PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
PROKURATŪROS ĮSTATYMO NR. I-599 161, 20, 25, 27, 39, 40, 49, 501, 60 STRAIPSNIŲ IR 1 PRIEDO PAKEITIMO PROJEKTO NR. XIVP-2909(2)
2023-11-21
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
str. |
str. d. |
p. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
7 8 |
|
|
Argumentai: Šiandien nėra jokių teisiškai reikšmingų aplinkybių, dėl kurių prokurorų algos negalėtų vienu etapu būti padidintos jau nuo 2024-01-01, todėl atskiri Projekto 7 ir 8 straipsniai, kuriais numatomas skirtingas Prokuratūros įstatymo 49 straipsnio įgyvendinimas, nereikalingi. Pasiūlymas:
1. Atsisakyti 7 straipsnio, kuriuo siūloma keisti Prokuratūros įstatymo 49 straipsnį.
2. Projekto 8 straipsnį atitinkamai laikyti 7 straipsniu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
9 10 |
|
|
Argumentai:
Prokurorai pagal atliekamų funkcijų specifiką, jas vykdyti ir atlikti neatidėliotinus proceso veiksmus, skirtingai nei teisėjai, gali ne tik darbo vietoje, bet ir namuose, todėl Projekte pateiktas pasiūlymas atlyginimo kompensavimą už budėjimą numatyti analogišką koks taikomas ir teisėjams yra neteisingas. Kadangi prokuroro darbo, budėjimo ir pavadavimo tvarką pagal Projekte siūlomo Prokuratūros įstatymo 501 straipsnio 10 dalies nuostatas nustato generalinis prokuroras, todėl siūlymas šio straipsnio 11 dalyje detalizuoti tvarką, pagal kurią mokama už darbą ir budėjimą, perteklinis. Be to, siūloma įtvirtinti vieningą kompensavimo mechanizmą, tiek už prokuroro darbą poilsio ir švenčių dienomis, nakties ir viršvalandinį darbą, tiek ir už budėjimo laiką, t. y. prokuroro pasirinkimu už darbą ar budėjimą gauti atlygį arba papildomą poilsio laiką artimiausią mėnesį arba šį poilsio laiką pridedant prie kasmetinių atostogų. Šiandien nėra jokių teisiškai reikšmingų aplinkybių, dėl kurių prokurorų algos negalėtų vienu etapu būti padidintos jau nuo 2024-01-01, todėl atskiri Projekto 9 ir 10 straipsniai, kuriais numatomas skirtingas Prokuratūros įstatymo 501 straipsnio įgyvendinimas, nereikalingi. Pasiūlymas: 1. Atsisakyti 9 straipsnio, kuriuo siūloma keisti Prokuratūros įstatymo 501 straipsnį.
2. Projekto 10 straipsnį išdėstyti taip:
Pakeisti 501 straipsnį ir jį išdėstyti taip: 501 straipsnis. Darbas ir budėjimas poilsio ir švenčių dienomis, pavadavimas, nakties ir viršvalandinis darbas 1. Prokurorui, kuris, atlikdamas generalinio prokuroro ar jo pavaduotojo įsakymu pavestas funkcijas, nurodytas Baudžiamojo proceso kodekse ir kituose įstatymuose, dirba poilsio ir švenčių dienomis, nakties ir viršvalandinį darbą pasibaigus darbo dienai, apmokama arba prie prokuroro kasmetinių atostogų pridedamas darbo poilsio ir švenčių dienomis laikas, nakties ir viršvalandinio darbo laikas, arba šis laikas artimiausią mėnesį suteikiamas kaip poilsio laikas. 2. Prokurorui už darbą poilsio ir švenčių dienomis mokamas dvigubo prokuroro pareiginės algos dydžio atlygis. 3. Prokurorui už darbą naktį mokamas pusantro prokuroro pareiginės algos dydžio atlygis. 4. Prokurorui už viršvalandinį darbą mokamas pusantro prokuroro pareiginės algos dydžio atlygis. Už viršvalandinį darbą poilsio dienomis ar viršvalandinį darbą naktį mokamas dvigubo prokuroro pareiginės algos dydžio atlygis, o už viršvalandinį darbą švenčių dienomis – dviejų su puse prokuroro pareiginės algos dydžio atlygis. 5. Prokuroro prašymu darbo poilsio ir švenčių dienomis laikas, nakties ir viršvalandinio darbo laikas, padaugintas iš šio straipsnio 2, 3, 4 dalyse nustatyto atitinkamo darbo užmokesčio dydžio, gali būti artimiausią mėnesį suteikiamas kaip poilsio laikas arba pridedamas prie prokuroro kasmetinių atostogų laiko. 6. Prokurorui už budėjimą poilsio ir švenčių dienomis mokama, kai pagal generalinio prokuroro ar teritorinės prokuratūros vyriausiojo prokuroro patvirtintą budėjimo grafiką prokuroras turi būti nurodytoje vietoje (darbo vietoje arba namuose) poilsio ir švenčių dienomis, kad prireikus galėtų atlikti neatidėliotinus veiksmus. 7. Prokurorui
8. Prokurorui už budėjimą poilsio ir švenčių dienomis namuose, kai
neatliekami neatidėliotini veiksmai, mokamas 50 procentų jo pareiginės
algos dydžio atlygis proporcingai budėtam laikui arba prokuroro pasirinkimu budėtas laikas, padaugintas iš
šioje dalyje nustatyto pareiginės algos dydžio, artimiausią mėnesį
suteikiamas kaip poilsio laikas, arba 9. Budėjimo namuose laikas, kai neatliekami neatidėliotini veiksmai, į darbo laiką neįskaičiuojamas, išskyrus laiką, per kurį faktiškai atliekami neatidėliotini veiksmai.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
11 |
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad nėra jokių teisiškai reikšmingų aplinkybių, dėl kurių prokurorų algos negalėtų vienu etapu būti padidintos jau nuo 2024-01-01, todėl keičiama Projekto straipsnių numeracija. Pasiūlymas: Projekto 11 straipsnį atitinkamai laikyti 9 straipsniu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
12 13 |
|
|
Argumentai: Projekte siūlomi atitinkamų grandžių prokurorų pareiginės algos koeficientų dydžiai parinkti neįvertinus prokuratūros struktūros ir pareigybių hierarchijos, taip pat visiškai neatspindi įstatymuose įtvirtintų skirtingų grandžių prokurorų atliekamų funkcijų svarbos ir tai pareigybei tenkančios atsakomybės. Jie aiškiai neatitinka ir prieštarauja Prokuratūros įstatymo 6 ir 15 straipsnių, įtvirtinančių prokuratūros sandarą ir prokurorų pareigybių eilę, esmei bei neatitinka Lietuvos Respublikos prokuratūros ir prokurorų kompetencijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos generalinio prokuroro 2012 m. balandžio 17 d. įsakymu Nr. I-141 (2014 m. gruodžio 30 d. įsakymo Nr. I-290 redakcija su vėlesniais pakeitimais).
Be to, Projekte siūlomas itin mažas pareiginės algos koeficiento atotrūkis tarp eilinių ir vadovaujančios grandies prokurorų pareigybių neišspręs šiuo metu egzistuojančios problemos, kai atrankose į vadovų pareigas labai trūksta potencialių pretendentų (pavyzdžiui, siūloma, kad apylinkės prokuratūros prokuroro alga būtų apie 200 eurų mažesnė už prokuroro procesinę veiklą kontroliuojančio jo vadovo pareiginę algą; apygardos prokuratūros vyriausiojo prokuroro (jo pavaduotojo), pagal Prokuratūros įstatymo 15 straipsnio nuostatas, esančio aukštesniuoju visų jo vadovaujamos prokuratūros prokurorų vykdant proceso įstatymus, atžvilgiu ir vadovaujančio visai teritorinei prokuratūrai pareiginė alga būtų mažesnė už Generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo departamento prokuroro ir pan.)
Kelia abejonių ir aukščiausių prokuratūros vadovų – generalinio prokuroro ir jo pavaduotojų Projekte siūlomi nustatyti pareiginės algos dydžiai, kurie būtų atitinkamai tik apie 230 ir 76 eurais didesni nei Generalinės prokuratūros departamento vadovų. Paminėtina, kad siūlomi nustatyti skirtingų grandžių vadovų pareiginės algos koeficientai neatspindi jų atliekamų funkcijų svarbos, apimčių ir tai pareigybei tenkančios atsakomybės (pvz., Prokuratūros įstatymo 1 prieduose (įsigaliojimas nuo 2024 m. sausio 1 d.) apygardų prokuratūrų vyriausiųjų prokurorų pavaduotojams siūlomi gerokai mažesni koeficientai nei prokurorų, kurių jie veiklą kontroliuoja - apygardos prokuratūros specializuoto skyriaus vyriausiojo prokuroro ir jo pavaduotojo bei apylinkės vyriausiojo prokuroro). Projekte siūlomi nustatyti pareiginės algos koeficientų dydžiai išbalansuoja visą iki šiuo metu egzistuojančią prokurorų pareigybių hierarchijos sistemą, tokiu būdu įtvirtinant ženklias disproporcijas tarp skirtingos grandies prokurorų pareiginės algos dydžių, yra neteisingi ir nelogiški.
Kaip jau minėta, nėra teisiškai reikšmingų aplinkybių, dėl kurių prokurorų algos negalėtų vienu etapu būti padidintos jau nuo 2024-01-01: valstybėje nėra sudėtingos ekonominės padėties, valstybės biudžete yra perviršis, tam reikalinga suma valstybės biudžeto sandaroje yra nedidelė.
Pasiūlymas: 1. Atsisakyti 12 straipsnio, kuriuo siūloma keisti Prokuratūros įstatymo 1 priedą.
2. Pakeisti 13 straipsnį, kuriuo siūloma keisti Prokuratūros įstatymo 1 priedą ir jį išdėstyti taip:
Pakeisti Įstatymo 1 priedą ir jį išdėstyti taip: „Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo 1 priedas
PROKURORŲ PAREIGINĖS ALGOS (Baziniais dydžiais)
Pastaba. ONKT – organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimas.“ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. |
14 |
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytus pasiūlymus, tikslintinos ir įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo nuostatos.
Pasiūlymas: Pakeisti 14 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „ 1. Ši 2. Šio įstatymo 3. Lietuvos Respublikos generalinis prokuroras iki 2024 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“
|
Teikia
Seimo nariai