LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS 2022 METŲ VALSTYBĖS BIUDŽETO IR SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ FINANSINIŲ RODIKLIŲ PATVIRTINIMO ĮSTATYMO NR. XIV-745 PREAMBULĖS, 1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 14, 21 STRAIPSNIŲ IR 1, 2, 3, 4, 5, 6 PRIEDŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMo projekto Nr. XIVP-1499

 

 

2022-04-20  Nr. 113-P-15

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Bronislovas Matelis, Audrius Petrošius, Kęstutis Masiulis, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Jurgita Šiugždinienė, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Giedrė Lukošiūnienė, Rasa Mačiulytė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.

Kviestieji asmenys: finansų viceministras Gediminas Norkūnas, Finansų ministerijos Valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo skyriaus patarėjas Artūras Kriūka, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas savivaldybių finansų ir ekonomikos klausimais Giedrius Lingis, Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos pirmininkas Edmundas Sakalauskas, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Jolanta Petkevičienė,  Vyriausiosios rinkimų komisijos sekretoriato Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo kontrolės skyriaus vedėja Lina Petronienė.

 

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-14-20

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

       1.             

Lietuvos savivaldybių asociacija,

2022-04-19

 

 

 

 

Lietuvos savivaldybių asociacija apklausė savivaldybes dėl Finansų ministerijos parengto ir pateikto išvadoms gauti Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007  20 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto.

Lietuvos savivaldybių asociacija iš esmės neprieštarauja darbo jėgos apmokestinimo mažinimui didinant neapmokestinamąjį pajamų dydį mažas ir vidutines pajamas gaunantiems asmenims ir pateiktam projektui pastabų neturi.

Tačiau atkreipiame dėmesį, kad minėto įstatymo priėmimo nulemtos savivaldybių biudžetų pajamų netektys iš gyventojų pajamų mokesčio (GPM) privalo būti tinkamai kompensuojamos. Kadangi šis įstatymas įsigalios einamaisiais metais (nuo 2022 m. birželio 1 d.), kai savivaldybės jau yra pasitvirtinusios savo biudžetus, GPM netektys savivaldybių biudžetams turi būti kompensuojamos šimtu procentų vadovaujantis Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo 10 straipsnio 7 dalimi.

Pažymėtina, kad kompensuojant GPM netektis šiuo atveju negali būti taikoma Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 1 punkto formulė, kuri yra numatyta naudoti tiktai ateinančių metų prognozuojamų GPM netekčių kompensavimui.

Atsižvelgti

Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 34 straipsnyje numatyta, kad Seimui priėmus įstatymus arba Vyriausybei priėmus nutarimus vykdant įstatymus, dėl kurių keičiasi valstybės ir savivaldybių biudžetų einamųjų biudžetinių metų įsipareigojimai, valstybės institucijos ir įstaigos bei savivaldybių vykdomosios institucijos patikslina valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų tarpusavio atsiskaitymus. Analogiška nuostata pakartota ir Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo 10 straipsnio 7 dalyje.

Atsižvelgiant į tai, turi būti užtikrinamas tinkamas savivaldybių biudžetų pajamų kompensavimas.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-1499 ir siūlyti jį tobulinti atsižvelgiant į Lietuvos savivaldybių asociacijos ir komiteto pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2022-04-20

12

 

 

Argumentai:

2018 m. įsteigus Socialdemokratų darbo partiją, jai 2019 metų valstybės biudžete buvo numatyti papildomi asignavimai, atskirai nuo asignavimų kitoms politinėms partijoms. Atsižvelgiant į tai, siūlytina papildyti Įstatymo projekto 12 straipsniu keičiamą Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 2 priedą aiškiai numatant, kad papildomi asignavimai Vyriausiajai rinkimų komisijai skiriami politinėms partijoms pagal Lietuvos Respublikos politinių partijų įstatymo 21 straipsnio 6 dalį.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projekto 12 straipsniu keičiamą Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 2 priedą ir Vyriausiajai rinkimų komisijai skiriamų asignavimų eilutę išdėstyti taip:

„Lietuvos Respublikos vyriausioji

rinkimų komisija                              8 324  1 269

iš jų: asignavimai politinėms

partijoms                                          5 854

iš jų: politinėms partijoms pagal

Lietuvos Respublikos politinių

partijų įstatymo 21 straipsnio

6 dalį                                                352“.

Pritarti

 

2.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2022-04-20

12

 

 

Argumentai:

Seimo valdyba 2021 m. balandžio 21 d.  sprendimu Nr. SV-S-84 „Dėl Seimo valdybos 2005 m. kovo 16 d. sprendimo Nr. 170 „Dėl Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos valstybės tarnautojų pareigybių ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, didžiausio leistino skaičiaus“ pakeitimo“ (toliau – Seimo valdybos sprendimas) padidino Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos (toliau – VTEK) didžiausią leistiną pareigybių skaičių nuo 25 iki 30 (5 vnt.).

Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme, skiriant asignavimus VTEK darbuotojų darbo užmokesčiui 2022 metams, nebuvo atsižvelgta į Seimo valdybos sprendimą.

Atkreiptinas dėmesys, kad nuo 2020 m. sausio 1 d. pasikeitęs teisinis reguliavimas, VTEK suteikęs naujus ir pakoregavęs anksčiau vykdytus įgaliojimus, pakeitė VTEK vykdomos viešųjų ir privačių interesų derinimo bei lobistinės veiklos priežiūros uždavinius ir procedūras. Visoms funkcijoms įgyvendinti VTEK nebėra pajėgi perskirstyti savo turimų žmogiškųjų išteklių, nes gerokai padidėjo visų sekretoriato darbuotojų darbo krūvis.

Kyla grėsmė, kad neskyrus asignavimų Seimo valdybos jau patvirtintiems 5 naujiems etatams, VTEK 2022 m. negalės pasiekti jai iškeltų tikslų ir uždavinių ir tinkamai vykdyti įstatymais jai pavestų funkcijų.

Atsižvelgiant į tai, siūloma Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai papildomai skirti 80 tūkst. Eur asignavimų darbo užmokesčiui

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 12  straipsniu keičiamą Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 2 priedą ir Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai skiriamų asignavimų eilutę išdėstyti taip:

„Vyriausioji tarnybinės etikos

komisija                                     1 387 1 467     996 1 076“.

 

Lėšų šaltinis:

Valstybės biudžeto įplaukos.

Pritarti

 

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 10, prieš – 0, susilaikė – 1.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Ričardas Juška.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                              Ričardas Juška

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Rasa Šidlauskaitė