1.
|
18
|
1
|
|
Argumentai:
Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo (toliau – Įstatymas) 17
straipsnis apibrėžia Lietuvos Respublikos lygių galimybių kontrolieriaus
kompetenciją. Pagal šį straipsnį lygių galimybių kontrolierius inter alia, vadovaudamasis teisėtumo, nešališkumo ir
teisingumo principais, Lygių galimybių įstatymo nustatyta tvarka tiria
skundus, atlieka tyrimus savo iniciatyva ir teikia konsultacijas dėl
paklausimų (1 d.); atlieka
nepriklausomus tyrimus, susijusius su diskriminacijos atvejais, ir
nepriklausomas diskriminacijos padėties apžvalgas, skelbia nepriklausomas
ataskaitas, teikia išvadas ir rekomendacijas bet kokiais su diskriminacija
susijusiais klausimais dėl šio įstatymo įgyvendinimo, taip pat pasiūlymus
valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms dėl teisės aktų
tobulinimo ir lygių teisių įgyvendinimo politikos prioritetų, vykdo
prevencinę ir švietėjišką veiklą, lygių galimybių užtikrinimo sklaidą (2 d.); vykdo Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos
įgyvendinimo kontrolę (4 d.).
Įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad šio įstatymo paskirtis
‒ užtikrinti, kad būtų įgyvendintos Lietuvos Respublikos Konstitucijos 29
straipsnio nuostatos, įtvirtinančios asmenų lygybę ir draudimą varžyti
žmogaus teises ir teikti jam privilegijas lyties, rasės, tautybės, kalbos,
kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų pagrindu. Pagal
Įstatymo 14 straipsnio 1 dalį šio įstatymo vykdymo priežiūrą atlieka lygių
galimybių kontrolierius.
Taigi lygių galimybių kontrolieriaus institucijos tikslas yra lygių
galimybių, nepaisant lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės
padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, užtikrinimo priežiūra. Tuo tikslu
šis valstybės pareigūnas yra įgaliotas vykdyti Įstatymo 17 straipsnyje apibrėžtas
funkcijas.
Įstatymo 18 straipsnio 1 dalis, įtvirtinanti kvalifikacinius
reikalavimus, kuriuos turi atitikti lygių galimybių kontrolierius, inter
alia numato, kad lygių galimybių kontrolieriumi gali būti skiriamas
Lietuvos Respublikos pilietis, turintis ne mažesnį kaip 10 metų teisinio
darbo stažą.
Atsižvelgiant į tai, kad lygių galimybių kontrolierius yra viena iš
pagrindinių specializuotų institucijų, skirtų užtikrinti asmens teisių ir
laisvių, o konkrečiai ‒ lygių galimybių, apsaugą (nediskriminavimą), būtų
tikslinga pakeisti Įstatymą ir sudaryti galimybę į lygių galimybių
kontrolieriaus pareigas skirti ir tokius piliečius, kurie turi atitinkamą patirtį
žmogaus teisių bei laisvių apsaugos srityje. Šiuo metu galiojanti Įstatymo
redakcija tokios galimybės nenumato.
Šiuo metu galiojanti Įstatymo redakcija nenumato ir to, kad lygių
galimybių kontrolieriumi galėtų būti skiriamas pilietis, turintis teisinio
pedagoginio darbo stažą, nors tokia galimybė numatyta ir Lietuvos Respublikos
Seimo kontrolierių įstatyme, ir Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos
kontrolieriaus įstatyme. Siekiant unifikuoti piliečiams, skiriamiems į
ombudsmeno pareigas, keliamus reikalavimus, tikslinga atitinkamai papildyti
Įstatymą.
Pasiūlymas:
Papildyti Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo Nr. IX-1826
16, 18, 21 ir 29 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2073(4)
(toliau – Projektas) 2 straipsnį nauja 1 dalimi ir ją išdėstyti taip:
„1. Pakeisti 18 straipsnio 1
dalį ir ją išdėstyti taip:
„Lygių galimybių kontrolieriumi gali būti skiriamas nepriekaištingos
reputacijos Lietuvos Respublikos pilietis, turintis aukštąjį universitetinį
teisinį išsilavinimą – teisės bakalauro ir teisės magistro kvalifikacinius
laipsnius arba teisininko profesinį kvalifikacinį laipsnį (vienpakopį teisinį
universitetinį išsilavinimą) ir ne mažesnįius kaip 10 metų
teisinio, teisinio pedagoginio darbo stažą ir (ar) patirtį vykdant
veiklą, susijusią su žmogaus teisių ir laisvių apsauga.“
|