PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Lygių galimybių įstatymo Nr. IX-1826 16, 18, 21 ir 29 straipsnių pakeitimo ĮSTATYMO projektO Nr. XIVP-2073(4)

 

2023-05-09

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

18

1

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo (toliau – Įstatymas) 17 straipsnis apibrėžia Lietuvos Respublikos lygių galimybių kontrolieriaus kompetenciją. Pagal šį straipsnį lygių galimybių kontrolierius inter alia, vadovaudamasis teisėtumo, nešališkumo ir teisingumo principais, Lygių galimybių įstatymo nustatyta tvarka tiria skundus, atlieka tyrimus savo iniciatyva ir teikia konsultacijas dėl paklausimų (1 d.); atlieka nepriklausomus tyrimus, susijusius su diskriminacijos atvejais, ir nepriklausomas diskriminacijos padėties apžvalgas, skelbia nepriklausomas ataskaitas, teikia išvadas ir rekomendacijas bet kokiais su diskriminacija susijusiais klausimais dėl šio įstatymo įgyvendinimo, taip pat pasiūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms dėl teisės aktų tobulinimo ir lygių teisių įgyvendinimo politikos prioritetų, vykdo prevencinę ir švietėjišką veiklą, lygių galimybių užtikrinimo sklaidą (2 d.); vykdo Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos įgyvendinimo kontrolę (4 d.).

Įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad šio įstatymo paskirtis ‒ užtikrinti, kad būtų įgyvendintos Lietuvos Respublikos Konstitucijos 29 straipsnio nuostatos, įtvirtinančios asmenų lygybę ir draudimą varžyti žmogaus teises ir teikti jam privilegijas lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų pagrindu. Pagal Įstatymo 14 straipsnio 1 dalį šio įstatymo vykdymo priežiūrą atlieka lygių galimybių kontrolierius.

Taigi lygių galimybių kontrolieriaus institucijos tikslas yra lygių galimybių, nepaisant lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, užtikrinimo priežiūra. Tuo tikslu šis valstybės pareigūnas yra įgaliotas vykdyti Įstatymo 17 straipsnyje apibrėžtas funkcijas.

Įstatymo 18 straipsnio 1 dalis, įtvirtinanti kvalifikacinius reikalavimus, kuriuos turi atitikti lygių galimybių kontrolierius, inter alia numato, kad  lygių galimybių kontrolieriumi gali būti skiriamas Lietuvos Respublikos pilietis, turintis ne mažesnį kaip 10 metų teisinio darbo stažą.

Atsižvelgiant į tai, kad lygių galimybių kontrolierius yra viena iš pagrindinių specializuotų institucijų, skirtų užtikrinti asmens teisių ir laisvių, o konkrečiai ‒ lygių galimybių, apsaugą (nediskriminavimą), būtų tikslinga pakeisti Įstatymą ir sudaryti galimybę į lygių galimybių kontrolieriaus pareigas skirti ir tokius piliečius, kurie turi atitinkamą patirtį žmogaus teisių bei laisvių apsaugos srityje. Šiuo metu galiojanti Įstatymo redakcija tokios galimybės nenumato.

Šiuo metu galiojanti Įstatymo redakcija nenumato ir to, kad lygių galimybių kontrolieriumi galėtų būti skiriamas pilietis, turintis teisinio pedagoginio darbo stažą, nors tokia galimybė numatyta ir Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatyme, ir Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstatyme. Siekiant unifikuoti piliečiams, skiriamiems į ombudsmeno pareigas, keliamus reikalavimus, tikslinga atitinkamai papildyti Įstatymą.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo Nr. IX-1826 16, 18, 21 ir 29 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2073(4) (toliau – Projektas) 2 straipsnį nauja 1 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„1. Pakeisti 18 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„Lygių galimybių kontrolieriumi gali būti skiriamas nepriekaištingos reputacijos Lietuvos Respublikos pilietis, turintis aukštąjį universitetinį teisinį išsilavinimą – teisės bakalauro ir teisės magistro kvalifikacinius laipsnius arba teisininko profesinį kvalifikacinį laipsnį (vienpakopį teisinį universitetinį išsilavinimą) ir ne mažesnįius kaip 10 metų teisinio, teisinio pedagoginio darbo stažą ir (ar) patirtį vykdant veiklą, susijusią su  žmogaus teisių ir laisvių apsauga.

 

2.

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į pirmąjį pasiūlymą, yra tikslinga pakeisti Projekto 2 straipsnio dalių numeraciją.

 

Pasiūlymas:

Buvusias Projekto 2 straipsnio 1 ir 2 dalis laikyti atitinkamai Projekto 2 straipsnio 2 ir 3 dalimis.

 

 


 

 

Teikia                                                                                                

Viktorija Čmilytė-Nielsen

Eugenijus Gentvilas