LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIŲ ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO

NR. IX-2112 2, 38, 68, 87, 100, 132, 139, 140 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 401 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-2208(2)

 

2018-06-27  Nr. 109-P-25

Vilnius

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Stasys Jakeliūnas, Andrius Palionis, Rasa Budbergytė, Viktoras Rinkevičius, Kęstutis Bartkevičius, Mykolas Majauskas, Valius Ąžuolas, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Janina Alasevičienė, Dalia Mudėnienė, Jolanta Dzikaitė, Jolanta Žaltkauskienė, padėjėjos Danuolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

 

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisės departamentas, 2018-06-26

3

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 3 straipsniu papildomame įstatymo 401 straipsnio 1 dalies 4 punkte nustatomas vienas iš minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų: „4) juridinio asmens vadovui ar kitam atsakingam asmeniui arba individualia veikla užsiimančiam asmeniui per paskutinius vienus metus iki jo vertinimo dienos nebuvo paskirta 1 500 eurų ar didesnė bauda už padarytą administracinį nusižengimą, nurodytą Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 95, 99, 127, 132, 134, 137, 142, 143, 150, 151, 158-174, 176, 187–193, 195, 198, 200–203, 205, 207–215, 218, 223, 505, 546 straipsniuose, ir (ar) jam nebuvo paskirta bauda už šiame punkte nurodytuose Administracinių nusižengimų kodekso straipsniuose numatytą administracinį nusižengimą, padarytą pakartotinai. Šiame punkte pakartotinis administracinis nusižengimas suprantamas taip, kaip tai nustatyta Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 40 straipsnyje.“ Dėl cituojamos nuostatos teiktinos šios pastabos:

1.1.   Atkreiptinas dėmesys, kad cituojamoje nuostatoje daroma nuoroda į ANK 200 – 203 straipsnius, kurie 2018 m. birželio 5 d. įstatymu Nr. XIII-1253 (įsigaliojo 2018 m. birželio 15 d.) pripažinti netekusiais galios.

1.2.        Tarp sąrašo principu nurodytų ANK straipsnių yra septyni straipsniai, kurie net formaliai neatitinka nė vieno iš dviejų reikalaujamų kriterijų, t. y. jų sankcijose numatytos baudos neviršija 1500 eurų dydžio; be to, šiuose straipsniuose nėra numatytos kvalifikuotos atsakomybės už atitinkamų nusižengimų padarymą pakartotinai: ANK 142, 171, 189, 190, 191, 195, 546 straipsniai.

1.3.        Teisės technikos aspektu nuorodos į „158 – 174“ ir „207 – 215“ tikslintinos – vietoje skyrybos ženklo „brūkšnelio“ išvardinant visus pageidaujamus straipsnius. Atkreiptinas dėmesys, kad ANK gali būti bet kuriuo momentu keičiamas, įterpiant straipsnį su novela (pavyzdžiui, 1601 ar 2081).

 

Pritarti iš dalies

Komitetas pritaria Teisės departamento techninėms 1.1 ir 1.3 pastaboms   ir siūlo Projekto 3 straipsniu papildomą įstatymo 401 straipsnio 1 dalies 4 punktą išdėstyti taip:

„4) juridinio asmens vadovui ar kitam atsakingam asmeniui arba individualia veikla užsiimančiam asmeniui per paskutinius vienus metus iki jo vertinimo dienos nebuvo paskirta 1 500 eurų ar didesnė bauda už padarytą administracinį nusižengimą, nurodytą Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 95, 99, 127, 132, 134, 137, 142, 143, 150, 151, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172,173, 174, 176, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 195, 198, 205, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 218, 223, 505, 546 straipsniuose, ir (ar) jam nebuvo paskirta bauda už šiame punkte nurodytuose Administracinių nusižengimų kodekso straipsniuose numatytą administracinį nusižengimą, padarytą pakartotinai. Šiame punkte pakartotinis administracinis nusižengimas suprantamas taip, kaip tai nustatyta Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 40 straipsnyje.“

Komitetas nepritaria Teisės departamento 1.2 techninei pastabai, kadangi redakcija suformuluota pagal projekto tikslą: nustatyti, kad Administracinių nusižengimų kodekse numatyto pažeidimo padarymas pakartotinai, nepriklausomai nuo pirminio pažeidimo sankcijos, laikytinas pagrindu pripažinti asmenį neatitinkančiu patikimumo kriterijų.

2.

Teisės departamentas, 2018-06-26

7

 

 

 

Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 132 straipsnio 4 ir 5 dalyse vartojama formuluotė „<...> dėl mokesčių mokėtojo patraukimo baudžiamojon atsakomybėn, jo kaltės ir nubaudimo pagal Baudžiamąjį kodeksą <...>“ yra perkrauta pertekliniais požymiais. Rekomenduotina ją trumpinti į – „<...> dėl mokesčių mokėtojo patraukimo baudžiamojon atsakomybėn <...>“.

Nepritarti

Redakcinė pastaba, Komiteto nuomone, Teisės departamento pasiūlytoji formuluotė neapima nubaudimo pagal Baudžiamąjį kodeksą elemento.

3.

Teisės departamentas, 2018-06-26

8

 

 

 

3.    2018 m. gegužės 17 d. Seime buvo priimtas Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 139 straipsnio pakeitimo įstatymas Nr. XIII-1155, kurio nuostatos įsigalios 2019 m. sausio 1 d. Šiuo įstatymu keičiamo įstatymo 139 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad „šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytų skiriamų konkrečių baudų dydis priklauso nuo pažeidimo pobūdžio, nuo to, ar mokesčių mokėtojas bendradarbiavo su mokesčių administratoriumi, nuo mokesčių įstatymų pažeidimo pripažinimo ir kitų aplinkybių, kurias mokesčių administratorius pripažįsta svarbiomis skirdamas didesnę ar mažesnę baudą“. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu keičiamo įstatymo 139 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „skirdamas konkrečią baudą, jos dydį mokesčių administratorius nustato vadovaudamasis šio Įstatymo 140 straipsnyje nustatytomis baudų skyrimo taisyklėmis“. Pabrėžtina, jog projektu keičiamo įstatymo 139 straipsnio nuostatos įsigalios 2019 m. sausio 2 d. Atsižvelgiant į tai bei siekiant išvengti galimų įstatymo taikymo problemų, siūlytina suvienodinti minėto įstatymo bei projekto nuostatas.

Nepritarti

Redakcinė pastaba, susijusi su nuo 2019 metų pradžios įsigaliosiančių dviejų Mokesčių administravimo įstatymo pataisų įstatymų nuostatų konsolidavimu.

Komiteto nuomone, tarpinės redakcijos galiojimas nesukels praktinio taikymo problemų, kadangi sankcijos yra taikomos pagal pažeidimų padarymo momentą, o šiuo atveju jų dydis yra tas pats.

 

4.

Teisės departamentas, 2018-06-26

8

 

 

 

4.    2018 m. gegužės 17 d. Seime buvo priimtas Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 139 straipsnio pakeitimo įstatymas Nr. XIII-1155, kurio nuostatos įsigalios 2019 m. sausio 1 d. Šiuo įstatymu keičiamo įstatymo 139 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad „mokesčių mokėtojui, kuriam už to paties mokesčio įstatymo pažeidimą pagal šį Įstatymą mažiau negu prieš penkerius metus jau buvo paskirta bauda, skiriant baudą šio straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse nustatyta tvarka apskaičiuotos baudos dydis didinamas dvigubai“. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu keičiamo įstatymo 139 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad „mokesčių mokėtojui, kuriam už to paties mokesčio įstatymo pažeidimą pagal šį Įstatymą per trumpesnį negu per šio įstatymo 68 straipsnyje numatytą atitinkamą mokesčių apskaičiavimo ir perskaičiavimo senaties terminą jau buvo paskirta bauda, šio Įstatymo 140 straipsnio nustatyta tvarka apskaičiuota bauda didinama dvigubai“. Pabrėžtina, jog projektu keičiamo įstatymo 139 straipsnio nuostatos įsigalios 2019 m. sausio 2 d. Siūlomos nuostatos diskutuotinos keliais aspektais.

            Pirma, 2019 m. sausio 1 d. įsigaliojus Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 139 straipsnio pakeitimo įstatymui Nr. XIII-1155 mokesčių administratorius skirdamas baudą turėtų atsižvelgti į mažiau negu prieš penkerius metus paskirtą baudą, o 2019 m. sausio 2 d. įsigaliojus šio projekto nuostatoms – turėtų atsižvelgti į per einamuosius ir penkerius praėjusius kalendorinius metus paskirtą baudą. Be to, pastebėtina, jog 2020 m. sausio 1 d. įsigaliotų nauja keičiamo įstatymo 68 straipsnio redakcija, kurioje jau atsirastų net keli mokesčių apskaičiavimo ir perskaičiavimo senaties terminai, t.y. einamieji ir treji praėję kalendoriniai metai, einamieji ir penki praėję kalendoriniai metai, einamieji ir dešimt praėjusių kalendorinių metų. Atsižvelgiant į tai ir siekiant išvengti praktinių įstatymo taikymo problemų, siūlytina palikti Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 139 straipsnio pakeitimo įstatyme Nr. XIII-1155 įvardintą terminą. Nepritarus šiai pastabai, būtina atitinkamai koreguoti minimame įstatyme esantį terminą.

 

Nepritarti

Redakcinė pastaba, susijusi su nuo 2019 metų pradžios įsigaliosiančių dviejų Mokesčių administravimo įstatymo pataisų įstatymų nuostatų konsolidavimu. Komiteto nuomone, tarpinės redakcijos galiojimas nesukels praktinio taikymo problemų, kadangi sankcijos yra taikomos pagal pažeidimų padarymo momentą, o šiuo atveju jų dydis yra tas pats.

 

 

5.

Teisės departamentas, 2018-06-26

8

 

 

 

Antra, 2019 m. sausio 1 d. įsigaliojus Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 139 straipsnio pakeitimo įstatymui Nr. XIII-1155 mokesčių administratorius skirdamas baudą turėtų atsižvelgti į 139 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse nustatytą tvarką, o 2019 m. sausio 2 d. įsigaliojus šio projekto nuostatoms – turėtų atsižvelgti į 140 straipsnyje nustatytas taisykles. Siekiant išvengti galimų praktinių įstatymo taikymo problemų, siūlytina suvienodinti minėto įstatymo bei projekto nuostatas.

Nepritarti

 

Redakcinė pastaba. Komiteto nuomone, neaiškumų nėra, kadangi projekto redakcija duoda nuorodą ne į įstatymo pakeitimo įstatymą, bet į pagrindinį įstatymą.

 

6.

Teisės departamentas, 2018-06-26

8

 

 

 

5.    Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 139 straipsnio 6 dalyje brauktinas perteklinis žodis „dalyje“.

Pritarti

 

7.

Teisės departamentas, 2018-06-26

9

 

 

 

6.    Projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 140 straipsnio 4 dalies 2 punkte esanti formuluotė „ne ar“ brauktina kaip perteklinė.

Nepritarti

Redakcinio pobūdžio formuluotė. Ją išbraukus, kaip sunkinanti aplinkybė nebūtų laikoma, jei mokesčių mokėtojas nevykdytų savo pareigų, o tik „jei netinkamai vykdytų“

8.

Teisės departamentas, 2018-06-26

10

1, 8

 

 

7.    Atsižvelgus į šioje Teisės departamento išvadoje išdėstytas 3 ir 4 pastabas, atitinkamai koreguotinos projekto 10 straipsnio 1 ir 8 dalys dėl projekto 8 straipsnio įsigaliojimo.

Nepritarti

Komitetas siūlo nepritarti Teisės departamento 3 ir 4 pastabai.

9.

Teisės departamentas, 2018-06-26

10

 

 

 

8.    Siekiant suderinti projekto nuostatas su Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 139 straipsnio pakeitimo įstatymu Nr. XIII-1155 bei išvengti galimų praktinių įstatymo taikymo problemų, siūlytina papildyti projekto 10 straipsnio nuostatas minimo įstatymo 2 straipsnio 2 dalies nuostata.

Pritarti

Techninė pastaba, teisinio aiškumo dėlei Komitetas siūlo atkartoti įstatymo IX-1155 nuostatas, papildyti Projekto 10 str. nauja 9 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„9. Jeigu pajamos, kurių gavimo šaltinių mokesčių mokėtojas negali pagrįsti, nustatomos atliekant mokestinį patikrinimą už mokestinį laikotarpį po 2019 m. sausio 1 d. ir mokesčių mokėtojas neįrodo kitaip, laikoma, kad tokios pajamos gautos mokesčių administratoriaus tikrinamu laikotarpiu.“

 

3. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Stasys Jakeliūnas

 

(Komiteto biuro patarėja, Dalia Mudėnienė)