių gėrimų parduotuvės, restoranų, kavinių, barų, bufetų, kitos stacionariosios viešojo maitinimo vietų patalpos, esančios ne mažesniu, kaip 200 metrų atstumu nuo ugdymo įstaigų, taip pat viešbučių kambarių minibarai, tarptautinio susisiekimo traukiniai, siaurojo geležinkelio traukiniai ir laivai, kuriuose yra atskirai įrengtos viešojo maitinimo vietos, orlaiviai, vežantys keleivius tarptautiniais maršrutais. Kai koncertų, cirko, sporto, diskotekų ir kitų masinių renginių (vykstančių patalpose), teatro spektaklių, kino ir videofilmų demonstravimo vietose alkoholiniai gėrimai parduodami ne prekybai skirtose atskirose patalpose, prekybos alkoholiniais gėrimais vieta laikoma prekybai skirta patalpų dalis, kurioje leidžiama parduoti ir vartoti alkoholinius gėrimus. Aptarnaujant pirkėjus lauko sąlygomis, prekybos alkoholiniais gėrimais vieta laikoma alkoholinių gėrimų pardavimo vieta ir alkoholiniams gėrimams vartoti įrengtos vietos (stalai, pavėsinės, kiti įrenginiai).

3.

18

 

 

Argumentai:

Įstatymo projektu siūloma nustatyti pernelyg griežtas priemones siekiant sumažinti alkoholinių gėrimų vartojimą ir prieinamumą. Alkoholio vartojimo ir prieinamumo sumažinimas gali būti pasiekiamas ne vien drastiškai ribojant alkoholio pardavimo vietas. Siūlomas teisinis reguliavimas padidintų „šešėlinė“ alkoholio rinką, padidėtų narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimas.

Siekiant „protingo“ alkoholio vartojimo kultūros įtvirtinimo, siūlytina nustatyti, jog nestiprių alkoholinių gėrimų prekyba ir vartojimas būtų galimi masinių renginių metu.

 

Pasiūlymas:

1. Pakeisti 18 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Lietuvos Respublikoje prekiauti leidžiama:

1) alkoholiniais gėrimais – alkoholinių gėrimų parduotuvėse, tarptautinio susisiekimo traukiniuose, siaurojo geležinkelio traukiniuose ir laivuose, kuriuose yra atskirai įrengtos viešojo maitinimo vietos, orlaiviuose, vežančiuose keleivius tarptautiniais maršrutais, parodose ir mugėse, vykstančiose stacionariuose pastatuose, viešbučių kambariuose įrengtuose minibaruose, taip pat specialiosiose prekybos vietose;

2) natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 13 procentų, – parodose;

3) natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento, – masiniuose renginiuose ir mugėse.“

 

2. Pakeisti 18 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3.Lietuvos Respublikoje prekiauti alkoholiniais gėrimais draudžiama:

1) laisvės atėmimo, karinėse ir sukarintos tarnybos, policijos ir kitose statutinėse, sveikatos priežiūros, ugdymo įstaigose, šių įstaigų ir maldos namų teritorijose. Savivaldybės taryba, gavusi šių įstaigų (išskyrus ugdymo įstaigas) ar religinių bendruomenių vadovybės rašytinį prašymą nustato, kokiu atstumu nuo šios įstaigos ar maldos namų teritorijos draudžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais;

2) iš prekybos automatų;

3) asmenims, jaunesniems kaip 1820 metų;

4) nestacionariosiose mažmeninės prekybos ir viešojo maitinimo vietose. Šis draudimas netaikomas alkoholiniams gėrimams, parduodamiems tarptautinio susisiekimo traukiniuose, siaurojo geležinkelio traukiniuose ir laivuose, kuriuose yra atskirai įrengtos viešojo maitinimo vietos, orlaiviuose, vežančiuose keleivius tarptautiniais maršrutais, parodose ir mugėse, vykstančiose stacionariuose pastatuose, viešbučių kambariuose įrengtuose minibaruose;

5) mažmeninės prekybos, viešojo maitinimo vietose, įrengtose didmeninės prekybos įmonių ir importuotojų sandėliuose, kuriuose verčiamasi didmenine prekyba alkoholiniais gėrimais;

6) alkoholinių gėrimų parduotuvėse, neatitinkančiuose šio Įstatymo 162 straipsnyje nustatytų specialių reikalavimų;

7) sporto varžybų metu;

8) kiekvienų metų rugsėjo 1 dieną. Šis draudimas netaikomas alkoholiniams gėrimams, parduodamiems viešojo maitinimo vietose, tarptautinio susisiekimo traukiniuose, laivuose, orlaiviuose, vežančiuose keleivius tarptautiniais maršrutais, viešbučių kambariuose įrengtuose minibaruose, taip pat neapmuitinamose parduotuvėse ir specialiosiose prekybos vietose;

9) nuo 20 valandos iki 10 valandos mažmeninės prekybos vietose. Šis draudimas netaikomas alkoholiniams gėrimams, parduodamiems tarptautinio susisiekimo traukiniuose, laivuose, orlaiviuose, vežančiuose keleivius tarptautiniais maršrutais, viešbučių kambariuose įrengtuose minibaruose, neapmuitinamose parduotuvėse ir specialiosiose prekybos vietose;

10) švenčių, masinių renginių, parodų, koncertų, teatro spektaklių, cirko ir kitų renginių, skirtų nepilnamečiams, metu;

11) nuo 20 valandos iki 10 valandos viešojo maitinimo vietose, turinčiose licencijas mažmeninei prekybai alkoholiniais gėrimais. Šis draudimas netaikomas viešojo maitinimo vietose, turinčiose licencijas mažmeninei prekybai alkoholiniais gėrimais, parduodamiems pilstomiems alkoholiniams gėrimams ar alkoholiniams gėrimams, parduodamiems atidarytoje pakuotėje ir tik vartoti vietoje;

12) švenčių, masinių renginių, parodų, koncertų, teatro spektaklių, cirko ir kitų renginių, dėl kurių yra priimtas savivaldybės tarybos sprendimas, numatytas šio straipsnio 8 dalyje, metu;

13) masiniuose renginiuose ir mugėse (išskyrus natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento), parodose (išskyrus natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 13 procentų).“

 

3. Pakeisti 18 straipsnio 4 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) alkoholinius gėrimus asmenims, jaunesniems kaip 1820 metų;“.

4.

22

 

 

Argumentai:

Argumentai nurodyti Pasiūlymo 1 ir 2 punkte.

 

Pasiūlymas:

1. Pakeisti 22 straipsnio 1 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

„6) švenčių, masinių renginių, parodų, koncertų, teatro spektaklių, cirko ir kitų renginių, dėl kurių yra priimtas savivaldybės tarybos sprendimas, numatytas šio straipsnio 8 dalyje, metu;“.

 

2. Pakeisti 22 straipsnio 1 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

„7) parodose, mugėse ir masiniuose renginiuose, išskyrus alkoholinius gėrimus, įsigytus parodose, mugėse ir masiniuose renginiuose, kuriuose savivaldybių tarybų nustatyta tvarka įmonėms, Europos juridiniams asmenims ar jų filialams yra išduotos licencijos prekiauti alkoholiniais gėrimais.

 

3. Pakeisti 22 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Lietuvos Respublikoje draudžiama asmenims iki 1820 metų vartoti alkoholinius gėrimus ar jų turėti.“

 

4. Pakeisti 22 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Licencijas verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais turinčios įmonės, Europos juridiniai asmenys ir jų filialai, vykdantys viešojo maitinimo veiklą, privalo užtikrinti, kad prekybos alkoholiniais gėrimais vietose asmenys iki 1820 metų nevartotų alkoholinių gėrimų.“

 

 

 

 

Argumentai:

Lietuvos sveikatos 2012 – 2025 m. strategijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 2014 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. XII-964, alkoholio suvartojimas Europos regione yra didžiausias pasaulio mastu ir labai skiriasi atskirose regiono šalyse – nuo 0,5 iki 21,0 l žmogui per metus. Dažnėjant ir agresyvėjant alkoholio reklamai bei skatinant jaunimą vartoti populiarius alkoholinius gėrimus 2007 m. buvo imtasi papildomos alkoholio paklausos ir pasiūlos mažinimo priemonių ribojant alkoholio reklamą. Dėl šių priemonių naudojimo 2008 – 2005 m. alkoholinių gėrimų vartojimo mastas mažėjo, tačiau ši tendencija nėra tvari. Vienas Lietuvos gyventojas 2013 m. vidutiniškai suvartojo 12,9 litrų absoliutaus alkoholio, 2014 m. – 12,7 litrų. Šis rodiklis yra aukštesnis už Europos šalių vidurkį (10,5 litro absoliutaus alkoholio tenkančio vienam gyventojui), todėl Lietuva vis dar išlieka tarp pirmaujančių Europos šalių pagal alkoholio suvartojimo kiekį, tenkantį vienam gyventojui.

Lietuvos sveikatos 2012 – 2025 m. strategijoje, be kita ko, pažymėta, kad atlikti tyrimai ir statistika rodo, kad alkoholis – trečias pagal svarbą Europoje žalos sveikatai ir pirmalaikės mirties rizikos veiksnys po didelio kraujospūdžio ir rūkymo.

Atsižvelgiant į tai, įvertinus galiojantį teisinį reguliavimą bei siekiant užtikrinti visapusišką Lietuvos sveikatos 2012 – 2025 m. strategijoje įtvirtinto uždavinio – sumažinti alkoholinių gėrimų vartojimą ir prieinamumą – įgyvendinimą, manytina, kad galiojantį Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymą tikslinga patobulinti papildant proporcingomis alkoholio vartojimą ir prieinamumą mažinančiomis papildomomis priemonėmis, nustatant griežtesnius reikalavimus alkoholio reklamai, tačiau jos visiškai neuždraudžiant, kaip siūloma Įstatymo projekte.

 

Pasiūlymas:

„29 straipsnis. Alkoholio reklamos ribojimas

1. Lietuvos Respublikoje draudžiama visų formų alkoholio reklama:

1) skirta vaikams ir paaugliams iki 18 metų;

2) kurioje dalyvauja fiziniai asmenys, išskyrus asmenų balsą;

3) kurioje dalyvauja sportininkai, gydytojai, politikai, meno ir mokslo įžymybės, kiti garsūs visuomenės veikėjai, naudojamas jų asmuo, vardas, atvaizdas ir pan.;

4) siejanti alkoholio vartojimą su fizinės būklės pagerėjimu;

5) siejanti alkoholio vartojimą su vairavimu;

6) siejanti alkoholio vartojimą su psichinės veiklos pagerėjimu, asmeninių problemų sprendimu;

7) siejanti alkoholio vartojimą su stimuliuojančiomis, raminančiomis ir kitomis gydomosiomis savybėmis;

8) siejanti alkoholio vartojimą su socialine sėkme, padidintu seksualiniu aktyvumu;

9) palankiai vaizduojanti nesaikingą alkoholinių gėrimų vartojimą ar neigiamai atsiliepianti apie abstinenciją ir saikingumą;

10) pateikianti didesnę tūrinę etilo alkoholio koncentraciją kaip alkoholinių gėrimų privalumą;

11) pateikianti neteisingą ir (ar) klaidinančią informaciją apie alkoholinius gėrimus.

2. Alkoholio reklama draudžiama:

1) laikraščiuose ir jų savarankiškuose prieduose, žurnaluose ir knygose;

2) vaikams ir paaugliams skirtuose laikraščiuose, žurnaluose, knygose, televizijos ir radijo programose;

3) Lietuvos Respublikos jurisdikcijai priklausančių transliuotojų ir retransliuotojų transliuojamose programose nuo 6 valandos iki 23 valandos (išskyrus tiesiogiai ir ištisai transliuojamus ar retransliuojamus tarptautinius meno, kultūros ar sporto renginius);

4) koncertų, cirko, diskotekų, jaunimo sporto ir laisvalaikio renginių, kitų masinių renginių, teatro spektaklių, kino ir videofilmų demonstravimo vietose, išskyrus šių renginių vietose esančias prekybos vietas. Masiniuose renginiuose (išskyrus vaikams ir paaugliams iki 18 metų skirtus renginius) gali būti pateikiamas renginį remiančios ir alkoholinius gėrimus, kuriais leidžiama prekiauti masiniuose renginiuose, gaminančios arba jais prekiaujančios įmonės, Europos juridinio asmens ar jo filialo pavadinimas ir (ar) prekės ženklas, pagal turinį ir formą neprieštaraujantys teisės aktų reikalavimams;

5) švietimo, mokslo ir ugdymo įstaigose;

6) visose sveikatos priežiūros įstaigose;

7) visuomeninio transporto priemonių viduje ir išorėje;

8) degalinėse ir jų teritorijose, išskyrus jose esančias alkoholinių gėrimų prekybos vietas;

9) ant atvirlaiškių, vokų ir pašto ženklų.

3. Loterijose, žaidimuose, konkursuose draudžiama teikti alkoholinius gėrimus kaip prizus arba kartu su jais.

4. Lietuvos Respublikoje draudžiama išorinė alkoholio reklama, išskyrus alaus, alaus mišinių su nealkoholiniais gėrimais bei natūralios fermentacijos vyno ir sidro išorinę reklamą.

5. Alkoholio reklamoje (išskyrus tuos atvejus, kai išorinėje reklamoje pateikiami tik alkoholinius gėrimus gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių pavadinimai ir (ar) jų prekių ženklai) turi būti įspėjamasis tekstas apie žalingą alkoholio poveikį sveikatai. Šio teksto formą, turinį ir jo vietą reklamoje nustato Sveikatos apsaugos ministerija.

6. Reklama nelaikoma informacija apie alkoholinius gėrimus informaciniuose pranešimuose, kurie skirti tik alkoholio verslo specialistams, taip pat alkoholinius gėrimus gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų registruoti pavadinimai (jeigu alkoholinių gėrimų gamintojo pavadinimas yra sudedamoji šių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų registruoto pavadinimo dalis) ir prekių ženklai, kai šie pavadinimai ir prekių ženklai pateikiami iškabose ant šių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų buveinės ar padalinio pastato ir valdomo transporto. Reklama nelaikoma asmenų, dėvinčių aprangą su alkoholinius gėrimus gaminančios įmonės pavadinimu ir (ar) prekės ženklu ar kitaip demonstruojančių įmonės pavadinimą ir (ar) prekės ženklą, atvaizdų patalpinimas alkoholinius gėrimus gaminančių įmonių interneto svetainėse. Reklama taip pat nelaikomi alkoholinius gėrimus gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų registruoti pavadinimai ir prekių ženklai, kai šie pavadinimai ar prekių ženklai nereguliariai ir netikėtai matomi transliuojamose ar retransliuojamose programose ir kai šių pavadinimų ir prekių ženklų atvaizdai yra šalutiniai, palyginti su transliuojamos ar retransliuojamos programos vaizdais.

7. Kaip laikomasi šio straipsnio reikalavimų, kontroliuoja Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, savivaldybių institucijos (išorinės reklamos draudimo pažeidimus).“

 

 

 

Teikia

Seimo nariai:                                                                                                             Andrius Palionis