LIETUVOS RESPUBLIKOS
EKONOMIKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ BANKROTO ĮSTATYMO NR. IX-216 11, 116 IR 117 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-1502
2018-10-10 Nr. 108-P-37
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto nariai: R.Sinkevičius, D.Kreivys, A.Baura, E.Gentvilas, Z.Jedinskij, A.Kupčinskas, G.Landsbergis, B.Markauskas, B.Matelis, R.Miliūtė, J.Razma, V.Ačienė, pavaduojanti V.Sinkevičių. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D.Šaltmeris, R.Duburaitė, R.Danė, L.Jasiukėnienė, I.Jurkšuvienė, Ž.Klimka; padėjėja Z.Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Finansų ministerijos skyriaus vedėja S.Ščerbina-Dalibagienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Europos teisės departamentas, prie Teisingumo ministerijos, 2018-01-03 |
|
|
|
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo Nr. IX-216 11, 116 ir 117 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1502 (toliau – Projektas), pažymime, kad Projekto 1 straipsnyje, kuriuo siekiama pakeisti ĮBĮ 11 straipsnio 5 dalies pirmą pastraipą, vartojama sąvoka „darbuotojas administratorius“ apibrėžiama kaip bankroto procedūroms vykdyti juridinio asmens paskirtas darbuotojas, turintis teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas. Atsižvelgiant į tai, kad galiojančiame Įstatyme formuluotė „darbuotojas, turintis teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas“ nėra vartojama gali kilti klausimų dėl Projekte vartojamas sąvokos „darbuotojas administratorius“ turinio. Pažymėtina, kad ĮBĮ 112 straipsnio 4 dalyje ir 118 straipsnio 4 dalyje nurodoma, koks įmonių bankroto administravimo paslaugas teikiančio juridinio asmens darbuotojas galėtų dalyvauti vykdant įmonių bankroto procedūras (darbuotojas, įgijęs teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas šio įstatymo nustatyta tvarka, ir (ar) darbuotojas, kuriam, pripažinus jo profesinę kvalifikaciją 118 straipsnio 1 dalyje ir (ar) 119 straipsnyje nustatyta tvarka, teisė teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas suteikta laikinai arba įsisteigus Lietuvos Respublikoje). Atsižvelgdami į tai, kas nurodyta, siūlytume siekiant teisinio aiškumo Projekto 1 straipsnyje vietoje formuluotės „darbuotoją, turintį teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas“ numatyti, kad juridinis asmuo administruoja įmonę paskyręs „Įstatymo 112 straipsnio 4 dalyje nurodytą darbuotoją“. Taip pat pritariame Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2017 m. gruodžio 18 d. išvadoje Projektui pateiktoms pastaboms. |
Pritarti. |
Siūloma vartoti sąvoką „darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto proceso administravimą“. Tokia sąvoka dera su Juridinių asmenų nemokumo įstatymo projekte vartojama sąvoka „darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens nemokumo proceso administravimą“. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
LR Vyriausybė, 2018-07-11 |
|
|
|
Išrašas iš LR Vyriausybės 2018 m. liepos 11 d. nutarimo Nr. 676: Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo Nr. IX-216 11, 116 ir 117 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1502 (toliau – Įstatymo projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projektą tikslinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus: |
Pritarti.
|
|
2. |
LR Vyriausybė, 2018-07-11 |
1 |
|
|
1. ĮBĮ 112 straipsnio 4 dalyje numatytas reikalavimas, kad bankroto administratorius juridinis asmuo turėtų bent vieną darbuotoją, turintį teisę teikti bankroto administravimo paslaugas (reikalavimas turėti teisę teikti bankroto administravimo paslaugas taikomas ir bankroto administratoriaus juridinio asmens vadovui). Dėl šio reikalavimo net ir tos teisinės formos juridiniai asmenys bankroto administratoriai, kurie pagal atitinkamą juridinio asmens teisinę formą reglamentuojančius teisės aktus neprivalo turėti darbuotojų, privalės turėti darbuotojų. Todėl Įstatymo projekto 1 straipsnyje keičiamo ĮBĮ 11 straipsnio 5 dalies pirmojoje pastraipoje siūlytina atsisakyti galimybės bankroto administratoriui juridiniam asmeniui turėti tik dalyvius, turinčius teisę teikti bankroto administravimo paslaugas, t. y. siūlytina išbraukti šiuos žodžius „arba narį, kai pagal atitinkamos teisinės formos juridinius asmenis reglamentuojančius įstatymus juridinis asmuo neprivalo turėti darbuotojų“. |
Pritarti.
|
Projekto 1 straipsnį išdėstyti taip: 1. Papildyti 11 straipsnį 41 dalimi ir ją išdėstyti taip: „41. Administratorius juridinis asmuo administruoja įmonę paskyręs darbuotoją (arba vadovą, kai jis nėra darbuotojas), turintį teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas, bankroto procedūroms vykdyti (toliau – darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto proceso administravimą).“ 2. Pakeisti 11 straipsnio 5 dalies pirmą pastraipą ir ją išdėstyti taip: „5. Administratorius ir (ar) darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą:“. |
3.
|
LR Vyriausybė, 2018-07-11 |
1 |
|
|
2. Įstatymo projekte vartojama sąvoka „darbuotojas administratorius“ iš dalies sutampa su kitomis Įmonių bankroto įstatyme vartojamomis sąvokomis „darbuotojas“ ar „administratorius“, todėl, siekiant sąvokos aiškumo ir nedviprasmiškumo, siūlytina parinkti kitą sąvoką. |
Pritarti. |
Siūloma vartoti sąvoką „darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto proceso administravimą“. Tokia sąvoka dera su Juridinių asmenų nemokumo įstatymo projekte numatoma sąvoka „darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens nemokumo proceso administravimą“. |
4. |
LR Vyriausybė, 2018-07-11 |
1 |
|
|
3. Bankroto administratoriaus juridinio asmens vadovas privalo turėti teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas (ĮBĮ 112 straipsnio 4 dalis). Kadangi su juridinio asmens vadovu, kuris nėra juridinio asmens dalyvis, gali būti sudaroma ne tik darbo, bet ir kitokia sutartis (pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos individualių įmonių įstatymo 6 straipsnio 5 dalies 3 punkte numatyta galimybė su individualios įmonės vadovu sudaryti ir civilinę sutartį), dėl ko juridinio asmens vadovas gali nebūti juridinio asmens darbuotojas, siūlytina Įstatymo projekto 1 straipsnyje keičiamo ĮBĮ 11 straipsnio 5 dalies pirmojoje pastraipoje prie bankroto administratoriaus juridinio asmens skiriamų įmonei administruoti asmenų nurodyti ir administratoriaus juridinio asmens vadovą, kai jis nėra darbuotojas. |
Pritarti.
|
Pritartina Vyriausybės išvadoje pateiktiems argumentams. Konkretus siūlomas normos dėstymas pateiktas prie 1-os Vyriausybės pastabos.
|
5. |
LR Vyriausybė, 2018-07-11 |
1 |
|
|
4. Siekiant įgyvendinti teisėkūros aiškumo ir sistemiškumo principus, siūlytina Įstatymo projekto nuostatą dėl administratoriaus juridinio asmens vykdomo administravimo paskiriant asmenis įmonei administruoti numatyti atskiroje ĮBĮ 11 straipsnio dalyje. |
Pritarti.
|
|
6. |
LR Vyriausybė, 2018-07-11 |
3 |
|
|
5. Kadangi Įstatymo projektu siekiama reglamentuoti ir administratoriaus juridinio asmens vadovo bei darbuotojo administratoriaus atsakomybę, siūlytina papildyti ĮBĮ 117 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „Administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo administratoriaus ir administratoriaus padėjėjo atsakomybė“. |
Pritarti. |
Projekto 3 straipsnį išdėstyti taip: 3 straipsnis. 117 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 117 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „Administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą ir administratoriaus padėjėjo atsakomybė“. 2. Pakeisti 117 straipsnio 1 dalies pirmą pastraipą ir ją išdėstyti taip: „1. Už įmonių bankrotą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, teismo procesinių dokumentų (sprendimų, įsakymų, nutarčių ir nutarimų), kreditorių susirinkimo ir kreditorių komiteto nutarimų nevykdymą ar netinkamą vykdymą arba kitus pažeidimus, nustatytus tikrinant administratoriaus veiklą, Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka administratoriui ir (arba) administratoriaus juridinio asmens vadovui ir (arba) darbuotojui, atsakingam už juridinio asmens bankroto administravimą gali būti paskirta nuobauda. Šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija skiria šias nuobaudas:“. 3. Papildyti 117 straipsnį 11 dalimi ir ją išdėstyti taip: „11. Administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą, atsakomybę lengvinančios aplinkybės: 1) administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą veikloje anksčiau pažeidimų nustatyta nebuvo; 2) administratorius, administratoriaus juridinio asmens vadovas, darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą, pripažįsta pažeidimus ir dėl jų gailisi; 3) administratorius, administratoriaus juridinio asmens vadovas, darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą, ištaiso pažeidimą ir (ar) savo noru užkerta kelią neigiamoms pažeidimo pasekmėms; 4) administratorius, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą, bendradarbiauja su Vyriausybės įgaliota institucija patikrinimo metu.“ 3. Papildyti 117 straipsnį 12 dalimi ir ją išdėstyti taip: „12. Administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą, atsakomybę sunkinančios aplinkybės: 1) administratorius, administratoriaus juridinio asmens vadovas, darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą turi galiojančią nuobaudą; 2) administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo, atsakingo už juridinio asmens bankroto administravimą, veikloje tokie patys ar panašūs pažeidimai jau buvo nustatyti ankstesnių patikrinimų metu; 3) administratorius, administratoriaus juridinio asmens vadovas, darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą, nebendradarbiauja patikrinimo metu; 4) pažeidimas sukėlė (galėjo sukelti) neigiamų pasekmių asmenų turtiniams interesams.“ 4. Pakeisti 117 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Šio įstatymo 11 straipsnio 12
dalyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija, nustačiusi, kad administratorius
fizinis ar juridinis asmuo, administratoriaus juridinio asmens vadovas
ar darbuotojas, atsakingas už juridinio asmens bankroto administravimą
turi dvi galiojančias nuobaudas, turi kreiptis į Komisiją ir pateikti siūlymą
panaikinti atitinkamai bankroto administratoriui fiziniam asmeniui,
darbuotojui, atsakingam už juridinio asmens bankroto administravimą, ar
administratoriaus juridinio asmens vadovui administratoriaus pažymėjimo
galiojimą, arba išbraukti juridinį asmenį iš Sąrašo. Jeigu Komisija pritaria nurodytam
siūlymui, šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodyta Vyriausybės įgaliota
institucija priima sprendimą panaikinti bankroto administratoriaus pažymėjimo
galiojimą arba išbraukti juridinį asmenį iš
Sąrašo. Komisija,
vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, gali nepritarti šioje dalyje nurodytam šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodytos
Vyriausybės įgaliotos institucijos siūlymui |
7. |
LR Vyriausybė, 2018-07-11 |
3 |
|
|
6. Įstatymo projekto 3 straipsnyje keičiamo ĮBĮ 117 straipsnio 1 dalies pirmąja pastraipa siekiama įtvirtinti, kad už įmonių bankrotą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, teismo procesinių dokumentų (sprendimų, įsakymų, nutarčių ir nutarimų), kreditorių susirinkimo ir kreditorių komiteto nutarimų nevykdymą ar netinkamą vykdymą arba kitus pažeidimus, nustatytus tikrinant administratoriaus veiklą, nuobauda gali būti paskirta administratoriui ir (arba) administratoriaus juridinio asmens vadovui ir (arba) darbuotojui administratoriui. Dviejų nuobaudų turėjimas bus pagrindas spręsti dėl administratoriaus teisės teikti bankroto administravimo paslaugas panaikinimo, tačiau pagal siūlomą reguliavimą liktų neaišku, ar administratoriui darbuotojui arba administratoriaus juridinio asmens vadovui paskirta nuobauda turi būti vertinama kaip administratoriui juridiniam asmeniui paskirta nuobauda ar kaip administratoriui fiziniam asmeniui paskirta nuobauda. Todėl siūlytina aiškiau reglamentuoti, kad turinčiam dvi galiojančias nuobaudas bankroto administratoriui fiziniam asmeniui, administratoriaus juridinio asmens vadovui, taip pat darbuotojui administratoriui gali būti panaikintas pažymėjimas, o bankroto administratorius juridinis asmuo, turintis dvi galiojančias nuobaudas, gali būti išbraukiamas iš asmenų, turinčių teisę teikti bankroto administravimo paslaugas, sąrašo, ir Įstatymo projekto 3 straipsnyje keičiamą ĮBĮ 117 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: „2. Šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija, nustačiusi, kad administratorius fizinis ar juridinis asmuo, administratoriaus juridinio asmens vadovas ar darbuotojas administratorius turi dvi galiojančias nuobaudas, turi kreiptis į Komisiją ir pateikti siūlymą panaikinti atitinkamai bankroto administratoriui fiziniam asmeniui, darbuotojui administratoriui ar administratoriaus juridinio asmens vadovui pažymėjimo galiojimą arba išbraukti bankroto administratorių juridinį asmenį iš Sąrašo. Jeigu Komisija pritaria nurodytam siūlymui, šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija priima sprendimą panaikinti bankroto administratoriaus pažymėjimo galiojimą arba išbraukti juridinį asmenį iš Sąrašo. Komisija, vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, gali nepritarti šioje dalyje nurodytam šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodytos Vyriausybės įgaliotos institucijos siūlymui, jeigu nustato, kad teisės teikti bankroto administravimo paslaugas panaikinimas yra neproporcingas nustatytiems teisės pažeidimams, atsižvelgiant į teisės pažeidimo pobūdį, jo mastą ir kitas reikšmingas aplinkybes.“ |
Pritarti. |
Įstatymo projekto 3 straipsnyje keičiamą ĮBĮ 117 straipsnio 2 dalį siūlytina išdėstyti Vyriausybės išvadoje pasiūlyta redakcija. |
8. |
LR Vyriausybė, 2018-07-11 |
3 |
|
|
7. ĮBĮ 117 straipsnio 3 dalyje reglamentuotas tik bankroto administratoriui paskirtos nuobaudos galiojimo terminas. Kadangi Įstatymo projektu siekiama numatyti nuobaudų skyrimą taip pat ir bankroto administratoriaus juridinio asmens vadovui bei darbuotojui administratoriui, siūlytina patikslinti ĮBĮ 117 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Administratoriui, administratoriaus juridinio asmens vadovui, darbuotojui administratoriui paskirta nuobauda galioja vienus metus.“ |
Pritarti. |
Pritartina Vyriausybės išvadoje išdėstytiems argumentams. |
9. |
LR Vyriausybė, 2018-07-11 |
|
|
|
8. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 368 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad poveikio priemonės ūkio subjektui skiriamos atsižvelgiant į pažeidimo pobūdį, padarytos žalos dydį, mastą ir kitas įstatymuose numatytas aplinkybes. Dėl šios priežasties siūlytina Įstatymo projekte reglamentuoti administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo ir darbuotojo administratoriaus atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes. |
Pritarti. |
|
10. |
LR Vyriausybė, 2018-07-11 |
4 |
|
|
9. Įstatymo projekto 4 straipsnį siūlytina papildyti nurodant, kad bankroto administratorius juridinis asmuo gali būti išbraukiamas iš asmenų, turinčių teisę teikti bankroto administravimo paslaugas, sąrašo tik dėl dviejų nuobaudų, paskirtų už pažeidimus, padarytus po Įstatymo projekto įsigaliojimo. |
Pritarti.
|
Projekto 4 straipsnį išdėstyti taip: 4 straipsnis. Įstatymo taikymas ir įsigaliojimas 1. Šis įstatymas įsigalioja 2. Šio įstatymo 3 straipsnio nuostatos dėl nuobaudų skyrimo administratoriaus juridinio asmens vadovui ir (arba) darbuotojui administratoriui taikomos už pažeidimus, padarytus po šio įstatymo įsigaliojimo. 2. Šio įstatymo 3 straipsnio nuostatos dėl nuobaudų skyrimo administratoriaus juridinio asmens vadovui ir (arba) darbuotojui administratoriui taikomos už pažeidimus, padarytus po šio įstatymo įsigaliojimo. 3. Bankroto administratorius juridinis asmuo gali būti išbraukiamas iš asmenų, turinčių teisę teikti bankroto administravimo paslaugas, sąrašo tik dėl dviejų nuobaudų, paskirtų už pažeidimus, padarytus po šio įstatymo įsigaliojimo. |
11. |
LR Vyriausybė, 2018-07-11 |
4 |
|
|
10. Įstatymo projektas nebegalės būti priimtas 2017 metais, todėl netinkamai nurodyta Įstatymo projekto įsigaliojimo data. Pagal Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalį teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Dėl šių priežasčių siūlytina patikslinti numatomą Įstatymo projekto įsigaliojimo datą (Įstatymo projekto 4 straipsnio 2 dalis) ją nurodant pagal Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje nustatytus reikalavimus. |
Pritarti.
|
Pritartina Vyriausybės išvadoje išdėstytiems argumentams. |
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirti.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadai.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: A.Baura.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Rimantas Sinkevičius
Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris