LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijai

Vitalijus.Gailius@lrs.lt

 

Lietuvos Respublikos sveikatos  apsaugos ministerijai

E. pristatymo informacinė sistema

 

 

Į 2017-07-18

Nr. S-2017-7048

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL VALSTYBINIO VISUOMENĖS SVEIKATOS STIPRINIMO FONDO

 

2017 m. rugpjūčio 7 d. Nr. 4-01-5855

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis ir atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos 
2017 m. liepos 18 d. prašymą Nr. S-2017-7048,
atlikome šių teisės aktų antikorupcinį vertinimą:

1.         Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 381 straipsnio[1];

2.         Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. lapkričio 18 d. nutarimu Nr. 1197 (toliau – Fondo nuostatai)[2];

3.         Projektų, finansuojamų Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo lėšomis, konkursų organizavimo ir šių projektų finansavimo sutarčių sudarymo ir vykdymo tvarkos aprašo, patvirtinto Valstybinės visuomenės sveikatos stiprinimo fondo tarybos 2016 m. gegužės 12 d. posėdžio protokolu Nr. NP-9 (Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo tarybos 2017 m. balandžio 12 d. posėdžio protokolo Nr. NP-7 redakcija) (toliau – Tvarkos aprašas)[3];

4.         Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2017 m. birželio 6 d. įsakymo Nr. V-647 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2015 m. gruodžio 29 d. įsakymo Nr. V-1528 „Dėl Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo tarybos sudarymo“ pakeitimo“ (toliau – Ministro įsakymas)[4].

Minėtas teisinis reguliavimas nustato Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo (toliau – Fondas) paskirtį, Fondo tarybos sudarymo ir darbo organizavimo tvarką, visuomenės sveikatos stiprinimo projektų, finansuojamų Fondo lėšomis (toliau – projektas), konkursų organizavimo, šių projektų vertinimo ir finansavimo sutarčių sudarymo bei vykdymo tvarką.

Atlikę antikorupcinį vertinimą, siekdami didesnio skaidrumo Fondo veikloje ir visuomenės sveikatos stiprinimo projektų organizavime bei finansavime, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Teigiamai vertiname Fondo nuostatų 8 punkte nustatytą pareigą Fondo tarybos nariams, ekspertams ir kitiems Fondo tarybos posėdyje dalyvaujantiems asmenims pasirašyti nešališkumo deklaraciją, kurioje pasižadama objektyviai, dalykiškai, be išankstinio nusistatymo, vadovaujantis lygiateisiškumo principu atlikti savo pareigas, vengti viešųjų ir privačių interesų konflikto ir, esant jo grėsmei, nedelsiant pranešti apie tai Fondo tarybos pirmininkui, nariams ir nusišalinti nuo pareigų atlikimo. Kita vertus, pažymime, kad dauguma Ministro įsakymu sudarytos Fondo tarybos narių yra valstybės tarnautojai, kuriems taip pat galioja Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo (toliau – Interesų derinimo įstatymas) nuostatos, pagal kurio 6 straipsnio 1 dalies 4 punktą privaloma deklaruoti privačius interesus ir deklaracijoje nurodyti duomenis apie narystę ir pareigas įmonėse, įstaigose, asociacijose ar fonduose. Vertinimo metu patikrinus viešai prieinamas privačių interesų deklaracijas[5], nustatyta, kad nei vienas dabartinės sudėties Fondo tarybos narys Interesų derinimo įstatymo nustatyta tvarka nėra nurodęs duomenų apie einamas pareigas Fondo taryboje. Atitinkamai darytina išvada, kad privačių interesų deklaravimo kontrolė yra nepakankama, todėl siūlytina peržiūrėti ar Sveikatos apsaugos ministerijoje tinkamai veikia privačių interesų deklaravimo ir priežiūros sistema.

2. Pagal Tvarkos aprašo 33 punktą, projektus vertinti Fondo tarybos nariams paskirsto Fondo tarybos pirmininkas, tačiau Tvarkos apraše nenustatyti kriterijai, kuriais vadovaujantis vyksta šis projektų paskirstymas. Mūsų nuomone, dėl minėtos priežasties nėra pilnai užtikrinama skaidri vertinamų projektų paskirstymo Fondo tarybos nariams procedūra ir egzistuoja galimybė konkretų projektą vertinti paskirti „reikiamus“ Fondo tarybos narius.

Atsižvelgdami į tai ir siekdami įtvirtinti papildomus saugiklius, padėsiančius išvengti korupcijos rizikos veiksnių vertinamų projektų paskirstyme, siūlome:

- tobulinti Tvarkos aprašą ir nustatyti Fondo tarybos direktoriaus pareigą savo kompetencijos ribose prieš paskirstant projektus vertinti Fondo tarybos nariams patikrinti, ar nariai deklaravę privačius interesus ir ar jų dalyvavimas vertinant projektą nesukels interesų konflikto.

- nustatyti sąlygas ar kriterijus, pagal kuriuos būtų parenkami Fondo tarybos nariai vertinti atitinkamus projektus (pavyzdžiui, siekiant išvengti glaudžių ryšių užmezgimo, nustatyti, kad tie patys vertintojai negali būti paskirti antrą kartą vertinti to paties pareiškėjo projekto).

3. Tvarkos aprašo 75 punkte nustatyta, kad vykdytojas[6] be Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – Ministerija) leidimo gali tikslinti projekto biudžetą tuo atveju, jeigu išlaidų dydžio pakeitimai neviršija 10 procentų tikslinamų išlaidų dydžio (ši nuostata netaikoma tinkamų finansuoti išlaidų sumažėjimo atveju) ir nėra įtraukiamos naujos išlaidos. Kitais atvejais, nei nurodyta Tvarkos aprašo 75 punkte, vykdytojas turi teikti Ministerijai prašymą pakeisti projekto sutartį (kartu su patikslintu projektu), pagrįsti tikslinimo poreikį ir pateikti lyginamąjį tikslinamo projekto biudžetą (Tvarkos aprašo 76 punktas). Ministerijos įgaliotas asmuo, apsvarstęs pateiktą prašymą ir projekto įgyvendinimo eigą, priima sprendimą dėl projekto finansavimo sutarties keitimo (projekto tikslinimo) (Tvarkos aprašo 78 punktas).

Mūsų nuomone, Tvarkos apraše numatyta Ministerijos įgalioto asmens teisė pagal vykdytojo prašymą priimti sprendimą dėl projekto finansavimo sutarties keitimo yra ydinga antikorupciniu požiūriu, kadangi:

- nenustatyti aiškūs kriterijai, kuriais vadovaudamasis Ministerijos įgaliotas asmuo priima sprendimą keisti ar nekeisti projekto finansavimo sutartį;

- suteikiama teisė vienam asmeniui spręsti projekto finansavimo sutarties pakeitimo klausimą, kuomet sprendimus dėl lėšų projektams vykdyti skyrimo priima Fondo taryba[7].

Atsižvelgdami į tai ir siekdami išvengti korupcijos rizikos veiksnių, siūlome nustatyti aiškius kriterijus, į kuriuos privaloma atsižvelgti priimant sprendimus keisti ar nekeisti projekto finansavimo sutartį bei įtvirtinti, kad projekto finansavimo sutarties keitimai būtų galimi tik Fondo tarybos sprendimu arba pritarimu.

4. Pagal Fondo nuostatų 5 punktą, Fondo tarybą sudaro 11 narių, iš kurių 9 narius deleguoja atitinkamos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos ar savivaldybių organizacijos, o 2 narius – nevyriausybinės organizacijos. Atkreiptinas dėmesys, kad Ministro įsakymu sudarytos ir šiuo metu veikiančios Fondo tarybos sudėtyje yra tik 10 narių. Nors tai nėra laikytina korupcijos rizikos veiksniu, tačiau manome, kad minėtas skirtingų institucijų priimtų teisės aktų neatitikimas teisiniu požiūriu yra ydingas.

5. Tvarkos aprašo XI skyriaus „Projektų viešinimas“ 92 punkte įtvirtinta, kad vykdytojas privalo viešai paskelbti, kad vykdomas projektas finansiškai remiamas iš Fondo, kurį administruoja Ministerija, o taip pat viešinti savo veiklos rezultatus skaidriai ir viešai specialiai sukurtame Fondo FB profilyje, Ministerijos interneto svetainėje ir nacionalinėje arba regioninėje žiniasklaidoje.

Pažymėtina, kad projektų įgyvendinimo trukmė gali būti iki 12 mėnesių, todėl siekiant užtikrinti efektyvesnę projektų įgyvendinimo priežiūrą ir atskaitomybę, siūlome vykdytojams nustatyti pareigą ne tik viešai paskelbti veiklos rezultatus, bet ir periodiškai, pavyzdžiui, kas pusmetį, viešinti projektų įgyvendinimo eigą (tarpinius rezultatus).

6. Vertinimo metu nustatyta, kad Fondo veiklą reglamentuojantys teisės aktai, posėdžių protokolai, Fondui pateiktų projektų, kuriems įgyvendinti skirtos fondo lėšos, sąrašai ir aprašai, kontaktinė ir kita informacija internetiniame puslapyje[8] sudėti į vieną skiltį. Mūsų nuomone, esant dideliam nesusistemintam duomenų kiekiui vienoje skiltyje, asmenims, norintiems pateikti projektų paraiškas, gana sudėtinga greitai rasti reikiamą informaciją, o taip pat apsunkinamos galimybės visuomenei susipažinti su įgyvendinamais projektais ir jų rezultatais.

Atsižvelgdami į išdėstytą, siūlome Fondo internetinį puslapį padalinti į kelias skiltis, atskiras kategorijas ir visus reikiamus dokumentus bei informaciją sudėti taip, kad visuomenei būtų paprasta juos rasti ir naudotis.

Prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip buvo atsižvelgta į šioje išvadoje pateiktas pastabas. Atsakymą prašome paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą ir susieti su šia antikorupcinio vertinimo išvada.

 

Direktorius

 

  Saulius Urbanavičius

 

 

Edvinas Chorostinas, tel. (8 706) 62 743, el. p. [email protected]



[1] Prieiga per internetą: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/TAR.E2B2957B9182/aPNJlFhGQH.

[2] Prieiga per internetą: https://e-tar.lt/portal/lt/legalAct/145224808f8811e5a6f4e928c954d72b.

[3] Prieiga per internetą: https://sam.lrv.lt/uploads/sam/documents/files/Komisijos%20ir%20darbo%20grup%C4%97s/ VSSF/2017/Tvarkos_Apra%C5%A1as(1).doc.

[4] Prieiga per internetą: https://sam.lrv.lt/uploads/sam/documents/files/V-647_2017-06-06.pdf.

[5] Prieiga per internetą: http://vtek.lt/paieska/id001/paieska.php.

[6] Pagal Tvarkos aprašo 3.4 punktą, vykdytojas - pareiškėjas, kurio projektui Fondo tarybos sprendimu skirtos Fondo lėšos ir su juo sudaryta Fondo lėšomis finansuojamo projekto finansavimo sutartis (toliau – sutartis).

[7] Fondo nuostatų 7.6 papunktis, Tvarkos aprašo 56 punktas.

[8] Prieiga per internetą: http://sam.lrv.lt/lt/darbo-grupes/valstybinis-visuomenes-sveikatos-stiprinimo-fondas/tab.dokumentai.