Argumentai:
Lietuvos sveikatos 2012 – 2025 m. strategijoje,
patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 2014 m. birželio 26 d. nutarimu Nr.
XII-964, alkoholio suvartojimas Europos regione yra didžiausias pasaulio
mastu ir labai skiriasi atskirose regiono šalyse – nuo 0,5 iki 21,0 l žmogui
per metus. Dažnėjant ir agresyvėjant alkoholio reklamai bei skatinant jaunimą
vartoti populiarius alkoholinius gėrimus 2007 m. buvo imtasi papildomos
alkoholio paklausos ir pasiūlos mažinimo priemonių ribojant alkoholio
reklamą. Dėl šių priemonių naudojimo 2008 – 2005 m. alkoholinių gėrimų
vartojimo mastas mažėjo, tačiau ši tendencija nėra tvari. Vienas Lietuvos
gyventojas 2013 m. vidutiniškai suvartojo 12,9 litrų absoliutaus alkoholio,
2014 m. – 12,7 litrų. Šis rodiklis yra aukštesnis už Europos šalių vidurkį
(10,5 litro absoliutaus alkoholio tenkančio vienam gyventojui), todėl Lietuva
vis dar išlieka tarp pirmaujančių Europos šalių pagal alkoholio suvartojimo
kiekį, tenkantį vienam gyventojui.
Lietuvos sveikatos 2012 – 2025 m. strategijoje, be
kita ko, pažymėta, kad atlikti tyrimai ir statistika rodo, kad alkoholis –
trečias pagal svarbą Europoje žalos sveikatai ir pirmalaikės mirties rizikos
veiksnys po didelio kraujospūdžio ir rūkymo.
Atsižvelgiant į tai, įvertinus galiojantį teisinį
reguliavimą bei siekiant užtikrinti visapusišką Lietuvos sveikatos 2012 –
2025 m. strategijoje įtvirtinto uždavinio – sumažinti alkoholinių gėrimų
vartojimą ir prieinamumą – įgyvendinimą, manytina, kad galiojantį Lietuvos
Respublikos alkoholio kontrolės įstatymą tikslinga patobulinti papildant
proporcingomis alkoholio vartojimą ir prieinamumą mažinančiomis papildomomis
priemonėmis, nustatant griežtesnius reikalavimus alkoholio reklamai, tačiau
jos visiškai neuždraudžiant, kaip siūloma Įstatymo projekte.
Pasiūlymas:
„29 straipsnis. Alkoholio reklamos
ribojimas
1. Lietuvos Respublikoje
draudžiama visų formų alkoholio reklama:
1) skirta vaikams ir paaugliams
iki 18 metų;
2) kurioje dalyvauja fiziniai
asmenys, išskyrus asmenų balsą;
3) kurioje dalyvauja
sportininkai, gydytojai, politikai, meno ir mokslo įžymybės, kiti garsūs
visuomenės veikėjai, naudojamas jų asmuo, vardas, atvaizdas ir pan.;
4) siejanti alkoholio vartojimą
su fizinės būklės pagerėjimu;
5) siejanti alkoholio vartojimą
su vairavimu;
6) siejanti alkoholio vartojimą
su psichinės veiklos pagerėjimu, asmeninių problemų sprendimu;
7) siejanti alkoholio vartojimą
su stimuliuojančiomis, raminančiomis ir kitomis gydomosiomis savybėmis;
8) siejanti alkoholio vartojimą
su socialine sėkme, padidintu seksualiniu aktyvumu;
9) palankiai vaizduojanti
nesaikingą alkoholinių gėrimų vartojimą ar neigiamai atsiliepianti apie
abstinenciją ir saikingumą;
10) pateikianti didesnę tūrinę
etilo alkoholio koncentraciją kaip alkoholinių gėrimų privalumą;
11) pateikianti neteisingą ir
(ar) klaidinančią informaciją apie alkoholinius gėrimus.
2. Alkoholio reklama
draudžiama:
1) laikraščiuose ir jų
savarankiškuose prieduose, žurnaluose ir knygose;
2) vaikams ir paaugliams
skirtuose laikraščiuose, žurnaluose, knygose, televizijos ir radijo
programose;
3) Lietuvos Respublikos
jurisdikcijai priklausančių transliuotojų ir retransliuotojų transliuojamose
programose nuo 6 valandos iki 23 valandos (išskyrus tiesiogiai ir ištisai
transliuojamus ar retransliuojamus tarptautinius meno, kultūros ar sporto
renginius);
4) koncertų, cirko, diskotekų,
jaunimo sporto ir laisvalaikio renginių, kitų masinių renginių, teatro
spektaklių, kino ir videofilmų demonstravimo vietose, išskyrus šių renginių
vietose esančias prekybos vietas. Masiniuose renginiuose (išskyrus vaikams ir
paaugliams iki 18 metų skirtus renginius) gali būti pateikiamas renginį
remiančios ir alkoholinius gėrimus, kuriais leidžiama prekiauti masiniuose
renginiuose, gaminančios arba jais prekiaujančios įmonės, Europos juridinio
asmens ar jo filialo pavadinimas ir (ar) prekės ženklas, pagal turinį ir
formą neprieštaraujantys teisės aktų reikalavimams;
5) švietimo, mokslo ir ugdymo
įstaigose;
6) visose sveikatos priežiūros
įstaigose;
7) visuomeninio transporto
priemonių viduje ir išorėje;
8) degalinėse ir jų
teritorijose, išskyrus jose esančias alkoholinių gėrimų prekybos vietas;
9) ant atvirlaiškių, vokų ir
pašto ženklų.
3. Loterijose, žaidimuose,
konkursuose draudžiama teikti alkoholinius gėrimus kaip prizus arba kartu su
jais.
4. Lietuvos Respublikoje
draudžiama išorinė alkoholio reklama, išskyrus alaus, alaus mišinių su
nealkoholiniais gėrimais bei natūralios fermentacijos vyno ir sidro išorinę
reklamą.
5. Alkoholio reklamoje
(išskyrus tuos atvejus, kai išorinėje reklamoje pateikiami tik alkoholinius
gėrimus gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių pavadinimai ir (ar) jų
prekių ženklai) turi būti įspėjamasis tekstas apie žalingą alkoholio poveikį
sveikatai. Šio teksto formą, turinį ir jo vietą reklamoje nustato Sveikatos
apsaugos ministerija.
6. Reklama nelaikoma
informacija apie alkoholinius gėrimus informaciniuose pranešimuose, kurie
skirti tik alkoholio verslo specialistams, taip pat alkoholinius gėrimus
gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų
filialų registruoti pavadinimai (jeigu alkoholinių gėrimų gamintojo
pavadinimas yra sudedamoji šių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų
registruoto pavadinimo dalis) ir prekių ženklai, kai šie pavadinimai ir
prekių ženklai pateikiami iškabose ant šių įmonių, Europos juridinių asmenų
ar jų filialų buveinės ar padalinio pastato ir valdomo transporto. Reklama
nelaikoma asmenų, dėvinčių aprangą su alkoholinius gėrimus gaminančios įmonės
pavadinimu ir (ar) prekės ženklu ar kitaip demonstruojančių įmonės pavadinimą
ir (ar) prekės ženklą, atvaizdų patalpinimas alkoholinius gėrimus gaminančių
įmonių interneto svetainėse. Reklama taip pat nelaikomi alkoholinius gėrimus
gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų
filialų registruoti pavadinimai ir prekių ženklai, kai šie pavadinimai ar
prekių ženklai nereguliariai ir netikėtai matomi transliuojamose ar
retransliuojamose programose ir kai šių pavadinimų ir prekių ženklų atvaizdai
yra šalutiniai, palyginti su transliuojamos ar retransliuojamos programos
vaizdais.
7. Kaip laikomasi šio
straipsnio reikalavimų, kontroliuoja Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės
departamentas, savivaldybių institucijos (išorinės reklamos draudimo
pažeidimus).“
|