LIETUVOS RESPUBLIKOS

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO  KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ BANKROTO ĮSTATYMO NR. IX-216 11, 116 IR 117 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-1502

 

2018-10-10  Nr. 108-P-37

 

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto nariai: R.Sinkevičius, D.Kreivys, A.Baura, E.Gentvilas, Z.Jedinskij, A.Kupčinskas, G.Landsbergis, B.Markauskas, B.Matelis, R.Miliūtė, J.Razma, V.Ačienė, pavaduojanti V.Sinkevičių. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D.Šaltmeris, R.Duburaitė, R.Danė, L.Jasiukėnienė, I.Jurkšuvienė, Ž.Klimka; padėjėja Z.Jodkonienė.

Kviestieji asmenys:  Finansų ministerijos skyriaus vedėja S.Ščerbina-Dalibagienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-12-18

1

 

 

1. Projekto 1 straipsniu siūloma Įmonių bankroto įstatymo (toliau – ĮBĮ) 11 straipsnio 5 dalyje nustatyti, kad ,,administratorius juridinis asmuo administruoja įmonę paskyręs darbuotoją (arba narį, kai pagal atitinkamos teisinės formos juridinius asmenis reglamentuojančius įstatymus juridinis asmuo neprivalo turėti darbuotojų), turintį teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas, bankroto procedūroms vykdyti (toliau – darbuotojas administratorius). Administratorius ir (ar) darbuotojas administratorius:“.  Atkreipiame dėmesį, kad projekte naudojama sąvoka ,,juridinio asmens narys“ nėra pakankamai aiški. Taikant įstatymą ji gali būti nevienodai aiškinama. Siekiant to išvengti, svarstytina ar pastarąją sąvoką nereikėtų pakeisti sąvoka ,,juridinio asmens dalyvis“.

Pritarti iš dalies.

          

ĮBĮ 112 str. 4 d. numatytas reikalavimas, kad bankroto administratorius juridinis asmuo turėtų bent vieną darbuotoją, turintį teisę teikti bankroto administravimo paslaugas (reikalavimas turėti teisę teikti bankroto administravimo paslaugas taikomas ir bankroto administratoriaus juridinio asmens vadovui). Kadangi vadovas nebūtinai yra juridinio asmens darbuotojas (su juo gali būti sudaroma civilinė sutartis, pavyzdžiui, Individualių įmonių įstatymo 6 str. 5 d. 3 p.), Projektas tikslintinas, numatant, kad darbuotoju administratoriumi gali būti ir juridinio asmens bankroto administratoriaus vadovas, nesantis darbuotoju. Projekto 1 straipsnį papildyti nauja 1 dalimi ir visą straipsnį išdėstyti taip:

„1straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas

1.  Papildyti 11 straipsnį 41 dalimi ir ją išdėstyti taip:

41. Administratorius juridinis asmuo administruoja įmonę paskyręs darbuotoją (arba vadovą, kai jis nėra darbuotojas), turintį teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas, bankroto procedūroms vykdyti (toliau – darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto proceso administravimą).

2. Pakeisti 11 straipsnio 5 dalies pirmą pastraipą ir ją išdėstyti taip:

„5. Administratorius ir (ar) darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą:“.

2.

 

1

 

 

Be to, siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo ir aiškumo, šį juridinių asmenų atliekamą bankroto administravimo organizavimo ypatumą reikėtų dėstyti atskiroje ĮBĮ 11 straipsnio dalyje, jį atskiriant nuo funkcijų, kurias vykdo bankroto administratoriai.

Pritarti.

Konkretus siūlomas 41 straipsnio dėstymas pateiktas prie 1–os Teisės departamento pastabos.

 

3.

 

1

 

 

Pagal ĮBĮ 11 straipsnio 1 dalies nuostatas bankroto administratoriais gali būti turintys teisę vykdyti įmonių administravimo paslaugas fiziniai ir juridiniai asmenys, o ne pastarųjų darbuotojai ar nariai (dalyviai), todėl įstatyme turėtų būti įtvirtintos bankroto administratorių – fizinių ir juridinių asmenų atliekamos funkcijos. Atsižvelgiant į tai, vertinamosios projekto nuostatos antrajame sakinyje reikėtų išbraukti žodžius ,,ir (ar) darbuotojas administratorius“.

 

Nepritarti.

Pagal ĮBĮ bankroto administratoriumi gali būti fiziniai ar juridiniai asmenys. Šis reguliavimas nėra keičiamas. Juridinis asmuo veikia per savo darbuotojus. Šie darbuotojai vykdo administratoriaus juridinio asmens funkcijas, o Projekte papildomai įvedama „darbuotojo, atsakingos už juridinio asmens bankroto proceso administravimą sąvoka“ tik tam, kad būtų sudarytas efektyvesnis kontrolės mechanizmas (praktikoje išryškėjo, kad nuobaudų skyrimas bankroto administratoriui kaip juridiniam asmeniui yra neefektyvus ir neatgrasina nuo pažeidimų bankroto administratoriaus juridinio asmens darbuotojų, kuriems pagal esamą reguliavimą nuobaudos neskiriamos).

 

4.

 

 

 

 

Pastebėtina ir tai, kad teikiamu įstatymo projektu siūloma nauja sąvoka ,,darbuotojas administratorius“  labai panaši į kitas įstatyme naudojamas sąvokas  ,,fizinis asmuo bankroto administratorius“, ,,administratorius juridinis asmuo“.  Taikant įstatymą, gali būti sudėtinga atriboti asmenis, kuriuos aukščiau minėtos sąvokos apimtų. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projektu siūlomą naują keičiamo įstatymo sąvoką nereikėtų patikslinti.

Pritarti.

          

 

Siūlytina vartoti sąvoką „darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto proceso administravimą“. Tokia sąvoka atitinka Juridinių asmenų nemokumo įstatymo projekte numatomą sąvoka „darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens nemokumo proceso administravimą“.

 

Konkretus siūlomas normos dėstymas pateiktas prie 1–os Teisės departamento pastabos.

5.

 

1

 

 

Kartu atkreiptinas dėmesys, kad pagal ĮBĮ  112 straipsnio 4 dalį, teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas privalo turėti ir juridinio asmens, siekiančio teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas, vadovo pareigas einantis asmuo. Taigi bankroto procedūras galėtų vykdyti ir pats juridinio asmens vadovas. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tobulintinos.

Pritarti.

          

 

Konkretus siūlomas normos dėstymas pateiktas prie 1–os Teisės departamento pastabos.

 

6.

 

 

 

 

Projekto 1 straipsnį tobulinant juridinės technikos požiūriu, šio straipsnio vienintelės struktūrinės dalies žymėti numeriu nereikia.

Pritarti.

 

Atsižvelgiama į juridinės technikos reikalavimus.

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-12-18

2

 

 

2. Projekto 2 straipsniu siūloma ĮBĮ 116 straipsnio 6 dalies 8 punkto nuostata ,,juridinis asmuo turi dvi galiojančias nuobaudas“ nėra pakankamai aiški. Svarstytina, ar projekte nereikėtų sukonkretinti, kurie konkrečiai juridiniai asmenys turimi omenyje,  t.y., ar turimi omenyje juridiniai asmenys, turintys teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas, ar kiti juridiniai asmenys.

Nepritarti.

ĮBĮ 116 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad  „į Sąrašą įrašyti fiziniai ir juridiniai asmenys įgyja teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas nuo jų įrašymo į Sąrašą dienos. <...> Fiziniai ir juridiniai asmenys netenka teisės teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas nuo jų išbraukimo iš Sąrašo dienos.“ Atsižvelgiant į straipsnio struktūrinį dėstymą, (6 dalies preambulėje duota nuoroda į  šio straipsnio 1 dalyje nurodytus asmenis –  fizinius ir juridinius, kurie tik nuo įrašymo į Sąrašą dienos įgyja teisę teikti bankroto administravimo paslaugas), sistemiškai turėtų būti suprantama, kad išbraukiami tie asmenys, kurie buvo įrašyti į Sąrašą ir nuo išbraukimo iš Sąrašo dienos  ši teisė jiems bus panaikinta.

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-12-18

3

2

 

3. Projekto 3 straipsnio 2 dalyje dėstomos ĮBĮ 117 straipsnio 2 dalies nuostatos tobulintinos, nes neaišku, kada turėtų būti taikoma alternatyvi sankcija „arba išbraukti juridinį asmenį iš Sąrašo“. Pastebėtina, kad pagal projekto 3 straipsnio 1 dalyje dėstomas ĮBĮ 117 straipsnio 1 dalies nuostatas, nuobaudos gali būti skiriamos tiek pačiam juridiniam asmeniui, kuris teikia bankroto administravimo paslaugas, tiek ir šio juridinio asmens vadovui ar darbuotojui administratoriui.  Manytina, kad išbraukimas juridinio asmens iš asmenų, teikiančių įmonių bankroto administravimo paslaugas, sąrašo, kaip  sankcija, galėtų būti taikomas tik tada, kai nuobaudos buvo skirtos juridiniam asmeniui.  Jeigu nuobaudos buvo skirtos juridinio asmens vadovui ar darbuotojui administratoriui, juridinis asmuo galėtų išbraukiamas iš sąrašo kitu pagrindu - paaiškėjus, kad po sprendimo įrašyti jį į Sąrašą priėmimo juridinis asmuo, įgijęs teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas, nebeatitinka ĮBĮ 112 straipsnio 4 dalyje nustatytų reikalavimų arba juridinis asmuo, teikiantis įmonių bankroto administravimo paslaugas laikinai, neatitinka ĮBĮ 118 straipsnio 4 dalies 2 punkte nustatytų reikalavimų (ĮBĮ 116 straipsnio 6 dalies 7 punktas).

Pritarti iš dalies.

Alternatyvios sankcijos nėra.

Teisė teikti bankroto administravimo paslaugas suteikiama fiziniam asmeniui – turinčiam bankroto administratoriaus pažymėjimą. Fiziniam asmeniui, turinčiam 2 galiojančias nuobaudas,  Komisijos siūlymu gali būti panaikinamas bankroto administratoriaus pažymėjimo galiojimas. Vadovaujantis to paties 116 straipsnio 6 dalies 2 punktu – panaikinus pažymėjimo galiojimą, fizinis asmuo išbraukiamas iš Sąrašo, t. y. panaikinama turėta  teisė.

Juridiniam asmeniui teisė teikti bankroto administravimo paslaugas suteikiama tiesiogiai įrašant jį į Sąrašą (joks pažymėjimas, leidimas neišduodamas), todėl Projekte siūloma, kad  Komisija ir Vyriausybės įgaliota institucija spręstų klausimą dėl juridinio asmens, turinčio 2 nuobaudas, išbraukimo iš Sąrašo. Išbraukimas juridinio asmens iš Sąrašo, kaip  sankcija pagal 116 straipsnio 6 dalies 8 punktą, galėtų būti taikomas tik tada, kai nuobaudos skirtos juridiniam asmeniui.  

Projekto 3 straipsnį išdėstyti taip:

3 straipsnis. 117 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 117 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„Administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą ir administratoriaus padėjėjo atsakomybė“.

2. Pakeisti 117 straipsnio 1 dalies pirmą pastraipą ir ją išdėstyti taip:

„1. Už įmonių bankrotą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, teismo procesinių dokumentų (sprendimų, įsakymų, nutarčių ir nutarimų), kreditorių susirinkimo ir kreditorių komiteto nutarimų nevykdymą ar netinkamą vykdymą arba kitus pažeidimus, nustatytus tikrinant administratoriaus veiklą, Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka administratoriui ir (arba) administratoriaus juridinio asmens vadovui ir (arba) darbuotojui, atsakingam už juridinio asmens bankroto administravimą gali būti paskirta nuobauda. Šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija skiria šias nuobaudas:“.

3. Papildyti 117  straipsnį 11 dalimi ir ją išdėstyti taip:

11. Administratoriaus,  administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą, atsakomybę lengvinančios aplinkybės:

1) administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą veikloje anksčiau pažeidimų nustatyta nebuvo;

2)  administratorius, administratoriaus juridinio asmens vadovas, darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą, pripažįsta pažeidimus ir dėl jų gailisi;

3)  administratorius, administratoriaus juridinio asmens vadovas, darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą, ištaiso pažeidimą ir (ar) savo noru užkerta kelią neigiamoms pažeidimo pasekmėms;

4)  administratorius, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą, bendradarbiauja su Vyriausybės įgaliota institucija patikrinimo metu.“

4. Papildyti 117  straipsnį 12  dalimi ir ją išdėstyti taip:

12. Administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą, atsakomybę sunkinančios aplinkybės:

          1)  administratorius, administratoriaus juridinio asmens vadovas, darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą turi galiojančią nuobaudą;

2)  administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą, veikloje tokie patys ar panašūs pažeidimai jau buvo nustatyti ankstesnių patikrinimų metu;

          3)  administratorius, administratoriaus juridinio asmens vadovas, darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą, nebendradarbiauja patikrinimo metu;

4)  pažeidimas sukėlė (galėjo sukelti) neigiamų pasekmių asmenų turtiniams interesams.“

5. Pakeisti 117 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija, nustačiusi, kad administratorius fizinis ar juridinis asmuo, administratoriaus juridinio asmens vadovas ar darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą turi dvi galiojančias nuobaudas, turi kreiptis į Komisiją ir pateikti siūlymą panaikinti atitinkamai bankroto administratoriui fiziniam asmeniui, darbuotojui, atsakingam už juridinio asmens bankroto administravimą, ar administratoriaus juridinio asmens vadovui administratoriaus pažymėjimo galiojimą, arba išbraukti juridinį asmenį iš Sąrašo. Jeigu Komisija pritaria nurodytam siūlymui, šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija priima sprendimą panaikinti bankroto administratoriaus pažymėjimo galiojimą arba išbraukti juridinį asmenį iš Sąrašo. Komisija, vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, gali nepritarti šioje dalyje nurodytam šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodytos Vyriausybės įgaliotos institucijos siūlymui panaikinti asmens, turinčio dvi galiojančias nuobaudas, pažymėjimo galiojimą, jeigu nustato, kad pažymėjimo galiojimo teisės teikti bankroto administravimo paslaugas panaikinimas yra neproporcingas nustatytiems teisės pažeidimams, atsižvelgiant į teisės pažeidimo pobūdį, jo mastą ir kitas reikšmingas aplinkybes.“

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-12-18

4

2

 

4. Projekto 4 straipsnio 2 dalyje tikslintina siūloma įstatymo įsigaliojimo data.

Be to, atkreipiame dėmesį, kad paprastai pirmiau yra nurodoma įstatymo įsigaliojimo data, o po to - nuostatos dėl įstatymo taikymo. Atsižvelgus į tai, projekto 4 straipsnio 1 ir 2 dalis reikėtų sukeisti vietomis, atitinkamai patikslinant ir projekto 4 straipsnio pavadinimą.

Pritarti.

         

 

Projekto 4 straipsnį išdėstyti taip:

4 straipsnis. Įstatymo taikymas ir įsigaliojimas

1. Šis įstatymas įsigalioja 2017 2018 m. lapkričio 1 d.

            2. Šio įstatymo 3 straipsnio nuostatos dėl nuobaudų skyrimo administratoriaus juridinio asmens vadovui ir (arba) darbuotojui administratoriui taikomos už pažeidimus, padarytus po šio įstatymo įsigaliojimo.

            3. Bankroto administratorius juridinis asmuo gali būti išbraukiamas iš asmenų, turinčių teisę teikti bankroto administravimo paslaugas, sąrašo tik dėl dviejų nuobaudų, paskirtų už pažeidimus, padarytus po šio įstatymo įsigaliojimo.“

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Europos teisės departamentas, prie Teisingumo ministerijos, 2018-01-03

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo Nr. IX-216 11, 116 ir 117 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1502 (toliau – Projektas), pažymime, kad Projekto 1 straipsnyje, kuriuo siekiama pakeisti ĮBĮ 11 straipsnio 5 dalies pirmą pastraipą, vartojama sąvoka „darbuotojas administratorius“ apibrėžiama kaip bankroto procedūroms vykdyti juridinio asmens paskirtas darbuotojas, turintis teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas. Atsižvelgiant į tai, kad galiojančiame Įstatyme formuluotė „darbuotojas, turintis teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas“ nėra vartojama gali kilti klausimų dėl Projekte vartojamas sąvokos „darbuotojas administratorius“ turinio. Pažymėtina, kad ĮBĮ 112 straipsnio 4 dalyje ir 118 straipsnio 4 dalyje nurodoma, koks įmonių bankroto administravimo paslaugas teikiančio juridinio asmens darbuotojas galėtų dalyvauti vykdant įmonių bankroto procedūras (darbuotojas, įgijęs teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas šio įstatymo nustatyta tvarka, ir (ar) darbuotojas, kuriam, pripažinus jo profesinę kvalifikaciją 118 straipsnio 1 dalyje ir (ar) 119 straipsnyje nustatyta tvarka, teisė teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas suteikta laikinai arba įsisteigus Lietuvos Respublikoje). Atsižvelgdami į tai, kas nurodyta, siūlytume siekiant teisinio aiškumo Projekto 1 straipsnyje vietoje formuluotės „darbuotoją, turintį teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas“ numatyti, kad juridinis asmuo administruoja įmonę paskyręs „Įstatymo 112 straipsnio 4 dalyje nurodytą darbuotoją“.

 Taip pat pritariame Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2017 m. gruodžio 18 d. išvadoje Projektui pateiktoms pastaboms.

Pritarti.

Siūloma vartoti sąvoką „darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto proceso administravimą“. Tokia sąvoka dera su Juridinių asmenų nemokumo įstatymo projekte vartojama sąvoka „darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens nemokumo proceso administravimą“.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Vyriausybė, 2018-07-11

 

 

 

Išrašas iš LR Vyriausybės 2018 m. liepos 11 d. nutarimo Nr. 676:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo Nr. IX-216 11, 116 ir 117 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1502 (toliau – Įstatymo projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projektą tikslinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

2.

LR Vyriausybė, 2018-07-11

1

 

 

1. ĮBĮ 112 straipsnio 4 dalyje numatytas reikalavimas, kad bankroto administratorius juridinis asmuo turėtų bent vieną darbuotoją, turintį teisę teikti bankroto administravimo paslaugas (reikalavimas turėti teisę teikti bankroto administravimo paslaugas taikomas ir bankroto administratoriaus juridinio asmens vadovui). Dėl šio reikalavimo net ir tos teisinės formos juridiniai asmenys bankroto administratoriai, kurie pagal atitinkamą juridinio asmens teisinę formą reglamentuojančius teisės aktus neprivalo turėti darbuotojų, privalės turėti darbuotojų. Todėl Įstatymo projekto 1 straipsnyje keičiamo ĮBĮ 11 straipsnio 5 dalies pirmojoje pastraipoje siūlytina atsisakyti galimybės bankroto administratoriui juridiniam asmeniui turėti tik dalyvius, turinčius teisę teikti bankroto administravimo paslaugas, t. y. siūlytina išbraukti šiuos žodžius „arba narį, kai pagal atitinkamos teisinės formos juridinius asmenis reglamentuojančius įstatymus juridinis asmuo neprivalo turėti darbuotojų“.

Pritarti.

     

 

      Projekto 1 straipsnį išdėstyti taip:

1.  Papildyti 11 straipsnį 41 dalimi ir ją išdėstyti taip:

41. Administratorius juridinis asmuo administruoja įmonę paskyręs darbuotoją (arba vadovą, kai jis nėra darbuotojas), turintį teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas, bankroto procedūroms vykdyti (toliau – darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto proceso administravimą).“

2. Pakeisti 11 straipsnio 5 dalies pirmą pastraipą ir ją išdėstyti taip:

„5. Administratorius ir (ar) darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą:“.

3.

 

LR Vyriausybė, 2018-07-11

1

 

 

2. Įstatymo projekte vartojama sąvoka „darbuotojas administratorius“ iš dalies sutampa su kitomis Įmonių bankroto įstatyme vartojamomis sąvokomis „darbuotojas“ ar „administratorius“, todėl, siekiant sąvokos aiškumo ir nedviprasmiškumo, siūlytina parinkti kitą sąvoką.

Pritarti.

Siūloma vartoti sąvoką „darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto proceso administravimą“. Tokia sąvoka dera su Juridinių asmenų nemokumo įstatymo projekte numatoma sąvoka „darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens nemokumo proceso administravimą“.

4.

LR Vyriausybė, 2018-07-11

1

 

 

3. Bankroto administratoriaus juridinio asmens vadovas privalo turėti teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas (ĮBĮ 112 straipsnio 4 dalis). Kadangi su juridinio asmens vadovu, kuris nėra juridinio asmens dalyvis, gali būti sudaroma ne tik darbo, bet ir kitokia sutartis (pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos individualių įmonių įstatymo 6 straipsnio 5 dalies 3 punkte numatyta galimybė su individualios įmonės vadovu sudaryti ir civilinę sutartį), dėl ko juridinio asmens vadovas gali nebūti juridinio asmens darbuotojas, siūlytina Įstatymo projekto 1 straipsnyje keičiamo ĮBĮ 11 straipsnio 5 dalies pirmojoje pastraipoje prie bankroto administratoriaus juridinio asmens skiriamų įmonei administruoti asmenų nurodyti ir administratoriaus juridinio asmens vadovą, kai jis nėra darbuotojas.

Pritarti.

                     

 

Pritartina Vyriausybės išvadoje pateiktiems argumentams.

Konkretus siūlomas normos dėstymas pateiktas prie 1-os Vyriausybės pastabos.

 

5.

LR Vyriausybė, 2018-07-11

1

 

 

4. Siekiant įgyvendinti teisėkūros aiškumo ir sistemiškumo principus, siūlytina Įstatymo projekto nuostatą dėl administratoriaus juridinio asmens vykdomo administravimo paskiriant asmenis įmonei administruoti numatyti atskiroje ĮBĮ 11 straipsnio dalyje.

Pritarti.

          

 

 

6.

LR Vyriausybė, 2018-07-11

3

 

 

5. Kadangi Įstatymo projektu siekiama reglamentuoti ir administratoriaus juridinio asmens vadovo bei darbuotojo administratoriaus atsakomybę, siūlytina papildyti ĮBĮ 117 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„Administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo administratoriaus ir administratoriaus padėjėjo atsakomybė“.

Pritarti.

            Projekto 3 straipsnį išdėstyti taip:

3 straipsnis. 117 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 117 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„Administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą ir administratoriaus padėjėjo atsakomybė“.

2. Pakeisti 117 straipsnio 1 dalies pirmą pastraipą ir ją išdėstyti taip:

„1. Už įmonių bankrotą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, teismo procesinių dokumentų (sprendimų, įsakymų, nutarčių ir nutarimų), kreditorių susirinkimo ir kreditorių komiteto nutarimų nevykdymą ar netinkamą vykdymą arba kitus pažeidimus, nustatytus tikrinant administratoriaus veiklą, Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka administratoriui ir (arba) administratoriaus juridinio asmens vadovui ir (arba) darbuotojui, atsakingam už juridinio asmens bankroto administravimą gali būti paskirta nuobauda. Šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija skiria šias nuobaudas:“.

3. Papildyti 117  straipsnį 11 dalimi ir ją išdėstyti taip:

11. Administratoriaus,  administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą, atsakomybę lengvinančios aplinkybės:

1) administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą veikloje anksčiau pažeidimų nustatyta nebuvo;

2)  administratorius, administratoriaus juridinio asmens vadovas, darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą, pripažįsta pažeidimus ir dėl jų gailisi;

3)  administratorius, administratoriaus juridinio asmens vadovas, darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą, ištaiso pažeidimą ir (ar) savo noru užkerta kelią neigiamoms pažeidimo pasekmėms;

4)  administratorius, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą, bendradarbiauja su Vyriausybės įgaliota institucija patikrinimo metu.“

3. Papildyti 117  straipsnį 12  dalimi ir ją išdėstyti taip:

12. Administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą, atsakomybę sunkinančios aplinkybės:

          1)  administratorius, administratoriaus juridinio asmens vadovas, darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą turi galiojančią nuobaudą;

2)  administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą, veikloje tokie patys ar panašūs pažeidimai jau buvo nustatyti ankstesnių patikrinimų metu;

          3)  administratorius, administratoriaus juridinio asmens vadovas, darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą, nebendradarbiauja patikrinimo metu;

4)  pažeidimas sukėlė (galėjo sukelti) neigiamų pasekmių asmenų turtiniams interesams.“

4. Pakeisti 117 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija, nustačiusi, kad administratorius fizinis ar juridinis asmuo, administratoriaus juridinio asmens vadovas ar darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą turi dvi galiojančias nuobaudas, turi kreiptis į Komisiją ir pateikti siūlymą panaikinti atitinkamai bankroto administratoriui fiziniam asmeniui, darbuotojui, atsakingam už juridinio asmens bankroto administravimą, ar administratoriaus juridinio asmens vadovui administratoriaus pažymėjimo galiojimą, arba išbraukti juridinį asmenį iš Sąrašo. Jeigu Komisija pritaria nurodytam siūlymui, šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija priima sprendimą panaikinti bankroto administratoriaus pažymėjimo galiojimą arba išbraukti juridinį asmenį iš Sąrašo. Komisija, vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, gali nepritarti šioje dalyje nurodytam šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodytos Vyriausybės įgaliotos institucijos siūlymui panaikinti asmens, turinčio dvi galiojančias nuobaudas, pažymėjimo galiojimą, jeigu nustato, kad pažymėjimo galiojimo teisės teikti bankroto administravimo paslaugas panaikinimas yra neproporcingas nustatytiems teisės pažeidimams, atsižvelgiant į teisės pažeidimo pobūdį, jo mastą ir kitas reikšmingas aplinkybes.“

7.

LR Vyriausybė, 2018-07-11

3

 

 

6. Įstatymo projekto 3 straipsnyje keičiamo ĮBĮ 117 straipsnio 1 dalies pirmąja pastraipa siekiama įtvirtinti, kad už įmonių bankrotą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, teismo procesinių dokumentų (sprendimų, įsakymų, nutarčių ir nutarimų), kreditorių susirinkimo ir kreditorių komiteto nutarimų nevykdymą ar netinkamą vykdymą arba kitus pažeidimus, nustatytus tikrinant administratoriaus veiklą, nuobauda gali būti paskirta administratoriui ir (arba) administratoriaus juridinio asmens vadovui ir (arba) darbuotojui administratoriui. Dviejų nuobaudų turėjimas bus pagrindas spręsti dėl administratoriaus teisės teikti bankroto administravimo paslaugas panaikinimo, tačiau pagal siūlomą reguliavimą liktų neaišku, ar administratoriui darbuotojui arba administratoriaus juridinio asmens vadovui paskirta nuobauda turi būti vertinama kaip administratoriui juridiniam asmeniui paskirta nuobauda ar kaip administratoriui fiziniam asmeniui paskirta nuobauda. Todėl siūlytina aiškiau reglamentuoti, kad turinčiam dvi galiojančias nuobaudas bankroto administratoriui fiziniam asmeniui, administratoriaus juridinio asmens vadovui, taip pat darbuotojui administratoriui gali būti panaikintas pažymėjimas, o bankroto administratorius juridinis asmuo, turintis dvi galiojančias nuobaudas, gali būti išbraukiamas iš asmenų, turinčių teisę teikti bankroto administravimo paslaugas, sąrašo, ir Įstatymo projekto 3 straipsnyje keičiamą ĮBĮ 117 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: 

2. Šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija, nustačiusi, kad administratorius fizinis ar juridinis asmuo, administratoriaus juridinio asmens vadovas ar darbuotojas administratorius turi dvi galiojančias nuobaudas, turi kreiptis į Komisiją ir pateikti siūlymą panaikinti atitinkamai bankroto administratoriui fiziniam asmeniui, darbuotojui administratoriui ar administratoriaus juridinio asmens vadovui pažymėjimo galiojimą arba išbraukti bankroto administratorių juridinį asmenį iš Sąrašo. Jeigu Komisija pritaria nurodytam siūlymui, šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija priima sprendimą panaikinti bankroto administratoriaus pažymėjimo galiojimą arba išbraukti juridinį asmenį iš Sąrašo. Komisija, vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, gali nepritarti šioje dalyje nurodytam šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodytos Vyriausybės įgaliotos institucijos siūlymui, jeigu nustato, kad teisės teikti bankroto administravimo paslaugas panaikinimas yra neproporcingas nustatytiems teisės pažeidimams, atsižvelgiant į teisės pažeidimo pobūdį, jo mastą ir kitas reikšmingas aplinkybes.“

Pritarti.

Įstatymo projekto 3 straipsnyje keičiamą ĮBĮ 117 straipsnio 2 dalį siūlytina išdėstyti Vyriausybės išvadoje pasiūlyta redakcija.

8.

LR Vyriausybė, 2018-07-11

3

 

 

7. ĮBĮ 117 straipsnio 3 dalyje reglamentuotas tik bankroto administratoriui paskirtos nuobaudos galiojimo terminas. Kadangi Įstatymo projektu siekiama numatyti nuobaudų skyrimą taip pat ir bankroto administratoriaus juridinio asmens vadovui bei darbuotojui administratoriui, siūlytina patikslinti ĮBĮ 117 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Administratoriui, administratoriaus juridinio asmens vadovui, darbuotojui administratoriui paskirta nuobauda galioja vienus metus.“

Pritarti.

Pritartina Vyriausybės išvadoje išdėstytiems argumentams.

9.

LR Vyriausybė, 2018-07-11

 

 

 

8. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 368 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad poveikio priemonės ūkio subjektui skiriamos atsižvelgiant į pažeidimo pobūdį, padarytos žalos dydį, mastą ir kitas įstatymuose numatytas aplinkybes. Dėl šios priežasties siūlytina Įstatymo projekte reglamentuoti administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo ir darbuotojo administratoriaus atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes.

Pritarti.

 

10.

LR Vyriausybė, 2018-07-11

4

 

 

9. Įstatymo projekto 4 straipsnį siūlytina papildyti nurodant, kad bankroto administratorius juridinis asmuo gali būti išbraukiamas iš asmenų, turinčių teisę teikti bankroto administravimo paslaugas, sąrašo tik dėl dviejų nuobaudų, paskirtų už pažeidimus, padarytus po Įstatymo projekto įsigaliojimo.

Pritarti.

          

 

           Projekto 4 straipsnį išdėstyti taip:

4 straipsnis. Įstatymo taikymas ir įsigaliojimas

1. Šis įstatymas įsigalioja 2017 2018 m. lapkričio 1 d.

2. Šio įstatymo 3 straipsnio nuostatos dėl nuobaudų skyrimo administratoriaus juridinio asmens vadovui ir (arba) darbuotojui administratoriui taikomos už pažeidimus, padarytus po šio įstatymo įsigaliojimo.

2. Šio įstatymo 3 straipsnio nuostatos dėl nuobaudų skyrimo administratoriaus juridinio asmens vadovui ir (arba) darbuotojui administratoriui taikomos už pažeidimus, padarytus po šio įstatymo įsigaliojimo.

3. Bankroto administratorius juridinis asmuo gali būti išbraukiamas iš asmenų, turinčių teisę teikti bankroto administravimo paslaugas, sąrašo tik dėl dviejų nuobaudų, paskirtų už pažeidimus, padarytus po šio įstatymo įsigaliojimo.

11.

LR Vyriausybė, 2018-07-11

4

 

 

10. Įstatymo projektas nebegalės būti priimtas 2017 metais, todėl netinkamai nurodyta Įstatymo projekto įsigaliojimo data. Pagal Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalį teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Dėl šių priežasčių siūlytina patikslinti numatomą Įstatymo projekto įsigaliojimo datą (Įstatymo projekto 4 straipsnio 2 dalis) ją nurodant pagal Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje nustatytus reikalavimus.

Pritarti.

 

 

Pritartina Vyriausybės išvadoje išdėstytiems argumentams.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirti.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A.Baura.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Rimantas Sinkevičius

 

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris