LIETUVOS RESPUBLIKOS

SOCIALINIO DRAUDIMO PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-549 47 STRAIPSNIO

PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai.

Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatymo ( toliau ­ Pensijų įstatymas)          Nr. I-549 47 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto tikslas – tenkinti Aistės Audickaitės ir Dalios Audickienės peticijoje „Dėl senatvės pensijos apskaičiavimo dirbančiam neįgaliajam“ pateiktą pasiūlymą pakeisti Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatytą tvarką, pagal kurią apskaičiuojami apskaitos vienetai, skiriant socialinio draudimo senatvės pensiją asmenims, gavusiems iki 2018 m. sausio 1 d. paskirtas socialinio draudimo netekto darbingumo pensijas.

2020 m. birželio 30 d. Seimo Peticijų komisija priėmė sprendimą tenkinti šį pareiškėjų pasiūlymą ir, vadovaujantis Peticijų įstatymo 12 straipsnio 3 dalimi, teikti Seimui išvadą dėl šio pasiūlymo. Seimas pritarė Komisijos išvadai ir š. m. rugsėjo 15 d. priėmė Seimo protokolinį nutarimą tenkinti pasiūlymą.

Peticijų įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad tuo atveju, kai prieinama išvados tenkinti peticijoje išdėstytus reikalavimus ir siūlymus, gali būti parengiamas atitinkamo teisės akto projektas.

Vadovaujantis šia nuostata, ir buvo parengtas Socialinio draudimo pensijų įstatymo Nr. I-549 47 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, kurio tikslas ­ pakeisti Pensijų įstatymo nuostatas, nustatant, kad, jeigu naudinga, asmenims, iki senatvės pensijos gavusiems netekto darbingumo pensijas, apskaitos vienetai būtų apskaičiuojami ne pagal netekto darbingumo pensijos koeficientus, bet pagal Pensijų įstatymo 51 straipsnį.

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai.

Įstatymo projektą parengė Peticijų komisija.

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai.

Naujos redakcijos Pensijų įstatyme nustatyta, kad skiriant senatvės pensiją asmenims, gavusiems iki 2018 m. sausio 1 d. paskirtas netekto darbingumo pensijas, apskaitos vienetai yra apskaičiuojami pagal asmens draudžiamųjų pajamų koeficientus, pagal kuriuos buvo mokėta netekto darbingumo pensija. Jei asmuo po netekto darbingumo pensijos paskyrimo dirbo ir pagal gautas asmens pajamas apskaičiuotas asmens draudžiamųjų pajamų koeficientas yra didesnis, nei tas, pagal kurį buvo mokėta netekto darbingumo pensija, dydžių skirtumas pridedamas prie netekto darbingumo pensijos apskaičiavime naudoti koeficiento ir šis dydis įrašomas į formulę, skirtą apskaitos vienetams apskaičiuoti.

Taigi naujos redakcijos Pensijų įstatyme iš esmės senatvės pensijų apskaičiavimo tvarka iki tol gavusiems netekto darbingumo pensijas asmenims nepasikeitė – apskaičiavimo pagrindas yra pajamos, pagal kurias buvo apskaičiuota netekto darbingumo pensija, o jei asmuo dirbo po pensijos paskyrimo, žiūrima, ar šios pajamos didesnės už tas, pagal kurias buvo apskaičiuota netekto darbingumo pensija. Toks senatvės pensijos apskaičiavimas asmenims, gavusiems netekto darbingumo pensiją, pagrįstas dažniausiai pasitaikančia situacija, kai po netekto darbingumo pensijos paskyrimo asmenys arba nebedirba, arba dirba, gaudami mažesnes pajamas nei iki netektos darbingumo pensijos paskyrimo. Tokiais atvejais senatvės pensijos apskaičiavimas pagal netekto darbingumo pensijos duomenis yra naudingesnis.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.

Siekiant pagerinti neįgaliųjų padėtį, tikslinga pakeisti Pensijų įstatymo nuostatas, nustatant, kad, jeigu naudinga, asmenims, iki senatvės pensijos gavusiems netekto darbingumo pensijas, apskaitos vienetai būtų apskaičiuojami ne pagal netekto darbingumo pensijos koeficientus, bet pagal Pensijų įstatymo 51 straipsnį.

Šis įstatymas įsigaliotų 2021 m. sausio 1 d. Įsigaliojus šiam įstatymui, socialinio draudimo senatvės ir netekto darbingumo pensijos, paskirtos nuo 2018 m. sausio 1 d. iki 2020 m. gruodžio 31 d. gavėjams, kuriems iki 2017 m. gruodžio 31 d. buvo paskirta netekto darbingumo (invalidumo) pensija, būtų perskaičiuojamos pagal šio įstatymo nuostatas, jei gavėjams tai naudinga, o pagal šio straipsnio 2 dalies 1 punktą perskaičiuotos pensijos jų gavėjams būtų pradedamos mokėti ne vėliau kaip iki 2021 m. balandžio 30 d., išmokant pensijos nepriemoką, susidariusią perskaičiavus socialinio draudimo senatvės arba netekto darbingumo pensiją nuo 2021 m. sausio 1 d.

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų pasekmių nenumatoma. 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai.

Įstatymo priėmimas kriminogeninei situacijai ir korupcijai įtakos neturės.

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

Įstatymo įgyvendinimas neturės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.

Priimti, keisti ar pripažinti netekusiais galios kitų įstatymų nereikia.

9. Ar įstatymo projektas parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Naujų sąvokų nepateikiama.

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti.

Sodrai reikės perskaičiuoti 2018-2020 paskirtas pensijas ­ nuo įsigaliojimo per 4 mėnesius (ilgesnis laiko tarpas reikalingas tam, kad Sodra galėtų užsakyti ir pasikeisti savo taikomąsias programas, o tai užtrunka). Ilgesnis įsigaliojimo laikas reikalingas įrangai įsigyti ir pasirengti perskaičiavimams atlikti, nes Sodra turės perskaičiuoti visas per 3 metus paskirtas pensijas tiems asmenims, kurie iki 2017 m. gruodžio 31 d. gavo netekto darbingumo (invalidumo) pensijas.

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti.

Įstatymo projektas pareikalaus papildomų lėšų, tačiau apskaičiuoti kiek tiksliai lėšų prireiktų yra sudėtinga, nes reikėtų įvertinti kiekvieno asmens, iki senatvės pensijos gavusio netekto darbingumo pensiją, situaciją.

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Įstatymo projekto rengimo metu gauta Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos specialistų išvada ir kita informacija.

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis.

„Pensijų įstatymas“, „netekto darbingumo (invalidumo) pensija“.

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Nėra.

 

Seimo narys

Peticijų komisijos pirmininkas Petras Čimbaras