-
|
2
|
4
|
|
Argumentai:
Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos
Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo pakeitimo paketą,
kuris buvo įvardintas „proveržio paketu“, 2022 m. birželio – liepos mėnesiais
buvo priimti kompleksiniai sprendimai, kuriais buvo siekiama paspartinti
atsinaujinančių išteklių energetiko objektų vystymo projektus ir jų
atsiradimą Lietuvoje.
2022 m. liepos 7 d. įsigaliojo
Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr.
XI-1375 2, 3, 5, 6, 11, 13, 14, 20-1, 20-2, 22, 30, 32, 48, 49, 51 straipsnių
pakeitimo ir Įstatymo papildymo 13-1, 20-3 straipsniais įstatymas Nr. XIV-1169
(toliau – Pakeitimo įstatymas). Būtent Pakeitimo įstatymo 18 straipsnio 10 dalyje yra numatytos pereinamojo
laikotarpio nuostatos tiems projektams, kurie iki Pakeitimo įstatymo
įsigaliojimo nebuvo užbaigti, taip pat apibrėžtas ir projektų eigos (atskaitos)
taškas, kuriam taikomos pereinamojo laikotarpio nuostatos, o kada jau taikoma
nauju teisiniu reguliavimu nustatyta tvarka.
Šiuo pasiūlymu
Įstatymo projektui siekiama tinkama ir lygiaverčiai apibrėžti kas yra laikomi
iki Pakeitimo įstatymo įsigaliojimo pradėtais projektais ir kaip juos
tinkamai identifikuoti.
Dėl barjerų
Konstitucinio
teismo praktikoje (2023 m. lapkričio 7 d. nutarimas) yra konstatuota, kad elektros energijos gamyba iš atsinaujinančių
energijos išteklių yra viena iš energetikos srityje vykdomų specifinių ūkinių
veiklų; jos plėtra, užtikrinant įvairių atsinaujinančių energijos išteklių
šaltinių naudojimą, padeda sumažinti iškastinio kuro (neatsinaujinančių
gamtos išteklių) naudojimą ir šio naudojimo suponuojamą aplinkos taršą ir taip
prisideda prie vieno iš Konstitucijos 54 straipsnio kylančių valstybės
veiklos tikslų – rūpinimosi aplinkos apsauga – įgyvendinimo, taip pat didina
valstybės energetinį nepriklausomumą (mažina priklausomybę nuo energijos
importo), taigi padeda užtikrinti viešąjį interesą.
Taip pat teigiama, jog – elektros energijos gamyba iš
atsinaujinančių energijos išteklių yra vienas iš svarbiausių valstybinės
energetikos politikos prioritetų, o viena iš strateginių iniciatyvų elektros
energetikos sektoriuje yra didesnė atsinaujinančių energijos išteklių dalis
elektros energijos gamyboje (2015 m. spalio 29 d., 2018 m. gruodžio 21 d.
nutarimai).
Lietuvos
Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo 2 straipsnio 16 dalyje išskiriama viršesniam viešajam interesui priskiriama ir svarbia viešajam saugumui laikoma
planuojama ūkinė veikla – planuojama ūkinė veikla, skirta energijos
gamybai iš atsinaujinančiųjų išteklių įrenginių, kaip ji suprantama 2022
m. gegužės 18 d. Komisijos rekomendacijoje (ES) 2022/822 dėl greitesnio
leidimų atsinaujinančiųjų išteklių energijos projektams išdavimo procedūrų ir
palankesnių sąlygų elektros energijos pirkimo sutartims.
2023
m. lapkričio 20 d.
įsigaliojo Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2023/2413, kuria
iš dalies keičiami Direktyva (ES) 2018/2001, Reglamentas
(ES) 2018/1999 ir Direktyva 98/70/EB, kiek tai susiję su
skatinimu naudoti atsinaujinančiųjų išteklių energiją, ir panaikinama Tarybos
direktyva (ES) 2015/652 (toliau – Direktyva). Vienas iš esminių tikslų –
maksimaliai pagreitinti atsinaujinančių išteklių energetikos plėtrą tokio
tipo energetikos objektus net laikant prioritetu prieš poveikio aplinkai,
gamtos elementams (pavyzdžiui, laukiniams paukščiams) keliamą sąlyginę
grėsmę.
Apibendrinant šią argumentų dalį teigtina, jog Europos Sąjunga yra
priėmusi ir laikosi strateginio sprendimo, kad atsinaujinančių išteklių
energetikos objektų plėtra turi būti kuo mažiau barjerizuojama (įskaitant
ir administracinių barjerų naikinimą).
Dėl lygiateisiškumo
Kaip yra konstatavęs Konstitucinis Teismas, Konstitucijos 46
straipsnio 1 dalyje įtvirtinta asmens ūkinės veiklos laisvės ir iniciatyvos
sąvoka yra plati, ji grindžiama asmens laisve ir teise turėti nuosavybę; ši
sąvoka apima teisę laisvai pasirinkti verslą, teisę laisvai sudaryti
sutartis, sąžiningos konkurencijos laisvę, ūkinės veiklos subjektų
lygiateisiškumą ir kt. (inter alia 2009 m. kovo 27 d., 2011
m. sausio 6 d., 2022 m. rugsėjo 22 d. nutarimai); asmens ūkinės veiklos
laisvė ir iniciatyva – tai teisinių galimybių visuma, sudaranti prielaidas
asmeniui savarankiškai priimti jo ūkinei veiklai reikalingus
sprendimus (inter alia 2014 m. gegužės 9 d., 2018 m. gegužės 24
d., 2022 m. rugsėjo 22 d. nutarimai).
Iki šiol galiojanti Pakeitimo įstatymo redakcija nepagrįstai sudarė
barjerus asmenims, pasirinkusiems vykdyti poveikio aplinkai vertinimą per
pranešimą (alternatyva programai) arba atranką dėl planuojamos ūkinės veiklos
poveikio aplinkai vertinimo (kai projektai yra mažesni), numatant, kad
pereinamojo laikotarpio nuostatos taikomos tik tiems subjektams, kurie
planuojamą ūkinę veiklą pradėjo programos patvirtinimu.
Tai sukūrė aiškiai skirtingas teises kitas alternatyvas pasirinkusiems
asmenims, kurie savarankiškai, nenumanydami planuojamo reguliavimo
pasikeitimo, priėmė sprendimą vykdyti kitokią teisės aktais leidžiamą
poveikio aplinkai vertinimo formą.
Apibendrinant šią
dalį pabrėžtina, kad pagal tiek iki šiol galiojančią Pakeitimo įstatymo, tiek
siūlomą 18 straipsnio 10 dalies
redakciją, prioritetas ir išimtis numatoma tik poveikio aplinkai vertinimą
pagal programą pradėjusiems asmenims. Visiems kitiems subjektams iš karto
taikoma naujoji, didesnės apimties ir daugiau sutikimo poreikį sukurianti
tvarka.
Dėl teisinio
apibrėžtumo
Konstitucinis
teismas yra pasisakęs, jog neatsiejami
teisinės valstybės principo elementai yra teisėtų lūkesčių apsauga,
teisinis tikrumas ir teisinis saugumas; šie konstituciniai principai
suponuoja valstybės pareigą užtikrinti teisinio reguliavimo tikrumą ir
stabilumą, apsaugoti asmenų teises, gerbti teisėtus interesus ir teisėtus
lūkesčius, vykdyti prisiimtus įsipareigojimus asmeniui (inter alia 2003
m. kovo 4 d., 2013 m. vasario 15 d., 2021 m. rugsėjo 28 d. nutarimai);
asmenys turi teisę pagrįstai tikėtis, kad jų pagal galiojančius įstatymus ar
kitus teisės aktus, neprieštaraujančius Konstitucijai, įgytos teisės bus
išlaikytos nustatytą laiką ir galės būti realiai įgyvendinamos (inter alia 2003
m. kovo 4 d., 2013 m. vasario 15 d., 2021 m. liepos 16 d. nutarimai);
teisinio reguliavimo pataisomis negalima paneigti asmens teisėtų interesų ir
teisėtų lūkesčių; neužtikrinus asmens teisėtų lūkesčių apsaugos, teisinio
tikrumo ir teisinio saugumo, nebūtų užtikrintas asmens pasitikėjimas valstybe
ir teise (inter alia 2003 m. kovo 4 d., 2013 m. vasario 15
d., 2021 m. gegužės 13 d. nutarimai).
Šio pasiūlymo teikėjo nuomone, Pakeitimo projektas iš esmės keičia ir
atskaitos tašką, nuo kada taikomas naujasis reguliavimas atitinkamiems
atsinaujinančių išteklių energetikos projektams. Iki šiol galiojančioje
redakcijoje numatyta poveikio aplinkai vertinimo pradžia, kaip atskaitos
taškas. Dabar siūlomoje redakcijoje anksčiausiu atskaitos tašku jau laikomas
visų sutikimų dėl buvusių sanitarinių apsaugos zonų turėjimas. Paaiškintina,
kad ir pats sanitarinių apsaugos zonų dydis paaiškėja tik pabaigus poveikio
aplinkai vertinimą ir kartu su juo atliekama poveikio visuomenės sveikatai vertinimą.
Tik sužinojus tikslų dydį – renkami / baigiami rinkti tokie sutikimai.
Siūlomu projektu sukuriama neįgyvendinama (neegzistuojanti) sąlyga, kai
galėtų būti pradėtas (ne baigtas) poveikio aplinkai vertinimas, tačiau jau
reikėtų turėti visus sutikimus (nors teritorijos dydis nėra žinomas) iš
atitinkamos teritorijos savininkų.
Dėl teisėtų lūkesčių
Poveikio aplinkai vertinimo pradžia (bet kokiu leidžiamu formatu) yra
aiškus teisėtų lūkesčių ir tikslų pareiškimas, įvertinus tiek esamą teisinį
reguliavimą, tiek galimybes įgyvendinti projektą.
Siūlytina nustatyti ir atskaitos tašku, iki kokio etapo turėjo būti
pasistūmėję projektai, kad jiems būtų taikomos pereinamojo laikotarpio
nuostatos, laikant planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo
pradžią (be papildomų sąlygų ir įvardijant visus etapus).
Vertintina, kad pagal teisės aktų reikalavimus iki Pakeitimo įstatymo
atitinkamai pradėtiems projektams nustačius naują sutikimų gavimo ir
informavimo tvarką, praplėtus asmenų, kurie gali teikti prieštaravimus ratą, nustatomi ribojimai, darantys esminį poveikį valstybės skatinamos
ūkinės veiklos – atsinaujinančių išteklių energetikos projektų vystymo –
vykdytojų veiklai, t. y. plačia apimtimi pakeistais teisės aktais įtvirtinti
ūkio subjektams naujus reikalavimus, kuriuos jie privalo atlikti, siekdami
projektuoti ir statyti atsinaujinančių išteklių energetikos objektus, taip
pažeidžiant asmenų teisėtus lūkesčius, Konstitucijos 46 straipsnio 1
dalyje įtvirtintą ūkinės veiklos laisvę, nesilaikant atsakingo valdymo
principo.
Atitinkamas patikslinimas taip pat sumažins atsinaujinančių išteklių
energetikos projektų barjerus, palengvins šių, jau ilgai trunkančių projektų
užbaigimą, realizaciją ir kuo greitesnę elektros energijos generaciją.
Dėl sąlygų nebloginimo
Dabar galiojančioje ir naujiems projektams taikomoje Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 49
straipsnio 14 dalyje numatyta susitarimo arba
prieštaravimo nepateikimo alternatyva, tuo tarpu į pereinamąjį laikotarpį
patenkantiems projektams pagal dabartinę Įstatymo projekto formuluotę būtų
sudarytas apsunkinimas panaikinant prieštaravimo nepateikimo alternatyvą.
Siūlytina tikslinti Įstatymo projekto formuluotę.
Pasiūlymas:
Pakeisti
Įstatymo projekto 2 straipsnio 4 dalį ir išdėstyti ją taip:
„4. Papildyti 18 straipsnį 101 ir 102 dalimis:
„101. Šio įstatymo 16
straipsnyje išdėstyto Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 49
straipsnio 9–16 dalys netaikomos, kai iki 2022 m. liepos 8 d. yra gautas
statybą leidžiantis dokumentas, taip pat kai iki 2022 m. liepos 8 d. nėra
gautas statybą leidžiantis dokumentas, tačiau yra atliktas poveikio
visuomenės sveikatai vertinimas, arba iki 2022 m. liepos 8 d. pradėtas
poveikio aplinkai vertinimas ir nustatytos sanitarinės apsaugos zonos,
išskyrus atvejus, kai nustatytos sanitarinės apsaugos zonos dydis yra
mažesnis, negu šio įstatymo 16 straipsnyje išdėstyto Atsinaujinančių išteklių
energetikos įstatymo 49 straipsnio 9 dalyje nurodytas atstumas, arba
sanitarinės apsaugos zonos nenustatytos, bet yra atliktas poveikio visuomenės
sveikatai vertinimas, arba iki 2022 m. liepos 8 d. pradėtas poveikio aplinkai
vertinimas ir sudaryti rašytiniai susitarimai dėl planuojamos statyti
vėjo elektrinės nustatytoje teritorijoje, kurioje nebus užtikrinti visuomenės
sveikatos saugos reikalavimai. Kai nėra gautas statybą leidžiantis
dokumentas, tačiau, atlikus anksčiau nurodytas procedūras, su šio
įstatymo 16 straipsnyje išdėstyto Atsinaujinančių išteklių energetikos
įstatymo 49 straipsnio 9 dalyje numatytos paskirties pastatų ir (ar) žemės
sklypų savininkais susitariama arba jie informuojami šia tvarka:
1) jeigu žemės sklypai ir šio įstatymo 16 straipsnyje
išdėstyto Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 49 straipsnio 9
dalyje numatytos paskirties pastatai patenka į atstumą aplink planuojamą
statyti vėjo elektrinę jos stiebo aukščio ribose arba į teritoriją, kurioje
nebus užtikrinta atitiktis visuomenės sveikatos saugos reikalavimams, kai
tokia teritorija yra didesnė, negu vėjo elektrinės stiebo aukštis aplink planuojamą elektrinę, sudaromi rašytiniai
susitarimai dėl planuojamos statyti vėjo elektrinės jų savininkai
informuojami ir (ar) susitarimai sudaromi Atsinaujinančių išteklių
energetikos įstatymo 49 straipsnio 14, 16 ir 17 dalyse nurodyta tvarka;
2)
žemės sklypų ir šio įstatymo 16 straipsnyje išdėstyto
Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 49 straipsnio 9 dalyje
numatytos paskirties pastatų, patenkančių į teritorijas, esančias tarp
teritorijos su statybos apribojimais ir šio įstatymo 16 straipsnyje
išdėstyto Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 49 straipsnio
9 dalyje nurodyto atstumo, savininkai informuojami apie planuojamą
statyti didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios vėjo elektrinę, viešai
paskelbiant šią informaciją viename iš nacionalinių ir viename iš vietos
laikraščių, jeigu toks laikraštis leidžiamas nustatytoje teritorijoje,
kurioje numatoma vykdyti šią veiklą, ir savivaldybės interneto
svetainėje. Skelbiamoje informacijoje nurodoma: žemės sklypų, kuriuose
numatoma vykdyti veiklą, unikalūs numeriai; adresas, nurodant savivaldybę,
vietovę, gatvę, numerį, galimi apribojimai dėl naujų šio įstatymo 16
straipsnyje išdėstyto Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 49
straipsnio 9 dalyje numatytos paskirties pastatų statybos ir (ar)
patalpų įrengimo, teritorijų rekreacijai planavimo arba pateikiama nuoroda,
kur su planuojamos veiklos informacija galima susipažinti; konkretaus
subjekto, į kurį galėtų būti kreipiamasi dėl papildomos informacijos
suteikimo, pavadinimas, juridinio asmens arba kitos organizacijos ar jų
padalinių kodas, buveinė, kontaktiniai duomenys arba fizinio asmens vardas,
pavardė, kontaktiniai duomenys. Kai ši informacija viešai paskelbiama viename
iš nacionalinių ir viename iš vietos laikraščių, jeigu toks leidžiamas
teritorijoje, kurioje numatoma vykdyti šią veiklą, ir savivaldybės interneto
svetainėje, yra laikoma, kad žemės sklypų ir statinių, patenkančių į
šio įstatymo 16 straipsnyje išdėstyto Atsinaujinančių išteklių
energetikos įstatymo 49 straipsnio 15 dalyje nurodytą atstumą,
savininkams pranešta skelbimo išspausdinimo viename iš nacionalinių
laikraščių dieną. Žemės sklypų ir šio įstatymo 16 straipsnyje išdėstyto
Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 49 straipsnio 9 dalyje
numatytos paskirties pastatų savininkai, susipažinę su paskelbta informacija viename
iš nacionalinių ir viename iš vietos laikraščių, jeigu toks leidžiamas
teritorijoje, kurioje numatoma vykdyti šią veiklą, ir savivaldybės interneto
svetainėje, prieštaravimų dėl planuojamos statyti didesnės kaip 30 kW
įrengtosios galios vėjo elektrinės reikšti negali.
102. Neinformavus šio straipsnio 101 dalyje
nustatyta tvarka Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 49 straipsnio 9
dalyje numatytos
paskirties pastatų ir (ar) žemės sklypų savininkų ir nesudarius
privalomo susitarimo dėl planuojamos statyti vėjo elektrinės, statybą
leidžiantis dokumentas neišduodamas. Šio įstatymo 16 straipsnyje išdėstyto
Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 49 straipsnio 9 dalyje
numatytos paskirties pastatų ir (ar) žemės sklypų savininkams, kurie
informuojami šio straipsnio 101 dalyje nustatyta tvarka ir
kurie siekia vykdyti procedūras, susijusias su šio įstatymo 16 straipsnyje
išdėstyto Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 49 straipsnio 9
dalyje nurodytų naujų nurodytos paskirties pastatų statyba, patalpų įrengimu
ar teritorijų rekreacijai planavimu, taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo
dienos galiojusios nuostatos.“
|