AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL Lietuvos Respublikos SEIMO STATUTO NR. I-399 70 straipsnio Papildymo projekto

 

1. Seimo statuto projekto rengimą paskatinusios priežastys, projekto tikslai ir uždaviniai

                      Pagrindinis Seimo statuto Nr. I-399 70 straipsnio papildymo projekto (toliau – ir Statuto projektas) tikslas yra įgyvendinti Europos Žmogaus Teisių Teismo (toliau – ir EŽTT) nuostatas, įpareigojančias patobulinti teisinį reguliavimą dėl valstybės pripažinimo suteikimo religinėms bendrijoms, detaliau nustatant atitinkamų teisės aktų rengimo ir priėmimo tvarką. Statuto projekto uždavinys – gavus Teisingumo ministerijos išvadą dėl Seime gauto religinės bendruomenės kreipimosi dėl valstybės pripažinimo suteikimo, nustatyti aiškias procedūras, sprendžiant religinės bendruomenės pripažinimo klausimą, ir suderinti Seimo statuto nuostatas su 2023 m. kovo 23 d. Seime priimtu Lietuvos Respublikos religinių bendruomenių ir bendrijų įstatymo Nr. I-1057 6 straipsnio pakeitimo įstatymu (toliau –  ir Įstatymas) ir užtikrinti Įstatymo įgyvendinimą. Įstatymu siekta:

1)   įgyvendinti Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo nutarimą (2021 m. rugsėjo 7 d. Nr. KT140-N11/2021), pakeičiant Konstitucijai prieštaraujančią Įstatymo 6 straipsnio 2 dalies nuostatą dėl religinės bendrijos pakartotinio kreipimosi dėl valstybės pripažinimo;

2)   įgyvendinant EŽTT 2021 m. birželio 8 d. priimto sprendimo nuostatas, patobulinti teisinį reguliavimą dėl valstybės pripažinimo suteikimo religinėms bendrijoms, sumažinant nepagrįstų, neobjektyvių ir savavališkų sprendimų tikimybę, detaliau reguliuojant jų rengimo ir priėmimo tvarką, nustatant tam tikrus reikalavimus jų turiniui ir aiškiau nurodant kriterijus, į kuriuos atsižvelgiama suteikiant valstybės pripažinimą, taip užtikrinant religijos ir tikėjimo laisvės apsaugą, įskaitant galimybę apskųsti sprendimą dėl atsisakymo suteikti valstybės pripažinimą pagal Konstitucijos 106 straipsnį. Įstatymu yra nustatoma, kad Valstybės pripažinimo klausimą Seimas išsprendžia priimdamas nutarimą per 3 mėnesius nuo Teisingumo ministerijos išvados gavimo dienos, neįskaitant laiko tarp Seimo sesijų. Religinė bendrija, susipažinusi su Teisingumo ministerijos išvada, turi teisę raštu pateikti pastabas dėl šios išvados Seimui ir pristatyti ją Seimo nutarimo projekto svarstymo Seime metu. Jeigu Seimas nepritaria pateiktam Seimo nutarimo projektui, valstybės pripažinimo klausimas Seime sprendžiamas pakartotinai tol, kol priimamas atitinkamas Seimo nutarimas.

 

2. Seimo statuto projektų iniciatoriai ir rengėjai

Seimo statuto projektą parengė Lietuvos Respublikos Seimo Žmogaus teisių komiteto pirmininkas Tomas Vytautas Raskevičius (tomas.raskevicius@lrs.lt) ir kanceliarijos Žmogaus teisių komiteto biuro patarėja Eglė Lukšienė (tel. 2396809, el. p. eg[email protected]).

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Seimo statuto projektuose aptariami teisiniai santykiai

Šiuo metu nėra nustatytas Seimo nutarimą dėl valstybės pripažinimo suteikimo rengiantis subjektas, nėra nustatyta procedūra, reglamentuojanti veiksmus, gavus  Seime valstybės pripažinimo siekiančios religinės bendrijos prašymą dėl valstybės pripažinimo suteikimo.

 

4. Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Seimo statuto projektu siūloma nustatyti Seimo Žmogaus teisių komiteto pareigą rengti Seimo nutarimų projektus dėl valstybės pripažinimo suteikimo, atsisakymo suteikti valstybės pripažinimą, ar jo atšaukimo religinėms bendrijoms, atsižvelgus į Teisingumo ministerijos išvadą ir įvertinus dėl jos pateiktas religinės bendrijos pastabas.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų teisės aktų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Numatoma, kad Seimo statuto projektas neigiamų pasekmių neturės.

 

6. Kokią įtaką priimtas Seimo statutas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas Seimo statuto projektas įtakos kriminogeninei situacijai bei korupcijai neturės.

 

7. Galima priimtų teisės aktų įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priimto Seimo statuto projekto nuostatų įgyvendinimas verslo sąlygoms ir jo plėtrai įtakos neturės.

 

8. Ar Seimo statuto projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams?

Seimo statuto projektas strateginio lygmens planavimo dokumentams neprieštarauja.

 

9. Seimo statuto inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Seimo statuto inkorporavimui į teisinę sistemą kitų teisės aktų priimti ar keisti nereikės.

 

10. Seimo statuto projektų atitiktis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams, sąvokų ir terminų įvertinimas

Seimo statuto projektas atitinka Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimus, naujų sąvokų nenustato. Todėl jų įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka nereikia.

 

11. Seimo statuto projekto atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei

Seimo statuto projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

 

12. Seimo statutui įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, juos priimti turintys subjektai

Seimo statutui įgyvendinti įgyvendinamieji teisės aktai nėra reikalingi. Seimo statuto įsigaliojimo data nustatoma ta pati, kaip ir priimto susijusio Lietuvos Respublikos religinių bendruomenių ir bendrijų įstatymo Nr. I-1057 6 straipsnio pakeitimo įstatymo – 2023 m. gegužės 1 d., šiam įstatymui numatyta parengti įgyvendinamuosius teisės aktus iki jo įsigaliojimo datos.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks Seimo statutui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti

Seimo statuto įgyvendinimui papildomų valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų neprireiks, taip pat nenumatoma šių lėšų sutaupyti.

 

14. Seimo statuto projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Seimo statuto projektų rengimo metu specialistų vertinimų ar išvadų negauta.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

Seimo statuto projektų žodžiai, kurių reikia jiems įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: „religinė bendruomenė“, „religinė bendrija“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Nėra.