image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, LT-01104 Vilnius,

tel. (8 5) 266 2984, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected], https://tm.lrv.lt.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

 

2021-05-  Nr.

Į 2021-05-24 Nr. S-2021-2702-XIVP-521

 

 

Lietuvos Respublikos Seimui

 

 

 

 

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSINIŲ ATASKAITŲ AUDITO ĮSTATYMO NR. VIII-1227 11 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO nR. XIVP-521 atitikties Europos Sąjungos teisei

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo Nr. VIII-1227 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-521 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame šias pastabas.

Projekto 1 straipsniu, kuriuo Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo (toliau – Įstatymas) 11 straipsnis papildomas 2 dalimi, siekiama įtvirtinti teisinį reglamentavimą, nustatantį, kad praktika, atliekama Įstaigoje vadovaujant darbuotojui, kuris atlieka funkcijas, susijusias su viešąja priežiūra, ir kuris turi ne mažesnį kaip 3 metų auditoriaus stažą, raštu sutinka vadovauti auditoriaus padėjėjo praktikai ir neturi galiojančių poveikio priemonių iki jo paskyrimo vadovauti auditoriaus padėjėjo praktikai dienos, prilyginama auditoriaus padėjėjo praktikai.

2006 m. gegužės 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2006/43/EB dėl teisės aktų nustatyto metinės finansinės atskaitomybės ir konsoliduotos finansinės atskaitomybės audito, iš dalies keičiančios Tarybos direktyvas 78/660/EEB ir 83/349/EEB bei panaikinančios Tarybos direktyvą 84/253/EEB (toliau – Direktyva) 10 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad  „siekiant užtikrinti gebėjimą teorines žinias taikyti praktikoje, <...> besimokantysis turi baigti mažiausiai trejų metų trukmės praktinius mokymus, <...> mažiausiai du trečdaliai tokių praktinių mokymų atliekama vadovaujant bet kurioje valstybėje narėje patvirtintam teisės aktų nustatytą auditą atliekančiam auditoriui arba audito įmonei“. Be to, Direktyvos preambulės 5 konstatuojamoje dalyje nustatyta, kad „šios direktyvos tikslas – iš esmės (nors ir ne iki galo) suderinti teisės aktų nustatyto audito reikalavimus. Valstybė narė, reikalaujanti atlikti teisės aktų nustatytą auditą, gali taikyti griežtesnius reikalavimus, nebent šioje direktyvoje numatyta priešingai“.

Pagal Įstatymo 1 straipsnį Įstaiga yra Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota atlikti auditorių ir audito įmonių viešąją priežiūrą įstaiga. Įstatymo 61 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad Įstaigos darbuotojai, priimantys sprendimus, susijusius su viešąja priežiūra, privalo būti nepraktikuojantys asmenys, turintys ne mažesnę kaip 5 metų darbo patirtį finansinių ataskaitų audito, buhalterinės apskaitos, finansinių ataskaitų rengimo ir (arba) teisės srityse. Įstatymo 61 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad Įstaigos darbuotojas, kuris yra auditorius, dirbdamas Įstaigoje, privalo sustabdyti savo auditoriaus pažymėjimo galiojimą ir narystę Auditorių rūmuose. Taigi, atsižvelgiant į aptartą teisinį reglamentavimą, pažymėtina, kad įstaigos darbuotojai nėra auditoriai.

Šiame kontekste pažymėtina, jog Direktyvoje įtvirtintas aiškus ir konkretus reikalavimas, jog praktiniai mokymai turi būti atliekami vadovaujant patvirtintam auditoriui arba audito įmonei, o Projektu siūloma įtvirtinti nuostatą, kad auditoriaus padėjėjo praktika būtų laikoma ir praktika, atliekama Įstaigoje vadovaujant darbuotojui. Remiantis tuo, kas išdėstyta, konstatuotina, jog siūlomas Projektas neatitinka Direktyvos reikalavimų ir prieštarauja Europos Sąjungos teisei.

 

 

 

 

Teisingumo ministrė                                                                                        Evelina Dobrovolska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indrė Gaisrytė, (8 5) 2 662 923, el. p. [email protected]