LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TARNYBOS KALĖJIMŲ DEPARTAMENTE PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS STATUTO 2, 26 STRAIPSNIŲ, ŠEŠTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO IR STATUTO PAPILDYMO 261, 262 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2017-05-09 Nr. XIIIP-621

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Svarstytina ir abejotina, ar apskritai yra įmanoma dirbtinai suvienodinti  prievartos panaudojimo sąlygas ir pagrindus, taikomus laisvėje ir įkalinimo įstaigose. Atkreipiame dėmesį į projekto derinimo su vykdomosios valdžios institucijomis stadijos metu Teisingumo ministerijos išreikštas pastabas, kad „BVK specialiųjų priemonių ir šaunamojo ginklo panaudojimo pagrindai nustatyti atsižvelgiant į laisvės atėmimo vietų veiklos specifiką ir galimas situacijas jose, kurios niekada nebuvo ir nebus tapačios situacijoms už šių įstaigų ribų“.

2.    Projekto 1 straipsniu pildomas Statuto 2 straipsnis nauja dalimi, nustatančia prievartos sąvokos apibrėžimą. Pagal siūlomą teisinį reguliavimą, prievarta laikytinas pataisos pareigūno veiklos metodas, kuris taikomas, kai nevykdomi Kalėjimų departamento, pataisos įstaigos arba tardymo izoliatoriaus administracijos reikalavimai ar nurodymai arba siekiama išvengti pavojaus. Vertindami šią nuostatą, atkreipiame dėmesį, kad jos formuluotė suponuoja, kad pagal siūlomą teisinį reguliavimą, prievarta gali būti taikoma tik dėl Kalėjimų departamento, pataisos įstaigos arba tardymo izoliatoriaus (past. – pabraukta mūsų) administracijos reikalavimų ar nurodymų nevykdymo.

Pagal Statuto 1 straipsnį, šis Statutas nustato Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos ir jam pavaldžių įstaigų veiklos teisinius pagrindus, uždavinius, finansavimą, kontrolę, pataisos pareigūnų teisinę padėtį, specialias priėmimo į valstybės tarnybą, tarnybos atlikimo, atsakomybės ir kitas su tarnybos ypatumais susijusias sąlygas. Statuto 2 straipsnio 1 dalis numato, kad kalėjimų departamentui pavaldžios įstaigos yra probacijos tarnybos, pataisos įstaigos, tardymo izoliatoriai ir pataisos pareigūnų švietimo įstaigos. Projektu siūlomame prievartos apibrėžime nėra numatytas pataisos pareigūno veiklos metodas, kuomet nevykdomi probacijos tarnybų administracijos reikalavimai ar nurodymai. Pažymėtina, kad probacijos tarnybos patenka į subjektų, kurių veiklos reglamentavimui taikomos Statuto nuostatos, ratą, todėl jų nenurodymas teikiamo projekto 1 straipsniu keičiamo Statuto 2 straipsnio 5 dalyje suponuotų įstatymo spragos atsiradimą.

Atsižvelgiant  į tai, projekto 1 straipsniu keičiamo Statuto 2 straipsnio 5 dalį reikėtų tikslinti numatant galimybę taikyti pataisos pareigūno veiklos metodą, kuomet nevykdomi probacijos tarnybų administracijos reikalavimai ar nurodymai. Dėl aptartų priežasčių teikiamo projekto 4 straipsniu pildomo Statuto 261 straipsnio 3 dalies 2 punkte taipogi turi būti nurodytos  probacijos tarnybos.

3.    Atkreipiame dėmesį, kad šiuo metu Seime yra svarstomas alternatyvus Tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statuto 2, 10, 11, 13, 16, 18, 23, 26, 29, 30, 33, 36, 37, 38, 40, 43, 44, 46, 47 straipsnių ir antrojo skirsnio pakeitimo, 48 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir Statuto papildymo 10(1), 16(1), 26(1), 26(2), 29(1), 35(1), 38(1) straipsniais ir priedu įstatymo projektas, Reg. Nr. XIIP-4745. Atsižvelgiant į tai, siūlytina vadovautis Seimo statuto 137 straipsnio nuostatomis ir projektus Nr. XIIIP-621 bei XIIP-4745 nagrinėti kartu.

 

 

Departamento direktorius                                                                                  Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

P. Veršekys, tel. (8 5) 239 6353, el. p. [email protected]

S. Zamara, tel. (85) 239 6895, el. p. [email protected]